Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Parijs-Brest-Parijs 2019

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 jul 2019 11:06

Weerstand van de betere Shimano naafdynamo's is al jaren uitstekend, prijsverschil is uiteindelijk heel groot. Je betaald bij SON naast de kwaliteit ook voor de naam en een stukje exclusiviteit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 19 jul 2019 11:17

ultra_ivo schreef: 19 jul 2019 10:27 Kijk dan wel naar de weerstandstabellen. Niet alleen de prijs is belangrijk bij een naafdynamo.

Daarnaast kun je een SON naafdynamo laten reviseren, een Shimano naafdynamo niet. Ik laat mijn naafdynamo's meestal na iets van 30-40.000km reviseren. Op die manier houden ze het heel lang vol. Ik heb er al eentje die tegen de 100.000km (met 2 revisies) aanloopt.
Ik wou vooral aangeven dat een naafdynamo geen fortuinen hoeft te kosten. Persoonlijk merk ik heel weinig van de extra weerstand van de Shimano XT dynamo.

Nog een vraag voor de PBP-fietsers, maar wat doen jullie de weken voorafgaande aan PBP nog aan voorbereiding/fietsen. Is het echt volledige rust? Veel proberen te slapen? Of komt dat pas in de laatste week?

Gebruikersavatar
tonnie
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 15 mar 2005 20:11
Locatie: Oosterhout (NB)
Contact

Gebruikersavatar tonnie 19 jul 2019 19:56

@Slugbait
Tuurlijk kan het goedkoper. Maar de weerstand van een Shimano naaf is beduidend meer als die van een SON. Maar dat is ieders keus. Ik heb mijn wiel zelf gemaakt. (Ik ben fietsenmaker ) Dan kost het stukken minder.
@Ivo
Dan horen we het tzt wel van de groepsfoto.

Ik neem geen rust voor PBP. Ik vertrek volgende week naar Skagen in Denemarken. En rij ca. 125 km per dag. En dan zorg ik dat ik 3 dagen van te voren bij de start ben. Dat zijn dan mijn rustdagen.
Want rust roest :-) toch ?

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 19 jul 2019 23:16

slugbait schreef: 19 jul 2019 11:17
ultra_ivo schreef: 19 jul 2019 10:27 Kijk dan wel naar de weerstandstabellen. Niet alleen de prijs is belangrijk bij een naafdynamo.

Daarnaast kun je een SON naafdynamo laten reviseren, een Shimano naafdynamo niet. Ik laat mijn naafdynamo's meestal na iets van 30-40.000km reviseren. Op die manier houden ze het heel lang vol. Ik heb er al eentje die tegen de 100.000km (met 2 revisies) aanloopt.
Ik wou vooral aangeven dat een naafdynamo geen fortuinen hoeft te kosten. Persoonlijk merk ik heel weinig van de extra weerstand van de Shimano XT dynamo.

Nog een vraag voor de PBP-fietsers, maar wat doen jullie de weken voorafgaande aan PBP nog aan voorbereiding/fietsen. Is het echt volledige rust? Veel proberen te slapen? Of komt dat pas in de laatste week?
Veel slapen is handig.
Ik blijf wel doorfietsen maar niet te extreem. De 200 van Overveen is ideaal als laatste keer even wat langer rijden. Helaas moet ik dan werken. Ik twijfel nog of ik de 200 van Oostende ga doen als laatste voorbereiding.
De fiets ga ik nog onder handen nemen. Nieuwe banden, ketting, cassette en remblokken.
Belangrijk is ook de mentale voorberieding. PBP video's kijken is daar heel goed voor.

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 20 jul 2019 15:01

ultra_ivo schreef: 19 jul 2019 23:16
Belangrijk is ook de mentale voorberieding. PBP video's kijken is daar heel goed voor.
Die mentale voorbereiding doe ik wel onderweg :? . Zie mezelf nog zitten, tegen de tranen vechtend in Loudeac. Nog 200 km naar Brest en dan dat hele zelfde stuk nog terug.

Ik fiets nog rustig wat de laatste weken, probeer Overveen nog mee te pakken. Laatste week lekker slapen en rustig aan naar de camping.

Gelukkig is mijn kleinzoon al geboren. Nou ja, eigenlijk niet gelukkig want hij was wat weekjes te vroeg, maar mag begin volgende week naar huis. Fietst wel rustiger, zonder hoogzwangere dochter.

Ik rij trouwens bewust met batterij verlichting, heeft allebei voor en nadelen. De lampen, accu's, powerbanks worden steeds beter. En we mogen niet klagen. Mijn vader reed met een dynamo op de bracket, dikke batterijen in een pvc buis onder zijn frame geplakt en normale zaklampen. Dat waren pas tijden :lol:.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 20 jul 2019 19:10

monique70 schreef: 20 jul 2019 15:01
Gelukkig is mijn kleinzoon al geboren. Nou ja, eigenlijk niet gelukkig want hij was wat weekjes te vroeg, maar mag begin volgende week naar huis. Fietst wel rustiger, zonder hoogzwangere dochter.
Gefeliciteerd
monique70 schreef: 20 jul 2019 15:01
Ik rij trouwens bewust met batterij verlichting, heeft allebei voor en nadelen. De lampen, accu's, powerbanks worden steeds beter. En we mogen niet klagen. Mijn vader reed met een dynamo op de bracket, dikke batterijen in een pvc buis onder zijn frame geplakt en normale zaklampen. Dat waren pas tijden :lol:.
Die batterijoplossing van Kees en Joop was inderdaad legendarisch.

Micjes
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2018 21:04

Micjes 22 jul 2019 08:21

Nog een vraagje over het parcours... Wat is het steilste stuk (stijgingspercentage) ? Ik rij met compact 50x34 en zou achter met 25 als kleinste versnelling willen rijden. Is 34/25 bijgevolg doenbaar?
(ik weeg 75kg)

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 22 jul 2019 14:13

Volgens https://ridewithgps.com/routes/29026813 zou het maximale percentage 9,5% zijn. Ik vond het klimmen meevallen, alleen erg veel. En de klim bij Brest (roc nog wat), waar ik iedereen over hoorde, was ik voorbij zonder dat ik het in de gaten had.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 22 jul 2019 18:27

34x25 lijkt me wat aan de krappe kant. Ik reed PBP meestal met 30x25 als kleinste verzet. Dit keer neem ik de luxe van 10 speed met 30x27 als kleinste verzet.
De steilste helling is er door de andere start/finish plaats uit verdwenen. Daar moest ik in het verleden regelmatig van de fiets.

Bosaap
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jul 2019 09:14

Bosaap 08 aug 2019 08:27

Vraag voor ervaren PBP rijders.

Vrienden en familie vragen steeds vaker: '''Kunnen we je volgen?''
Ik heb daar geen idee van, maar in het lijstje van wat je allemaal krijgt voor je inschrijving zie ik 2 punten die op z'n minst wel een verwachting wekken.

- a personnal tracking chip
- Track your progress live (slightly delayed) on the internet

Ik heb geprobeerd om hier meer informatie over te vinden maar dat is mij niet gelukt.
Is er iemand die iets meer kan vertellen over hoe bruikbaar dit is voor familie en vrienden.
Of waar ik hier meer informatie over kan vinden?

P243

ErnstH
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 mei 2016 22:55

ErnstH 08 aug 2019 10:02

Bosaap schreef: 08 aug 2019 08:27 Vraag voor ervaren PBP rijders.

Vrienden en familie vragen steeds vaker: '''Kunnen we je volgen?''
Ik heb daar geen idee van, maar in het lijstje van wat je allemaal krijgt voor je inschrijving zie ik 2 punten die op z'n minst wel een verwachting wekken.

- a personnal tracking chip
- Track your progress live (slightly delayed) on the internet

Ik heb geprobeerd om hier meer informatie over te vinden maar dat is mij niet gelukt.
Is er iemand die iets meer kan vertellen over hoe bruikbaar dit is voor familie en vrienden.
Of waar ik hier meer informatie over kan vinden?

P243
Waarschijnlijk via deze link: https://www.paris-brest-paris.org/index ... rticipants

Die gaat dan vlak voor de start online.

Bosaap
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jul 2019 09:14

Bosaap 08 aug 2019 10:10

Dat helpt. Dank je Ernst.

Is dit de link van 2015?
Werkte dat een beetje?

Peter-P243

Plaats reactie