Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Parijs-Brest-Parijs 2019

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 aug 2019 15:49

Lean schreef: 23 aug 2019 13:02 Anco de Jong won twee jaar terug nog LEL, nog langer. Ik heb het laatste 600km brevet de eerste 360km met hem gefietst. Hij is echt heel sterk en kan ook goed zonder slaap.

Filmpje Anco LEL 2017
https://vimeo.com/229994274
Dat zonder slaap is kunnen is bij hem echt een groot voordeel op lange tochten.
Als ik meedoe met brm tochten fiets ik idd ook vaak samen met hem. (en hij met mij ;))

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 23 aug 2019 19:06

Petje af.
Ik ben wel benieuwd naar de andere verhalen en belevenissen.

Gebruikersavatar
tonnie
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 15 mar 2005 20:11
Locatie: Oosterhout (NB)
Contact

Gebruikersavatar tonnie 25 aug 2019 00:32

Het was wederom een hele mooie beleving. Voor mij de tweede keer. Ik heb genoten. Vooral van de gastvrijheid van de Fransen. Zowel langs de kant als bij de controles. Altijd erg vriendelijk en behulpzaam. Op sommige controles was het erg druk, en duurde het ( te ) lang. Dan was het slimmer om door te rijden en in het volgende dorp wat te eten/drinken.
Ik had de tweede nacht een behoorlijke dip. En dacht zelfs aan opgeven. Ik kwam geen meter meer vooruit. Toen een uurtje of twee op een controle gaan liggen en toen ging het weer wat beter. Naarmate de dag vorderde ging het weer als vanouds.
De twee keer slapen bij de Randonneurs NL op de camping was een gouden zet geweest. Daar hebben we veel plezier van gehad. Dat scheelt je een hoop tijd t.o.v. slapen op één van de controles.
Het weer werd ook steeds beter. Zaterdag erg triest met al die regen. Zondag geen regen meer. Temperatuur rond de 22 graden. Op donderdag zelfs 31 graden gezien op de Garmin. Daarentegen was het 's nachts wel heel erg koud met maar 4 graden. Vooral die morgen met de mist. Dan moet je eigenlijk tussen 6 en 7 uur niet meer fietsen. Dan is het veel te koud. Voor mij althans......... Ik was blij met mijn winterhandschoenen en overschoenen.
Uiteindelijk uitgereden in 88,5 uur en ik ben er erg voldaan mee. Een uurtje langer als in 2015. Hier en daar nog wat medefietsers gesproken. Zowel Nederlanders, Duitsers, Engelse en Australiërs. Allemaal één grote familie.
Onderweg nog wat pechgevallen gezien en gehoord. Twee maal iemand met een gebroken ketting, veel lekke banden, aanlopende schijfremmen, voorwiel met knarsende lagers en iemand met gebroken spaken in zijn achterwiel. Verder nog twee ongelukken gezien, waar ook ambulance bij was.
Onderstaand een filmpje voor de liefhebber.


aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 25 aug 2019 10:03

Erg leuke film, geeft een goed beeld van de sfeer, en ik zie allerlei dingen die mij weer niet opgevallen zijn.

Gebruikersavatar
csgman
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 11 dec 2008 18:18

Gebruikersavatar csgman 25 aug 2019 12:14

Gefeliciteerd met je prestatie. Toch knap dat je tegelijk ook opnames heb gemaakt, leuke film.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 26 aug 2019 13:36

Mijn verslagje; ik schrijf op Strava altijd in het Engels en ben even te lui om te vertalen 😀


Ah, Paris-Brest-Paris... Or PBP for intimi. If you're a randonneur it's likely you have done it, or dream of doing it. It's the second oldest cycling event in the world and is now organised every four years. That history makes it special. Not for being famous, but because it is ingrained in the history of the villages you pass through. Villages get decorated with banners, flowers, bicycle artwork, coloured lights and stands offering drinks and foods. The best amazing is the people sitting or standing in front of their houses, cheering you on. And on. And on. There were even some die-hards cheering at 4am in the first night!

This is what made PBP special for me. The other special thing is that over 6000 cyclists from all over the world participated. It's quite special riding in the middle of the night and knowing / seeing that the roads are now owned by cyclists. You never ride alone indeed! Which is not to say that you always ride together (to be honest, I'm glad you don't) but there's still a feeling of connectedness.

Best ride on earth then? Hm, not necessarily. Although the controls were far from the horrors that were described beforehand (I never had to wait to get my card stamped, never had problems parking or finding my bike, the amount of walking was acceptable), they were just not places I would look forward to. They left me (sometimes literally) cold. Quality of the food at the controls also varied quite a bit and on the whole the controls of London-Edinburgh-London were a much nicer experience for me.

As to the ride itself: fairly uneventful to be honest 😊I had put a wrong spacer between the 25t and 29t cogs when cleaning the cassette at home, so couldn't use the 25t cog, but otherwise no mechanical issues. I started to get a really sore bum after some 800km and could barely sit down anymore. But after lying down (there's a reason I brought that air mat) and a 90 minute sleep in the (warm!) control of Fougères I was "just" sore but able to sit again.

It probably helped that Christiaan caught up with me shortly after Fougères (he had started 75 minutes after me) and we rode together to the finish. Christiaan reduced his pace and I picked up mine, which meant more power and less pressure on the saddle. It was really nice finishing together as it made the circle round so to speak: For both of us our first brevet was the 400km "rondje startpunten" in September 2016. I caught up with Christiaan in the middle of the night in Germany, and we rode into the dawn by the directions of his GPS and the light of my bicycle light. We both have learned to pack enough spare power since that ride 😏

Anything else worth mentioning? Well, the weather was very nice indeed: no rain, and warm but not hot during the day. It did feel surprisingly cold during the night and I used my rain jacket to stay warm. The wind was mild (force 3 at the most I'd say) but definitely "againsterly": headwinds to Brest, crosswinds back to Tinteniac then headwinds again...

Another "very nice indeed" was the support site of randonneurs.nl at the camping near Loudéac. Six tents with airbeds to sleep on (I managed two hours in both directions), good food, and "gezellig", which gave a much needed mental rest. Thanks again to the people who organised and staffed this oasis!

Finished then at 01:50am with my parents and Christaan's wife waving us in. A round through the cobbled courtyard of La Bergerie to get the electronic recording of the finish and final stamp in the brevet card completed my PBP 2019.

The next morning I headed back to the start, to cheer at the finishing riders and to work on my secondary objective (first objective, of course, being finishing within 90 minutes 😉): exchanging my Dutch PBP jersey with an Australian, I just loved the Indigenous design and the story it expresses. Very pleased that this mission was also accomplished, I even got the right size 😁 I do hope Brendan fits in my shirt, as the Dutch jersey appears to be much more "race cut" than the Australian one!

So, finally, will I ride PBP again in 2023?

Well, possibly. I think it mostly depends on the numbness in my fingers; if it takes 4 months to subside (like after LEL) then I'll probably stick to 600km rides. Other than that, it's not a ohh, I'd love to ride that again like LEL is, but I'll come back anyway (good intentions: learn more French, do proper training beforehand, stop more in the villages).

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 26 aug 2019 13:54

Foto van de Jersey?

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 26 aug 2019 13:54

Mooie verslagen hoor allemaal.. Wat een afstand.. Pfff
Ivo ook gefinisht?!

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 26 aug 2019 14:24

Foto's van de Australische jersey vind je op de PBP pagina van Audax Australia.

Ivo is helaas niet gefinished, Kreeg last van een oude schouderblessure en de poging dat te verhelpen (stuur hoger zetten) leidde tot zitvlakproblemen.

Altijd een erg delicaat evenwicht bij lange afstanden: hoeveel druk op de handen en hoeveel druk op je zadel? in het gunstige geval trap je veel vermogen zodat je meer druk op je voeten en minder op zadel en handen krijgt.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 26 aug 2019 18:34

FryskBloed schreef: 26 aug 2019 14:24 in het gunstige geval trap je veel vermogen zodat je meer druk op je voeten en minder op zadel en handen krijgt.
En dat leidt bij mij weer tot hot foot....

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 26 aug 2019 20:43

@Fryskbloed: Leuk verslag. Ben benieuwd naar de foto's van WiND45 in actie!

Micjes
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2018 21:04

Micjes 27 aug 2019 14:11

Weet iemand of het volledige overzicht met deelnemers/landen/tijden ook nog ergens gepubliceerd zal worden?

Plaats reactie