Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Parijs-Brest-Parijs 2019

Micjes
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2018 21:04

Micjes 11 dec 2018 21:27

Pas dit jaar begonnen met BRM's, en volgend jaar staat PBP op de lijst.
Ik vrees echter vooral voor slecht weer en heb nog wel vragen hoe je best aan (warm) eten kan geraken.

Voor het eerste probleempje kunnen jullie wellicht niet helpen; maar voor het 2de hopelijk wel, vandaar dit berichtje...

Ik zal in de 84u groep starten (maandagmorgen vanaf 05u00), en ik vrees dat met 5000 mannen en vrouwen voor je, de meeste bakkers, pizzeria's e.d. wel zullen "geplunderd" zijn voor dat wij daar toekomen. Of vergis ik me, en vind je in de dorpen onderweg overal nog ruim voldoende eten?
Ik dacht ook dat op de controleposten spaghetti en zo gekocht kan worden. Is dat op alle punten het geval, en is de rij wachtenden daar niet al te groot?

Ik hoop er (met behoorlijk weer) ong. 6ou over te doen (Borders of Belgium (1000km) deed ik in 54u50, maar wel met (te) lange pauzes (rijtijd 38u). Dus met 3u tijdswinst bij de pauzes hoop ik in mijn opzet te kunnen slagen.
Maar dat betekent wel dat het vanaf dinsdag wellicht druk zal worden bij het inhalen van de starters in de 90u-groep. En daarom mijn vrees om vlot en zonder al te lang wachten aan het nodige voedsel te geraken.

Wie heeft ervaring en kan goede raad geven? Alvast dank!!

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 12 dec 2018 00:48

Bij alle controles kun je warm eten krijgen. Bij jouw tempo zul je idd zo rond Carhaix in de grote bult terecht komen. Op dat punt kost een controle bij het volle programma (stempelen, eten, wc, water halen) je makkelijk een uur. Je kunt in die periode dan ook beter buiten de controles je eten zoeken.
Veel kleine zelfstandigen rond de route slaan speciaal in voor PBP, de bakkers draaien overuren. Sommige bakkers blijven zelfs 24/24 open. Dus je krijgt best wel goed en vaak eten. In sommige dorpen staat zelfs een tent met een gaarkeuken. Kijk op de heenweg goed waar op strategische plekken voor je terugweg dergelijke plekken zijn.
PBP is het enige brevet waar je je bidons helemaal droog kunt rijden in de wetenschap dat je binnen het half uur weer aan water kunt komen (overdag binnen de 5 minuten). Eten vindt je ook veel en makkelijk
Bij jouw verwachte tijd valt het te overwegen om niet in de 84 uurs groep maar in de 80 uursgroep te starten. Je hebt dan veel minder last van drukte van andere rijders.

Micjes
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2018 21:04

Micjes 12 dec 2018 22:23

Bedankt voor deze nuttige info! Daar kunnen we wel wat mee!

De reden dat ik voor de 84 uurs groep kies (of beter, "gekozen had"), is dat ik hopelijk in de nacht zondag-maandag toch nog enkele uren hoop te kunnen slapen. Dan resten er maar 2 nachten onderweg, en hopelijk lukken die zonder slaap, of met maar max. 2 uurtjes. Met 1 extra nacht (bij vertrek op zondagavond) zou er meer tijd verloren worden met slapen. Het was dus wat wikken en wegen.

Maar omwille van die drukte die ik inmiddels ook al vermoedde, weet ik niet of vertrek op maandagmorgen dan wel de beste keuze is. Ik heb echter al een hotel geboekt voor zaterdag-zondag-maandag, en bij vertrek op zondagavond, zou dat dus wel zonde zijn.

Dus als het op de controlepunten wat drukker is, dan maar zo vlug mogelijk proberen een stempel te bekomen, en dan onderweg ergens iets te eten en drinken zoeken.

Ik ben nu al reuze benieuwd naar het ganse circus daar!

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 07 jan 2019 11:00

De PBP 2019 website is inmiddels online: http://www.paris-brest-paris.org/index2 ... page=edito

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 jan 2019 11:06

Hm, misschien in 2023 voor mij :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 08 jan 2019 09:30

Volgens mij voor het eerst dat je een soort ligstuur mag monteren op je stuur. (Wel met beperking, maar wellicht voor sommige een optie)

"Handlebars extensions are allowed only if they do not extend beyond a line created between the front of the brake levers, which must not be pointed forward"
Rule #5

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 08 jan 2019 11:53

McMiGHtY schreef: 08 jan 2019 09:30 Volgens mij voor het eerst dat je een soort ligstuur mag monteren op je stuur. (Wel met beperking, maar wellicht voor sommige een optie)

"Handlebars extensions are allowed only if they do not extend beyond a line created between the front of the brake levers, which must not be pointed forward"
Niet voor het eerst. In de jaren 90 mocht het wel. Na ettelijke ongelukken kwam er een Franse wet die triathlonsturen verbood tijdens massastart evenementen. Als ik de regels zo lees lijkt het er op dat die wet recentelijk is aangepast om de regels van de internationale triathlonbond mee te nemen voor massastart triathlons.

Micjes
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2018 21:04

Micjes 08 jan 2019 21:28

Ik gebruik op lange rechte stukken graag mijn handlebars, maar ik schat dat ik deze nu een cm of 8 naar achter zal moeten schuiven, om aan de wet te voldoen. Alleen begrijp ik niet wat dat veiliger zou maken; mij lijkt het net minder stabiel zo... Maar de wet is de wet...

Micjes
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2018 21:04

Micjes 14 jan 2019 08:01

... en ben als 965ste ingeschreven :-)
Start in groep X (5u00 maandagmorgen)

Nog een vraagje... zo worden we stilaan wat wijzer: zijn de fietsenparkings aan de controlepunten afgesloten voor niet-deelnemers (ivm diefstal)? GPS kan je zelf snel van de fiets nemen, maar het is toch niet doenbaar om alles van de fiets af te halen (vb. batterijen voor verlichting, powerbank voor gps,...) en mee naar binnen te nemen?
Als je met 2 bent, kan dan ook iemand voor beide de controlekaart laten aftekenen, zodat iemand bij de fietsen kan blijven? (of ligt de registratiemat voor de chip bij binnenkomst van het gebouw en moet iedereen die dan ook passeren?)

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 16 jan 2019 06:34

Micjes, voor zover ik me herinner was er alleen een redelijk goed bewaakte fietsenstalling bij fietscontrole en bij de finish. En toch hoorde ik ook daar dat er fietsen weg waren, dus een klein slotje is erg handig. Onderweg kan iedereen bij de fietsen. Ik zette hem met een klein slotje op slot. Er is wel veel sociale controle, dus ik ga ervanuit dat er gereageerd wordt als iemand met de fiets tillen weg gaat of slotjes kapot knipt. Zomaar wegrijden kan dan in elk geval niet.

Je moet persoonlijk je kaart af laten tekenen, er liggen registratiematten. Tijdens slaapstops haalde ik zoveel mogelijk van mijn fiets. Onderweg ging ik uit van het goede van de mensen. Dus waardevolle spullen neem ik mee, de rest liet ik achter.

Bij mij was het superdruk/chaos op de controles, maar ik had wel het gevoel dat iedereen elkaar een beetje in de gaten houd.

Zal je zwaaien als je me voorbij komt? Ik start zondag 18:00 uur (als alle voorbereiding goed loopt)
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 16 jan 2019 10:34

Micjes, je moet inderdaad alles persoonlijk doen. Dit om fraude te voorkomen.
Ik heb de waardevolle spullen altijd in een stuurtas, die haal ik in 1 handbeweging van de fiets. Die stuurtas gaat mee de controleruimte in, de rest blijft op de fiets.
Bij PBP heb ik een gewoon ringslot op m'n fiets en een standaard. Dit lijkt overtollig gewicht maar spaart uiteindelijk tijd. Ik kan m'n fiets dan daar neerzetten waar het handig is en ik hoef geen plek te zoeken om m'n fiets tegenaan te leunen.

rtimmers
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 jun 2016 20:30

rtimmers 16 jan 2019 11:01

Mijn deelname gaat helaas niet door. Ongeveer een maand geleden een blessure opgelopen en als gevolg daarvan nu ook al een maand niet gefietst en het zal helaas ook nog wel een tijdje duren voordat ik weer fatsoenlijk kan trainen. En daardoor blijft er te weinig tijd over om alle kwalificatiebrevetten te rijden

Plaats reactie