Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte 2018

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 jun 2018 15:43

Zijn toch dezelfde adviezen? De 1 zegt: pak niet een kilo elke avond, je maag/darmstelsel raakt overstuur. De ander zegt: Carboloading werkt, mits je het geoefend hebt. met andere woorden, doe niet iets wat je maag/darm stelsel niet aan kan maar zorg dat het systeem het aan kan. Komt in mijn ogen op hetzelfde neer. En aangezien de meesten hier wielertoeristen zijn, en geen top 15 in cyclo rijden, zullen de meesten qua voeding zich in het dagelijks leven niet optimaliseren (het moet wel leuk blijven, die hobby). Zeker op de Marmotte zijn juist veel wielertoeristen aan het vertrek. En nou net die groep, bedenkt vlak voor zo'n tocht dat ze ineens heel veel extra pasta moeten eten - want ergens gelezen dat dat goed is.
Ik geloof best dat carboloading werkt. Maar als je daar nu nog niet mee bezig bent geweest, houdt het dan bij een schepje pasta extra en meer niet.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 jun 2018 16:17

amclassic-fan schreef: 12 jun 2018 15:39 Asker Jeukendrup is het echter niet met je eens en die heeft ook prof voor z'n naam staan. Alleen maar meer koolhydraten naar binnen werken heeft namelijk totaal geen zin, want dat wordt niet opgenomen als glycogeen, maar gewoon omgezet naar vet. Om te zorgen dat je extra glycogeen op gaat slaan moet die voorraad leeg gemaakt worden en laat dat nu net negatief effect hebben op de prestatie die je later wilt leveren.

Gewoon voldoende eten, laat de vette hap de laatste dag(en) achterwegen, maar ga vooral geen gekkigheid uithalen door overal ladingen suiker doorheen te scheppen. Je kan gewoon fruit eten. Vezels laten staan heeft enkel als reden om te zorgen dat je darmen zich legen. Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee en kan ik gewoon vezels eten, als mijn lichaam weet dat ik lang en/of hard moet fietsen is de aandrang er 's ochtends altijd om een kg af te vallen :)
Je moet in de basis gewoon gezond en gevarieerd eten, dat moet je niet alleen de week vooraf doen maar het gehele jaar. Dan eet je in de week vooraf niet opeens anders, maar gewoon gevarieerd door, maar ga ik niet meer letten op hoeveel ik opschep, gewoon goed voldoende eten en rusten. Dan komen je glycogeen voorraden vanzelf voldoende vol. Voor alles geldt, niet overdrijven.

pedaalridder
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 nov 2013 18:56

pedaalridder 12 jun 2018 16:31

En hoe zit het met de verzorgingsposten?
Via http://marmottegranfondoseries.com/epre ... C=1#course zie ik dat er verzorging is op:
- Top Glandon
- Valloire (voet Galibier)
- Top Galibier
- Col de Lautaret
- Voet Alpe,

Weet iemand of dit klopt (komt dit overeen met vorige edities?) en wat houden de posten in?
Welke zijn over te slaan? Vind die van de Col de Lautaret namelijk erg vreemd. Op dat moment de mond namelijk nog vol van de verzorgingspost op de Galibier (mits deze voeding bevat natuurlijk).

cimecaron
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:00

cimecaron 12 jun 2018 20:37

Komt wel overeen met vorig jaar. Op de Glandon is het geneutraliseerd, dus wel een moment om de bidons te vullen. Telegraphe kun je nog water krijgen. Verder op de Lautaret niets gezien, maar lijkt me ook niet handig. Je komt vol vaart naar beneden, terwijl je net een verzorgingspost hebt gehad.

laurens87
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 12 jun 2018 21:25

Klopt inderdaad wel aardig, stond vorig jaar hetzelfde op het hoogteprofiel. Was ook nog een waterpunt onderaan telegraaf en halverwege die zelfde telegraph. Onderaan de telegraph was ook nog eten geloof ik. Daarnaast was er nog een eet/drinkpost bij la garde.

Zie net dat de kaart boven het hoogteprofiel op de site dat la garde en onderaan telegraph ook op kaart staan.
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

bastiaan
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 mei 2005 14:30

bastiaan 13 jun 2018 23:52

Heerlijk... blijft knudde die info voorziening van de organisatie... Ze hebben eet & drink en alleen drink stops. De punten die pedaalridder noemt zijn allemaal eet & drink, al kan ik me idd niet herinneren dat er op de Lauteret wat is. Bij binnenrijden St. Michel de Maurienne is op zeker nog een drinkpost, net als in de NL bocht op de Alpe.

Welke je "pakt" is m.i. heel persoonlijk, dus valt niet echt een richting in te geven. In het algemeen: beter mee verlegen dan om verlegen en dan met name drinken, zeker als 't warm is. Mbt eten zorg ik altijd zelf de juiste (lees: wat m'n maag verdraagt) dingen bij me te hebben: ga me niet "overleveren" aan een organisatie (zeker niet die van de Marmotte, België is ander verhaal) op dit punt, voor het seizoensdoel waar ik lang naartoe leef/train.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 14 jun 2018 08:28

pedaalridder schreef: 12 jun 2018 16:31 En hoe zit het met de verzorgingsposten?
Via http://marmottegranfondoseries.com/epre ... C=1#course zie ik dat er verzorging is op:
- Top Glandon
- Valloire (voet Galibier)
- Top Galibier
- Col de Lautaret
- Voet Alpe,

Weet iemand of dit klopt (komt dit overeen met vorige edities?) en wat houden de posten in?
Welke zijn over te slaan? Vind die van de Col de Lautaret namelijk erg vreemd. Op dat moment de mond namelijk nog vol van de verzorgingspost op de Galibier (mits deze voeding bevat natuurlijk).
_ Top Glandon: Klopt, eten en drinken. Afhankelijk van je startsneheid en aankomst hier kan het erg druk zijn (is wel geneutraliseerd dus voor je tijd niet interessant)
- Bij st Michel de maurienne (voet telegraph) een drink post. Kun je overslaan dan ben je nog maar een uur onderweg vanaf Glandon
- Valloire: Klopt, eten en drinken. Let op is pas na uitrijden dorp! dus al iets geklommen.
- Top Galibier: Klopt, eten en drinken. Belangrijke post. in de afdaling ri. adH moet je flink tanken.
- Top lautaret, kan ik mij niet herinneren en is ook zinloos. Je bent dan nog maar 10 min aan het dalen
- Voet Alpe: Klopt, eten en drinken. Eten kun je misschien achterwege laten, gelletjes en drinken wel belangrijk.

Als je de grotere posten (4) aanhoudt moet je goed uit kunnen komen. Let op, als je twee bidons hebt; indien voorradig neem dan een bidon cola mee op de galibier, das echt lekker voor je maag. en bij de voet alp een bidon water om eens wat anders te drinken en bij hitte evt over benen/hoofd/schoenen te spuiten.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

pedaalridder
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 nov 2013 18:56

pedaalridder 14 jun 2018 08:50

bastiaan schreef: 13 jun 2018 23:52 Welke je "pakt" is m.i. heel persoonlijk, dus valt niet echt een richting in te geven. In het algemeen: beter mee verlegen dan om verlegen en dan met name drinken, zeker als 't warm is. Mbt eten zorg ik altijd zelf de juiste (lees: wat m'n maag verdraagt) dingen bij me te hebben: ga me niet "overleveren" aan een organisatie (zeker niet die van de Marmotte, België is ander verhaal) op dit punt, voor het seizoensdoel waar ik lang naartoe leef/train.
Precies, neem ook altijd mijn eigen voeding mee. Pik soms wel een stroopwafeltje of iets dergelijks van de organisatie mee, maar daar blijft het bij. Dit jaar tijdens Fleche Wallone* ook eigen sportdrankpoeder in plastic zakjes meegenomen om daarmee niet afhankelijk van de organisatie te zijn. Voel me de eerste uren wel een soort van pakezel, ma ga deze tactiek ook toepassen tijdens LM.

Desondanks wil ik wel goed op de hoogte zijn van de verzorgingsposten in case of..

Dus bedankt voor de reacties!

*Hiermee wil ik niet zeggen dat de verzorging bij de Fleche Wallone niet goed is, integendeel juist.

bart_d
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 dec 2017 13:04

bart_d 14 jun 2018 08:59

Tracing_NL schreef: 14 jun 2018 08:28
pedaalridder schreef: 12 jun 2018 16:31 En hoe zit het met de verzorgingsposten?
Via http://marmottegranfondoseries.com/epre ... C=1#course zie ik dat er verzorging is op:
- Top Glandon
- Valloire (voet Galibier)
- Top Galibier
- Col de Lautaret
- Voet Alpe,

Weet iemand of dit klopt (komt dit overeen met vorige edities?) en wat houden de posten in?
Welke zijn over te slaan? Vind die van de Col de Lautaret namelijk erg vreemd. Op dat moment de mond namelijk nog vol van de verzorgingspost op de Galibier (mits deze voeding bevat natuurlijk).
_ Top Glandon: Klopt, eten en drinken. Afhankelijk van je startsneheid en aankomst hier kan het erg druk zijn (is wel geneutraliseerd dus voor je tijd niet interessant)
- Bij st Michel de maurienne (voet telegraph) een drink post. Kun je overslaan dan ben je nog maar een uur onderweg vanaf Glandon
- Valloire: Klopt, eten en drinken. Let op is pas na uitrijden dorp! dus al iets geklommen.
- Top Galibier: Klopt, eten en drinken. Belangrijke post. in de afdaling ri. adH moet je flink tanken.
- Top lautaret, kan ik mij niet herinneren en is ook zinloos. Je bent dan nog maar 10 min aan het dalen
- Voet Alpe: Klopt, eten en drinken. Eten kun je misschien achterwege laten, gelletjes en drinken wel belangrijk.

Als je de grotere posten (4) aanhoudt moet je goed uit kunnen komen. Let op, als je twee bidons hebt; indien voorradig neem dan een bidon cola mee op de galibier, das echt lekker voor je maag. en bij de voet alp een bidon water om eens wat anders te drinken en bij hitte evt over benen/hoofd/schoenen te spuiten.
Aanvulling:

Ik herinner mij een drankpost mid telegraphe en mid alpe vorig jaar.
Ik dacht ook mid galibier, net voor het belachelijk stijl begint te worden. Met andere woorden: met drank hoef je totaal niet bezig te zijn en als je puur gaat voor de strakke tijd zou ik persoonlijk wat meer kleinere drankstops nemen ipv de grote bevoorradingen en wat extra repen/gels meesleuren.

Let wel: is enkel water dus geen energiedrank etc.

Succes aan de deelnemers, topervaring :like:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 jun 2018 09:16

Mijn ervaring in 2013 is dat er verzorging was op de volgende punten:

-Top Glandon
-St Michel de Maurienne (alleen drinken)
-Top Telegraph (volgens mij alleen drinken, maar dat weet ik niet zeker)
-Voet Galibier (net na Valloire)
-Top Galibier
-Voet Alp d'huez
-Bij de kerk halverwege de klim

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 14 jun 2018 09:49

Vorig jaar reed ik de Marmotte en ben drie keer gestopt voor de bevoorrading:
- Op de Glandon.
- In Valloire (idd een paar km buiten het dorp).
- Op de Galibier.
De rest heb ik overgeslagen. Maar ik moet zeggen dat het een vrij frisse editie was. Pas in de afdaling van de Galibier kwam het zonnetje lekker door. Dus ik heb niet overmatig hoeven drinken.

Om het pakezelgevoel een beetje te verminderen gebruik ik voor dit soort cyclo's altijd een bovenbuistasje. Waarschijnlijk wordt het afgekeurd door de schoonheidscommissie, maar het is zo vreselijk handig. Daar stop ik dan wat reepjes in en het scheelt weer een zakje voor een regenjack oid.

Ik prijs me trouwens gelukkig dat ik werkelijk nooit problemen heb met voedsel en drinken. Ik prop alles naar binnen wat er in de aanbieding is. Als ik zie wat sommigen meesjouwen om hun eigen bevoorrading te regelen. Ik neem alleen wat reepjes en gelletjes mee voor 'tussendoor' en eventueel als noodmaatregel.

Verder vind ik de bevoorrading best ok. De drinkpost bovenop de Telegraph is wel vaak erg druk. Je kunt dan beter doorrijden naar Valloire. Dat is niet veel verderop en er zit nog een afdaling ook tussen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jun 2018 10:33

Halverwege de Télégraphe is ook een drinkpost; ik ben daar even heel snel gestopt om bij te vullen (was niet gestopt op de Glandon). Was totaal niet druk en kon snel weer op pad.

Plaats reactie