Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte 2018

pedaalridder
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 nov 2013 18:56

pedaalridder 25 jun 2018 16:02

Ik ga voor de 14 dagen. Voor het eerst. Spannend.

Ik gebruik het protocol van J. Friel.

1e taperweek: breng volume naar 70% van je normale trainingsweek
2e taperweek: breng volume naar 50% van je normale trainingsweek

Zoals matthiav ook al aangeeft, het is van belang om de intensieve prikkels (wedstrijdintensiteit) te behouden.
Aangeraden wordt: 2 dagen easy, 3e dag een hit/intensieve prikkel.

laurens87
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 25 jun 2018 19:34

Iedereen moet het zelf weten, ik ga woensdag naar Frankrijk toe. Zondag de Vaujanay rijden, de hele afstand is het idee.
Woensdag bij aankomst lekker de benen los trappen, donderdag ga ik vanuit Allemond naar la Berarde. Vrijdag nog geen idee, mogelijk met de auto naar Briancon en dan de Boucle Izoard. Zaterdag rustig aan rond de 40-50 kilometer rijden. Zondag Vaujanay. Maandag rondje van 30-40 op het gemakje. Dinsdag vanuit La Rivier du Allemond de Glandon en daarna naar beneden aan de andere kant, via Lacets de Montvernier en Mollard naar de Croix de Fer. Woensdag nog geen idee, maar zeker fietsen, vermoedelijk vanuit Briancon naar madame carle! donderdag Alpe dhuez (startbescheiden ophalen) en vrijdag, nog een lekkere klim doen en zaterdag ornon doen. Wel even klimmen.
Als ik vervolgens in plaats van sneller (wat ik stiekem wil) dan vorig jaar (8.5uur bruto) de Marmotte rijden er langer over doet dan helemaal prima. Als ik maar een geweldige vakantie heb gehad!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 25 jun 2018 20:52

Door knieklachten hier al 4 weken aan het taperen.. Hopelijk op tijd uitgetaperd. ;)
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 jun 2018 22:28

Ik zou 't doen zoals laurens87 't doet. Een week (of dikke week) fietsen in de bergen met als toetje de cyclo. Je bent er voor de lol.
De 2 dagen voor de cyclo wel beperkt en rustig aan.
Maar dat is het recept van een fanatieke toerder. Uiteraard trek je jezelf dan ook leeg op de cyclo.

In de ideale wereld, voor het beste resultaat op de wedstrijddag, moet je in de week ervoor veel minder doen, zoals de anderen hier aangeven. Maar dat ga je met een ander doel de cyclo in.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

laurens87
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 26 jun 2018 08:27

MarkVeenstra schreef: 25 jun 2018 22:28 Ik zou 't doen zoals laurens87 't doet. Een week (of dikke week) fietsen in de bergen met als toetje de cyclo. Je bent er voor de lol.
De 2 dagen voor de cyclo wel beperkt en rustig aan.
Maar dat is het recept van een fanatieke toerder. Uiteraard trek je jezelf dan ook leeg op de cyclo.

In de ideale wereld, voor het beste resultaat op de wedstrijddag, moet je in de week ervoor veel minder doen, zoals de anderen hier aangeven. Maar dat ga je met een ander doel de cyclo in.
Ja in de ideale wereld moet je rust houden. Maar dat vind ik zonde van mijn tijd in de bergen! Vorig jaar was ik er pas 4 dagen dus kon ik me nog genoeg inhouden. Nu ben ik er 1,5 week, genieten staat voorop!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Brianzz
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 nov 2012 12:38

Brianzz 26 jun 2018 11:17

Zijn er eigenlijk openbare waterkaantjes langs de weg te vinden (dus niet van de organisatie)?
De weersverwachtingen zien er zeer goed uit, ik kijk er al naar uit.

laurens87
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 26 jun 2018 13:12

Ja, maar ik weet ze zeker niet allemaal te vinden! De eerste die ik weet is in Le rivier du Allemond. Onderaan de voet van de glandon (vorig jaar voor daar waar de tijd weer gaat lopen) zit er ook 1. Van de voet van de glandon naar de Telegraph wil je toch alleen in een groepje vertoeven dus niet stoppen. op alpe d'huez sowieso wel 1! Afdaling galibier geen idee, maar dan wil ik tot bourg d'oisans weer in een groep vertoeven...
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 26 jun 2018 13:27

Zoals in diverse topics al aan de orde is gekomen, kan je de (middel)lange termijn voorspellingen over het algemeen met een flinke korrel zout nemen. Desalniettemin lijkt de temperatuur medio volgende week wel wat te zakken.
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 26 jun 2018 13:38

Allemaal leuk en aardig dat taperen, maar je weet toch niet hoe goed je rijdt als je niet tapert. Ik zou eerder voor de Laurens87-aanpak kiezen. Dan heb je in ieder geval nog een mooie week. En ook voor hem geldt hetzelfde, dat hij ook niet weet hoe hij anders gereden zou hebben.

Bovendien kun je ook klimmen op lage intensiteit. Dus al die ritten die L87 nu heeft gepland zou je ook in D1 of D2 laag kunnen doen. Lekker de toerist uithangen en ondertussen genieten van mooie beklimmingen. En je kunt natuurlijk ook t/m donderdag fietsen en dan vrijdag en zaterdag niet of nauwelijks iets doen.

Ieder moet het voor zich weten, maar twee weken bijna niks doen is zonde van de tijd.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

bastiaan
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 mei 2005 14:30

bastiaan 26 jun 2018 13:41

Brianzz schreef: 26 jun 2018 11:17 Zijn er eigenlijk openbare waterkaantjes langs de weg te vinden (dus niet van de organisatie)?
De weersverwachtingen zien er zeer goed uit, ik kijk er al naar uit.
Zijn er vast wel wat, maar feit dat ik ze na een paar Marmottes niet zo 1-2-3 weet te noemen, geeft misschien aan dat je die m.i. niet nodig zult hebben.

En mocht je, ondanks twee bidons op de fiets en de bevoorradingen, toch zonder vocht zitten, ren je ergens een tentje binnen, even onder de kraan in het toilet en klaar. Langste stuk met weinig bewoonde wereld is van Valloire tot top Galibier: bij Plan Lanchat zit nog een tent en voor de tunnel ook.

bastiaan
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 mei 2005 14:30

bastiaan 26 jun 2018 13:42

Herman_N schreef: 26 jun 2018 13:38 Allemaal leuk en aardig dat taperen, maar je weet toch niet hoe goed je rijdt als je niet tapert. Ik zou eerder voor de Laurens87-aanpak kiezen. Dan heb je in ieder geval nog een mooie week. En ook voor hem geldt hetzelfde, dat hij ook niet weet hoe hij anders gereden zou hebben.

Bovendien kun je ook klimmen op lage intensiteit. Dus al die ritten die L87 nu heeft gepland zou je ook in D1 of D2 laag kunnen doen. Lekker de toerist uithangen en ondertussen genieten van mooie beklimmingen. En je kunt natuurlijk ook t/m donderdag fietsen en dan vrijdag en zaterdag niet of nauwelijks iets doen.

Ieder moet het voor zich weten, maar twee weken bijna niks doen is zonde van de tijd.
+1

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 26 jun 2018 14:31

Ik heb dezelfde insteek als Laurens87. De ideale voorbereiding heb ik sowieso niet: wel 9000 km en 35000hm gefietst dit jaar, maar ben de twee weken voor de Marmotte voor mijn werk op reis en kom pas donderdagavond aan. Dus die paar dagen dat ik in Bourg d'Oisans ben, doe ik liever een paar mooie cols dan dat ik ga taperen. Je hoopt op een redelijke tijd, maar met "slechts" finishen ben ik ook wel tevreden.

Maar ieder zijn meug uiteraard: ik kan me ook voorstellen dat je veel voldoening haalt uit een optimale voorbereiding en een strakke tijd.

Plaats reactie