Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte 2018

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 22 mar 2018 22:53

IDD erg goede cijfers een mooi gewicht dus je gaat zeker goud kunnen halen.
Wat mij 2x heeft geholpen. Haak aan in het begin naar de Glandon bij een snel groepje
Rijd de Glandon omhoog op 80-85% van je Hf max. Daal lekker af, vooral genieten. Dan aanhaken (naar Telegraph) bij en snel groepje, meestal rijd je alleen zo'n 30-32kn/h haak aan bij een groepje dat zo'n 35km/h rijdt (dat heb je snel in de gaten). Laat ze gaan als je rechtsaf in het dorp de Telegraph op gaat. Dan ben je alleen voor de Telegraph en Galibier. Afdalen alleen totdat je een lekker groepje hebt. Het stuk na de afdaling en de Alpe d'huez in een groepje blijven als mogelijk. Hier heb ik mensen mij en anderen voorbij zien blazen maar een half uurtje later rijdt je die je op de Alpe weer rustig voorbij. Nu het laatste heuveltje op en je bent een gouden held.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 23 mar 2018 07:38

MarcFaFo schreef: 22 mar 2018 22:53 IDD erg goede cijfers een mooi gewicht dus je gaat zeker goud kunnen halen.
Wat mij 2x heeft geholpen. Haak aan in het begin naar de Glandon bij een snel groepje
Rijd de Glandon omhoog op 80-85% van je Hf max. Daal lekker af, vooral genieten. Dan aanhaken (naar Telegraph) bij en snel groepje, meestal rijd je alleen zo'n 30-32kn/h haak aan bij een groepje dat zo'n 35km/h rijdt (dat heb je snel in de gaten). Laat ze gaan als je rechtsaf in het dorp de Telegraph op gaat. Dan ben je alleen voor de Telegraph en Galibier. Afdalen alleen totdat je een lekker groepje hebt. Het stuk na de afdaling en de Alpe d'huez in een groepje blijven als mogelijk. Hier heb ik mensen mij en anderen voorbij zien blazen maar een half uurtje later rijdt je die je op de Alpe weer rustig voorbij. Nu het laatste heuveltje op en je bent een gouden held.
Jij omschrijft het als een lokale toertocht :-) Maar er zit denk ik goede info in je uitleg, die expertise neem ik graag mee. Is het zo dat vanaf de top Galibier het vrijwel alleen maar dalen is tot Bourg?
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 mar 2018 07:39

Vrijwel alleen maar, klopt inderdaad. Nog een paar hele kleine stukjes omhoog, maar dat stelt niks voor. Die kun je op de macht doen.

Ik probeer tegenwoordig in een cyclo de eerste twee klimmen zo'n 30-40 watt onder FTP te rijden. Dan blaas ik me nergens op en zit m'n hartslag meestal nog in D2. Loopt de hartslag te snel op dan stel ik m'n vermogen omlaag bij.

De laatste 2 klimmen zet ik m'n vermogen meestal uit beeld en rijd ik meer op gevoel.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 23 mar 2018 09:31

havana schreef: 23 mar 2018 07:39 Vrijwel alleen maar, klopt inderdaad. Nog een paar hele kleine stukjes omhoog, maar dat stelt niks voor. Die kun je op de macht doen.
Het klimmetje van 1 a 2 km vanuit Freney d'Oisans is echt wel een klim waar het kleine blad erop moet. Op de macht is wat overdreven, maar inderdaad, het stelt ook niet al teveel voor. En als de route nog steeds om het Lac de Chambon loopt krijg je daar ook te maken met een weggetje dat op en af gaat.

Wel is het zo dat de afdaling vanaf de Galibier tot de voet van de Alp tegenwoordig compleet autovrij is. Althans in 2017 was dat zo.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 23 mar 2018 12:20

havana schreef: 23 mar 2018 07:39
Ik probeer tegenwoordig in een cyclo de eerste twee klimmen zo'n 30-40 watt onder FTP te rijden. Dan blaas ik me nergens op en zit m'n hartslag meestal nog in D2. Loopt de hartslag te snel op dan stel ik m'n vermogen omlaag bij.

De laatste 2 klimmen zet ik m'n vermogen meestal uit beeld en rijd ik meer op gevoel.
Da's een goeie strategie, en naargelang je endurance kan je nog wat dichter tegen FTP aan gaan zitten of net omgekeerd. Ik doe het ook ongeveer zo en ben al heel blij als ik tijdens de laatste klim maar 15-20w minder duw dan de vermogens van de eerste paar klimmen. Dan ben je (ook als je relatief vooraan zit) bij diegenen die een sterke 2e koershelft rijden.

Voor mij bestaat de mentale moeilijkheid van deze aanpak erin dat je tijdens de eerste klim een (kop)groepje laat wegrijden terwijl je op dat moment zeker zou kunnen aanpikken. En dan altijd achteraf met een gevoel zit van 'wat als...?'
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 mar 2018 12:27

Dat speelt op mijn niveau dan weer niet ;)

Marcel1975
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 nov 2017 16:54

Marcel1975 23 mar 2018 13:53

Bedankt voor alle leuke/grappige en goede reacties!

Ik fiets wel eens wedstrijden op de mountainbike en doe cross duatlons.
Dus het spelletje van het goede wiel pakken ken ik wel een klein beetje.
Echter zijn dat vaak inspanningen van 1,5 tot 3,5 uur en dit is wel een ander “geval”.

Het voor je gevoel relatief langzaam de glandon opfietsen zal wellicht vreemd aanvoelen maar ik moet er maar van uit gaan dat ik die bespaarde energie dubbel zo hard terug krijg tijdens de alp dhuez.
Ik was vooral benieuwd naar het nadeel van een hoog startnummer (file voor top glandon? Enorme rij bij de water punten?) aangezien ik daar verschillende verhalen over hoor... ik wil eigenlijk de voedselpunten zo veel mogelijk over slaan en alleen stoppen om bidons te vullen.

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 23 mar 2018 14:37

Ik ben vorig jaar circa als 6000e over de startmat gerold. Mijn ervaring was dat de glandon vrij druk was, maar niet zodanig dat Ik m'n eigen tempo niet kon rijden. Zat wel redelijk constant op de linkerkant/Inhaalstrook. De bevoorrading op de top van de glandon was wel druk/chaotisch. Je zit daar echter in de 'neutrale zone' dus kan je er rustig de tijd nemen cq. levert dat geen tijdsnadeel op. Daar heb ik m'n 2*750ml bidons rustig gevuld en daarna doorgefietst tot aan de bevoorrading na valloire. Daar was het een stuk rustiger en was ik binnen 2 minuten weer vertrokken. Al met al niet veel nadeel van m'n hoge startnummer ondervonden. Als je wat sneller bent dan gemiddeld levert het misschien juist net extra moraal op dat je meer inhaalt dan ingehaald wordt. Kan me alleen voorstellen dat je op de vlakkere stukken vooraan wat meer kan profiteren van snellere medestanders.
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 23 mar 2018 22:41

Marcel1975 schreef: 23 mar 2018 13:53
Ik was vooral benieuwd naar het nadeel van een hoog startnummer (file voor top glandon? Enorme rij bij de water punten?) aangezien ik daar verschillende verhalen over hoor... ik wil eigenlijk de voedselpunten zo veel mogelijk over slaan en alleen stoppen om bidons te vullen.
Ik ben een keer als 4500 gestart => Goud 7h36min
Ik ben een keer als 545 gestart => Goud echter 2 min langzamer
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Marcel1975
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 nov 2017 16:54

Marcel1975 24 mar 2018 09:07

Dat zijn mooie tijden!
Bedankt voor het vertrouwen.
Heb zojuist toch maar wel even 34 voorblad besteld,
Heb nu een 52/36 met achter een 28.
Ben toch bang dat ik daar anders mee in in de problemen kom op de Alp d,Huez.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 24 mar 2018 15:51

Ha, iedereen komt in de problemen op de Alpe, ongeacht het binnenblad :winkthumb:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 mar 2018 17:44

Dat kan ik beamen, heb er bijna 2u over gedaan toen ik de Marmotte reed, helemaal choco :D (en dat was met een 30-30)
Afbeelding

Plaats reactie