Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte 2018

pedaalridder
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 nov 2013 18:56

pedaalridder 08 jun 2018 08:19

daniel1975 schreef: 07 jun 2018 18:56 Volgens mij ontgaat je wel het cynisme in die post.....
Misschien wel. Misschien sla ik wat door idd, Dat zegt mijn vrouw ook altijd.

Maja, als ik iets doe, dan doe ik het liever goed. Marginal gains.

Anderzijds, waarom zou je dit soort vragen niet kwijt kunnen op dit forum. De ene vraag lijkt misschien wat onnozeler dan de ander, Desalniettemin heeft het een aantal mooie tips opgeleverd, die mij wellicht dichter bij mijn doel brengen.

Maar je zal het wel vaker beter (denken te) weten..

cheers

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jun 2018 08:50

Het was gewoon een onschuldig grapje.

Anyhow, je zou in je taper-weekje nog wel een paar nuchtere trainingen kunnen doen. Tip: pas eerst je ontbijt af, ga dan pas fietsen. Zo voorkom je dat je alles er weer aan eet ;)

Overigens gaat een kilo je maar 5 minuten sneller maken uitgaande van en gelijkblijvend gewicht. Nu weet ik niet of welk niveau je acteert, maar dit gaat waarschijnlijk het verschil ook niet maken...

In 2010 heb ik mezelf ook compleet uitgehongerd om scherp aan de start te staan. Resultaat was een tijd waar ik tevreden mee was, maar of het nu allemaal waard was...

laurens87
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 08 jun 2018 10:05

pedaalridder schreef: 07 jun 2018 09:34 Vanochtend stond er 66,1 kg (bij 1,84 meter) op het display van mijn vriend en soms vijand. Op zich ben ik best tevreden. Graag zou ik er nog een pondje of (beter nog: kilootje) van af willen doen. Tips en hints zijn welkom!
Een kilootje kan zo laat zelfs nog wel wat impact op je lichaam hebben. Wat reserves die je ineens mist, heb zelf de Marmotte vorig jaar gefietst met 72 kilo's (188cm) en voor mij zou 69 kunnen maar de 71 en een beetje die nu op de weegschaal staat is prima. Ik voel me er goed bij, fiets lekker en daar gaat het om!

Overigens heb ik er ook enorm veel zin in!!!!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jun 2018 11:41

@pedaalridder; bij dat gewicht&lengte nog gewicht kwijt willen is gewoon niet verstandig. Je staat al heel scherp. Beter je laatste natuurlijke reserve behouden. Ga je heel blij mee zijn als er onderweg iets tegenvalt (kou, regen). En dat meen ik echt als serieuze tip!
Reserve en herstelvermogen zijn ook essentieel bij een cyclo als LM.
Less is bore

oehT
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:46
Locatie: Kop van Overijssel

oehT 08 jun 2018 14:53

Erik1.0 schreef: 07 jun 2018 12:52 Hier mijn tips die wellicht kunnen helpen:

- Als je hoofddoel maximaal presteren tijdens de Marmotte is, dan is acclimatiseren (paar dagen van tevoren naar Frankrijk gaan) essentieel en aldaar veel rusten en weinig fietsen. Alleen dagelijks ff de benen strekken en max 1-1,5 uur fietsen (liefst op hoogte; met de auto naar de Galibier en daar een stukje fietsen), met wellicht nog een rustdagje. Is makkelijker gezegd dan gedaan met waarschijnlijke ontelbare nerveuze wielrenners om je heen die nog allerlei trainingen aan het afwerken zijn...
-Taper (maar met mate): Een week lang een kilo pasta 's avonds wegkauwen is nergens voor nodig! Neem gerust een schepje extra, maar laat het daarbij... je maag-darmstelsel zit niet te wachten op een totale overload aan koolhydraten zodat het geheel al overstuur is voordat je aan je tocht kan beginnen.
- In het eerste dal: mocht je alleen komen te zitten en je ziet op 200 meter voor je een groepje: NIET naar toe proberen te rijden. Laat het tempo zakken, eet en drink goed en pik weer aan bij het eerste groepje dat jou weer inhaalt...
-Tijdens de rit: goed blijven eten: VANAF DE START elk half uur een halve reep , naarmate de tocht vordert: overstappen naar gels. Voor drinken geldt: drinken voordat je dorst krijgt.
-Zorg voor extra kleding: windjackie, knie- en armstukken kunnen life-savers zijn. Als je eenmaal goed bevroren bent op de Galibier kost het een hoop energie en tijd om weer opgewarmd aan de slotklim te kunnen beginnen.
-Laat je niet gek maken door enthousiastelingen op de eerste 2 beklimmingen: EIGEN TEMPO met continu het gevoel dat je nog over hebt. De tijd die je wint door te forceren op de Glandon / Telegraphe betaal je 3 dubbel terug op het laatste stukje Galibier en de gehele Alp.
-Kijk af en toe om je heen en geniet van de omgeving!

Grtz
Nu stond je dus een paar plekjes verder. Nu zie je mij de dag voor de tocht borrelnoten eten en Kronenbourg voor Isostar verslijten.

En dan kom je nu met deze tips?!?!?

Ik begrijp wel waarom ik op 1 minuut en een beetje van goud ben gestrand.

jorditheunissen
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2018 22:29

jorditheunissen 09 jun 2018 20:36

Iemand een idee of je vrij kan kamperen met een camper tijdens de Marmotte?
Bv in Bourg d'oisans ergens?

Marcel1975
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 nov 2017 16:54

Marcel1975 12 jun 2018 13:12

Ook hier bijna klaar er voor!
Wel wat aan de zware kant (73 kg bij 1.90m) vergeleken bij Pedaalridder....
Denk net de 5000 km aan te tikken dit jaar voor de start en een 20.000 hm in de benen.
Al een paar keer eea kunnen simuleren op de smart trainer (Wahoo kickr), je ziet toch wel dat de waardes aardig terug lopen naar gelang de duur van de inspanning. Glandon en Telegraph moet lukken in zone D2 ook al is de Glandon erg grillig van profiel... Mijn grote vraag is hoe ik herstel in de afdaling van lauteret en of ik de Alp dan nog fatsoenlijk omhoog kom...
Vind de eindtijd daardoor lastig inschatten denk tussen 7.20 en 8.20...
Gelukkig hoor ik inmiddels bij de veteranen en lijkt goud ( 8.35 ) wel te moeten kunnen. Nu alleen nog hopen op goed weer!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 jun 2018 14:16

jorditheunissen schreef: 09 jun 2018 20:36 Iemand een idee of je vrij kan kamperen met een camper tijdens de Marmotte?
Bv in Bourg d'oisans ergens?
Ieder jaar staan talloze auto's en campers langs de weg daar die vrij aan het kamperen zijn. Is geen enkel probleem. Maar eh, is 2 tientjes voor een camping te veel?

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 12 jun 2018 15:13

Marcel1975 schreef: 12 jun 2018 13:12 Ook hier bijna klaar er voor!
Wel wat aan de zware kant (73 kg bij 1.90m) vergeleken bij Pedaalridder....
Denk net de 5000 km aan te tikken dit jaar voor de start en een 20.000 hm in de benen.
Al een paar keer eea kunnen simuleren op de smart trainer (Wahoo kickr), je ziet toch wel dat de waardes aardig terug lopen naar gelang de duur van de inspanning. Glandon en Telegraph moet lukken in zone D2 ook al is de Glandon erg grillig van profiel... Mijn grote vraag is hoe ik herstel in de afdaling van lauteret en of ik de Alp dan nog fatsoenlijk omhoog kom...
Vind de eindtijd daardoor lastig inschatten denk tussen 7.20 en 8.20...
Gelukkig hoor ik inmiddels bij de veteranen en lijkt goud ( 8.35 ) wel te moeten kunnen. Nu alleen nog hopen op goed weer!
God, wat jullie zwaar vinden..... Mijn tweede LM (2014) 78kg bij 1,80! Officiele tijd: 7,28 (natuurlijk ex afdaling glandon). Anti klimmer maar toen wel met bereconditie
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 12 jun 2018 15:24

Nuttige tips staan hierboven, met eentje ben ik echter niet akkoord
-Taper (maar met mate): Een week lang een kilo pasta 's avonds wegkauwen is nergens voor nodig! Neem gerust een schepje extra, maar laat het daarbij... je maag-darmstelsel zit niet te wachten op een totale overload aan koolhydraten zodat het geheel al overstuur is voordat je aan je tocht kan beginnen.
Carboloading is wel degelijk iets dat werkt, maar dit moet je trainen. Je moet niet één week voor de dag van het jaar je dieet plots gaan omgooien want dan is er inderdaad het risico dat je maag gaat protesteren. Indien je dit regelmatig doet en je maag dit aankan, dan kan je hier wel degelijk je prestaties met boosten.

Bovendien raad ik het absoluut af om de week voor een wedstrijd nog proberen te gaan grammenjagen. Laat die weegschaal de laatste week aan de kant staan, daar gaat het niet meer op aankomen. Voor elke zeer belangrijke wedstrijd reken ik bijna een week uit waarin ik mijn voeding aanzienlijk aanpas: nog meer koolhydraten dan in een trainingsweek, minder fruit, minder vezels. Ja, je kan hier wat van bijkomen, maar dit blijft ten allen tijden winst en geen ballast. Glycogeen slaat zich trouwens op in de spieren met water, vandaar dat dit soms extra gewicht met zich meeneemt maar dit water komt ook vrij tijdens de inspanning en eigenlijk een zeer nuttige surplus.

Wie dit in twijfel mocht trekken, de principes van carboloading zijn mij aangeleerd door prof. Hespel, coach van verschillende wielrenners en begeleider van de Rode Duivels. Dus je moet mij niet op mijn woord geloven. Google maar eens op 'glycogen supercompensation'.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 jun 2018 15:34

matthiav schreef: 12 jun 2018 15:24 Nuttige tips staan hierboven, met eentje ben ik echter niet akkoord
-Taper (maar met mate): Een week lang een kilo pasta 's avonds wegkauwen is nergens voor nodig! Neem gerust een schepje extra, maar laat het daarbij... je maag-darmstelsel zit niet te wachten op een totale overload aan koolhydraten zodat het geheel al overstuur is voordat je aan je tocht kan beginnen.
Carboloading is wel degelijk iets dat werkt, maar dit moet je trainen. Je moet niet één week voor de dag van het jaar je dieet plots gaan omgooien want dan is er inderdaad het risico dat je maag gaat protesteren. Indien je dit regelmatig doet en je maag dit aankan, dan kan je hier wel degelijk je prestaties met boosten.

Bovendien raad ik het absoluut af om de week voor een wedstrijd nog proberen te gaan grammenjagen. Laat die weegschaal de laatste week aan de kant staan, daar gaat het niet meer op aankomen. Voor elke zeer belangrijke wedstrijd reken ik bijna een week uit waarin ik mijn voeding aanzienlijk aanpas: nog meer koolhydraten dan in een trainingsweek, minder fruit, minder vezels. Ja, je kan hier wat van bijkomen, maar dit blijft ten allen tijden winst en geen ballast. Glycogeen slaat zich trouwens op in de spieren met water, vandaar dat dit soms extra gewicht met zich meeneemt maar dit water komt ook vrij tijdens de inspanning en eigenlijk een zeer nuttige surplus.

Wie dit in twijfel mocht trekken, de principes van carboloading zijn mij aangeleerd door prof. Hespel, coach van verschillende wielrenners en begeleider van de Rode Duivels. Dus je moet mij niet op mijn woord geloven. Google maar eens op 'glycogen supercompensation'.
Ik heb dit precies zo gedaan in de week vooraf. Geleidelijk in de week steeds wat meer opscheppen en in plaats van volkoren pasta voor de 'witte' gekozen. Paar dagen ervoor wat extra winegums tussendoor etc. Avond voor de start goed gegeten en gedronken en ochtends met ontbijt niet overdreven gegeten, dat blijft toch in je maag zitten. Ik heb toen 1 banaan en 2 boterhammen met jam gehad. Heb tijdens de Trois Ballons ook geen moment een hongerklop gevoel gehad.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 jun 2018 15:39

Asker Jeukendrup is het echter niet met je eens en die heeft ook prof voor z'n naam staan. Alleen maar meer koolhydraten naar binnen werken heeft namelijk totaal geen zin, want dat wordt niet opgenomen als glycogeen, maar gewoon omgezet naar vet. Om te zorgen dat je extra glycogeen op gaat slaan moet die voorraad leeg gemaakt worden en laat dat nu net negatief effect hebben op de prestatie die je later wilt leveren.

Gewoon voldoende eten, laat de vette hap de laatste dag(en) achterwegen, maar ga vooral geen gekkigheid uithalen door overal ladingen suiker doorheen te scheppen. Je kan gewoon fruit eten. Vezels laten staan heeft enkel als reden om te zorgen dat je darmen zich legen. Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee en kan ik gewoon vezels eten, als mijn lichaam weet dat ik lang en/of hard moet fietsen is de aandrang er 's ochtends altijd om een kg af te vallen :)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie