Alles over vakanties op én met de fiets

SKITS Monstertijdrit 2010

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 30 aug 2010 13:04

[quote="Robbebopper"]Auke, mijn gemiddelde snelheid ligt weliswaar een stuk lager dan die van jou, maar ik was vorig jaar en van de weinige deelnemers die iedere ronde iets sneller reed. Ik heb zelf het gevoel dat dat vooral met eten en drinken onderweg te maken had. Ik heb mezelf echt verplicht om iedere ronde een bidon sportdrank van 800ml (Fantomalt) leeg te drinken. Ook heb ik onderweg nog wat gelletjes naar binnen gewerkt. Het kwam op een zeker moment m'n neus zowat uit, maar ik heb nergens het gevoel gekregen dat ik "op" raakte. Uiteindelijk gemiddeld 36,75 km/h. Met de laatste ronde dus dik boven de 37.
Verder speelt de vorm van de dag, en het weer natuurlijk een hoofdrol.[/quote]

[quote="C a s r a n"]De nagel op de kop, Robbebopper. Ik denk dat Auke de snelheid aankan en ik twijfel niet aan zijn duurvermogen, maar mis in zijn zoektocht naar "het geheim van de rit" het verhaal over voeding. Op lange afstand is, indien je voldoende getraind bent, voeding altijd de cruciale factor om de hele tijd lang energie te kunnen leveren. Maak jezelf dus een goed voedingsplan![/quote]

Afgelopen weekend de Criquelion gereden in iets van 5.50, en na 105km kreeg ik kramp in beide benen en stond nagenoeg stil op col du rideux. Heb het daarna echt rustig aan moeten doen om de benen weer wat te hervinden en na weer voldoende gegeten en gedronken te hebben ging het weer wat beter, hoewel ik niet meer volop kracht durfde te zetten op de echt steile klimmen. Had achteraf beter een (34)29 cassette kunnen instaleren ipv de (34)27, dan had ik op iets meer souplesse de steile stukken kunnen bedwingen.

Op de MTR had ik vorig jaar een andere pijn, namelijk enorme spierpijn in mijn bilspieren van al het opgebouwde zuur, iets waar de diepe zithouding mede aan bijdraagt. De laatste 20km kon ik dat er niet meer uitfietsen, het bleef maar in mijn kontspieren zitten en daar hielp geen gelletje meer mee. Persoonlijk denk ik dat ik gewoon wat rustiger moet beginnen en dan maar wat tijd inleveren in de 1e en 2e ronde om het later in de 3e ronde weer goed te maken. Verder denk ik dat algehele getraindheid een rol speelt (iets wat ik hopelijk dit jaar beter onder controle heb).

De MTR is grofweg 3.10h, waarin ik 2 gelletjes neem en 2 bidons met isotone dorstlesser (waarvan ik dan aanneem dat daar voldoende zouten inzitten).

Casran, herken jij het verschil tussen krampaanvallen (in je kuitspieren (musculus gastrocnemius) of je dijbeenspieren (meer de hamstrings dan de quadriceps)) en spierpijn als gevolg van het teveel aan opgebouwde zuur in de gluteus maximus (bilspier)?
Of maak ik een denkfout en is het opgebouwde zuur juist met voldoende eten en drinken beter af te voeren?

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 30 aug 2010 13:06

Grappig dat je die vraag stelt. De organisatie bestaat dit jaar uit Vincent, Theo, en mij (enige niet-SKITS-er), met ondersteuning van nog meer SKITS-ers waaronder Kees. Maar sommige SKITS-ers stelden zich dezelfde vraag:
Cas schreef:Pardon! Eén SKITSer??????? En dit heet nog de SKITS Mtr??? Dat gaat natuurlijk nergens over....

Foei voor SKITS, gefeliciteerd voor het record aantal deelnemers en dus de organisatie. Wel heel wrang, deze twee uitersten (..)
Er heeft zich dus pas één SKITS-er ingeschreven... Hopelijk worden ook dat er meer.


Corniel, hangt er dan nog wel een echte skits-studentensfeer? Het moet niet te professioneel worden he ;)

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 30 aug 2010 13:38

@Auke: ik waak voor het veranderen van de sfeer, maar het zijn de deelnemers die de sfeer maken. En ik ga geen mensen weigeren, omdat ze er te serieus inzitten. ;)

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 30 aug 2010 23:02

Even voor de duidelijkheid, want ik zie dat de quote in m'n vorige berichtje verwarring wekt.

Ik rij de MTR niet mee! De afstand is voor mij zeker de helft te veel. Dat neemt evenwel niet weg dat ik alle deelnemers veel succes wens.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 31 aug 2010 23:47

@RazendeRoeland: Je moet gewoon niet te hard vertrekken. Net als bij een kortere tijdrit eigenlijk. ;)

Ik hoop dat je je bedenkt. Het is echt heel leuk. Lees ook alle verslagen van de vroegere deelnemers er maar op na!

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 01 sep 2010 01:53

En aanvullend: het is slechts een race tegen jezelf, ook al doen er andere mensen mee.... Al bestond de MTR uit 2, 4 of 5 rondjes van, het idee zal hetzelfde blijven. Met andere woorden, de afstand kan nooit te lang zijn, want iedereen rijdt tegen zichzelf. Dat je tot het randje van je kunnen gaat heeft daar niet zoveel mee te maken lijkt me ;).

vincentvis
Forum-lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 sep 2007 21:57

vincentvis 02 sep 2010 13:20

Net ook ingeschreven voor de MTR. Het zal mijn eerste tijdrit worden, dus ik doe het maar gelijk goed;-)

Mijn fiets is nu goed afgesteld en ik heb gisteren een eerste rit gemaakt. Beviel erg goed. Ik hoop alleen dat ik in de korte tijd van 3 weken nog een beetje kan wennen aan de houding.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 02 sep 2010 15:59

Leuk om te lezen VincentVis. Volgens mijn ervaringen is drie weken echt wel voldoende. En ik kan je nu al wel vertellen dat je na afloop toch niet meer zonder hulp van je fiets afkomt. Dat is voor bijna iedereen zo.

vincentvis
Forum-lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 sep 2007 21:57

vincentvis 02 sep 2010 17:11

Gezien het aantal kilometers en duurtrainingen die ik dit jaar al heb gemaakt moet de afstand geen probleem zijn. Eerder het gebrek aan ervaring en slaaptekort (baby van 5 weken). Maar ik moet mijn race goed indelen en niet te fanatiek starten. Ben wel eens te enthousiast;-)

Je hebt helemaal gelijk, als het goed is gaat iedereen helemaal aan snot!

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 05 sep 2010 23:50

Het wordt echt volle bak. De teller staat nu op 61 deelnemers. Wees er dus snel bij, want bij 80 m/v is het vol!

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 10 sep 2010 13:56

Je moet heel snel zijn: de teller staat op 75 deelnemers. Nog vijf m/v te gaan. :)

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 10 sep 2010 14:01

Wat zijn er toch veel masochisten in de wereld... ;)

Plaats reactie