Alles over vakanties op én met de fiets

(noord) Oostenrijk, waar is 't mooi fietsen?

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 03 jul 2017 15:11

ok, sorry alvast, mijn vraag is heel open, want ons plan voor over 3 weken is nog niet erg concreet :P

ik zou wel voor het eerst naar Oostenrijk willen en zoek nu een omgeving waar ik ook mooie tochten zou kunnen maken op de racefiets.
in het verleden nam ik vaak de mtb mee, maar ik kies er nu voor de racer mee te nemen (voelt iets safer, vooral als je alleen op pad ga).
ik schrik niet van de Alpe d'Huez en dat soort langere klimmen, zou het heel gaaf vinden in Oostenrijk iets vergelijkbaars te kunnen vinden.
Als ik wat google op fietsen in Oostenrijk zie ik bijvoorbeeld Solden en Kirchberg, maar ik heb het idee dat Oostenrijk meer op mtb is ingesteld dan racefietsers, klopt dat?
nb: tips voor leuke en betaalbare familiecampings zijn ook welkom.
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2249
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 03 jul 2017 16:30

Ik vond Solden een prima uitvalsbasis met de racer. Je kunt diverse dalen induiken of je wagen aan de Timmelsjoch en Rettenbach/Tiefenbach

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 03 jul 2017 17:00

Genoeg moois in Oostenrijk te vinden, en waar op dit forum ook over is geschreven:
viewtopic.php?f=26&t=81801&hilit=Oostenrijk
viewtopic.php?f=26&t=75314&hilit=Oostenrijk

Birota
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 06 jan 2015 19:43

Birota 03 jul 2017 23:15

Ik heb goede ervaringen met de omgeving Sölden, Zell am See en Karinthië. Enig nadeel wat mij betreft is dat veel klimmen net onder de top eindigen, waardoor je dezelfde weg terug moet. Voor inspiratie zou je eens de Oostenrijk-special van Fiets kunnen doornemen (heb hem als pdf beschikbaar).

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 04 jul 2017 08:32

dank zover!
ik stuitte tijdens het zoeken op deze wedstrijd/cyclo: Arlberg Giro, die start in st. Anton. 150km met 2500hm.
Als ik naar het routeprofiel kijk en de (hoge!) gem.snelheden in de uitslagen dan lijkt me dit een tocht die me veel van de omgeving laat zien, en qua zwaarte goed te doen (*klopt af*).
Iemand ervaring met deze rit? http://www.arlberg-giro.com/en/home

@birota: je hebt een pb
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 04 jul 2017 08:41

Ik ben toevallig net terug van vakantie uit dat gebied (heb er niet gefietst, maar hardgelopen/trailrunning gedaan). Ik denk dat met name de klim naar de Bielerhöhe en het stuk daarna erg gaaf zijn om te doen met een spectaculaire beloning. De vlakte op de top is al behoorlijk Alpien. De aanloop naar die klim is denk ik niet superinteressant, gewoon een alpendal. Het dal van Arlberg zag er vanaf hoogte goed spectaculair uit.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 04 jul 2017 09:03

dreezz schreef: 04 jul 2017 08:32 dank zover!
ik stuitte tijdens het zoeken op deze wedstrijd/cyclo: Arlberg Giro, die start in st. Anton. 150km met 2500hm.
Als ik naar het routeprofiel kijk en de (hoge!) gem.snelheden in de uitslagen dan lijkt me dit een tocht die me veel van de omgeving laat zien, en qua zwaarte goed te doen (*klopt af*).
Iemand ervaring met deze rit? http://www.arlberg-giro.com/en/home

@birota: je hebt een pb
Iik heb het parcours van de Arlberg Giro andersom gereden in een cyclo Tirol West. Mooie rit. Paar pittige stukjes, Arlberg pas en Bielerhohe maar verder prima te doen.

Birota
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 06 jan 2015 19:43

Birota 04 jul 2017 10:16

@ dreezz: pb is beantwoord

pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 05 jul 2017 01:04

Ben eigenlijk wel benieuwd naar die Oostenrijk-special. Is het een optie om die ergens te delen? (Een PB is ook welkom hoor.)

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 05 jul 2017 07:43

trailrunning op dat soort bergen, ook gaaf, kawouter!

@pizzi: de diverse specials staan ergens op dropbox en kun je vinden via dit topic (@birota: neem aan dat dit een vrije link is aangezien het ook via dit forum loopt. zo niet, laat even weten!) ==> viewtopic.php?f=26&t=73988
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1682
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 05 jul 2017 08:08

Oostenrijk is een prachtig fietsland en Tirol zeker. Een van de dingen waar je rekening mee moet houden is dat de Oostenrijks nogal zuinig omgaan met hun asfalt. Nergens zijn de wegen zo steil als daar. Er zijn niet heel veel lekkere lopers zoals bv in de Dolomieten. In elke berg zitten wel stukken van 10% of meer. Soms heel veel meer. Niet dat het ondoenlijk is maar houd er rekening mee en zorg voor een goed verzet. Arlberggiro lijkt me fantastisch. Kaunertaler gletscher ook trouwens. Een beest van een klim naar een van de hoogste wegen van Europa. Die ligt daar niet ver vandaan. Have fun.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 05 jul 2017 08:24

Deze cyclo is er ook.
http://www.highlander-radmarathon.at/
Prachtig gebied.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie