Alles over vakanties op én met de fiets

Eerste wieler race: tips?

v1ced
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 apr 2016 11:45

v1ced 18 apr 2017 10:26

Hallo,

Ik ben een beginnende wielrenner en fiets nu ongeveer een half jaartje.
Heb mijn fiets in het najaar van 2016 gekocht. Af en toe een rondje gemaakt van ongeveer 20 km en langzaam opgebouwd naar 40.

Zo nu en dan fiets ik naar werk een afstand van ongeveer 45 km. Dit doe ik als ik naar huis ga en de volgende dag als ik weer terug naar werk ga.
Ik probeer dit wekelijks aan te houden en wellicht langzaam op te bouwen naar meerdere keren in de week.

Nu lijkt het mij een hele leuke uitdaging om mee te doen met een wieler race. Ik zat te denken aan de Dam tot Dam wieler race van 85 km.

Wat voor tips kunnen jullie mij geven? Is de afstand te groot? Of zou dit een prima beginner race kunnen zijn?

Ik fiets voornamelijk alleen. Is het verstandig om met een groepje te gaan trainen? Of kan ik met een solo training hier ook prima mee door?

Mijn fiets is een Bianchi Via Nirone Claris 2016.

Physics on Wheels
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 mar 2017 10:01

Physics on Wheels 18 apr 2017 10:41

Als de koers mid september is lijkt me dat voldoende tijd om nog te trainen en beter te worden, dus die afstand van 85km lijkt me een mooi doel en realistisch.

Ik zou het wel vooral als een toer benaderen en niet als een echte race. Houdt er ook rekening mee dat fietsen in een groep wat extra dingetjes met zich meebrengt, je kan niet elke bocht aansnijden zoals je wilt, je hebt minder zicht, enz enz. Dus een aantal keer met een groepje (mee)fietsen lijkt me geen slecht idee.

v1ced
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 apr 2016 11:45

v1ced 18 apr 2017 10:43

Ok bedankt voor je feedback. Ja ik moet het ook meer bekijken als een tour en niet als een race.
Gewoon puur om de feeling te krijgen hoe het zal zijn om met zo'n grote menigte te fietsen.

dixy100
Forum-lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 04 aug 2011 21:49

dixy100 18 apr 2017 10:46

Probeer dit eens.

http://www.wielersportinfo.nl/fietsschemaoverzicht.htm

Ik fiets ook altijd alleen.
Is geen enkel probleem.
Wat betreft de afstand, met regelmatig rondjes van 40km kun je deze afstand van 85 wel aan, gewoon doen.
eventueel uitbouwen naar afentoe 60km training.
Voor de dam tot dam classic nog tijd genoeg, ergens in september?

succes

v1ced
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 apr 2016 11:45

v1ced 18 apr 2017 11:02

@dixy100 heb je zelf ervaring in de DtD fiets classic van 85 km? Of een andere grote tour?
Ik denk dat ik inderdaad wel genoeg tijd heb om hier naar toe te trainen.

dixy100
Forum-lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 04 aug 2011 21:49

dixy100 18 apr 2017 11:08

Ja en ja.
Kijk eens op de link en maak zelf een trainingschema.
Voor je allereerste tourtocht heb je zoveel moraal dat het een "piece of cake" is.

En ondertussen kun je wat extra kleding aanschaffen, zoals een regenjack, armwarmers, knie warmers om maar eens wat op te noemen.
September kan het prachtig weer zijn maar ook bar slecht.
Kijk wat je aan reserve spulletjes mee moet nemen in je zadeltasje.

Er is zoveel zelf te vinden op b.v. youtube.
vooral als je het zelf allemaal kunt vinden maakt het veel leuker.

ErnstH
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 mei 2016 22:55

ErnstH 18 apr 2017 11:33

DtD is een leuke om naartoe te werken.
Het is wel een drukke rit, dus probeer daar wat ervaring mee te krijgen.

Als ik jou was, zou ik me inschrijven voor de 105 kilometer.
Dat is meteen een mooie mijlpaal, als het je eerste 100+ wordt.
Je hebt de hele dag de tijd om die afstand te fietsen.

Bij de DtD is het ook zo, dat je altijd korter mag rijden, niet langer.
Dus als jij straks daar fietst, en je komt bij het bordje waar de 105 en de 85 route uit elkaar gaan, kan je op dat moment beslissen of je die 20km wel of niet erbij gaat pakken.

Dixy100 geeft een goede tip met voorbereiden op slecht weer. Ik heb wel eens 145km in de regen gereden bij de DtD. Nog steeds een mooie rit hoor. En dat zijn achteraf wel de tochten die je bijblijven.

Succes met de voorbereiding!

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 18 apr 2017 19:02

ik neem aan dat je wil mee doen aan een toertocht ? Of wil je klassement rijden in de Dam tot Dam ?

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 18 apr 2017 19:44

Zoals ik het inschat gaat het hier om toerfietsen en niet om wielrennen. Dat zijn totaal andere "disciplines" vergelijkbaar met het verschil tussen het lopen van een wandeltocht en een hardloopwedstrijd.
Daarom is mijn tip: Doe eens mee aan een van de vele kleinschalige NTFU-toertochten die er wekelijks overal in den lande worden georganiseerd.

cimecaron
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:00

cimecaron 18 apr 2017 21:57

Warempel een nuttige bijdrage van Quarantanove. Eerst een kleinere toertocht in de buurt lijkt me een goede tip. Komen vanzelf groepjes voorbij waar je eventueel even kunt aanhaken. Lid worden van een toerclub in de buurt is ook niet verkeerd als je echt verder wilt.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 19 apr 2017 07:55

En daarnaast is het ook nog eens enorm gezelig om met een groep op zondag ochtend 80-150km weg te trappen met een rustpauze voor koffie en gebak. En vrijwel iedere vereniging heeft wel wat verschillende tempo groepjes, waardoor je best hard kunt fietsen maar ook gemakkelijk kunt aanhaken met enige conditie.

Vanuit die clubs wordt ook wel eens gezamenlijk, of een groepje apart aan grotere evenementen meegedaan zoals jij dat waarschijnlijk bedoeld. LImburg Mooiste, etc...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 apr 2017 10:21

Quarantanove schreef:Zoals ik het inschat gaat het hier om toerfietsen en niet om wielrennen. Dat zijn totaal andere "disciplines" vergelijkbaar met het verschil tussen het lopen van een wandeltocht en een hardloopwedstrijd.
Daarom is mijn tip: Doe eens mee aan een van de vele kleinschalige NTFU-toertochten die er wekelijks overal in den lande worden georganiseerd.
Hele goede tip.
Het gaat niet zozeer of de conditie toereikend is, dat zal geen probleem zijn, maar eerder het 'tussen de wielen "rijden en dat kan je alleen leren door het te doen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie