Alles over vakanties op én met de fiets

Mijn eerste echte bergritten: Stelvio en Grossglockner

Gebruikersavatar
LoneWolf
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 nov 2015 13:22

Gebruikersavatar LoneWolf 25 mar 2017 17:41

Deze zomer wil ik voor het eerst met m’n racefiets de echte bergen in tijdens onze zomervakantie en ik ben op zoek naar praktische tips m.b.t. deze bergpassen en standplaatsen.
Algemene tips voor het fietsen in de bergen heb ik al wel gezocht en gevonden via Gooooooooogle en natuurlijk op dit forum (o.a. Havanna’s Cyclo’s rijden voor dummies :like:), maar alle tips zijn welkom.

Enkele concrete vragen:
  • Moeten fietser ook tol betalen op de Stelvio / Grossglockner? Ik heb hier nog niets over gevonden maar wil niet worden teruggefloten of onnodig staan wachten.

    Zijn er in deze weken activiteiten/wedstrijden die mij belemmeren om daar te fietsen (anders dan pas gesloten door sneeuw)?

    Must see/do’s die ik niet zou moeten missen? De Edelweisspitze (bij GHS) had ik bijna gemist. Zou ik nog niet op het hoogste, per fiets bereikbare, punt zijn geweest.

    Tips voor (andere) routes bij mijn standplaatsen (zie hieronder)
Over mijzelf:
Sinds maart 2015 ben ik (steeds) meer gaan fietsen. M’n standaard fiets heb ik al snel ingeruild voor een trekking fiets en sinds juni 2016 heb ik ook een racefiets. In 2016 heb ik zo’n 10.000 km gefietst. Voornamelijk in Nederland met af en toe een ritje over Hoch-Elten, de Peeskesberg, de Holterberg of de Posbank. De meeste hoogte meters per rit zijn van enkele ritjes in de Duitse Eifel (omgeving Aremberg en Hohe Acht). Langste/hoogste: 2 ritten van 86km / 1700m.
Ik ben 51 jaar, 1,78 m en 78 kg (in juni hopelijk 3 kg minder)
Ik fiets alleen. Bij beide bergpassen zal mijn vrouw de volgauto, de materiaalwagen en de bezemwagen besturen ;)

Mijn fiets:
Sensa Trentino SL (aluminium, volledig Shimano 105 5800, 50/34 en 11-32).
Zo’n 3 a 4 weken voor de vakantie breng ik ‘m naar de FM voor controle/beurt/afstellen. Ik kan dan voor vertrek nog enkele ritten maken om te kijken of alles goed werkt.

Mijn plannen:

Week 25, 17 t/m 24 juni
Standplaats: Italië, Grosotto (+- 30 km ten zuiden van Bormio)
Doel: Passo dello Stelvio
Huidig plan: Van vakantieadres, Bormio, Stelvio, Prato en terug
Totaal: 86 km / 3400 m, ik ga uit van: 4:30 a 6 uur

Ik weet dat Futurum in deze week ook de “Passo Dello Stelvio challenge” organiseert en heb overwogen om te vragen of ik alleen bij de ritten (overnachting hebben we al geboekt) zou kunnen aansluiten, maar kies voor de vrijheid om mijn ritten te plannen wanneer ons dat het beste uitkomt.

Week 26, 24 juni t/m 1 juli
Standplaats: Oostenrijk, omgeving Zell-am-See
Doel: Grossglockner Hochalpenstrasse (incl. Edelweisspitze)
Huidig plan: Van Zell-am-See, Grossglockner Hochalpenstrasse, Edelweisspitze, Heiligenblut en terug
Totaal: 120 km / ???? m, ik ga uit van: 6 a 8 uur

Ik wil sowieso beide bergpassen 1 x fietsen. Daarnaast eventueel in beide weken nog 1 of 2 ritten van 2 tot max. 4 uur doen.
Keep On Harking !

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 mar 2017 18:06

Met dit draadje voel ik mij wel verbonden :winkthumb:

Glockner was mijn eerste col als knul van 14-15 (ik was in die vakantie jarig) en reed hem vanuit Heiligenblut. Dat was in 1971 :D
Heb daar nog veel aan bergbeklimmen gedaan in de 20 jaar daarna. Bizar mooie omgeving.
Je hoeft GEEN tol te betalen. Toen :-)

Ik ben daar zeer veel in de buurt op vakantie geweest en meermaals meegemaakt dat in de zomer de pas dicht ging wegens sneeuwval boven de 2000meter. Dat duurt doorgaans maar een paar dagen.
In die jaren lag er in de haarspeldbocht kleine kasseien die van smeltwater glad kunnen zijn.
Verder is het gewoon een kwestie van een hele lange adem en je in het begin niet over de kop rijden.

Stelvio is de laatste mega col die ik heb gedaan. In okt 2015. Italiaanse vrienden ontraden het. Was wel wat sneeuw gevallen maar ik heb meermaals de Stelvio NIET op kunnen fietsen in de zomermaanden door lawine en sneeuwval.
Ook de Stelvio is een kwestie van lange adem.

De vrouw als volgwagen is een leuk concept. Heb ik ook meermaals gedaan.

Als je nog geen echte passen heb gereden stop je computer in je achterzak en geniet van de indrukwekkende natuur van beide passen. Kan je altijd een keer terug komen voor een record te zetten ;)

Eind juni is voor beide wel lastig. Strik genomen is aug en sept de beste periode. Stabiel weer en weinig witte neerslag boven de 2000 meter.

Het feit dat je vrouw meegaat betekend natuurlijk wel dat wel veel foto's van dit project gaan zien ;)

Verse sneeuw op de Stelvio in oktober:
Afbeelding

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 25 mar 2017 18:37

De stelvio heb ik 2 keer gedaan vanuit Prato. De eerste kilometers naar het dorp zijn niet heel stijl dus zorg dat je je niet opblaast. Het bos is stijl maar eenmaal daaruit zie je de top en het prachtige uitzicht. Gewoon genieten!
Maak joe woar

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 25 mar 2017 18:57

Lijkt me een stijlvolle klim, die Stelvio ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
LoneWolf
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 nov 2015 13:22

Gebruikersavatar LoneWolf 25 mar 2017 19:32

Bedankt Gastheerg. Mooi verhaal en foto. Ik heb er nu al (nog :?) zin in. :like:

Mijn doel is het te halen. Een mooie tijd is leuk, maar niet belangrijk. Ik zie wel hoe het gaat en of ik na heen ook nog weer terug ga.

@ Fietsen?altijd: Bedankt. Dus cadans en hartslag in de gaten houden. Check.

Mocht ik toch afzien van een retourtje Bormio Prato Bormio.
Het schijnt dat de beklimming vanuit Prato het mooiste is. Klopt dat? In dat geval laat ik me afzetten in Prato en fiets vanaf daar naar Bormio en door naar ons vakantieadres.
Keep On Harking !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2017 19:35

Ik ben blij dat je voorzichtig begint met het in de bergen fietsen :lol:

Veel plezier, Stelvio staat bij mij nog op de to do list.
Less is bore

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 25 mar 2017 19:43

Excuses voor mijn slechte spelling. Stijl=steil.

De klim vanuit Prato is de mooiste ja.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
LoneWolf
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 nov 2015 13:22

Gebruikersavatar LoneWolf 25 mar 2017 19:49

daniel1975 schreef:Ik ben blij dat je voorzichtig begint met het in de bergen fietsen :lol:

Veel plezier, Stelvio staat bij mij nog op de to do list.
Ik begrijp wat je bedoelt maar de vakantiebestemming was leidend bij de keuze v.d. standplaatsen. Vervolgens heb ik daar wat leuke colletjes bij gezocht. :mrgreen:
Keep On Harking !

Gebruikersavatar
LoneWolf
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 nov 2015 13:22

Gebruikersavatar LoneWolf 25 mar 2017 19:54

Fietsen?altijd schreef:Excuses voor mijn slechte spelling. Stijl=steil.
Je kunt het nog corrigeren. Volgensmij hebben de Steilpolitie en Havanna het nog niet gezien. ;)
Fietsen?altijd schreef:De klim vanuit Prato is de mooiste ja.
OK.
Keep On Harking !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2017 19:57

LoneWolf schreef:Havanna.
HavaNa :lol:
Less is bore

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 25 mar 2017 20:00

Grossglockner zijn ook voor fietsers bij de tolpoortjes een soort poortjes, maar je hoeft niet te betalen. Op een knop drukken en je kunt doorfietsen. Met 10.000 km in de poten is je conditie goed genoeg. Ik heb beide ritjes precies hetzelfde aangepakt, enige verschil is dat ik 90 kg ben. Stelvio vond ik heel goed te doen, die Grossglockner vond ik de 2e keer vanuit Heiligenblut niet meer zo leuk, dat vond ik de vervelendste kant. Veel plezier, hoeveel je ook afziet, als je om je heen kijkt is het echt genieten! De wereld is het mooist als je boven de 2000 meter komt.
Stelvio: https://www.strava.com/activities/170863828
Grossglockner: https://www.strava.com/activities/354730029

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2017 20:03

mensma schreef:De wereld is het mooist als je boven de 2000 meter komt.
Eens, maar er hoort ook de waarschuwing bij dat boven de 2000m wij als laaglanders niet gewend zijn om te verblijven en de weersomstandigen in te schatten.
Je zult de eerste niet zijn die dat schapewolkje onderschat en vervolgens enorm op je kloten krijgt van Moeder Natuur. Van +15 en strak blauw naar rond nul en hagel en sneeuw kan in een kwartier gebeuren.
Less is bore

Plaats reactie