Alles over vakanties op én met de fiets

Mijn eerste echte bergritten: Stelvio en Grossglockner

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 25 mar 2017 20:33

Jep, maar daar kun je dan toch niks meer aan doen, heb het ook gehad op de stelvio (camping in naturns trouwens) neem iig losse extra kleding mee want in de regen bij 0 graden is het afzien. Veel plezier en die ruuuustig aan dat 1e stuk. Hij is nog lang genoeg om je uit te leven.
Afbeelding

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 25 mar 2017 20:33

Ik heb in 2006 op de camping in Prato gestaan aan de voet van de Stelvio. Daardoor in die twee weken de STelvio 3 keer opgereden.
1e keer in 2 h 58, tweede keer 3h02 en de derde keer in 3h10. In plaats van beter ging het steeds slechter. Ik ben vanwege mijn gewicht geen echte klimmer, maar wat is deze zo geweldig mooi om te doen. Wat een belevenis. Een echte aanrader.
De Gross Glockner is ook schitterend. De tolpoortjes mag je mijden.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
rondje
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 aug 2010 14:04
Contact

Gebruikersavatar rondje 25 mar 2017 22:41

Ik kan alleen over de Stelvio praten. Heb hem 2 jaar geleden beklommen. Ik was er toen eind mei/begin juni. Het zou de hele week slecht weer worden maar wij hebben op de afdaling van de Stelvio na geen bui gehad. Je moet op hoogte soms ook wat mazzel hebben, dus qua kleding altijd goed voorbereid zijn en genoeg meenemen. Vooral als je eenmaal tussen de sneeuw fietst koelt het snel af en kunnen armwarmers of een body handig zijn. Maar het is dan wel weer mooi om tussen de sneeuwmuren boven te komen. En ik zou eerst lekker boven komen, ben je dan nog fit genoeg kan je een tweede kant altijd nog als doel erbij zetten.


Je zal de meest bekende bergen in de buurt van Bormio inmiddels wel gevonden hebben. Mocht je een tweede rit vanuit Bormio willen doen zou ik de Gavia eerder doen dan de Mortirolo. Veel mooier uitzicht tijdens het klimmen. Als je rustiger wil fietsen kan ik de klim naar Cancano nog adviseren, iets meer een loper met veel haarspelden en eenmaal boven (vooral als je nog even door fiets over het onverharde) is het uitzicht over het stuwmeer prachtig.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 25 mar 2017 23:55

De Stelvio heb ik ook een keer gedaan begin augustus vanuit Prato en toen begon het de laatste 3 km onder de top te sneeuwen. Nog steeds een van mijn mooiste fietservaringen. Vrouw en kinderen in de volgwagen. Bovenop sneeuwballen gooien. Een pittige col, maar voor de meeste fietsers goed te doen.

De Grossglocknerstrasse is wel een heel brute col hoor. Trouwens nr 1 op mijn wishlist, maar dit terzijde. Een stuk steviger dan de Stelvio. Ik heb de zuidkant ooit met de auto gereden en toen vond ik hem al zwaar, laat staan met de fiets.

De Gavia moet je eigenlijk vanuit Ponte di Legno doen. Zo mooi, vergelijkbaar met de Stelvio. De kant vanuit Bormio vond ik niet bijzonder.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 26 mar 2017 00:36

De GG ooit gedaan vanuit het noorden met een randonneur inclusief bepakking.
Best een pittige klim en boven de verassing dat het 2 toppen zijn.

Klim 's morgens begonnen dus starten met lage temperaturen. Ook op de top was het niet echt warm getuige het feit dat ik op een foto een fleece trui draag. Wel herinner ik mij dat eenmaal door de tunnel het klimaat van koud voorjaar naar bijna subtropisch ging. Dat was lekker afdalen.
Tussen de 2 toppen 2 Nederlanders met auto ontmoet. Samen met mijn vriendin stonden we daar even stil toen het stel naar ons toekwam en een van hen vroeg of wij iets hadden met flora en fauna, ze hadden namelijk dichtbij een heel bijzonder bloemetje gevonden. Vriendin kijken en komt terug, de klim staat helemaal vol met dit spul. Dat zie je dus niet vanuit de auto!

Een Kiwi die we dag dag voor de klim troffen had het trouwens over "HORRIBLE" toen we het vroegen hoe de GG (vanuit het zuiden) was gegaan. Hij had dan ook heel ander weer gehad met hagel, sneeuw en veel wind maar dat was wel even een dompertje voor mijn vriendin die voor het eerst de bergen in ging.

De afdaling was als de klim met veel bochten en redelijk steil omlaag, baal ik altijd van want je maakt weinig tijd-kilometers goed.
Liever daal ik met een paar graden en dan met 40-45 omlaag, daar heb je tenminste een uur of meer plezier van.

Birota
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 06 jan 2015 19:43

Birota 26 mar 2017 08:17

Ik heb beide klimmen gedaan. Grossglockner zou ik zo vroeg mogelijk vertrekken. Bij mooi weer is het erg druk met toeristen en daar heb je vooral in de afdaling last van. Altijd tricky als mensen op het laatste moment bedenken toch maar te stoppen op een parkeerplaats of gewoon op de weg stil gaan staan. Stelvio heb ik alleen tijdens cyclo's gedaan.

Bij de grossglockner kun je bij de tolpoort als fietser trouwens een ticket krijgen om je tijd te meten. Ik kwam er boven pas achter toen ik daar de stempelautomaat zag staan.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 26 mar 2017 08:34

Je kiest niet de eenvoudigste pasjes uit om te beginnen.

De volgorde (eerst vanuit Bormio en daarna vanuit Spondigna/Prato) snap ik, maar realiseer je dat de tweede beklimming een stuk lastiger is en je dan ook te maken krijgt met de stapeling van beklimmingen! Je hebt geen ervaring hoe je dit gaat verteren en hoe je moet indelen (als je op de steile beklimmingen uberhaubt nog kan indelen)

Ik kan mijn nog heel goed herinneren dat ik voor het eerst van mijn leven een berg zag en er tegenop moest fietsen. Direct de lat hoog gelegd: met Cycletours de Dolomieten Super de Sup Cup. 1700Km door de Dolomieten en de Stelvio.
In die tijd woog ik denk ik 72Kg bij 1,83m Conditie en kracht in overvloed maar..........wat is het lastig om staand te klimmen.Daar zat mijn probleem op de steile stukken. Ik kon deze dans niet goed uitvoeren en hield mijn ademhaling niet onder controle.

Dat is dus mijn eerste tip: ga dit in NL goed oefenen. Je kan dit tegen de wind doen op je zwaarste verzet. Probeer het maar eens 5 minuten.

Dan nog een voor mij mooie anekdote met een tip: Ik wilde mijn vriendin ten huwelijk vragen op de Stelvio. We stapten hier in de auto maar kwamen ergens anders uit. Dan maar een jaartje wachten......
Het jaar erop ging de auto de betere richting in: Dolomieten. Daar hebben we eerst een paar dagen gefietst en vervolgens een verplaatsing richting de Stelvio. Komen we daar (medio juli) was de pas afgesloten ivm sneeuwval. Toch maar een hotelletje genomen. Volgende ochtend deed ik het gordijn open en zag een vaag zonnetje. Mijn vriendin met veel moeite gemotiveerd dat we toch zouden gaan fietsen. Twee uurtjes later op de fiets (in kort-kort) We waren Prato amper voorbij of het begon al te sneeuwen. Een paar kilometer verder lag er echt een pak sneeuw. Dan bedoel ik geen 1 of 2cm. Auto's en motoren stonden gestrand aan de kant van de weg. Voor mij hadden ze geen interesse, maar zodra ze zagen dat er een vrouw omhoog fietste gingen de handen op elkaar.

Hoe we het hebben gedaan weet ik niet, maar we zijn boven gekomen. Daar was een bulldozer met sneeuwkettingen bezig om het een beetje schoon te maken.

En tsja....toen nog op de stramme knietjes. En daar kwamen de (pekel) tranen bij mijn vriendin. Pas toen snapte ze waarom ik zonodig met haar omhoog moest. Inmiddels zijn we alweer 20 jaar gelukkig getrouwd en fietsen allebei nog.

Tweede tip: zorg dat je lichaam tegen de kou kan. Ik heb hem tientallen keren gefietst, maar het is er altijd koud en meestal nat. Ik bedoel niet veel kleding aantrekken. Neem wel handschoenen mee, ook al is het 30 graden beneden.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 26 mar 2017 09:32

Ik heb de GG in september 2015 vanuit het zuiden (Heiligenblut) gefietst en juli 2016 vanuit het noorden (Fusch). Weersomstandigheden maken een boel uit, in 2015 mist, motregen, harde wind en het was zooooo koud bij de Hochtor, echt klappertanden. Jaar erop veel plezieriger, zonnetje erbij en ook al was het volgens de thermometer maar 4 graden warmer (10 vs 6 graden) was het nu plezierig bij de Hochtor. Je hebt een volgwagen, zorg dat er warme (fiets)kleren in zitten!

In juli is de GG echt gigantisch druk met toerbussen en motorrijders. Voor 09:00 was het plezierig rijden, daarna werd het snel vervelend. Vroeg op weg gaan is echt aan te raden. Zeker als je met je vrouw boven op de Edelweißspitze koffie wilt drinken, parkeerruimte is daar erg beperkt.

De Edelweißspitze is nog wel een dingetje: steil en het wegdek bestaat voornamelijk uit kinderkopjes met wat teer ertussen.

In plaats van afdalen naar Heiligenblut zou je ook kunnen overwegen om iets minder af te dalen en van de Franz Josefs Höhe je keerpunt te maken. Enorm toeristisch, maar wel een mooi uitzicht op de Glockner en de gletscher (wat daar nog van over is tenminste).

Ondanks kou en touringcars vond ik de GG prachtig om te fietsen. Nog wat fotootjes:

Hochtor
Afbeelding

Edelweißspitze
Afbeelding


panorama vanaf Edelweißspitze (2560x1280 pixels, te groot om inline te tonen)

Gebruikersavatar
LoneWolf
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 nov 2015 13:22

Gebruikersavatar LoneWolf 26 mar 2017 10:05

Leuke reacties allemaal. Veel nostalgie. :like:

@ mensma: Die Strava-links geven mij een mooi beeld van beide ritten. :like:

@ daniel1975, Sieper e.a.: Berichten over plotseling omslaand weer, verschil in dal, op de top en bij afdalingen had ik ook gelezen. Ik houd de weerberichten in de gaten en neem voldoende kleding mee. Ook de ijlere lucht zal het nog iets zwaarder maken dan verwacht.

@ rondje en Herman_N: Ik zal de tips voor de Gavia, Mortirlo en Cancano eens gaan bekijken :like:

@ NicoNB en stillekracht: Mooi verhaal / anekdote :like:

@ Birota Van de tijdmeting op de GG had ik ook iets gezien, maar leek me niet interessant (= onnodig oponthoud) maar ik ga nog eens kijken wat dit precies inhoud. :like:

@ FryskBloed: Goede tips. We hebben de Stelvio (1x) en de Grossglockner Hoch Alpenstrasse (2x) met de auto gereden (ook eind juni) dus ik herken de drukte. De Edelweisspitze hebben we toen gemist maar de Keizer Franz Josefs Höhe kennen we. De FJH leek mij echter niet zo interessant (extra tijd maar weinig hoogte verschil). Mooie foto's :like:
Keep On Harking !

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2326
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 26 mar 2017 12:18

De geplande rit vanuit Grosotto via de Stelvio naar Prato en vice versa is wel wat langer en overbrugt ook meer hoogtemeters. Geen 86 km en 3100 hm, maar circa 155 km en 4100 hm. Kortere opties zijn...
  • Vanuit Bormio over de Passo dell' Umbrail (Z) en dan het rondje via Prato en de Stelvio. Totaal: 100 km, 3100 hm. Zie de 1e rit in het Bormio-topic.
  • Starten bovenop de Passo dell' Umbrail, dan het bovengenoemde rondje en vervolgens afdalen vanaf de Stelvio naar Grosotto (van 2770m hoogte naar 600m). Totaal: 110 km, 1950 hm.
  • Voorts ligt de voet van de fraaie Passo del Bernina dichtbij Grosotto. Zie de 3e rit in het Bormio-topic, waarbij — i.p.v. het gehele rondje — een heen-en-weertje naar de Bernina-top uiteraard ook een optie is.
De genoemde route over de Großglockner (inclusief Edelweißspitze) naar de Franz Joseph Höhe vind ik toch ook een aanrader. Mooi compact ritje...

Afbeelding

Gebruikersavatar
LoneWolf
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 nov 2015 13:22

Gebruikersavatar LoneWolf 26 mar 2017 18:05

buzz schreef:De geplande rit vanuit Grosotto via de Stelvio naar Prato en vice versa is wel wat langer en overbrugt ook meer hoogtemeters. Geen 86 km en 3100 hm, maar circa 155 km en 4100 hm.
Klopt. Ik had de afstand Grosotto-Bormio (2 x 30km) wel genoteerd maar in de route niet mee geteld. 155 km is te veel. 80 tot 110 km lijkt me meer dan genoeg bij 3000 hoogtemeters.
Het is ook lastig om nu al routes uit te tekenen omdat veel routeplanners de actuele verkeerssituatie meenemen en deze bergpassen momenteel gesloten zijn. Volgens mij doet GPSies hier niet moeilijk over.
buzz schreef: Kortere opties zijn...
  • Vanuit Bormio over de Passo dell' Umbrail (Z) en dan het rondje via Prato en de Stelvio. Totaal: 100 km, 3100 hm. Zie de 1e rit in het Bormio-topic.
dat is inderdaad een mooi rondje. Wel met het risico dat ik na de Passo dell' Umbrail (50 km / +-1200 m) geen puf meer heb om aan de Stelvio te beginnen.
buzz schreef:[*] Starten bovenop de Passo dell' Umbrail, dan het bovengenoemde rondje en vervolgens afdalen vanaf de Stelvio naar Grosotto (van 2770m hoogte naar 600m). Totaal: 110 km, 1950 hm.
Dat is ook een goeie. Het laatste stuk naar "huis" gaat berg af, dus die km's tellen niet zo zwaar.
buzz schreef:[*] Voorts ligt de voet van de fraaie Passo del Bernina dichtbij Grosotto. Zie de 3e rit in het Bormio-topic, waarbij — i.p.v. het gehele rondje — een heen-en-weertje naar de Bernina-top uiteraard ook een optie is.
Die neem ik ook mee ... in mijn overwegingen[/list]

buzz schreef:De genoemde route over de Großglockner (inclusief Edelweißspitze) naar de Franz Joseph Höhe vind ik toch ook een aanrader. Mooi compact ritje...
Ik sluit nog niets uit.

Binnenkort alle opties nog maar eens op een rijtje zetten. Lijkt me goed om afhankelijk van het weer, hoe sterk ik me voel e.d. ter plekke een passende route te kunnen selecteren. :like:
Keep On Harking !

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 26 mar 2017 19:20

De Umbrai is de Zwitserse kant van de Stelvio . Die telt dan ook mee.

Plaats reactie