Alles over vakanties op én met de fiets

Parijs Roubaix Challenge 2017 of toch zelf moment kiezen

marsel
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 jun 2010 23:55

marsel 15 mar 2017 09:51

mensma schreef:Na veel getwijfel (ivm conditie), toch besloten me in te schrijven. Toen ik de prijs zonet zag is de liefde ineens wat bekoeld: €55! Ik kan het prima betalen, maar zulke prijzen voor toertochten staan me ontzettend tegen. Vorig jaar was het nog €35, wat op zich nog te doen is. Ik geloof dat ik hem later dit jaar wel eens in m'n eentje ga rijden.
Over het algemeen staat mij bedragen van >7,50euro ook erg tegen, tenzij de verzorging erg goed is; dit is naar mijn ervaring vaak super in Belgie en ronduit slecht in NL (Le Champion; half banaantje, gesponsoorde Snelle Jelle en Red Bull that's it..), zeker als het wegen zijn die gewoon openbaar zijn. Ik heb dus ook al vaker zwart gereden zonder te stoppen bij verzorgingspunten..
Ik heb de PR challenge ook een keer gedaan en ja het is veel geld, maar ik vind het dit toch wel waard; wegen zijn grotendeels afgezet voor ander verkeer, je hoeft niet na te denken (of op GPS te kijken telkens) voor de route, je hoeft weinig tot niets mee te nemen aan eten en bij materiaal pech heb je wat meer kans geholpen te kunnen worden. Voor die 1-2x in het jaar vind ik dat nog wel te doen. En daarnaast de sfeer van het evenement en samen met anderen dezelfde tocht fietsen is toch wel mooi. Dat liever dan in mijn eentje die kasseien proberen te verbijten...

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 15 mar 2017 21:16

Wat versta je onder goede verzorging en waarom zou je daarvoor betalen? De GPX bestanden van de AGR worden gewoon door de organisatie gedeeld en een pak muesli repen kost nog geen €1,-. Voor een douche en bidon water ga ik echt geen €54,- meer betalen. Alleen de bordjes bieden in mijn ogen nog enige meerwaarde.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 15 mar 2017 22:21

rene schreef:Alleen qua data iets afpreken hier op het forum is meestal moeilijker dan de tocht zelf.
Valt best mee, hoor!

marsel
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 jun 2010 23:55

marsel 16 mar 2017 09:57

ypuh schreef:Wat versta je onder goede verzorging en waarom zou je daarvoor betalen? De GPX bestanden van de AGR worden gewoon door de organisatie gedeeld en een pak muesli repen kost nog geen €1,-. Voor een douche en bidon water ga ik echt geen €54,- meer betalen. Alleen de bordjes bieden in mijn ogen nog enige meerwaarde.
Ik heb de AGR nog nooit gereden en zal hem ook nooit rijden om die redenen inderdaad. Misschien gebaseerd op sentiment, maar voor een RvV en PR heb ik het wel over - daar vind ik een (grotendeels) afgesloten parcours, sfeer (dag voor de profs) en zeer goede verzorging echt een meerwaarde. Dat gevoel heb ik bij AGR of bijv. Limburgs Mooiste zeker niet.

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 16 mar 2017 10:01

Ik heb nu een paar keer gelezen over een afgesloten parcours, maar die is volgens mij voor het grootste gedeelte gewoon open bij PR, of heb ik de afgelopen 3x niet goed opgelet?

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 16 mar 2017 10:03

Walter G schreef:
rene schreef:Alleen qua data iets afpreken hier op het forum is meestal moeilijker dan de tocht zelf.
Valt best mee, hoor!
Heeft het eerste slachtoffer zich bij deze gemeld?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 mar 2017 10:27

Ik begrijp het allemaal niet zo goed.
Als je een tocht te duur vindt dan rijd je deze of niet of op een andere keer in je eentje of met wat fietsmakkers.
Maar zwart rijden op de dag zelf, ook al gebruik je de geboden voorzieningen niet vind ik not done.

In België zijn er heel veel VWB tochten die georganiseerd worden door plaatselijke clubs (lees allemaal vrijwilligers) waar je 3 tot 7 Euro inschrijving voor betaald.
- Een afgepijlde route over wegen waar jij zelf anders nooit zou rijden, omdat je veelal het bestaan zelfs niet afweet.
- En als je pech hebt komen ze je ophalen
- Nog zoveel meer maar dat kan je dan weer wel uitdrukken in Euro's (Bevoorrading, massage,...........)

Als je de zogenaamde commerciële tochten gaat rijden zijn het veelal betaalde medewerkers, zowel in de voorbereiding als bij het evenement zelf. Daar staat vanzelfsprekend een hogere deelnameprijs tegenover voor, met een beetje geluk, gewoon dezelfde service als bij de organisaties door plaatselijke clubs. Meestal bieden deze commerciële tochten iets meer randanimatie, tijdsopname, massage, en andere geinigheden.

Waarom je niet zwart moet rijden, een georganiseerde tocht is zoveel meer dan enkel de bevoorrading. Organisatoren moeten toelating vragen om hun tocht doorgang te laten krijgen over de verschillende wegen. Overheden weigeren meer en meer om toelating te geven door het asociale weggedrag van de deelnemers aan toertochten, zeker als het een massa evenement betreft. Ik heb jarenlang in de organisatie gezeten van een fietstocht die in al die jaren een van de grootste van België geworden is. Onze club heeft de organisatie echter uit handen moeten geven omdat de randvoorwaarden die je worden opgelegd door de verschillende gemeente-, provincie- en andere besturen als vrijwilligers niet meer te overzien waren. Het was of stoppen of de organisatie door professionals laten doen. Wij hebben gekozen voor het laatste en helpen nu nog enkel mee op de dag van het evenement.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 mar 2017 12:01

Ik snap dat zwart rijden ook niet... Je kunt eens op je eigen rondje een stuk route van een toertocht treffen. Maar de toertocht bewust meerijden???
Vind je het te duur? Kom je toch niet, of op een ander moment.
Zwartrijders op het parcours maken het bestaansrecht van tochten alleen maar moeilijker. Heeft de zwartrijder geen last van, die deed toch al niet mee. En 1 zwartrijder is geen probleem. Maar 1000 zwartrijders wel. Ben jij die ene, dan ben jij niet degene die het probleem veroorzaakt.
Het zijn voor mij de redenen dat ik zwartrijden vooral als asociaal en egoistisch zie.
En er zijn zat alternatieven: betaalbare tochten, zelfde tocht op een ander moment rijden. Het is dus niet een kwestie van "ze zijn stom, ze zijn te duur, ik heb geen andere keuze"
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 16 mar 2017 12:25

Volgens mij gaat deze discussie de verkeerde kant op. Ten eerste was ik wel benieuwd of ik nu de enige krent ben die €55 teveel vind.

Ten tweede draait wat mij betreft om wat Lcsmet net aangeeft:
"Als je een tocht te duur vindt dan rijd je deze of niet of op een andere keer in je eentje of met wat fietsmakkers".
Ik heb al wel een fietsmakker die meegaat, maar hoe meer zielen hoe meer vreugd. En laten we eerlijk zijn, het is best lastig mensen te vinden die vrijwillig en voor hun plezier over 55km kasseien willen rijden.

Wat betreft het zwartrijden, ik sluit me aan bij Lcsmet, ik zou me de hele dag bijzonder ongemakkelijk voelen.

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 16 mar 2017 12:30

Theo V schreef:@TS
Misschien vind je het leuk om volgend jaar juni de toertocht van de Veloclub te rijden.
http://www.vc-roubaix-cyclo.fr/site/
Dat is inderdaad de planning, staat al genoteerd! Ik had de hoop dat ie net dit jaar werd verreden, maar helaas niet dus.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 mar 2017 17:15

mensma schreef:Volgens mij gaat deze discussie de verkeerde kant op. Ten eerste was ik wel benieuwd of ik nu de enige krent ben die €55 teveel vind.

Ten tweede draait wat mij betreft om wat Lcsmet net aangeeft:
"Als je een tocht te duur vindt dan rijd je deze of niet of op een andere keer in je eentje of met wat fietsmakkers".
..................
Ik vind 55 Euro ook een heel overdreven bedrag om een tocht mee te "mogen" rijden.

Je kan veel beter met enkele vrienden gaan rijden en die 55 Euro voor iets anders gebruiken.
En als je dan ook nog een niet-fietsmakker vindt die het leuk vindt om met een, al dan niet gehuurde/eigen, camionette jullie te volgen en wat reserve materiaal wil meenemen dan ben je helemaal klaar.
Dan ben je beter af dan op een druk bezette georganiseerde tocht. :like:
I know myself like no one else
Nothing to defend

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 20 mar 2017 21:26

Voor zo'n tochtje bijvoorbeeld €29 betalen is toch van de zotte?

http://www.stoneride.nl/inschrijving/

Typisch voorbeeld van een paar reepjes en wat kraanwater onder de noemer 'topvoorzieningen' om de prijs op te krikken. Je krijgt nog een gratis drankje ook.

Plaats reactie