Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Schotland (North Coast 500)

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 29 apr 2019 11:39

Ik ben benieuwd!

GCN heeft ook een mooie sfeerreportage gemaakt van de NC 500. Het verslag van dag 2 is zeer de moeite waard, naar mijn bescheiden mening.



wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 29 apr 2019 14:01

ook gezien, leuke omweg om de drukke M9 te mijden.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 29 apr 2019 20:00

MarkVeenstra schreef: 15 apr 2019 10:44 We zijn onderweg, van tarbet naar loch awe, naar Oban.. Met de ferry naar Barra (outer herbrides)

Helaas door harde wind geen ferry naar 't noorden, dus ons rondje via Uist en Skye terylug naar fort William, Glencoe en de auto in tarbet kan niet voltooid worden.

Ferry van Barra terug naar Oban, ging gisterochtend wel, maar na een heftige rit van 3 kwartier draaiden we om terug naar Barra. Een gat in de romp en water in de Machinekamer maakte verder varen niet mogelijk.

Vandaag windsnelheden tot 50 knopen, en de ferry is nog niet gemaakt. Op zijn vroegst morgen weer verder.

Een paar plaatjes, de meesten die ik heb zijn te groot om te plaatsen. Als we thuis zijn komt er wel meer update:
IMG-20190412-WA0000.jpgIMG-20190415-WA0000.jpgIMG-20190411-WA0016.jpg
Wat een geweldig avontuur zeg! Ik ben benieuwd naar de volgende updates en meer plaatjes :winkthumb:

Die bikepacking video van GCN is top idd. Half uur genieten!

bdw
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 24 apr 2017 15:16

bdw 30 apr 2019 13:10

Die bikepacking video van gcn is prachtwerk. Kan me al veel minder schelen dat het paid advertisement bevat. Deze nc500 staat nu bovenaan mijn to-do lijstje. Enkel nog tijd vinden nu :')

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 30 apr 2019 17:41

Beste GCN video in tijden, gelijk zin om deze route te rijden. Maar de claim dat Bealach na Bà de klim met de meeste hoogtemeters in Groot-Brittanië is, is discutabel. De klim naar Great Dun Fell, de hoogste geasfalteerde weg in het VK, zit op bijna hetzelfde aantal hoogtemeters.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 mei 2019 09:03

We zijn weer terug in Nederland.
Onze reis werd vervolgd na 3 dagen op Barra gezeten te hebben (1 dag zonder fietskar bij wind 8 nog even buiten gespeeld), konden we bij mindere wind toch de ferry naar Eriskay/South-Uist pakken om vervolgens een vervangende overtocht van Lochboisdale naar Mallaig te nemen.
Deze overtocht begon ook met 2,5u wachten op het schip wegens "technisch probleem", maar gelukkig konden we uiteindelijk wel varen. Onze airbnb host van die avond, nog 10km fietsen vanaf Mallaig, stond ons bij aankomst op te wachten om in ieder geval te tassen met de auto mee te nemen en in onze slaapkamer klaar te zetten. Pete, type houthakker/meubelmaker als hobby/gitarenverkoper, is wel de meest gastvrije en vriendelijke host geweest die we tijdens de trip ontmoet hebben.

Mallaig lag ook al op onze oorspronkelijke route, we hebben door het oponthoud alleen het stuk naar North Uist en over Skye moeten missen. Dat laatste is zeker jammer. Wel hebben we onze route iets verlegd door Kinlochleven mee te pakken.

Fietsen met kinderen/fietskar:
- Superleuk, kinderen slapen veel in de kar. Oudste (2) moet wel zijn energie kwijt. En voor beiden is het niet goed om hele dagen in dezelfde houding te zitten. Onze ritten zijn dan beperkt tot max 3,5 a 4u fietstijd (waar we dan met pauzes rustig 5 tot 7u. over gedaan hebben).
- Omdat de jongste pas 4 maanden oud was, wilden we (nog) niet met een tent etc. op pad. Dus gebruik gemaakt van B&B, airbnb, hostels etc. Voor de jongens hebben we kleine opgooitentjes als campingbedjes (deryan), kan ik iedereen aanraden. klein en makkelijk mee te nemen, kinderen hebben overal hun eigen vertrouwde slaapplek. En t is flexibel dus je kan ze half onder een bed schuiven als de ruimte beperkt is of juist op een bed plaatsen als het zo uit komt.
- Eten en drinken: de jongste zat alleen op flessen melk, met thermoskan heet water, fles koud water en de steeds afgemeten melkbakjes, kan je op elke plek binnen een minuut, de melk klaar hebben. De oudste eet met de pot mee.
- Je sleurt wel even een kar (14kg) + kind 1 (16kg) + kind 2 (8kg), + bagage mee. Met mijn eigen 90kg en stalen WIND, schat ik de totale combinatie zo maar op een 150kg of meer in. Dat was vooral bergop nogal eens harken, mede omdat ik dacht hier met de 42 voorblad te kunnen rijden (11-40 achter). ipv een 34 voorblad te steken zoals ik in Noorwegen 2 jaar geleden wel had.

Fietsen in Schotland:
- Links rijden, even wennen, maar dat went snel.
- Wegen in behoorlijke staat.
- Veel grote wegen, weinig alternatieve "binnendoor" wegen. Gevolg van het landschap.
- Ingehaald worden gaat vaak met ruime marge, alleen op de A82 van Glencoe richting Tyndrum was het verkeer stressvol. Lange rechte weg, hoge snelheden en ook inhalen als er tegenliggers waren. Met een kar kan je dan ook zelf maar beperkt het kantje opzoeken en je bedenkt je ook nog eens wat voor waarde je zelf achterin hebt zitten. Degene die de kar trok fietste standaard voorop, de achterste fietser bufferde zodoende wel al iets, het hielp ook niet dat deze dag vooral eerst lang omhoog ging en de rest vals plat en wind tegen was. dus je schoot voor je gevoel geen kloot op de hele tijd. Overige grote A wegen, eigenlijk zonder problemen met verkeer afgewerkt. Al waren de kleine, witte, wegen wel beduidend rustiger en dus leuker.

Route: 363km totaal, 3712hm. (excl mijn eigen ritje op Barra van 27km), 8 fietsdagen gehad.
dag 1: Tarbet - Loch Awe: 64km / 733hm
dag 2: Loch Awe - Oban - Barra/Aersairidh: 40km / 463hm
dag 3: Barra rond 23km / 310hm
(ferry die niet ging, en terug naar Castlebay)
dag 6: Castlebay - Lochboisdale - Mallaig 46km / 358hm
dag 7: Mallaig - Fort William 60km / 616hm
dag 8: Fort William - Glencoe (via Kinlochleven) 51km / 494hm
dag 9: Glencoe - Tyndrum 45km / 566hm
dag 10: Tyndrum - Tarbet 34km / 152hm

de route:
Afbeelding
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 mei 2019 09:16

Een serie foto's, zo ongeveer chronologisch

Old Military road, paralel aan de A83 van Tarbet naar Loch Restill (mooi, maar wel 3 maal over een hek moeten klimmen).
Afbeelding

De afdaling richting Loch Awe (A819):
Afbeelding

A85 van Lochawe naar Taynuilt (daarna binnendoor gestoken naar Oban)
Afbeelding

Binndoor naar Oban:
Afbeelding

Telefooncel op Barra:
Afbeelding

De Wind9 met bepakking en aanhanger. Bike suits the job!
https://lh3.googleusercontent.com/K2REJ ... 8-h1057-no

Witte stranden op Barra:
Afbeelding

Parijs-Roubaix op Vatersay (einde van de verharde wegen)
Afbeelding

Pas op voor de otters (niet gezien helaas, meer dan schapen en wat hooglanders zat er niet in deze vakantie):
Afbeelding

De schapen op South Uist komen je tegemoet:
Afbeelding

De A830 van Mallaig naar Fort William, buiten de Ferry aankomsten erg rustige weg, maar ook nog eens voorzien van een fietspaadje. Zorg wel voor dik rubber tegen lekrijden op de steentjes.
Afbeelding

Blauw filter:
Afbeelding

Rustige weg naar Kinlochleven:
Afbeelding

Three Sisters Viewpoint langs de A82
Afbeelding

De lange weg tegen de wind in, A82. Dit was de weg waar het verkeer (goede vrijdag, vakantieverkeer), stressvol was en niet zo ruim inhaalden als de rest van onze trip.
Afbeelding

Picknick op de hoogvlakte:
Afbeelding

Afbeelding
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 mei 2019 09:18

Laat even weten of de foto's zichtbaar zijn voor jullie. Heb het geprobeerd via google drive (lukte niet), en zo via google photo's in een shared album. Maar ik vertrouw er niet op dat dit direct ook werkt voor anderen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

dunk
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 nov 2007 23:10

dunk 01 mei 2019 12:32

Het laden duurde even, maar de foto’s zijn zichtbaar.
Tof!

Gebruikersavatar
PietH
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jun 2018 10:18
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar PietH 01 mei 2019 22:07

Mooi avontuur! Prachtig landschap ook.
🚴🏻Strava

Janar
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 mei 2017 10:18

Janar 02 mei 2019 08:12

Mooie foto’s!

GCN video was echt heel mooi. Maar in 3 dagen dat fietsen, is een beetje gestoord naar mijn bescheiden mening.
Wie de langzame rit niet eert, is de snelle niet weerd.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 02 mei 2019 19:12

Mooie foto's en mooi verslag, Mark! De midge repellents heb je waarschijnkijk niet nodig gehad? Heel bijzonder om op deze manier rond te trekken.

De weg van Glencoe naar Tyndrum kan inderdaad heel druk zijn. Ook het stuk van de A 82 van Fort William naar Glencoe is geen pretje wat dat betreft.
IMG_0621.jpg
Maar het blijft een mooie weg.
IMG_0655.jpg

Plaats reactie