Alles over vakanties op én met de fiets

Fleche NL

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 16 apr 2017 18:56

Ik denk dat dit het team van alien was...

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 16 apr 2017 19:46

Correctie: team van ErnstH… waar alien deel van uitmaakte. ;)
Vorsprung durch Pedantik

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 16 apr 2017 21:59

Flèche NL / Easter Arrow / Paas Pijl, whatever.

Voor mij en voor ons team de eerste ervaring met dit fenomeen. Doelstelling was duidelijk, maar ook onduidelijk. Vertrek zaterdagmiddag om 12:00 uur en aankomst 24 uur later op een gezamenlijk punt. Minimaal af te leggen afstand 360 kilometer binnen dit zelfde aantal uren.
Op een donderdagavond in Stad hebben we de route doorgenomen en nadien nog wat aangepast. Teamnaam kwam spontaan op. In Groningen hebben we immers het peerd van Ome Loeks voor het hoofdstation staan, dus team Ome Loeks was geboren.
Onze teamcapitain had een tijdschema gemaakt en rekening gehouden met de wens om een extra lange slaapstop te kunnen maken in het begin van de nacht. Extra lang is in deze zin betrekkelijk: 1,5 tot 2 uur. Blijven er nog 22 uur en 360 kilometer (of meer) over.
We hadden onze route ingediend en deze werd na een correctie goedgekeurd. De afstand kwam uiteindelijk uit op 433 kilometer. Leek goed te doen in dit schema van 22 uur, maar dan heb je ook nog te maken met weersomstandigheden, lekke banden en ander technisch malheur.
Het begin kon niet beter: we reden de stad Groningen uit met de wind in de rug en we werden de provincie bijna uitgeblazen, zo de grens over. Bij de grens maakten we een foto van een lied van Ede Staal, die gewoond heeft in Nieuw Statenzijl. Een uur winst op het schema, die zit in de tas! De hagel- en regenbuien waren ver weg, de zon scheen. Een goede start, wat wil je nog meer! De eerste controle in Weener gebruikten we om koffie te drinken en te eten.
Verder naar Cloppenburg, het verste punt in het oosten. We passeerden Papenburg aan de monding van de Eems, waar de grootst mogelijke cruiseschepen worden gebouwd. In Cloppenburg kwamen we nog steeds een uur eerder aan en namen ruim de tijd bij de Chinees om eens goed te eten voordat de avond invalt. Even na zeven uur rijden we Cloppenburg uit. Ruim een uur later stoppen we om de verlichting aan te doen. We gaan op weg naar Ibbenbüren, tegen het Teutoburger Wald aan. Bekend van de lange klimmen, maar we komen aan de wat makkelijker te beklimmen zijde aan. Na een afdaling van 12 % stoppen we voor een stempel bij de McDonald's. Het lukt Peter om een stempel te krijgen op zijn brevetkaart, wij doen het met een afrekening als bewijs. De volgende stempelplaats is Enschede, maar we stoppen tussendoor nog twee keer, de laatste voor de geplande langere stop. We houden nog steeds de uur voorsprong op ons schema. Het is koud, de gevallen regen op de weg dampt. Kwestie van goed aankleden dus, de nacht is nog lang. Rond drie uur vertrekken we op weg naar Enschede. Hier zijn we om kwart over vier. We houden een korte stop. Frank heeft ons uitgenodigd om bij hem thuis te ontbijten. We komen hier om zes uur 's morgens aan. De kou neemt toe, de vermoeidheid ook. We zitten een uur aan een op en top aangeklede ontbijttafel. Verse koffie en jus, gekookte eieren en broodjes. De koffie vindt gretig aftrek, bij de stop hiervoor hebben ook al uitgebreid gegeten. We vertrekken als het al licht is en de zon in de verte opkomt. Het is nog wel erg koud. We gaan op zoek naar Doesburg waar we het water oversteken en verder naar het westen gaan. We komen door Arnhem, Oosterbeek, Rozendaal, Rheden, het lijkt wel of we meedoen aan de toertocht van DTC. Overal hangen bordjes. Door het omrijden naar onze ontbijtplek, blijken we ruim over de 433 uit te komen en we moeten door blijven rijden om de laatste controle om 10:00 uur te halen. We vinden geen geschikte plek en hebben ook geen tijd meer om lang te stoppen. We besluiten een foto te maken van een bushalte in de buurt van Wageningen aan de Groene Weg en de tijd: 9.58 uur.
Het is hierna nog veertig kilometer naar Odijk en we worden ook nog overvallen door een enorme regen- en hagelbui. Een paar minuten voor twaalf uur rijden we uiteindelijk het terrein op van het Dorpshuis in Odijk met ruim 440 kilometer op de navigatie en de diverse fietscomputers. Het bleek op het laatst toch nog moeilijk, ondanks in het begin van de tocht een uur voorsprong op ons schema. We hadden bovendien geen lekke banden of andere pech. Een selectie foto's staat op Strava, andere volgen hier ook. Namens team Ome Loeks, Wijnand

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 16 apr 2017 22:18

Leuk om te lezen, petje af voor deze prestatie!

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 16 apr 2017 23:02

Fraai verslag en dito prestatie. Bijzonder concept, interessant!
Afbeelding

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 17 apr 2017 10:06

Walter G schreef:Flèche NL / Easter Arrow / Paas Pijl, whatever.

...
Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Het lastigste van de rit was nog wel om de timing goed te krijgen. Dus om exact die 440 km te verdelen over 24 uur. Nog nooit zoveel stilgestaan tijdens een rit ;-)

Voor de rest lekker gefietst met goed gezelschap. Ook voor het eerst een nacht doorgefietst en dat viel 100% mee. Het dipje kwam pas in de trein terug, toen het moeilijk bleek om de ogen open te houden. En 's nachts is Duitsland ideaal fietsterrein: gewoon over de hoofdrijbaan fietsen (i.pv. een krakkemikkig fietspad), de weinige auto's houden echt rekening met fietsers en genoeg 24-uurs McDonald's voor een koffie en een snack.

ErnstH
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 mei 2016 22:55

ErnstH 17 apr 2017 11:27

Mijn team, waar Alien dus in zat, heeft het ook gehaald, op één deelnemer na. Zijn crank brak na 270km. Gelukkig was er een aardige, doch dronken, voorbijganger die hem mee heeft genomen, en hem de volgende dag naar een station heeft gebracht.
Een paar foto's van onze rit: https://drive.google.com/open?id=0B2UUJ ... XZNMXB0cjQ

Gei-Kek01
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 mar 2016 13:18

Gei-Kek01 17 apr 2017 12:17

Dit was ook mijn eerste Fleche.

Ons team was begonnen in Venlo en kwam 368 km later aan in Odijk.
Wat voor mij heel erg wennen was dat je niet je eigen tempo kon rijden.
Soms mocht het wat harder ,soms niet.
Op kop liep ik vaak uit terwijl dat niet mijn bedoeling was.
In een groep rijden daar kan ik nog wel wat aan werken.
Mede daardoor flinke zadelpijn opgelopen.

Leuk team/leuke route.
Weer zat ook redelijk mee.Als je bekijkt dat begin vorige week de voorspellingen bijzonder somber waren.
What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als een feesie gemist

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 17 apr 2017 13:17

ErnstH schreef:Mijn team, waar Alien dus in zat, heeft het ook gehaald, op één deelnemer na. Zijn crank brak na 270km. Gelukkig was er een aardige, doch dronken, voorbijganger die hem mee heeft genomen, en hem de volgende dag naar een station heeft gebracht.
Een paar foto's van onze rit: https://drive.google.com/open?id=0B2UUJ ... XZNMXB0cjQ
Ik ben zelf niet vies van wat bagage meenemen maar de rugzak van Herman is wel erg extreem.

ErnstH
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 mei 2016 22:55

ErnstH 17 apr 2017 13:28

En het vreemde is dat we hem er de hele rit niets uit hebben zien halen!

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 17 apr 2017 13:46

Bij team Esperanto begon het voor de start al mis te gaan. Carsten had sinds de 400 van Boekelo een knieblessure en moest dus afmelden. Even leek het er op dat hij door een 2e gastrijdster vervangen kon worden maar dit lukte uiteindelijk niet. Op weg naar de start kwam er bij mij nog een probleem bij, na 15km brak m'n derailleurkabel (de buitenkabel). Daardoor kon ik achteren niet meer schakelen. Een binnenkabel heb ik mij me, een buitenkabel niet. Direct Lars gebeld, die zou bijna uitstappen in Aken. Snel de coordinaten van een fietsenwinkel bij het station gegeven en de vraag om een kabel daar te kopen.
Zelf dan maar de binnenkabel opgebonden aan de bidonhouderbout en zo met 3 versnellingen verder gefietst. Even voor Kelmis kwam dan het bericht dat de fietsenmaker in Aken dicht was. Dat werd hopen op die in Kelmis. Gelukkig was de fietsenhandel in Kelmis open. Daar een set kabels gekocht en gemonteerd. 200meter verderop was de bakker waar we afgesproken hadden. 5 minuten voor 12 kwam ik er aan. Snel de kaarten verdelen en stempelen. Net op dat moment kwam ook het startcomité aan. Uiteindelijk om 12u05 gestart.

Afbeelding

Maar direct bleek al dat de reparatie niet echt goed was, de buitenkabel en binnenkabel harmonieerden wel, onder het frame was de doorloop te krap. Na een kilometer of 10 de binnenkabel vervangen door mijn eigen reserveexemplaar dat dunner en gecoat is. Gelijk liep het schakelen weer goed. De dorpszaak had me dus de verkeerde kabel verkocht. :(. Verder ging het naar het westen, met een forse wind op kop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na Visé was er nog maar 1 klim van betekenis, daarna een golvend landschap. Met het thema Romeinse Limes 'moesten' we in Tongeren natuurlijk even langs bij Ambiorix. de Haspengouw ten westen van Tongeren is in deze tijd van het jaar erg mooi met de bloesem. Mooie steden als St. Truiden worden verbonden met fietspaden over oude spoorlijnen.

In Drieslinter besluiten twee teamleden er mee te stoppen. De omstandigheden zijn niet zo dat ze de fleche kunnen uitrijden. Een handig station is in de buurt dus de trein is een optie.
Zo bleven we over met 3, de minimumnorm. Omdat er ook 3 machines moeten aankomen moest Lars alleen verder op de tandem.

Afbeelding

Met 3 man was Leuven snel bereikt. De achterstand op het schema hadden we inmiddels bijna helemaal ingelopen. Leuven is prima als controleplek, langs het kanaal kun je de stad snel verlaten en vlak bij het station kun je zowel goed en snel eten als snel je boodschappen doen (tot 20uur dan).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Langs het kanaal ging het goed verder. De wind begon langzaam te liggen, het regende niet meer en weinig verkeer op de weg. Alleen een bouwput zorgde voor wat teamwerk om alle fietsen langs wat obstakels te krijgen

Op tijd bereikten we dan ook de controle in Temse. We waren niet van plan hier te rusten dus het was snel even naar binnen voor een stempel. Helaas had de kastelein geen stempel maar hij wilde wel onze kaarten stempelen. Een foto van de kroeg is dan goed als aanvullend bewijs.

Afbeelding

Rusten en eten wilden we een paar kilometer verderop doen, bij Eddy en Ella. Hun huis was snel bereikt. Een verrassing wachtte ons daar, onze uigestapte teamleden Christine en Melanie. Het bleek dat er geen verbinding meer was voor hun naar huis. Daarom zijn ze naar Eddy en Ella gegaan met de trein. Op die manier is wel de sfeer van de Flèche nog mee te krijgen.

Afbeelding

Ella gaf ons nog de tip mee de Annatunnel te nemen in Antwerpen en niet de geplande Kennedytunnel. Bij de Kennedytunnel zijn de liften kapot. Maar in Antwerpen was dit het kleinste probleem. De Annatunnel ging goed. Maar aan de noordrand van Antwerpen zijn werkzaamheden aan de gang, o.a. aan bruggen. Fors omrijden en continu de wegzoeken via een wirwar van omleidingsroutes. Uiteindelijk lukte het ons uit Antwerpen weg te komen. Daarna ging alles soepel. Alleen de rustpauze halverwege was verkeerd gepland, in Roosendaal was niks meer open terwijl we kort van te voren langs een open kroeg in Essen kwamen. De toegang tot de fietsenstalling was echter beschut genoeg voor een pauze.

Afbeelding

Afbeelding

Het stuk tod de volgende pauze was gedomineerd door tunnels, bruggen en dammen. Soepel ging het door, niemand had serieus last van de nacht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De route door Rotterdam was gepland door Arthur, die had er een superroute van gemaakt. In Rotterdam stopten we bij het kantoor van de UEA, de wereldesperantoorganisatie. Daar haalden we onze volgende stempel.

Afbeelding

Afbeelding

Rotterdam uit was even mooi als Rotterdam in. Alleen begon het snel warm te worden.
Het duurde tot Oudewater voordat we het eerste andere team zagen, op een terras in Oudewater. Achteraf zag ik op Strava dat ten zuiden van Willemstad een team een half uur achter ons zat.

Afbeelding

Afbeelding

Wij kozen er voor om dichter bij Odijk onze 22uur controle te doen, in Montfoort. Om 22u01 reden we Montfoort binnen. Nu natuurlijk de volgende vraag, waar te stempelen. We reden een rondje door Montfoort en kregen uiteindelijk visitekaartjes van een hotel.

Afbeelding

Afbeelding

Bij het uirijden van Montfoort kwamen we dan nog een benzinepomp tegen zodat we uiteindelijk toch een 22 uursstempel op onze kaart hadden.

Afbeelding

Afbeelding

Het laatste stuk naar Odijk was rustig uitrijden. 25km er waren na het stempel zoeken nog anderhalf uur voor over. Dat met 0 hoogtemeters en een wind in de rug. Alleen de dreigende wolken zorgden voor wat onrust. Aan de rand van Odijk zagen we nog twee Duitse ploegen die precies om 12uur wilden aankomen en daarom rustig in het gras zaten te wachten tot het tijd was.

Afbeelding

Tot onze verrassing waren we een van de eerste teams die binnenkwamen, toch wat anders dan ik gewend ben.

Delange63
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 apr 2016 13:32

Delange63 17 apr 2017 18:26

Leuke verslagen. En mooie foto's Ivo!!!

Plaats reactie