Alles over vakanties op én met de fiets

Ronde van Vlaanderen cyclo 230

iothecoolmoon
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 nov 2014 12:36

iothecoolmoon 04 apr 2017 09:19

Zaterdag om kwart na vijf vertrokken met een aantal vrienden richting Antwerpen om tijdig aan de start te staan, om dan een drie kwartier te verspelen alvorens effectief te kunnen starten. Ondertussen begon het werkelijk te gieten, daardoor de eerste twee uur een beetje verkleumd geweest en te weinig kunnen eten en drinken. Maar wat een enthousiaste beleving, zowel in het enorme peloton als langs de kant van de weg! Het ging er zeer gemoedelijk aan toe in het peloton met toch wel enkel zware valpartijen net voor en achter ons.

We reden de bevoorradingen voorbij, enkele vrienden zouden driemaal (Zottegem, Tenbosse en Kaperij) langs de kant van de weg staan om ons te voorzien van spijs en drank.

Vanaf de eerste kasseistroken werd de grote groep uit elkaar geslagen en was het elk voor zich om telkens te hergroeperen in kleinere pelotons. Soms kon je lekker uit de wind zitten, een andere keer was het dan weer jouw beurt om de boel op sleeptouw te nemen. De sfeer bleef overal opperbest en langs de kant van de weg steeds meer publiek om ons aan te moedigen. Ik heb alles kunnen oprijden, af en toe vriendelijk tragere fietsers of afstappers aanmanend om rechts te blijven. Ik vond dat er veel respect was onder elkaar.

Hoogtepunten voor mij, en voor iedereen waarschijnlijk waren:
-de Muur: wel zeer druk en veel trage fietsers, ik vroeg me af hoe die ooit de volledige afstand gingen uitrijden
-de Koppenberg: droog genoeg om vlot, maar traag op te kunnen rijden
-de Kwaremont: wat een massa volk en zo ellendig lang
-de Paterberg: eigenlijk de officieuze eindmeet boven, daarna nog knallen naar Oudenaarde

JaapWgt
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 aug 2013 10:31

JaapWgt 05 apr 2017 19:07

Luctor et Emergo schreef:Zaterdag ook de 237 km vanuit Antwerpen gefietst. Door alle horror berichten op fora redelijk sceptisch begonnen, maar het bleek 1 groot feest. Geen onvertogen woord gehoord, iedereen was super relaxed en gaf netjes obstakels aan. Alle kruispunten werden ook perfect vrijgehouden (zeer dikke pluim voor alle ontelbare seingevers) en de drukte viel goed mee. Overal fietsend boven geraakt, alhoewel het natuurlijk ook helpt dat de aanloop naar de Koppenberg bijna 180 km bedroeg. De grote meute was al lang voorbij. Ook de bevoorradingen waren zeer ruim voorzien.

Jammer was dat de start behoorlijk lang duurde. Ik stond van 7 tot 7u45 aan te schuiven en het begon steeds harder te regenen (wat een stortregen dat eerste uur!). Als ze die start in Antwerpen nog wat handiger inrichten, dan is alles dik in orde!
Ook heb ik de RVV 237 gereden. Voor het eerst en exact dezelfde ervaring. Sfeertje was erg goed. Ik vertrok ook rond 7:45 uur en heb het erg koud gekregen door de regenbui in het eerste uur. Ik vertrouwde blijkbaar teveel op de waterafstotende werking van de Perfetto, want was helemaal doorweekt. Bij eerste bevoorrading was ik ongecontroleerd aan het schokken en schudden. Zal al deelnemers met warmtedekens. Heb toen maar een cafétje in Zele opgezocht. Daar uurtje opgewarmd. Toen door.

Het was droog en werd toen lekker om te fietsen. Doordat iedereen voorbij was, was het heerlijk rustig. Kon overal naar boven fietsen. De Muur was gaaf. De Koppenberg erg zwaar en de Paterberg viel eigenlijk wel mee. Laatste 10 km naar Oudenaarde ging op racesnelheid. Mooi op tijd bij de -goed georganiseerde- bustransfer incl. fiets terug naar Antwerpen.

Mooie ervaring - ben blij dat ik heb meegedaan.

DontFollow
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2015 23:38

DontFollow 05 apr 2017 19:21

Ben blij dat mijn jasje van B-twin mij goed heeft beschermd 40 euro goed besteed...niet echt koud gehad ondanks natte voeten...die Northwave overschoenen kunnen beter.

iothecoolmoon
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 nov 2014 12:36

iothecoolmoon 06 apr 2017 08:36

Nog eventjes iets toevoegen. Ik had gemiddeld 26. Op het vlakke was dat dus constant tegen de 30, soms midden in een pelotonnetje, soms kop trekkend.

Het viel me op dat ik voortdurend werd ingehaald door groepjes die zeker 35 reden. Ik kreeg daar wel een gevoel van 'prutser' van. Nog veel ruimte om te verbeteren dus.

Luctor et Emergo
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jan 2012 09:47

Luctor et Emergo 07 apr 2017 09:00

Ja dat viel me ook al op! Het gemiddelde niveau was behoorlijk hoog bij de 237 km. Ik had 27 gemiddeld, maar heb regelmatig echt groepjes moeten laten rijden. Wat me dan tegenviel was dat ik na 90 km door het slechte weer niet zo'n hoog gemiddelde had. Gelukkig ging het klimmen en de kasseien me goed af, dus zakte het gemiddelde niet verder.

DontFollow
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2015 23:38

DontFollow 07 apr 2017 12:40

iothecoolmoon schreef:Nog eventjes iets toevoegen. Ik had gemiddeld 26. Op het vlakke was dat dus constant tegen de 30, soms midden in een pelotonnetje, soms kop trekkend.

Het viel me op dat ik voortdurend werd ingehaald door groepjes die zeker 35 reden. Ik kreeg daar wel een gevoel van 'prutser' van. Nog veel ruimte om te verbeteren dus.
Leuk dat er nog marge is voor progressie maar 26 of 27KM/h is toch goed...als je maar geniet.
Zelf had ik 24,5 AVG en ben 11 uur onderweg geweest. Vanaf eerste bevoorrading lekker alleen mijn eigen tempo,af en toe een praatje ...regelmatig kom je dezelfde mensen tegen...
Zelfs als er vrouwen voorbij snelden maakte me dat niet uit.(die mooie Italiaanse)
Deze week rustig aan gerecupereerd...3 ipv 5 dagen met de fiets naar het werk...
Ik ben klaar voor Parijs Roubaix.... zondag voor de buis ;)

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 08 apr 2017 12:23

't Was mijn eerste keer en ik heb er echt van genoten. Eerste twee uur wel even gevloekt op de regen, maar daarna was het best goed weer om te fietsen. Ondanks die regen wel serieus doorgereden tot de heuvelzone zonder al te veel krachten te verspelen. Dan boven op de Muur ook een proper truitje kunnen aantrekken dankzij de fans die me stonden op te wachten. Enkel op de Koppenberg ben ik niet naar boven kunnen fietsen omdat er voor mij iemand viel. Ik had nochtans aan de voet de eerste 100m niemand voor mij, maar iets verder dan toch voet aan de grond moeten zetten. De Koppenberg te voet omhoog wandelen is trouwens ook geen aanrader. :D Tussen de Koppenberg en de top van de Kanarieberg toch even serieus afgezien, maar daar stonden de supporters weer om mij een cola'tje te geven en mij te motiveren. En vanaf dan is het de kilometers aftellen tot in Oudenaarde. De Kwaremont (verdomme, die blijft maar duren) en de Paterberg nog en dan genieten tot aan de finish! Ik had net geen 10u nodig om het parcours af te leggen. Volgend jaar ga ik voor de dubbel! :)

stansfield
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 14 okt 2010 18:10

stansfield 25 okt 2017 22:37

De amstel gold race is 365 dagen per jaar uitgepijld dmv vaste bordjes. Is dat toevallig ook zo bij de ronde van vlaanderen?

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 26 okt 2017 07:42


moa
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 apr 2008 22:25

moa 26 okt 2017 11:03

Neen,

Je kan wel een aantal lussen rijden, maar dit is niet de RVV.

Ik kan je wel de gpx bezorgen als je wil van de volledige afstand? Wil je de aanloopkilometers vanuit Antwerpen ook? Die gaan namelijk door een tunnel onder Schelde waar geen fietsers door mogen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 okt 2017 13:49

Definieer dan ook "de" RVV.., in 2015 was start nog in Brugge, en de profs rijden uberhaupt het parcours anders dan de recreanten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 31 okt 2017 07:09

10 november beginnen de inschrijvingen voor 2018.

Plaats reactie