Alles over vakanties op én met de fiets

L'Etape du Tour

Luctor et Emergo
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jan 2012 09:47

Luctor et Emergo 31 okt 2016 16:42

Op zoek naar een nieuwe uitdaging voor 2017 struikelde ik over deze cyclo. Maar vreemd genoeg lees ik weinig ervaringen over voorgaande edities. Wie kan me wat meer vertellen? Kwaliteit van de organisatie, sfeer, etc.

Dit jaar wordt de cyclo gehouden op zondag 16 juli. De tour-etappe van dit jaar die wordt gereden is die met start in Briancon, en via de Col de Vars finisht op de Izoard. Lijkt me een zeer mooi parcours. Met ook als voordeel dat je na de finish gewoon kunt afdalen naar de start in Briancon (bij andere L'Etape du Tour edities zat je volgens mij met verplaatsingen)

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 31 okt 2016 17:27

In het verleden is er zowel met verplaatsingen gewerkt als met een start- en finishplaats die dicht bij elkaar liggen.

Ik heb ook gekeken naar de editie van 2017, maar ben afgehaakt omdat er vrijwel geen losse hotels of appartementen meer te vinden zijn rond die tijd. Waarschijnlijk allemaal naar de touroperators gegaan. In Nederland is dat Tour de Vacance maar op hun website kon ik er niks van terugvinden.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 31 okt 2016 17:29

Ik heb wel eens naar de l'etappe du tour gekeken. Organisatie schijnt heel goed te zijn. Maar ik haakte af vanwege het extreem hoge inschrijfgeld. Ik meen me te herinneren dat je 5 andere cyclos kon doen voor hetzelfde bedrag.
Live fast; die young. mijn blog

Luctor et Emergo
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jan 2012 09:47

Luctor et Emergo 01 nov 2016 12:25

Nou het is best prijzig inderdaad (100 euro) maar 5 cyclos voor die prijs is wat overdreven. Een grote buitenlandse cyclo ligt al snel rond de 40-75 euro. Die paar keer per jaar maakt mij dat niet uit.

Dat de accommodaties al veel uitverkocht zijn is een groter probleem. Had ik nog noet naar gekeken.

Nog ervaringen of tips?

Dionysos
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 aug 2014 12:27

Dionysos 02 nov 2016 13:04

Ik heb l'etape in 2015 gereden, toen start en finish dicht bij elkaar lagen. Pluspunten: ambiance (hele dorpen zijn uitgelopen en er zijn renners uit de hele wereld) en de route is vrij van alle andere verkeer. Minpunten: enorm massaal en vanwege het grote aantal relatief onervaren fietsers soms ook gevaarlijk. Paar voorbeelden: in de afdaling van La Toussuire naar de start was een renner aangereden, met een enorme file tot gevolg, vervolgens ging een andere renner onderuit in de afdaling van de eerste col, de Chaussy, wat weer tot een file leidde, waarna ik op de Glandon zag hoe een uitgeputte Engelsman (die kunnen vaak echt niet fietsen) die in de berm wou stoppen, niet kon uitklikken, waardoor ie met fiets en al op de overvolle weg viel, een stuk of tien renners als dominosteentjes meenemend. Als je het doet, moet je het volgens mij voor de sfeer doen. Tenzij je boekt via een grote organisatie, krijg je een hoog startnummer en kun je een goede tijd wel vergeten. Disclaimer: ik rijd meestal kleine cyclo's, dus misschien deugt mijn referentiekader niet. Ik hoop, Luctor, dat je hier wat aan hebt. Er waren overigens opvallend weinig Nederlanders.

Luctor et Emergo
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jan 2012 09:47

Luctor et Emergo 02 nov 2016 15:50

Zeker! Bedankt voor je info.

Even uit nieuwsgierigheid: wat voor kleinere (Europese) cyclos heb je op je palmares?

Dionysos
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 aug 2014 12:27

Dionysos 02 nov 2016 18:46

Ik heb de laatste jaren alleen in Frankrijk gefietst, onder andere: La Pierre Chany (centraal massief), Courir pour la paix (Bourgondie), La Pierre Jacques en Baretous (Pyreneeen), La Madeleine, La Bourgui en La Saleve Bornes Glieres (Alpen). Nadeel van kleine cyclo's is dat het gemiddelde niveau zo hoog is. Ik zit steevast bij de tweede helft van de 50 of 60 finishers op de lange afstand.

Plaats reactie