Alles over vakanties op én met de fiets

Les Trois Ballons 10 juni 2017

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 13 jun 2017 21:17

tomtom schreef: 13 jun 2017 21:04 Deels eens, deels oneens......het draagt zeker bij aan de heroïek maar het is ook wel erg zwaar aan het einde. Voor mij is van doorslaggevende aard dat start en finish zo ver uit elkaar liggen zeer onhandig en onnodig! Dus of de Planche eruit of de start er dichterbij.....
maar dat kwam toch niet als een verrassing voor je ? Je weet van tevoren waar je aan begint.....maar dat van de start finish ben ik volkomen met je eens !

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 13 jun 2017 21:27

Nee, zeker geen verassing. 14 mei heb ik de Planche reeds beklommen na een dikke 100km (en de Alsace) in de benen. Toen had ik 36x28 (ik ben ca 80kg) en afgelopen zaterdag 34x28......toch was het 3x zo zwaar. Over de eerste 800m deed ik al dik 3 minuten langer dan in mei. En ik kan (zeker gezien mijn gewicht) vrij aardig klimmen; die tijd in mei was namelijk bij de beste 500 van de dik 6000 registraties op Strava. En dat was nog zeker niet "volgas". Op de Planche afgelopen zaterdag heb ik echter afgezien zoals ik nog zelden heb afgezien!
Canyon Aeroad
Canyon Grail

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 13 jun 2017 21:54

Weet iemand wat voor een Ettix sportdrank precies werd geserveerd bij de bevoorrading?
Was dat Carbo-Gy Energy Drink, Ettix Isotonic of wat anders? Ik wil eigenlijk vooraf (LM) eens proberen hoe mijn maag dat verdraagt.
Afbeelding

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 13 jun 2017 22:07

Volgens mij de gewone isotonic. Pas op met de sinaas want het kleurt je bidonnen geel door het caroteen.

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 14 jun 2017 08:43

tomtom schreef: 13 jun 2017 21:04 Deels eens, deels oneens......het draagt zeker bij aan de heroïek maar het is ook wel erg zwaar aan het einde. Voor mij is van doorslaggevende aard dat start en finish zo ver uit elkaar liggen zeer onhandig en onnodig! Dus of de Planche eruit of de start er dichterbij.....
Ik vond het juist leuk dat start en finish niet bij elkaar lagen. geeft zoals hier al aangegeven meer een etappe gevoel ipv een lusje.

Ik had wel volgers mee, dus ik moest op de planche enkel nog maar in de auto stappen. Dat scheelt ook natuurlijk.

Wat het was van etixx weet ik niet, kvond het niet echt lekker maar wel doeltreffend. En m'n maag kon het ook goed verdragen (wat ook een pluspunt is, die etixx watermeloen moet ik van wurgen na een paar bidons)

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 14 jun 2017 12:21

La Planche hoort er natuurlijk in. Dat is al sinds jaar en dag zo in L3B. Alleen de laatste vier jaar heeft het parcours een verandering ondergaan en zijn de start- en finishplaats veranderd. De originele route startte in Champagney, niet ver van de voet van La Planche en finishte bovenop. Met de finish op La Planche is de oorspronkelijke route weer een klein beetje hersteld. Deze berg heeft de eer dat hij eerder een faam had bij wielertoeristen dan bij de profs. Meestal is dat omgekeerd.

Wie de vraag stelt of deze helling erin hoort heeft zich niet goed voorbereid. Het goed bestuderen van de route en hellingen is een absolute vereiste bij dit soort monstertochten.

Dat gedoe met de start- en finishplaats die zover uit elkaar liggen is buitengewoon onhandig. Voor mij een reden deze cyclo, net als dit jaar, voorlopig links te laten liggen.
Laatst gewijzigd door Herman_N op 14 jun 2017 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 14 jun 2017 12:31

Herman_N schreef: 14 jun 2017 12:21 Dat gedoe met de start- en finishplaats die zover uit elkaar is buitengewoon onhandig.
Dit is inderdaad de reden dat sommige cyclo's zichzelf al diskwalificeren. Bij la Marmotte heb je de optie om de halve versie te rijden, dat zou leuk zijn voor mijn iets minder getrainde medereizigers ware het niet dat je in Valoire moet starten. Daar zul je nooit grote groepen zien rijden op de korte afstand iets wat je bij de DM wel ziet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 14 jun 2017 12:58

Ach dat valt wel mee. Cyclo's met slechts een afstand zijn bv de Marmotte, ORM en Quebrantahuesos (Spanje). Deze evenementen hebben aan aandacht niet bepaald gebrek. Wel is het zo dat veel wielertoeristen vaak op zoek zijn naar de 'bekende namen'. En dat zijn nou altijd de cyclo's die binnen de kortste keren vol zitten. En dat terwijl er nog vele andere prachtige alternatieven zijn. Maar nu dwaal ik compleet af ;-) ...........
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 14 jun 2017 15:04

Ik snap dat de start in Luxeuil-Les-Bains en de aankomst 40-50 km verderop voor sommige mensen allesbehalve praktisch is, maar ik vind dit echt best wel meevallen. De meesten (dus ja: niet iedereen, en voor hen is het lastig) nemen op vrijdag een dag verlof om dan al af te zakken en gaan ook nog een beetje losrijden. Wij hadden een huisje op 15 km van de start en op 40 km van de Planche. Vrijdag avond zijn we de auto aan de voet gaan zetten en hebben we 40 km losgereden, zaterdag ochtend 15 km warmdraaien naar de start. Ik vind dit ideaal. Er is zelfs de mogelijkheid om extra eten/drank/kledij in de auto te leggen want je passeerde 2x in Plancher-Bas en Plancher-Les-Mines. Ik vond dit veel eenvoudiger dan pakweg een RVV met start in Brugge/Antwerpen en aankomst in Ninove/oudenaarde.

Daarnaast is de Planche, zoals al gezegd, de klassieke aankomst van de 3B en is de populariteit van de cyclo zodanig toegenomen dat men 4000 starters en nog extra begeleiders moet kwijtkunnen in hotels/huisjes etc. Je kan dan wel starten in de buurt van de Planche, maar dan zit de helft van alle deelnemers misschien nog altijd in een hotel in Luxeuil :)

jules_msk
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:57

jules_msk 14 jun 2017 15:41

ericpeters schreef: 13 jun 2017 21:54 Weet iemand wat voor een Ettix sportdrank precies werd geserveerd bij de bevoorrading?
Was dat Carbo-Gy Energy Drink, Ettix Isotonic of wat anders? Ik wil eigenlijk vooraf (LM) eens proberen hoe mijn maag dat verdraagt.
Maak je daar maar niet te druk om. Bij alle bevoorradingen waar ik aankwam was er geen isotonic drank meer te krijgen. Alleen maar water uit een tuinslang. Nadat mijn twee eigen bidons leeg waren heb ik dus alleen nog maar water kunnen drinken. Je zou kunnen denken dat het aan mij lag maar ik heb hem gefietst in 8u56 dus ik was zeker niet de laatste!
De bevoorradingen waren overigens sowieso ondermaats voor een cyclo waar je 60 euro inschrijfgeld voor betaalt. Ik had iets beters verwacht voor zo'n sportprestatie dan stokbroodjes met salami of brie. Zeker na de middag zag de salami sowieso eerder groen dan roze en liep de brie rond over de tafel...

Wel heel goede verkeersregelaars. Daar kan Golazo dan weer een voorbeeld aannemen. De kruispunten werden goed vrijgehouden als je aankwam en kon zonder gevaar doorfietsen.
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 14 jun 2017 17:23

jules_msk schreef: 14 jun 2017 15:41 Wel heel goede verkeersregelaars. Daar kan Golazo dan weer een voorbeeld aannemen. De kruispunten werden goed vrijgehouden als je aankwam en kon zonder gevaar doorfietsen.
Grand Trophée is in handen van... Golazo

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 14 jun 2017 18:46

Is Isotonic Etixx, lime, dacht ik, gebruik dezelfde.
Dat de Planche erin zit 'is dik klote' ;)

Maar het hoort bij L3b vind ik ;)

Zit nu aan de voet van de Ventoux, zaterdag La Cannibale, ze geven WEERAL slecht weer :evil:

Plaats reactie