Alles over vakanties op én met de fiets

GF Strade Bianche 2017

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 11 okt 2016 23:52

Leek ons een mooie aftrap van het seizoen, dus met een paar man ingeschreven.
Op zaterdag de profs kieken en zondag 5 maart zelf aan de bak :P

Gaan er meer van het forum??

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 11 okt 2016 23:53

Gaaf! Nu al benieuwd naar het verslag.
Afbeelding

Gebruikersavatar
imarc
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 mar 2006 22:01

Gebruikersavatar imarc 12 okt 2016 21:31

Zo Knukkel, goeie reminder, ik heb me ingeschreven!
Staat al een tijdje hoog op mijn lijst!

Gebruikersavatar
Wielerbus
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 okt 2015 18:02

Gebruikersavatar Wielerbus 25 sep 2018 16:54

Wij hebben deze op het programma gezet voor 2019. De eerste keer, en elke eerste keer is spannend natuurlijk :D

Kreeg geen ervaringen gevonden op dit forum, maar ik kan me niet voorstellen dat deze Granfondo nog door niemand gereden is...?

Alle ervaringen zijn welkom! :winkthumb: :winkthumb: :winkthumb:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 sep 2018 18:19

Wielerbus schreef: 25 sep 2018 16:54 Alle ervaringen zijn welkom!
Niet de GF (past helaas slecht in de agenda) maar ik heb wel 5 keer de lange (209km) L'Eroica gereden waar de prof koers van is afgeleid. Helaas zijn daar ruim 60km stroken verloren gegaan en in de GF nog eens 20 :(
Toch wel jammer.
Met name omdat spektakel als Montalcino (zat eens in de Giro) en Monte Sante Marie (11km met enorm steile stukken) niet in het parcours zitten.

Neemt niet weg dat het enorm gave wegen zijn om te rijden. 25mm bandjes is wel aan te raden en voor de zwaardere rijders 28mm.
Ook is een lichte versnelling een aanrader omdat op sommige stroken je lastig op de pedalen kan gaan staan omdat je door het stof en grind wegglijdt. Als het droog is :mrgreen:

En als het nat is dan zijn de meeste stroken wat zompig en is een tandje minder ook wel lekker.

Wie niet voor een toptijd gaat doet zichzelf een plezier wat foto;s onderweg te maken want dit parcours is anders dan alle andere.

Gebruikersavatar
Wielerbus
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 okt 2015 18:02

Gebruikersavatar Wielerbus 25 sep 2018 19:18

Gastheerg schreef: 25 sep 2018 18:19
Wielerbus schreef: 25 sep 2018 16:54 Alle ervaringen zijn welkom!
25mm bandjes is wel aan te raden en voor de zwaardere rijders 28mm.
Dat zijn bruikbare tips :like:

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 25 sep 2018 20:38

Lijkt me een ontzettend gave tocht om te doen, alleen behoorlijke reis afstand en erg vroeg in het seizoen.....
YFood !!!

Gebruikersavatar
imarc
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 mar 2006 22:01

Gebruikersavatar imarc 26 sep 2018 22:14

Ik heb 'm vorig jaar gereden. Deze MOEST gewoon van mijn bucketlist af. De beelden van al het stof achter zo'n jagend peloton vind ik zo gaaf, dat wilde ik ook meemaken. Zo heroïsch.
Kon niemand van mijn fietsmaatjes zo gek krijgen dus ben op 1 januari bewust gaan trainen, naast het gebruikelijke ATB'en op de zondag ook regelmatig langere tochten op de racefiets, ook door slecht weer, en die hardheid kwam van pas zo bleek later...

Heb via de organisatie 'MySDAM' rechtstreeks ingeschreven en ook een hotel op 2 km van de start geboekt.
Mijn fiets, een 10 jaar oude racer, een Canyon Ultimate CF, heb ik alleen van 25mm Continental 4 seasons voorzien. Daar heb ik ook goede ervaringen mee bij Parijs-Roubaix.

Ben met de auto in 2 dagen naar Sienna gereden, bijna 1500km. Zo'n 100km voor Sienna zaten er op de bochtige wegen al een paar Volvo's van Movistar te achterop m'n bumper te duwen. Tjee, wat scheuren die ploegleiders met die volgauto's!
Ik kom aan bij het hotel, blijkt daar ook de hele ploeg van BORA te verblijven. Heb nog een leuke selfie met Sagan kunnen scoren. In het hotel zit je tijdens de maaltijden ook tussen de grote jongens van weleer; Paolo Bettini, Johan Musseeuw en Michele Bartoli. Cool.
De zaterdag kun je nog lekker kijken naar de start & finish van de profs zowel mannen als de dames.

De week voor dat ik vertrok werd er nog best goed weer voorspeld, dus ik besloot met mijn klimwielen te rijden, een set Campa Shamals. Echter bij aankomst was het weer totaal omgeslagen. Mijn 'Roubaix-wielen' (36-spaaks Rigida's) had thuis gelaten, stom!!!

De Strade Bianche's, de witte gravelpaden dus, zijn goed te fietsen, maar bij regen veranderd het in een soort leem-achtige smurrie wat enorm inslijt op de aluminium velgranden. De klimmen zijn best te doen, beetje Vlaams-Ardennenachtig, waar je bij afdalen toch best wat snelheid kunt ontwikkelen. In de regen is het dan ook best glibberen en glijen. Na dik 130km krijg je de laatste steile klim in Sienna, echt gaaf! Op de natte grote stenen moet je zittend omhoog, staand slipt het achterwiel door.

De start is hectisch zoals zo vaak bij GF's, en de bevoorradingen zijn prima. Niet overal is het parcours voor ander verkeer afgesloten.

Door de modder had mijn fiets flink geleden, met name de velgranden, compleet hol geremd. Ook ketting, cassette en balhoofd waren weer rijp voor revisie... Maar het was gaaf, heel gaaf. In m'n eentje had ik onderweg best wat leuk contact met anderen. Ik wil 'm best nog een keer doen, maar dan héél graag met stofwolken achter me!

Op de terugweg nog even één van de Ferrari musea's bezocht, en, ik kon het niet laten, een tripje in een 488 gemaakt. Even voelen hoe 670pk in je rug beukt. Ook lekker.

Plaats reactie