Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte ZONDAG 2 juli 2017

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 05 jun 2017 21:59

Hahahaha . Dit is legendarisch, zo'n slechte informatievoorziening op de site van de Marmotte.

De tekst geeft aan:
Col du Glandon, Valloire, Col du Galibier, Bourg d'Oisans.

Volgens het routekaartje:
St Michel de Maurienne, Valloire, Bourg d'Oisans, La Garde.

En volgens het hoogteprofiel:
Col du Glandon, Valloire, Col du Galibier, Col du Lautaret, Bourg d'Oisans.

Volgens mijn eigen herinnering (laatste editie die ik reed 2012):
Col du Glandon, St Michel de Maurienne, Col du Telegraph, Valloire, Col du Galibier, Bourg d'Oisans, La Garde.

Telegraph kom ik in geen enkel rijtje meer tegen en was ook een beetje overbodig. Lautaret lijkt me ook onzin.

Gewoon voldoende voedsel zelf meenemen en grote bidons gebruiken. Scheelt een hoop stress.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Jeremie
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jul 2011 20:28
Locatie: Menen, West-Vlaanderen, België

Jeremie 06 jun 2017 13:48

Ik rijd dit jaar mijn eerste Marmotte (meteen ingeschreven voor zowel Alpes als Pyrénées). Zoals door Herman_N reeds aangehaald is de informatie op hun website niet altijd even duidelijk of up-to-date (er zitten zelfs verschillen tussen NL - ENG - FR). Bij deze dus toch even een aantal vraagjes

Fysiek zal ik er wel klaar voor zijn met als doel een tijd onder de 7u53 (goud voor mijn leeftijdscategorie).

Praktisch zit ik (naast de uitwerking van een schema) wel met vragen.

Op enkele websites staat "verlichting en reflecterende kledij". Is dit verplicht en wordt hierop gecontroleerd? Zijn er eigenlijk nog (veel) tunnels te nemen nu de Chambon-tunnel uit het parcours is?
Ik fiets nooit in het donker en zelden door tunnel dus is dit niet iets dat ik voor mijn racefiets heb. Ik dacht dat enkele jaren geleden wat basic lichtjes is het startpakket zaten, of heb ik dit mis op?

Gaat het parcours over de top van de Galibier of door de iets lager gelegen tunnel? De parcoursen op verschillende websites en de strava-ritten van voorgaande jaren zijn hier niet consequent in. Misschien niet noodzakelijk om te weten, maar ik ben graag (mentaal) voorbereid).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 jun 2017 13:56

1. Verlichting is officieel verplicht, controles zijn er niet of zelden.
2. Reflecterende kledij heb ik nog nooit iemand zien dragen
3. Behalve de Tunnel du Chambon is er volgens mij nog één andere tunnel
4. "HEMA-achtige" lampjes zaten inderdaad enkele jaren geleden in de goodiebag, of dit dit jaar weer het geval is durf ik niet te zeggen
5. Of er op de Galibier door de tunnel wordt gereden of niet hangt o.a. af van de sneeuwval en het weer

Ik zal zelf overigens zonder verlichting rijden. Ik ga echt geen lampjes monteren voor een paar honderd meter tunnel.

Jeremie
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jul 2011 20:28
Locatie: Menen, West-Vlaanderen, België

Jeremie 06 jun 2017 17:10

havana schreef: 06 jun 2017 13:56 1. Verlichting is officieel verplicht, controles zijn er niet of zelden.
2. Reflecterende kledij heb ik nog nooit iemand zien dragen
3. Behalve de Tunnel du Chambon is er volgens mij nog één andere tunnel
4. "HEMA-achtige" lampjes zaten inderdaad enkele jaren geleden in de goodiebag, of dit dit jaar weer het geval is durf ik niet te zeggen
5. Of er op de Galibier door de tunnel wordt gereden of niet hangt o.a. af van de sneeuwval en het weer

Ik zal zelf overigens zonder verlichting rijden. Ik ga echt geen lampjes monteren voor een paar honderd meter tunnel.
Bedankt voor de super snelle en duidelijke uitleg ;). Ik laat die verlichting dan ook voor wat het is.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 06 jun 2017 19:26

3. Het zijn er meer. In mijn herinnering zijn het er vier. Volgens google zijn het zes langere + 2 hele korte.
5. Galibier in principe over de col. Bij hoge uitzondering gaat het door de tunnel. Dit was vorig jaar het geval toen de col onbegaanbaar was wegens sneeuw.

Zelf neem ik gewoon HEMA-lichtjes mee. Die tunnels zijn echt heel slecht verlicht en het is geen moeite om ze op je fiets te monteren en even aan te doen op de Galibier. Zodoende word ik in ieder geval opgemerkt. Mij geeft dat een veilig gevoel.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

oehT
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:46
Locatie: Kop van Overijssel

oehT 06 jun 2017 23:01

Vorig jaar zaten twee lampjes in de 'bag'. Van die hele kleine. Deze heb ik meegenomen, maar niet nodig gehad. Paar tunneltjes, die zonder prima te doen zijn (geen donkere gaten).

Voedsel is via Etixx. Vorig jaar tijdens Vaujany echt ruk, erg weinig. Tijdens Marmotte uitstekend en meer dan voldoende ook voor de 6000+ ers. Op Glandon, Net na top Telegraphe (Valloire), op top Galibier en bij de parkeerplek onderaan de Alpe is eten en drinken te krijgen.

Vorig jaar extra drinkposten aan de voet van de Telegraphe en op de top van de Telegraphe. Tijdens de klim van de Glandon zit nog op twee plekken een openbaar waterpunt (Le Rivier d'Allemont).

Ik neem 0,75 en 0,5 bidon mee. Daarnaast 1 banaan, 1 Snelle Jelle, 1 gelletje en 1 reep. Dat is echt genoeg, bovenop Glandon kun je je zakken vullen met repen en gelletjes etc om daarnaast je helemaal vol te proppen met van alles en nog wat voor de afdaling (lekker al verteren tijdens dalen, energie kan maar 1 keer gebruikt worden).

Tip: neem een fietskar mee en je kunt voor jezelf en je fietsclub aan repen verzamelen onderweg. Ik schat zo in dat dit niet zal veranderen onder de nieuwe bazen.

oehT
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:46
Locatie: Kop van Overijssel

oehT 06 jun 2017 23:02

Oh ja. En een kleine drinkpost midden op de Telegraphe klim. Klein, maar water dus prima. Ook alleen water vlak voor de klim Telgraphe.

oehT
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:46
Locatie: Kop van Overijssel

oehT 06 jun 2017 23:06

Op de Alpe zelf is water genoeg te krijgen, oa in Huez, maar ook de Nederlands bocht (veelal post van organisatie, anders sowieso achter het houten huisje (toiletgebouw). Ook ergens na bocht 16, geloof ik, een hotel langs de route waar je als het moet wat cola kunt regelen.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 06 jun 2017 23:16

Reflecterende strips op bijvoorbeeld de helm of op de broek zijn wat mij betreft een aanrader, kost niks maar toch een stuk veiliger in de tunnels. (Helaas heb ik alleen winterkleding met reflectiestrips).
Afbeelding

oehT
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:46
Locatie: Kop van Overijssel

oehT 06 jun 2017 23:29

Die dingen zijn altijd een aanrader, maar tijdens Marmotte in de paar tunnels volstrekt overbodig.

Ik ben vorig jaar door hagel en regen inclusief donkere lucht de Galibier afgedaald tot het stuwmeer aan de voet van Les2Alpes. En echt, geen centje pijn in de tunnels. Ik zou geen Action achtige stripjes halen of zo, ik wil mij niet irriteren aan zaken die niets toevoegen.

Maar een ieder moet doen waar hij of zij zich lekker bij voelt. Als je makkelijk daalt en vertrouwen hebt in je stuurkunsten, plus redelijk vlot tussen licht en donker kunt schakelen qua zicht, dan geen moeite doen voor deze strips. Diegenen die hier wel moeite mee hebben, gaan in het tempo waarmee zo'n tunnel binnen gereden gaat worden toch niet vlot genoeg jouw reflectiestrips opmerken haha. Voor je het weet, ben je er door. De tunnel bovenop Galibier is verlicht.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 07 jun 2017 09:22

Het gaat me niet om vertrouwen in "mijn stuurkunsten" het gaat om vertrouwen dat die auto's wat de tunnel inrijden in beide richtingen me zien. Als er geen auto komt is het geen probleem, maar ik ben de vorige keer in die tunnel met 2 bochten een auto tegen gekomen die midden op de weg reed.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jun 2017 09:24

Parcours is toch tot een bepaald tijdstip autovrij? Of geldt dit niet voor de weg van Bourg naar La Grave?

Plaats reactie