Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte ZONDAG 2 juli 2017

oehT
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:46
Locatie: Kop van Overijssel

oehT 11 nov 2016 21:28

Ik denk het wel, gezellig :like:

Ik ga, tenminste dat denk ik, vandaag of morgen inschrijven voor de Trophee. Twijfel nog over Vaujany, vond ik vorig jaar wel een te gek begin van een week fietsen en het bijbehorende randprogramma.

Ik schat in dat top 50 voor mij niet een redelijk doel is. Ik zet in op een plek bij de eerste 6.000. Op een goede dag moet dat lukken :lol: Marmotte is qua afstand te kort voor mij :roll:

Gebruikersavatar
Serge du Temps
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:49

Gebruikersavatar Serge du Temps 12 nov 2016 19:31

Denk erover na om mij in te schrijven voor de Marmotte Pyreneeën. Hoe zwaar is deze cyclo ivt Criquelion?

De Marmotte staat al wat jaartjes op mijn bucketlist, de Pyreneeën versie komt komend jaar wat beter uit.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1682
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 12 nov 2016 20:50

De zwaarte van de Criq en Marmotte Pyrenees zijn nauwelijks te vergelijken. De Criq beschouw ik nog net als hardrijderscyclo. Gewoon hard van start, aansluiten bij een snelle groep en koersen. De Marmotte Pyrenees is een uithoudingscyclo. Hier komt het aan op rustig starten en zoveel mogelijk overhouden. Wie hier te snel weg gaat komt zichzelf genadeloos tegen.
De Criq is loodzwaar natuurlijk vanwege het feit dat er hard gereden wordt. Maar de finish halen lukt iedereen wel. Bij de Marmotte Pyrenees kun je zo compleet leeg raken dat je niet eens meer in staat bent het einde te halen. Sterker nog, je moet je afvragen of dit wel de meest geschikte cyclo is om te doen als je deze vraag stelt. Ik ken de Marmotte Pyrenees niet maar cijfermatig kent deze nauwelijks zijn gelijke. Hoewel, het beste is om het te ondervinden natuurlijk ;-) Misschien valt het allemaal best mee.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

oehT
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:46
Locatie: Kop van Overijssel

oehT 12 nov 2016 21:33

Herman_N schreef:De zwaarte van de Criq en Marmotte Pyrenees zijn nauwelijks te vergelijken. De Criq beschouw ik nog net als hardrijderscyclo. Gewoon hard van start, aansluiten bij een snelle groep en koersen. De Marmotte Pyrenees is een uithoudingscyclo. Hier komt het aan op rustig starten en zoveel mogelijk overhouden. Wie hier te snel weg gaat komt zichzelf genadeloos tegen.
De Criq is loodzwaar natuurlijk vanwege het feit dat er hard gereden wordt. Maar de finish halen lukt iedereen wel. Bij de Marmotte Pyrenees kun je zo compleet leeg raken dat je niet eens meer in staat bent het einde te halen. Sterker nog, je moet je afvragen of dit wel de meest geschikte cyclo is om te doen als je deze vraag stelt. Ik ken de Marmotte Pyrenees niet maar cijfermatig kent deze nauwelijks zijn gelijke. Hoewel, het beste is om het te ondervinden natuurlijk ;-) Misschien valt het allemaal best mee.
Een vraag uit interesse.

Jij hebt je goed verdiept in de diverse cyclo's, al was het maar voor cyclokalender , maar waar blijkt deze cijfermatige zwaarte uit dan? Als ik deze vergelijk met Marmotte Alpes, dan is deze 10 km korter met dezelfde hoogtemeters. Vergelijk ik deze met de Duitse Radmarathons, dan zijn deze marathons op papier zwaarder. Pak je Alpenbrevet platina en Schwarzwald Super! dan is Marmotte Pyrenees helemaal een dagje uit.

Of is dat een oneerlijk vergelijk en vergelijk je Marmotte Pyrenees met de ongeveer 180km cyclo's met meer dan 3000 hm?

Even nog, ik weet dit dus niet, dus ben oprecht geïnteresseerd en niet uit op "een ik weet het allemaal beter", "want dat weet ik dus precies niet :lol: ".

Hartelijke groet,


Theo

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1682
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 12 nov 2016 22:31

163 km fietsen is wellicht nog te overzien, maar daarbinnen 5500 hm's overwinnen is mi extreem. Het aantal hoogtemeters/kilometer is werkelijk bizar hoog. De Marmotte Pyrenees (MP) komt uit op 33,7. Hoewel ik er geen studie van heb gemaakt ken ik geen cyclo die daarbij in de buurt komt.
Vergelijkingen:
- Marmotte Alps: 28,7
- Maratona: 30,4.
- Ötztaler: 23,1.
- Alpenbrevet platin: 25,4.
- Sportful: 24,0.

Maar ik moet eerlijk zijn, deze vergelijking gaat niet helemaal op. Dat komt omdat al deze cyclo's, behalve de Marmotte Alps (MA), finishen op dezelfde hoogte als de start. De vergelijking met de MA ligt dus het meest voor de hand. De MP heeft dus 5 hm's/km meer dan de MA. Ik vind de MA al een cyclo van de buitencategorie. Door het extreem hoge aantal hoogtemeters schat ik de MP echter nog zwaarder in.

Schwarzwald Super kan ik niet over oordelen, maar Alpenbrevet Platin (276km/7000hm) is zo extreem lang en kent zo ongehoord veel hoogtemeters. Dat is onvergelijkbaar en bijna een ultratocht. Hat zal voor velen ook niet meer als een serieuze cyclo gelden. Niet iedereen is altijd op zoek naar dit soort gekkigheden.

Maar vergeet niet dat dit soort cijfertjes niet de enige bepalende factor zijn voor de zwaarte van een cyclo. Ook de mate van getraindheid en de weeromstandigheden spelen een belangrijke rol.

Maar goed, vooraf cijfertjes afwegen is leuk. Je kunt je tijd echter beter besteden aan trainen en gewoon lekker onbezorgd gaan rijden op de dag zelf.
Laatst gewijzigd door Herman_N op 12 nov 2016 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

oehT
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:46
Locatie: Kop van Overijssel

oehT 12 nov 2016 23:12

Dat laatste ben ik het sowieso mee eens, vandaar ook mijn vraag. Maar thanks voor je duidelijke toelichting, een voldoende logica voor mij. De kriebel naar deze tochten begint alweer :oops:

pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 13 nov 2016 01:20

Komend jaar is bij de Pyreneeënmarmotte de finish op Hautacam, niet Luz Ardiden. En start is zo ongeveer aan de voet van de Tourmalet.

Dus:
1) vrijwel meteen klimmen, geen 'aanloop' meer van ~20 kilometer
2) + ~200hm, terwijl afstand ongeveer gelijkblijft.

Kortom, nog ietsje lastiger. Ik heb er zin in! Nu het nog geregeld krijgen. Anders wordt het de Criq.

Gebruikersavatar
Serge du Temps
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:49

Gebruikersavatar Serge du Temps 13 nov 2016 07:39

Misschien dan verstandiger om eerst een Trois Ballons te proberen...

oehT
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:46
Locatie: Kop van Overijssel

oehT 13 nov 2016 11:42

Serge du Temps schreef:Misschien dan verstandiger om eerst een Trois Ballons te proberen...
Mijn eerste cyclo was Marmotte Alpes. Voor deze cyclo 1x een 100+-er gereden in mijn leven en 1x een 200+-er. Niet eens in Limburg trouwens. Daarvoor nooit langer dan 60 tot 80 km aan 1 stuk gefietst. Marmotte kwam ik tegen in mijn derde jaar fietsen, toen ik in Bourg stond om de Alpe eens te proberen. Jongens wat ging ik kapot, op een enkele rit van 15 km bergop, maar wat vond ik het mooi. Bovenop de Alpe uitrustend kwam een kerel he-le-maal verrot aangereden, murmelend iets van een Marmotte en dat hij het had geflikt (gewoon solo, zonder bevoorrading etc). Ik kende de Marmotte niet eens, staande bovenop de Alpe, maar op dat moment heb ik Marmotte in mijn kop geprent als doel voor het jaar daarna. Het ging niet makkelijk, maar rond kwam ik wel in de tocht van 2015. Sindsdien ben ik helemaal bezeten van het fietsvirus en gaat het dus allemaal een stuk makkelijker, maar echt makkelijk gaat het nooit, je gaat alleen steeds iets sneller.

Kortom: als je het echt wilt, je fysiek is in orde en je maakt voldoende (gevarieerde) trainingsmeters, dan lukt het wel.

laurens87
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 14 nov 2016 07:28

Allen, misschien overbodig maar de inschrijving is geopend!
Tot 14 november waren de pakketen en nu mag je ook "los" inschrijven.
Ik ben van de partij, de week erna met de fietsclub de Pra Loup Bernard Thevenet dus een leuke week voor de boeg!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 nov 2016 07:38

Ingeschreven!

Dank je wel Laurens voor de scherpe blik. Zal later vandaag wel vol zijn denk ik.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 14 nov 2016 07:44

Ook weer ingeschreven.....
YFood !!!

Plaats reactie