Alles over vakanties op én met de fiets

Vakantie in de buurt van Cols én leuke omgeving voor gezin?

Fox29
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 feb 2016 10:59

Fox29 05 aug 2016 08:26

In de Vogezen kun je ook genoeg cols rijden waarvan een aantal Cat1. Prima camping is http://domaine-de-champe.fr/nl/. Heb daar zelf een week met jong gezin in een chalet gezeten. Campingbaas is enthousiaste MTB-er die je graag de omgeving laat zien. Voet van Ballon d'Alsace op ca 15 minuutjes afstand als je rustig fietst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 aug 2016 09:36

Zuid Fr is wel weerzekerder.
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 aug 2016 09:51

De Vogezen zijn niet voor niks zo groen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 05 aug 2016 09:54

Keezx schreef:De Vogezen zijn niet voor niks zo groen....
Ik denk dat ik dan maar eens op zoek moet naar n regenjasje voor eind september. Ik ga een weekje op vakantie en wil ook een paar klimmetjes doen in de buurt van Gerardmer.
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 aug 2016 10:09

Sept is redelijk safe.
Bekenden van ons hebben een gite in de buurt van Gerardmer en die geven ook aan dat vroege voorjaar droog en zonnig is, eind mei-juni-juli vaak zeer tegenvallend en dan vanaf medio augustus een mooie stabiele periode.
Less is bore

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 05 aug 2016 10:12

daniel1975 schreef:Sept is redelijk safe.
Bekenden van ons hebben een gite in de buurt van Gerardmer en die geven ook aan dat vroege voorjaar droog en zonnig is, eind mei-juni-juli vaak zeer tegenvallend en dan vanaf medio augustus een mooie stabiele periode.
We gaan het zien. Het wordt een vakantie met nieuwe ervaringen, nl. de eerste klimervaringen, buiten wat klimmen in Limburg dan.

Mocht ts het op prijs stellen kan ik wel om me heen kijken of er gezinsdingen zijn?
is het fietsen aan het her-ontdekken

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 05 aug 2016 10:24

jvdr schreef:Wauw, wat goed al deze tips, dank!

In eerste instantie ga ik omgeving Trentino (Levico) overwegen. Van dit topic over fietsen in dat gebied word ik erg enthousiast: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=53660
Maar natuurlijk ook nog de andere tips (m.n. Annecy en Noord-Spanje) verder bekijken.
Ik laat het weten.

update:
de klimmen om Levico lijken met toch een maatje te groot....allemaal zwaarder dan de Alpes d'huez terwijl dat een beetje de bovengrens is (denk ik op basis van verhalen, geen ervaring mee...eerste keer buiten nl fietsen...)
In de omgeving Levico zijn ook wel wat kortere en minder steile klimmen te vinden. Het is zeker niet allemaal zwaarder dan de Alpe d'Huez (en die moet je ook niet overschatten, als je getraind bent, niet te zwaar en kunt doseren kom je overal wel boven).
Je kunt het klimmen daar prima opbouwen in de vakantie. Je kunt beginnen met rustige ritjes, bijvoorbeeld naar val di Sella, val dei Mocheni. Gaat dat goed, dan kun je de Panarotta en de Manghen gaan doen.
Er loopt ook een fietspad door het dal, waardoor je nagenoeg vlakke ritjes kun maken.

De omgeving Mont Ventoux is inderdaad ook een prachtig fietsgebied. Heel veel leuke klimmetjes met en de Ventoux als hoogtepunt (die moet je dan wel op natuurlijk, liefst van alle drie de kanten :winkthumb: ).

jvdr
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2013 20:02

jvdr 05 aug 2016 11:53

Fox29 schreef:In de Vogezen kun je ook genoeg cols rijden waarvan een aantal Cat1. Prima camping is http://domaine-de-champe.fr/nl/. Heb daar zelf een week met jong gezin in een chalet gezeten. Campingbaas is enthousiaste MTB-er die je graag de omgeving laat zien. Voet van Ballon d'Alsace op ca 15 minuutjes afstand als je rustig fietst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
wow, een eerste snelle scan leert dat deze tip aan alle wensen lijkt te voldoen. Die camping ziet er in ieder geval heel goed uit (geen stacaravan straat + de ligging bij dorpje) en de klim mogelijkheden sluiten goed aan. Ik neem het mee :winkthumb:

update 13:00
De andere reacties op Fox29 voordat ik reageerde zag ik net pas..... :? ....maar inderdaad de mooi weer zekerheid is hier wel een aandachtspuntje, op de fiets én zeker ook voor het gezin :roll:
Mogelijk dat we eerst een weekje Vogezen doen en dan een weekje in het zuiden (GAP of Mont Ventoux omgeving) mocht het dan regenen in het noorden is er vooruitzicht op het zonnige zuiden.
Laatst gewijzigd door jvdr op 05 aug 2016 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 aug 2016 13:08

J.Edge87 schreef:
Keezx schreef:De Vogezen zijn niet voor niks zo groen....
Ik denk dat ik dan maar eens op zoek moet naar n regenjasje voor eind september. Ik ga een weekje op vakantie en wil ook een paar klimmetjes doen in de buurt van Gerardmer.
Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik 3 of 4x in de Vogezen ben geweest en eigenlijk niet veel regen heb gehad.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 aug 2016 14:51

Ik zou sowiso naar de Ventoux gaan. Mooie omgeving, mooie heuvelritten en een serieuze col van naam. En mooi weer garantie!
Less is bore

erwind14
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 mar 2008 14:02
Locatie: Le Mont-Dore, Puy de Dôme, Auvergne, Frankrijjk
Contact

erwind14 05 aug 2016 16:11

Om de keus nog wat moeilijker te maken (:)) Als je niet perse buitencategorie cols zoekt dan kan ik je Lac Chambon aanraden (departement Puy de Dôme, Regio Auvergne-Rhone-Alpes). Veel campings aan het meer, maar vaak ook nog met eigen zwembad, boulevard, leuke dorpjes zeer dichtbij, en meer hoogtemeters dan je denkt,! Door een lage boomgrens zijn de cols erg open, dus waanzinnig mooie uitzichten.

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 05 aug 2016 19:06

Fietsen?altijd schreef:Levico is inderdaad leuk. Barco Reale in Toscane kan ook nog. Zijn misschien geen bergen maar je kan er wel serieus klimmen.
Barco Reale vind ik ook top, kwa klimmen kun je variëren van korte klimmetjes in de buurt tot wat langere klimmen vanuit Pistoia. Verder goede uitvalsbasis voor uitjes. Met jonge kinderen is bijv Parco Pinnocio leuk. Da Vinci museum in Vinci en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Abide.

Plaats reactie