Alles over vakanties op én met de fiets

BRM 1000 Maastricht, Rondom Luxemburg

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 16 aug 2016 20:12

Ik probeer tijdens een brevet zo normaal mogelijk te eten. Dat is al moeilijk genoeg, vaak ben je toch wat aangewezen op McDonalds en tankstations langs de route. Vantevoren loop ik minutieus de route na (Apple Maps/Google Maps), op zoek naar (voor mij) meer acceptabele eetstops, maar die zijn niet altijd te vinden, en als je ze vindt, zijn ze lang niet altijd open als je erlangs fietst. Bovendien valt nou eenmaal niet alles tot in de puntjes te plannen, zeker niet bij de langere tochten. Als je dan, zoekend naar eten terwijl het al later wordt, die "gouden bogen" verlicht boven een verkeersknooppunt ziet, is de keuze snel gemaakt.

Als noodvoorraad gaan er krentenbollen met pindakaas/cashewpasta/amandelpasta en banaan mee in de zadeltas; voor 's nachts als er urenlang niks open is. Zolang hongerklop maar te voorkomen is, komt het (bij mij) allemaal wel goed, ik kan nogal wat hebben. Bij de 1000K van afgelopen week had ik er tien bij me. Ik geloof dat ik de helft nog over had bij aankomst. Komt ook omdat het laatste stuk geheel door Duitsland voerde, waar volop (goed!) eten verkrijgbaar is.

Bij elke stop gooi ik meestal wel één, twee flesjes cola of iets dergelijks (in Duitsland: Mezzo Mix!) naar binnen; drink ik normaal vrijwel nooit, maar tijdens brevetten juist wel. Snelle koolhydraten voor de eerstvolgende kilometers, zeg maar; het vaste voedsel komt dan later weer aan bod. Verder ben ik een slechte drinker, ook thuis en op het werk, dus daar moet ik mezelf echt toe zetten. Mijn stelregel is tegenwoordig, dat ik bij elke controle (meestal zo rond de honger kilometer) mijn beide bidons leeg móet hebben. Zijn ze dat bij aankomst nog niet, dan drink ik ze daar alsnog leeg en vul ze weer bij. Bidons zijn bij mij altijd alleen met water gevuld.
Vorsprung durch Pedantik

user43974
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 17 aug 2016 11:47

Hierbij nog enkele foto’s van mijn kant. Het was inderdaad een erg mooie rit. Ik was vooraf wat bevreesd voor de hoogtemeters (had de route niet zo goed bekeken), maar dat viel alleszins mee. Het was een zeer gebalanceerd parcours met lange rivierstroken (Maas/Ourthe/Maas, Canal Marne/Rhin, Saar, Moezel, Rijn) afgewisseld met pittiger doorsteken via glooiend landschap en af en toe een stadsbezoek.


Afbeelding
Eerste doorsteek, naar Dinant/Maasdal

Afbeelding
Dinant (115km) Grijs, miezerig en nat.

Afbeelding
Langs de Maas naar Charleville (208km)

Afbeelding
Verdun bij nacht (323km)

Afbeelding
Langs de Saar ri Saarbrucken (564km)

Afbeelding
Het Moezeldal (700km)

Afbeelding
Koblenz (813km)

Afbeelding
Na de Rijn linksaf richting Maastricht (nog zo'n 140km)

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 17 aug 2016 11:56

user43974 schreef:Afbeelding
Langs de Maas naar Charleville (208km)
Hé, dat ben ik! En dan weet ik nu ook wie jij bent…

(Van gezicht, dan.)
Vorsprung durch Pedantik

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 17 aug 2016 13:08

Mooie foto's.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 18 aug 2016 08:06

Nee_Nee schreef:Als ik boven de 200km kom, merk ik dat mijn darmen niet meer legen. Dat komt waarschijnlijk door de inspanning. Als ik de nacht inrijd, wordt het nog wat erger. Op enig moment wordt eten moeilijker. Dan lukt vast voedsel niet meer of minder goed.
Hoe gaan ervaren randonneurs daar mee om?
In het laatste FietsSport magazine van de NTFU staat hierover toevallig een mooi artikel.

Plaats reactie