Alles over vakanties op én met de fiets

La Magnifique

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 08 mei 2016 19:18

Volgend weekend het plan om deze te rijden.
Iemand ervaringen met deze tocht ?
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1682
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 08 mei 2016 19:48

Ja, enkele jaren geleden heb ik deze tocht een paar keer gereden. Aanrader qua omgeving. Het is weer eens wat anders dat het bekende Ardennengebied rondom Spa, Stavelot, Trois Ponts. Wel vond ik het vrij druk bij de inschrijving. Dit kostte toen wel wat wachttijd. Maar verder was alles ok. Uitpijling ging ouderwets via pijltjes op de weg, maar ik praat over een jaar of vijf geleden en weet niet of het nu nog zo is. Bevoorrading is basic, maar voldoende. Gewoon doen zou ik zeggen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

method1.1
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:34

method1.1 08 mei 2016 19:49

Prijs kwaliteit is het top (geen 30 euro zoals de grote organisaties).

Qua parcours is het idd helemaal iets anders en zeker aan te raden!

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5576
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 08 mei 2016 19:57

Diverse malen gereden in het verleden was dit een cyclo, eind jaren negentig en begin tweeduizend.
Ook als toertocht al een enkele keer gereden, mooi fietsgebied op een vrij pittig parcours.

http://www.veloclubrochefort.be/index.p ... Magnifique
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 08 mei 2016 20:09

Plan getrokken, moet in de avond wel weer thuis zijn dus maar een beetje doorkarren ;)
Thankxx voor de info.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 08 mei 2016 20:24

Aantal jaar terug een keer gedaan. Vond ik toen samen met La Pittoresque erg geslaagde alternatieven voor LBL en de WP. Dit deel vind ik net wat mooier.
Ik heb het idee dat La Magnifique zich toch wat commercieel aan het ontwikkelen is. Neemt niet weg dat het parcours er wezen mag.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 08 mei 2016 21:36

Heb deze tocht ook drie keer gereden, was toen nog een cyclo. Schitterende omgeving. Als het weer een beetje mee zit staat deze ook op mijn lijstje. Anders Memorial Frans Schoeben in Tongeren een week later.
prj

sytam
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:09

sytam 10 mei 2016 08:55

Als tourtocht heb ik deze ook een aantal maal gereden. Behalve als het met bakken uit de lucht komt ben ik er deze keer ook weer bij.

Goede bevoorrading en de persoonlijk vond ik de wachttijden met inschrijven afgelopen twee a drie jaar wel meevallen. Wel probeer ik redelijk vroeg te starten. Maar heb dan ook het voordeel van een plaats om te overnachten op 10 km afstand.
Prachige omgeving, redelijk autoluwe wegen. Het zijn niet de stijlste heuvels van de Ardennen, maar er zitten wel een paar flinke lange stukken bergop in het parcours.

P.S.
Meestal gebruiken ze "gewone" verf en blijven de pijlen lang zichtbaar. Zelfs zonder gps lukt het meestal in de zomer nog wel om de route terug te vinden. Alleen bij splitsingen van afstanden moet je dan even opletten.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 10 mei 2016 09:24

sytam schreef:Het zijn niet de stijlste heuvels van de Ardennen, maar er zitten wel een paar flinke lange stukken bergop in het parcours.
Dat vind ik van tochten in deze omgeving zo leuk. Beklimmingen als de Hezalles kom ik wel op maar zit ik echt niet op te wachten.
Gewoon lekker omhoog rijden en een beetje van de omgeving genieten. Dan is dit deel van de Ardennen voor mij echt top!

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 10 mei 2016 18:35

:winkthumb:
Genieten van de omgeving is de essentie van toerfietsen.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 17 mei 2016 10:34

Afgelopen Zaterdag naar de magnifique geweest. Voor mijn medeforummers een klein verslag.

In alle vroegte vertrekken we richting de ardennen. Na een voorspoedige reis staan we om 8.00 uur bij de inschrijving. Parkeren is prima geregeld, op het middenterrein van de lokale wielerpiste, dus lekker op het asfalt in plaats van op een weiland waar je moet laveren tussen de koeievlaaien. Inschrijving gaat voorspoedig, en voor eur 6,50 :o :like: , kunnen we officieel van start. We krijgen een routeschema mee (gelukkig maar, blijkt later) en "on y va" (we zitten ten slotte in wallonië).

Ik moet wel heel erg wennen aan het feit dat de tocht is uitgepijld op de weg, maar de verf is mooi fluoriserend roze dus zou geen probleem moeten zijn. Al na enkele kilometers doemt de eerste helling op met netjes aan het begin een bordje met lengte, max% en gem%. Prima, zo kan ik goed mijn energie indelen op de klimmen. Ik laat mijn fietsmaatje voor deze dag achter me (hij doet de 120km, ik de 180) en knal naar boven. Boven aangekomen volg ik eigenlijk automatisch de hoofdweg en rij dus prompt verkeerd :evil: . Na vijf km kom ik in een dorpje uit en op het routekaartje zie ik dat ik met een omweggetje weer op de juiste route kan komen. Dat zijn de eerste extra km van de dag.

Het is een mooie tocht, de wegen zijn best goed en de route loopt over het algemeen over vrij autoluwe wegen. Helaas werkt het weer niet mee. Het begint te motregenen. Getverdemme wat koud!! Andere nadeel is dat de tocht wat kleiner is qua deelnemersaantal. Zeker voor de 180 km. Veel deelnemers kiezen in verband met de weersomstandigheden vandaag voor de 120 of 150 km. Maar ik heb deze tocht gepland als voorbereiding op de 3B en als rechtgeaarde zeeuw laat ik me niet weerhouden door een beetje wind en regen. Dit betekent echter wel dat ik (in tegenstelling tot die watjes :) ) vrij veel alleen moet fietsen en met die wind valt dat niet altijd mee. Dit zorgt er ook voor dat je goed moet opletten voor de pijlen. Het is niet zomaar, als bij echt grote tochten, de meute volgen. Dus jawel , na 80 km rij ik weer verkeerd. Nu ben ik echter in goed gezelschap, iedereen rijdt hier verkeerd. Er mist een pijl op een cruciale afslag. We dolen met een groep een beetje in het rond. Ik zoek op mijn routekaart naar een dorpje en jawel, met een kleine omweg (de tweede ;) ) komen we weer op de goede weg. Dit stuk van de route is echter heel slecht uitgepijld. Alleen met het routekaartje (waarop de dorpjes staan) en een locale rijder komen we eruit.

We naderen nu de 100 km en het middaguur, dus mijn buikje begint aardig te knorren. Ik ben even bang dat we de tweede bevoorrading hebben gemist maar gelukkig, midden in de polder verschijnt de pijl "ravitaillement". De bevoorrading is prima. Geen sportrepen, maar wel sportdrank (etix) en veel cakejes, chocola, wafels, tucjes, worst etc. Repen heb ik zelf bij dus met name de tucjes (mijn persoonlijke favoriet) en de chocola gaan er wel in.

Ondertussen loopt de route op en af. Geen meter vlak, een paar mooie hellingen (4 a 5 km lang) en nergens die akelige + 20% stukken. Nu breekt de lucht ook nog open en door het zonnetje wordt het ook nog iets aangenamer, (13 ipv 10 gr ;) ), ook de pijlen zijn weer wat betrouwbaarder. Kortom, deze jongen heeft weer moraal. De kilometers rollen onder mijn wielen door en na de 3e bevoorrading is het nog 30 km. Helaas waait de wind hier vrij stevig en moet ik veel alleen fietsen. De vermoeidheid slaat een beetje toe, en ik prijs me gelukkig met een groepje wat (eindelijk) achterop komt. Nog één helling en dan rollen we uit richting Rochefort. Om klokslag 15.00 uur rij ik na 190 km en 3300 hm :shock: 8-) de wielerbaan weer op.

Conclusie van deze dag:

* Mooie tocht, mooie route, vrij goed asfalt
* bevoorrading (zeker voor 6,50 inschrijfgeld) prima
* Bepijling redelijk tot matig.
* Voor herhaling vatbaar? zeker met mooi weer een prachtig alternatief voor de geijkte tochten.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Cylinggijs
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 dec 2013 15:28

Cylinggijs 18 mei 2016 23:31

Zaterdag deze toertocht ook gereden.
Prachtige tocht in een schitterende omgeving. Inschrijving was maar €5,- en dat met drie verzorgingsposten!!

De volgende keer betaal ik toch liever een paar euro meer, als alle pijlen er maar staan.
Op een plek stonden totaal geen pijlen. Grote groepen fietsers reden kilometers verkeerd over een weg.
Ondanks dit minpuntje, toch een aanrader van een tocht!

Hier een video van zaterdag:
https://www.youtube.com/watch?v=r45F57Azae4

Plaats reactie