Alles over vakanties op én met de fiets

Deelnemers gezocht:Toertocht voor wetenschappelijk onderzoek

hippe
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mei 2010 01:21
Locatie: Nijmegen
Contact

hippe 14 apr 2016 14:59

Beste Allemaal,

ik ben momenteel bezig met een onderzoek wat antwoord moet geven op de vraag: In hoeverre draagt een veranderende fietspositie onder vermoeidheid en met klimmen en dalen bij aan comfort en betere prestaties? Hiervoor zoek ik 12 test personen die tweemaal een duurrit willen fietsen in de omgeving van Nijmegen. Naast informatie over je fietspostitie levert het je ook een tegoedbon bij Bol.com bon op t.w.v. 50 euro. Onderstaand vind je alle info.

Groetjes
Hidde

Hoe?
Je fietst op twee dagen een toertocht tussen de 80 en 120 km (afhankelijk van je niveau) op een uitgepeild parcours van zo’n 20 kilometer in de heuvels rond Nijmegen. Tijdens de eerste testdag meten we elke ronde het zadeldrukprofiel. Op de tweede testdag optimaliseren we je fietspositie aan de hand van de zadeldrukmeting. Vanzelfsprekend is er elke ronde de mogelijkheid om bidons bij te vullen en energie aan te vullen.

Wie?
Ben je een man tussen de 24 en 45 jaar en beschik je over een vermogensmeter, en biedt jouw zadel de ruimte om het verder naar voren of naar achteren te schuiven?

Wanneer?
Zaterdag 30 april en zaterdag 14 mei. Voor het onderzoek is het nodig dat je op beide datums beschikbaar bent.

Waar?
Vertrek vanuit Heilig Landstichting bij Nijmegen. Daar is gelegenheid om je om te kleden en kan je je waardevolle spullen veilig achterlaten. 

Wat levert het jou op?
Inzicht in je fietspositie en een Bol.com tegoedbon van 50 euro.

Wie zijn wij?
In opdracht van NewGenes voert dr. Hidde Bekhuis dit onderzoek uit. Hidde werkt als bewegingstechnoloog bij SMA Midden Nederland.

Aanmeldingen en vragen zijn welkom op: hidde@hibesports.nl

Gebruikersavatar
hoedinie
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:04

Gebruikersavatar hoedinie 14 apr 2016 15:09

helaas heb ik geen vermogensmeter anders was ik zeker geïnteresseerd.

hippe
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mei 2010 01:21
Locatie: Nijmegen
Contact

hippe 14 apr 2016 15:17

hoedinie schreef:helaas heb ik geen vermogensmeter anders was ik zeker geïnteresseerd.
Helaas hebben we (nog) niet het budget voor 12 losse vermogensmeters. Hopelijk wel in een vervolg studie.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 14 apr 2016 18:20

Is huren een optie?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 apr 2016 19:47

ik ben te oud!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 apr 2016 19:59

Ik begrijp de leeftijdsbeperking helemaal niet. Misschien kan hidde vertellen waarom je als 45+'er niet in aanmerking komt?

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 14 apr 2016 21:38

Vrouwen willen ze zeker ook niet en ik ben al 54. :P
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 apr 2016 22:32

Sweety2008 schreef:Vrouwen willen ze zeker ook niet en ik ben al 54. :P
Zonder vermogensmeter mag ie in ieder geval niet meedoen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 15 apr 2016 13:39

Helaas ook geen vermogensmeter aanwezig (vind trainen op hartslag en cadans wel voldoende). Met dat criteria verklein je de doelgroep wel naar de geavanceerde wielrenners die niet allemaal in en rond Nijmegen wonen lijkt me.

hippe
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mei 2010 01:21
Locatie: Nijmegen
Contact

hippe 15 apr 2016 17:16

Jans schreef:Ik begrijp de leeftijdsbeperking helemaal niet. Misschien kan hidde vertellen waarom je als 45+'er niet in aanmerking komt?
Goede vraag. Het is een methodologische keus, ingegeven op het beperkt aantal mensen wat we kunnen testen.

Stel als je de leeftijdscategorie van 16 tot 70 laat lopen, als je ziet dat door vermoeidheid de zitpositie bij 40 plussers anders veranderd dan bij de 40 minners zou dat kunnen komen door toeval. Of het zou kunnen komen door een leeftijdseffect. Doordat we nu alleen selecteren op de volledig uitgegroeide volwassen man in de bloei van zijn doorsport leven (inderdaad zijn dit allemaal aannames) waarbij de verwachting is dat vermoeidheid het minst doet op de zitpositie kunnen we met een kleinere onderzoeksgroep al meer zeggen over het te meten effect.
In een ideale onderzoekswereld met onbeperkt budget zou ik zowel mannen als vrouwen 30 van elke leeftijd van 16 tot 70 jaar testen, maar dat is simpelweg te duur.

Maar mocht je heel graag willen testen en je bent rond de 45, stuur me een mailtje.

hippe
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mei 2010 01:21
Locatie: Nijmegen
Contact

hippe 15 apr 2016 17:20

ypuh schreef:Helaas ook geen vermogensmeter aanwezig (vind trainen op hartslag en cadans wel voldoende). Met dat criteria verklein je de doelgroep wel naar de geavanceerde wielrenners die niet allemaal in en rond Nijmegen wonen lijkt me.
Heb je inderdaad een punt. Echter, vermogen is cruciaal om bij te houden omdat de zadeldruk beïnvloed wordt door hoe hard je op de pedalen drukt. Omdat hartslag voor een dergelijke test niet nauwkeurig genoeg is, is het noodzakelijk om het vermogen van iemand tijdens de rit te monitoren en op dat vermogen ook te testen. Als ik een hele grote onderzoekspopulatie tot mijn beschikking zou hebben (en misschien gaat dat ooit wel het geval zijn) zou de onnauwkeurigheid zich uitmiddelen over de populatie en is het statistisch geen probleem (lang leve de grote aantallen) nu kan dat helaas niet. Vandaar de voorwaarde voor een vermogensmeter.

hippe
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mei 2010 01:21
Locatie: Nijmegen
Contact

hippe 15 apr 2016 17:20

Sweety2008 schreef:Vrouwen willen ze zeker ook niet en ik ben al 54. :P
Nope, nog niet. Weer het nadeel van de kleine n, helaas.

Plaats reactie