Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Cluses (Haute-Savoie)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2326
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 27 mar 2016 16:44

In diverse topics zijn de klimmogelijkheden rond Morzine (zelf 2x geweest) wel vaker besproken. Cluses ligt een slordige 25 km zuidelijker en is ook wat strategischer als uitvalsbasis...

Afbeelding

Vandaar de keuze om diverse beklimmingen in een aantal Alltrails-routes vanuit Cluses op te nemen, en — ter illustratie en inspiratie — een paar sfeerplaatjes toe te voegen. Zie de Cluses-map met 'n elftal routes. Bij de routes zijn z.g. waypoints toegevoegd met daarin de namen van de diverse beklimmingen. Het hoogteprofiel (met stijgingspercentages) wordt getoond na een klik op zo'n waypoint en vervolgens een klik op het web-adres in het popup-schermpje.

Geen overdosis hoogtemeters in de eerste 10 routes. Voor de klimgeiten zijn er evenwel voldoende verticale stroken te rapen. En als je wat langer op het zadel wilt zitten, is de 11e route allicht een optie. ;)

Aangezien Alltrails nogal overdrijft met het aantal hoogtemeters, staan hieronder de reëlere aantallen...

De routes 1 t/m 7: zijn aantrekkelijke etappes met enkele zware stroken in met name de Col de Joux-Plane (Z & N), Col de la Ramaz, Col de Romme en de Mont Salève. Daarnaast is de Col de Solaison ook een sloper: de eerste en laatste km nog geen 3%, ertussenin 11 km à 9%...
1) Joux-Plane (Z) — Joux-Verte: 95 km, 2200 hm.
2) Cou — Feu — Jambaz: 105 km, 1600 hm.
3) Ramaz — Encrenaz — Joux-Plane (N): 95 km, 2150 hm.
4) Colombière (N) — Croix-Fry: 100 km, 1900 hm.
5) Solaison — Colombière (Z): 95 km, 2200 hm.
6) Pierre-Carrée — Romme: 85 km, 2200 hm.
7) Mont Salève: 115 km, 1500 hm.

De 8e route: is eveneens een aantrekkelijk rondje. De start/finish ligt evenwel circa 35 km (autorijdend of fietsend...) verderop in La Clusaz. Achtereenvolgens ga je dan over de Col du Marais, Col de l'Épine, Col de la Forclaz, Col des Saisies, Col des Aravis. Vijf aangename ‘lopers’. Het leuke van dit rondje is dat je met een afdaling begint én eindigt...
8) Marais — Épine — Forclaz — Saisies — Aravis: 110 km, 2450 hm.

De 9e route: is met name bedoeld voor een overactieve rustdag, of als je na een ‘gewone’ dag-etappe nog wat jus in de benen hebt. Op de nabijgelegen (doodlopende) La Môle (10 km à 8,5%) kan je je dan ongetwijfeld nog wel even afreageren...
9) La Môle: 10 km, 850 hm.

De 10e route: is met name bedoeld om de 1e en/of de 3e route twee beetjes zwaarder te maken. In beide etappes rijd je namelijk langs de voet van het (doodlopende) Plateau des Saix (10 km à 9%). Mag/kan je dus eigenlijk niet laten liggen... ;)
10) Plateau des Saix: 10 km, 900 hm.

De 11e route: is redelijk vergelijkbaar met de Marmotte: ruim 180 km en 4700 hoogtemeters, verdeeld over 6 cols. Maar hier geen aankomst bergop naar Alpe d'Huez. Na de nijdige Col de Joux-Plane (1690m) wordt er bijna 30 km afgedaald naar de finish in Cluses (485m). Ook 'n aantrekkelijk rondje dus. 8-)
11) Haute-Savoie XL: 180 km, 4700 hm.

Genieten bovenop...
Afbeelding
Afbeelding

Zo'n 35 km slingeren bovenop de bergrug van de Mont Salève...
Afbeelding
Afbeelding

8-) Zin in...
Afbeelding
Laatst gewijzigd door buzz op 30 jul 2020 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gazelle79
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 30 okt 2012 14:03
Locatie: Hoeven

Gebruikersavatar gazelle79 21 jul 2016 11:37

Leuk topic, dank voor het delen!
Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 21 jul 2016 12:18

Heb je nog puf dan kan je route 7 (Mont Saleve) makkelijk uitbreiden met een extra klim. Deze berg is namelijk van 4 kanten te beklimmen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

JelleDtje
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2017 13:57

JelleDtje 24 jun 2020 07:45

Fantastische routes buzz. Al een hele tijd geleden (voordat we wisten van corona) hebben we geboekt voor de tweede week van juli. Nou komt het aardig dichtbij en begint het toch wel te kriebelen. We zijn van plan om te gaan, wel met 4 vrienden in 1 auto maar voor zover ik heb kunnen lezen is dat alleen in NL een probleem, in Duitsland (dus zsm de grens over), Zwitserland en Frankrijk niet.

Ik heb echter nog niks kunnen lezen over samen fietsen in Frankrijk. Is daar al wat over bekend? Zijn er sites waar ik dat kan vinden? Iemand van dit forum al lekker wezen fietsen in Frankrijk?

Ik mis nog een beetje het algemene topic over corona vs vakantie, maar ik kan 'm ook over het hoofd zien. Kan mij voorstellen dat veel leden met soortgelijke vragen zitten. Wellicht is er ook nog geen antwoord op, dat kan ook.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 jun 2020 08:10

Ik dacht dat ik er wel wat over geschreven heb ik het corona topic. Heel erg officieel mag je in een groep rijden van 10 man, maar moet je 10m afstand houden. Dat is dus een papieren regel, daar kun je niets mee.
De vereniging hier gaat inmiddels op pad met max. 6 personen in een groep, maar ik heb groepen gezien die groter zijn. Als je met 4 man gaat zou ik me totaal geen zorgen maken. En in de tussentijd kan er nog veel versoepeld worden.

JelleDtje
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2017 13:57

JelleDtje 24 jun 2020 08:22

Ja, ik heb inmiddels een corona topic gevonden in het andere forum gedeelte (hoe het het dagelijkse leden van onze forumleden beïnvloed). Niet alle 282 pagina's doorgenomen :D

Ik las op de ANWB reiswijzer ook al dat er geadviseerd wordt 10m afstand te houden bij fietsen. We zitten ook in niemandsland in de Alpen, modeltoeristen qua corona lijkt mij.

Top! Dank. Jij woont daar oid? Nog specifieke tips voor vakantiegangers / fietsers die die kant op komen?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2326
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 12 okt 2021 16:51

Ter info... Inmiddels zijn alle routes weer opgenomen in de Cluses-map en kunnen via de link in het openingsbericht bekeken en (desgewenst) gedownload worden. Met excuses uiteraard voor het tijdelijke ongemak. ;)

Plaats reactie