Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Bormio

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3338
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 26 apr 2017 18:09

Ja ik ben er geweest. Vrij goed weer gehad, 3 van de 4 dagen droog en zonnig/gedeeltelijk bewolkt. 1 dag regen maar ook niet om voor binnen te blijven. Je moet natuurlijk rekening houden met temperatuursverschillen wanneer je klimt, maar ik heb meestal tussen de 8 en 15°C gehad. Zelfs boven op de Gavia was het 8°. Koud maar aangenaam was de Stelvio: 3° in schaduw boven, en 8° in de zon (zalig die koffie op terras) vs 13° aan de voet ('s ochtends).

Ik had altijd arm/beenwarmers aan/bij, alsook regenjas en handschoenen. Regenjas heb ik ook gedragen wanneer het niet regende, tijdens de lange afdalingen. Zo dus (kijk vooral ook naar de lucht :))

Afbeelding

De meeste beklimmingen waren super rustig, met uitzondering van de Stelvio, die lustig werd bestegen door eenieder die (zo leek het wel) net had leren met 2 wielen rijden. Man wat een figuren die naar boven 'reden'... alle respect voor niveauverschillen maar dit is niet meer verantwoord, wat ik daar heb gezien. Type 'om de 500m een half uurtje uithijgen en dan weer verder'.
Laatst gewijzigd door raven14 op 26 apr 2017 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 26 apr 2017 18:12

Ok, thx!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 apr 2017 21:20

Ik heb in het hoogseizoen 2 x 3 weken in dimaro gezeten 50km van de top gavia via de Tonale (ook wel een lekker warm draai klimmetje) Weer is redelijk maar kan in 1 dag enorm verschillen.

Ene dag 34 graden dag erna 9 graden, das ff wennen. nu was dat een uitzondering maar regelmatig 15 graden verschil gehad tussen dag 1 en 2.

Stevio toen ook gedaan 2 x een graad of 3 boven. Dus houd er rekening mee. Inderdaad een regenjack voor de afdaling.

Je moet er wel tegen kunnen ik heb toen twee lange ritten gedaan en de max temp was ruim boven de 30 en de min rond de 5.

Over het algemeen stabiel weer behalve de tempratuur. Op de zuidkant van de gavia waaide het wel erg hard toen ik er reed, nu was dat met een mtb en die vangen nogal wat wind. Maar ga er nou niet met 60mm naar beneden.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 17 mei 2017 10:39

Ben erg benieuwd naar de Stelvio. Ik heb de 'scalp' van de Stelvio al lang op mijn lijst staan. Toen ik door een bekende gevraagd werd mijn fietsconditie in te zetten voor het goede doel, stelviochallenge.nl, heb ik rap JA geroepen.
Als het weer meewerkt rijd ik 30 juni de 'cingle' di Stelvio. Misschien kijk ik nog meer uit naar 28 juni: het rondje met het monster Mortirolo en Gavia.
Ik zal wat foto's schieten (uiteraard niet in de klim) omdat dit topic nog meer te verfraaien.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3338
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 17 mei 2017 10:56

Ik vond de Gavia een stuk zwaarder dan de Stelvio, die ik alleen vanuit Bormio heb beklommen. En Mortirolo is natuurlijk hors catégorie.
Afbeelding

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 19 mei 2017 11:24

Maar dat klopt denk ik ook als je de profielen van die klimmen bekijkt.
De Stelvio vanuit Prato is ook een stuk zwaarder dan uit Bormio.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 22 mei 2017 10:31

Vast voornemen om in Juli naar Bromio te gaan. Zaterdag heen, zondag de 4a), maandag de 1) en dinsdag terug. Paar vraagjes over de 4a) route:
Paar jaar terug de GF Marco Pantani gedaan. Mortirilo vanuit Mazzo was een beest. Knoeper-stijl en ook nog eens geen mooie uitzichten. Bij bovenkomst vast voorgenomen deze col nooit en nooit meer te rijden. In hoeverre is de kant vanuit Grosio "beter" te doen?
T.a.v. de tunnel op de Gavia. Is dit te doen met een heel klein voor- en achterlampje? Of toch even wachten totdat ik voor een auto uit mag/kan rijden?

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 22 mei 2017 13:01

roger68 schreef: 22 mei 2017 10:31 Paar jaar terug de GF Marco Pantani gedaan. Mortirilo vanuit Mazzo was een beest. Knoeper-stijl en ook nog eens geen mooie uitzichten. Bij bovenkomst vast voorgenomen deze col nooit en nooit meer te rijden. In hoeverre is de kant vanuit Grosio "beter" te doen?
Ook vauit Mazzo een keer de Mortirolo opgeploeterd. Hetzelfde voornemen bij mij. Je maakt hier de meest verstandige conclusie die ik hier op dit forum ben tegengekomen :winkthumb:
Hoe stijl de klim vanuit Grosio is weet ik niet maar morgen rijden de profs in de Giro langs die kant naar beneden. Misschien dat de beelden je een indicatie kunnen geven.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 22 mei 2017 13:34

roger68 schreef: 22 mei 2017 10:31 Vast voornemen om in Juli naar Bromio te gaan. Zaterdag heen, zondag de 4a), maandag de 1) en dinsdag terug. Paar vraagjes over de 4a) route:
Paar jaar terug de GF Marco Pantani gedaan. Mortirilo vanuit Mazzo was een beest. Knoeper-stijl en ook nog eens geen mooie uitzichten. Bij bovenkomst vast voorgenomen deze col nooit en nooit meer te rijden. In hoeverre is de kant vanuit Grosio "beter" te doen?
T.a.v. de tunnel op de Gavia. Is dit te doen met een heel klein voor- en achterlampje? Of toch even wachten totdat ik voor een auto uit mag/kan rijden?

Passo Mortirolo vanuit Grosio (15 km à 8,5%) is gewoon minder steil dan vanuit Mazzo (12 km à 10,5%). Daarom vriendelijker en dus beter te doen. Een klein voor- en achterlampje is inderdaad wel raadzaam op de zuidflank van de Gavia.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 22 mei 2017 20:22

Idd vanuit Grosio is veel gemakkelijker. De tunnel van de Gavia vond ik verschrikkelijk. Je zag geen hand voor ogen. In de tunnel haalde ik mijn hoogste hf van de klim. Blij dat ik bij de knik naar links was waar je in de verte weer licht zag.
Fijn dat ze met de Gran Fondo Pantani verlichting hadden aangebracht :winkthumb:

DarklyDreaming
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:01

DarklyDreaming 29 mei 2017 15:54

Welke route rijden jullie naar Bormio? Via Livigno, via Santa Maria Val Müstair, via Prato of via een andere route?

Afbeelding
upload images

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 30 mei 2017 08:53

Vorig jaar Fernpass-Nauders-StMaria-Umbrail gereden.

Plaats reactie