Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen in de Belgische ardennen

MBode
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jan 2014 23:29

MBode 06 feb 2016 17:43

Wij willen komend voorjaar/zomer eens (een dag of 5) gaan fietsen in de Belgische ardennen. We zijn beiden geen echte klimmers, en onze max. is 50/70 km per dag. Het lijkt ons desalniettemin tof om er te fietsen. Zijn er mensen met tips? Plaatsen als ideale uitvalsbasis?

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 06 feb 2016 19:13

Persoonlijk vind ik La Roche en Ardenne het leukste stadje van de Ardennen. Ook heel mooi fietsen van hieruit. Verder kun je fantastisch fietsen vanuit Spa, Trois Ponts en Stavelot. Malmedy ligt aan de voet van het hoogste punt van België, Signal de Botrange. Bereikbaar via een lange, mooie, niet al te zware klim. Bovendien kun je naar de Ferme Libert, mi de zwaarste helling van de Ardennen ;-)
Iets oostelijker heb je Namen en Dinant. Keuze genoeg, want ik verget waarschijnlijk nog de helft.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 07 feb 2016 20:45

Dit vind ik dus echte Fiets forum-poëzie:
MBode schreef: We zijn beiden geen echte klimmers,
Herman_N schreef: Bovendien kun je naar de Ferme Libert, mi de zwaarste helling van de Ardennen ;-)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
dapoker
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 apr 2010 21:37

Gebruikersavatar dapoker 07 feb 2016 20:53

Spa is wel een aanrader als uitvalsbasis. Er is daar 's avonds tenminste ook nog wat te doen. Vanuit Spa zijn legio mogelijkheden om te fietsen. Je kunt er in een rondje van +/- 80 ook nog even alle bekende 'jongens' uit L-B-L afvinken. La Roche is idd ook leuk. Mooie omgeving en heerlijk fietsen. Net nog wat rustiger dan omgeving Spa.

Wat het overwegen zeker waard is is een plekje vinden in Monschau (D). Vanuit daar kun je jezelf bedienen met Ardennen en Eifel. Hartstikke mooi voor 'n klein weekje fietsen.

O-ja... en doe jezelf 'n plezier. Zorg dat je 'n paar ritten 120+ in de benen hebt. Het maakt je actieradius net wat groter en des te leuker in beide regio's.
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 07 feb 2016 21:00

In het plaatsje ' beffe. :o Is een hotelletje wat gehouden word door Nederlanders. Die mensen fietsen zelf ook en kunnen je de routes aan rijken uit de omgeving.

Ik ben er eens geweest met m'n vrouw en hebben daar toen en tandem mtb gehuurd.
Nooit meer :lol: niet met m,n vrouw achterop ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 feb 2016 21:11

Trois ponts en omgeving. Mooi centraal, alle bekende hellingen binnen fietsafstand. Van de zware klassiekers (thier de co, wanne, etc) tot mooier lopende hellingen. Wij zaten er in het Landal park, prima.
Let wel: het gaat er continue op en neer! Maar je rijdt er niet voor een toptijd, maar voor de fun, uitdaging en beleving.
Less is bore

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 feb 2016 21:14

Herman_N schreef:Ferme Libert, mi de zwaarste helling van de Ardennen ;-)
Jaaa, de Family Bear, mooi! :winkthumb:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 08 feb 2016 07:37

Herman_N schreef:Iets oostelijker heb je Namen en Dinant. Keuze genoeg, want ik verget waarschijnlijk nog de helft.
Ik wil niet moeilijk doen, maar Namen en Dinant liggen wel west- en niet oostelijker! ;)
(Namen ligt ook niet in de Ardennen, maar dat terzijde)
Persoonlijk vind ik de Gaume, in de uiterste zuidpunt van het land, heel mooi - zeker als je geen 'echte' klimmer bent en dus allicht niet per se alle klassieke L-B-L-hellingen hoeft af te werken. Zie http://www.gaumetourisme.be/ndls/index.html
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 feb 2016 07:59

Keuze zat. ;)
Ik zelf ben gek van La Roche, lekker op de camping en dan gewoon op de fiets stappen en wel zien waar je uit komt.
Ook in het gebied van Spa, Stavelot, Trois-ponts is het prachtig fietsen.
Daar heb ik vanuit Landal Stavelot een paar leuke ritjes gemaakt

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 feb 2016 11:00

dario schreef:
Herman_N schreef:Iets oostelijker heb je Namen en Dinant. Keuze genoeg, want ik verget waarschijnlijk nog de helft.
Ik wil niet moeilijk doen, maar Namen en Dinant liggen wel west- en niet oostelijker! ;)
(Namen ligt ook niet in de Ardennen, maar dat terzijde)
Persoonlijk vind ik de Gaume, in de uiterste zuidpunt van het land, heel mooi - zeker als je geen 'echte' klimmer bent en dus allicht niet per se alle klassieke L-B-L-hellingen hoeft af te werken. Zie http://www.gaumetourisme.be/ndls/index.html
Zo, dat scheelt een hoop schrijfwerk. +1.

Als je van jezelf weet dat je geen superklimmer bent, laat je dan niet naar de hoek met de zwaarste klimmen uit L-B-L sturen, maar ga naar een andere plek. Bijv. Virton of Aarlen (Arlon).

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 08 feb 2016 12:43

TumTumTum schreef:Dit vind ik dus echte Fiets forum-poëzie:
MBode schreef: We zijn beiden geen echte klimmers,
Herman_N schreef: Bovendien kun je naar de Ferme Libert, mi de zwaarste helling van de Ardennen ;-)
Ik dacht dat die knipoog wel duidelijk maakte dat er een zekere mate van humor in mijn tip verborgen zat.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 08 feb 2016 12:49

dario schreef:
Herman_N schreef:Iets oostelijker heb je Namen en Dinant. Keuze genoeg, want ik verget waarschijnlijk nog de helft.
Ik wil niet moeilijk doen, maar Namen en Dinant liggen wel west- en niet oostelijker! ;)
(Namen ligt ook niet in de Ardennen, maar dat terzijde)
Oeps, shame shame. Uiteraard bedoel ik westelijker ipv oostelijker. Slordig.
Dat Namen officieel niet in de Ardennen ligt is me bekend, maar dat is mi. slechts voor de topografiepuristen. Het is wel heel mooi fietsen in die omgeving.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie