Alles over vakanties op én met de fiets

Festive 500?

ErnstH
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 mei 2016 22:55

ErnstH 24 dec 2020 19:12

Ik heb vandaag 50km bij elkaar gesprokkeld op de stadsfiets door mijn woon-werk rit heen en terug wat uit te breiden. Weinig last gehad van de wind. Komt denk ik doordat ik voornamelijk beschut door Amsterdam reed op de stukken dat ik hem tegen had.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 25 dec 2020 00:43

Het is echt niet vergelijkbaar. Zwift versus buiten in de regen bij 3°C kilometers malen. De originele uitdaging heeft ook te maken met de korte tijd dat het licht is, de klimatologische omstandigheden. Nee, nu met het includeren van virtuele kilometers is de uitdaging weg voor mij.
Afbeelding

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 25 dec 2020 01:00

Eerste 115 km zitten er op: met de wind in de rug naar mijn ouders gefietst, wel een paar buitjes maar redelijk droog overgekomen. Morgen moet ik dat waarschijnlijk bekopen: wind tegen en meer regen zo te zien.

Wat betreft mijn eerdere opmerking over indoor versus outdoor: 500 km op Zwift lijkt me vooral mentaal heel zwaar. Alsof we al niet genoeg binnen zitten deze tijd van het jaar.

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 25 dec 2020 08:25

Ik maak er toch ook wel een punt van om al mijn kilometers buiten te fietsen.
Zwift en Festive500 zijn voor mij twee tegengestelden.

(Geen probleem met Zwift in het algemeen trouwens, ik heb zelf ook een abonnement)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 dec 2020 08:26

Nee, nu met het includeren van virtuele kilometers is de uitdaging weg voor mij.
Dat snap ik niet. Je doet het toch voor jezelf? Dan houd je toch voor jezelf aan dat het buiten dient te gebeuren?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 25 dec 2020 09:14

Dat de challenge nu makkelijker wordt (imho) ondermijnt de waarde van het voltooien voor mezelf. Ook al zou ik het de old fashioned way doen. Een beetje zoals wanneer ze in een Gran Fondo dezelfde medailles zouden uitreiken aan mensen met een e-racebike.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 dec 2020 09:17

raven14 schreef: 25 dec 2020 09:14 Dat de challenge nu makkelijker wordt (imho) ondermijnt de waarde van het voltooien voor mezelf. Ook al zou ik het de old fashioned way doen. Een beetje zoals wanneer ze in een Gran Fondo dezelfde medailles zouden uitreiken aan mensen met een e-racebike.
En toch zoals Havana zegt moet je het vooral voor jezelf doen. In de regel interesseert een ander het namelijk vrij weinig wat je presteert (los van je familie en goede vrienden)

Laatst trouwens 100km op Zwift gereden, maar ik vind 100km binnen psychologischer en qua gevoel in mijn benen veel zwaarder dan buiten. Dat doe ik niet wekelijks, terwijl ik dat buiten wel doe. De kleding is tegenwoordig ook zo goed, dat een rit bij 3 graden ook echt niet meer koud hoeft te zijn.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 25 dec 2020 10:38

Fiets sowieso alleen maar buiten. Of de virtuele ritten mee tellen bij een ander boeit me eigenlijk helemaal niks.

Strava zal het vooral hebben gedaan om de lockdown voor veel fietsers wereldwijd te tackelen.

Of zwift zwaarder is dan buiten fietsen weet ik niet. Beide kun je zo zwaar maken als je zelf wilt.

Maar fietsen doe je buiten. Zwiften/tacxen is indoor trainen. Fietsen is kilometers maken en Zwiften is uren maken. Want welk argument je ook bedenkt. Zolang je op dezelfde plek blijft leg je geen kilometers af.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 dec 2020 11:07

RVV schreef: 25 dec 2020 10:38 Fiets sowieso alleen maar buiten. Of de virtuele ritten mee tellen bij een ander boeit me eigenlijk helemaal niks.

Strava zal het vooral hebben gedaan om de lockdown voor veel fietsers wereldwijd te tackelen.

Of zwift zwaarder is dan buiten fietsen weet ik niet. Beide kun je zo zwaar maken als je zelf wilt.

Maar fietsen doe je buiten. Zwiften/tacxen is indoor trainen. Fietsen is kilometers maken en Zwiften is uren maken. Want welk argument je ook bedenkt. Zolang je op dezelfde plek blijft leg je geen kilometers af.
En daarom boeit het aantal kilometers ook niks. Elk trainingsschema is ook altijd gebaseerd op uren en nooit op kilometers, want dat zou betekenen dat als je sneller wordt je minder uren gaat trainen.

Fietsen doe je buiten en Zwiften/Taxcen binnen ben ik niet mee eens. Zwiften/Taxcen zijn ook merknamen, je trapt binnen hetzelfde aantal kJ's weg als buiten, dus maakt het niet uit.

Maar voor een challenge ben ik het er wel mee eens dat ze indoor en outdoor gescheiden hadden moeten doen.

Zo de bui is weg, ik stap even buiten op voor 3.5u ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 dec 2020 11:08

Strava heeft niks met de Festive 500 te maken.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 25 dec 2020 11:26

NuitKor schreef: 25 dec 2020 11:07
RVV schreef: 25 dec 2020 10:38 Fiets sowieso alleen maar buiten. Of de virtuele ritten mee tellen bij een ander boeit me eigenlijk helemaal niks.

Strava zal het vooral hebben gedaan om de lockdown voor veel fietsers wereldwijd te tackelen.

Of zwift zwaarder is dan buiten fietsen weet ik niet. Beide kun je zo zwaar maken als je zelf wilt.

Maar fietsen doe je buiten. Zwiften/tacxen is indoor trainen. Fietsen is kilometers maken en Zwiften is uren maken. Want welk argument je ook bedenkt. Zolang je op dezelfde plek blijft leg je geen kilometers af.
En daarom boeit het aantal kilometers ook niks. Elk trainingsschema is ook altijd gebaseerd op uren en nooit op kilometers, want dat zou betekenen dat als je sneller wordt je minder uren gaat trainen.

Fietsen doe je buiten en Zwiften/Taxcen binnen ben ik niet mee eens. Zwiften/Taxcen zijn ook merknamen, je trapt binnen hetzelfde aantal kJ's weg als buiten, dus maakt het niet uit.

Maar voor een challenge ben ik het er wel mee eens dat ze indoor en outdoor gescheiden hadden moeten doen.

Zo de bui is weg, ik stap even buiten op voor 3.5u ;)
Iedereen moet voor zichzelf maar uitmaken of hij uren draaien belangrijker vind. Of kilometers maken.

als je uren maken als uitgangspunt neemt snap ik dat je indoor trainen als fietsen beschouwd. Maar qua gemaakte kilometers is het gewoon geen fietsen.

Als je 2 uur op een hometrainer zit is het ook geen fietsen.

Even naar mijzelf... afgelopen jaren was ik wel een behoorlijke “kilometerjunk”.. maar dit ging zo ten koste van het hardlopen bij mij dat ik het dit jaar anders heb gedaan. Meer hardlopen minder fietsen en vooral niet meer gaan fietsen als ik weinig zin had.

Havana dat weet ik, ik veronderstelde dat Strava hier toe besloot. Nouja Rapha heeft natuurlijk het zelfde besluit genomen om de Lockdown fietsers tegemoet te komen. Tot zover blijft mijn opmerking hierover hetzelfde. Beetje lood om oud ijzer.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 25 dec 2020 11:41

havana schreef: 25 dec 2020 11:08 Strava heeft niks met de Festive 500 te maken.
Festive500 is een challenge op strava.
o'7o

Plaats reactie