Tips vakantie vercors/alpen

Alles over toertochten, evenementen en vakanties
Jelt
Forum-lid

Jelt 25 aug 2015 17:26

Heren & dames,

ik ga komende vrijdag richting Frankrijk voor een week vercors, specifiek chateauneuf-sur-isere, en een week alpen, specifiek lac serre-poncon in de buurt van chorges. Nu is dit de eerste vakantie met de fiets in Frankrijk, überhaupt de eerste zomervakantie in FRA.

Dus mijn vraag aan de experts is: waar moeten we verkeerstechnisch op de fiets rekening mee houden? Welke cote's en col's zijn absolute aanraders? Arm-, beenstukken en een windjack mee of is het nog niet zo afgekoeld?

Alvast bedankt!

amclassic-fan
Moderator

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 aug 2015 08:04

Kleding is natuurlijk volledig afhankelijk van het weer en naar welke hoogte dat je rijdt. Genoeg kleding meenemen op vakantie is wel aan te raden, niets is zo vervelend dat het weer een beetje tegen valt en je tot de conclusie komt dat je meer kleding mee had moeten nemen.

Vanaf Chorges zijn buiten categorie cols niet te bereiken op de fiets. Maar genoeg mooie cols tot een hoogte van 1500 meter. Rondje om het meer is natuurlijk ook een inkoppertje.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 26 aug 2015 08:40

Klein stukje met de auto en je hebt de Bonnette (must do!!) en de Izoard binnen bereik. En uiteraard de Vars, Allos, etc.
Genoeg te doen daar en vaak mooi weer, duidelijk beter dan noord Alpen.
Vakantie begint boven de boomgrens!

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 26 aug 2015 19:36

Nabij Chorges ligt de Col de Mossière, de loodzware Mont Colombis, de korte maar lastige Col de Pontis (N) alsook de Col de Pontis (Z).
Op de CyclingCols-kaart kan je nog meer klimwerk in de nabijheid vinden, door Chorges in het ‘Search a place’-veld te tikken.

Uitzicht vanaf de Mont Colombis op het Lac de Serre-Ponçon...
Afbeelding

DDX
Forum-lid

DDX 26 aug 2015 20:43

In de Vercors absoluut Col de la Machine doen.

Afbeelding

Is vanaf chateauneuf-sur-isere wel stukje fietsen, als je een wat kleiner rondje wilt komt je uit op col de limouche/col de tourniol.
Minder mooi, maar beide leuke gelijkmatige beklimmingen.
Of de Ardeche in.

arm/beenstukken en regenjasje zeker meenemen.
Ik was er paar weken geleden, ene dag was het 37 graden dag erop maar 12 bovenop de cols.

Kijk voor route ideeen op mijn strava profiel, bijvoorbeeld dit ritje :
https://www.strava.com/activities/362714960

Jelt
Forum-lid

Jelt 27 aug 2015 19:44

Nogmaals dank voor de tips/links! Nu m'n vriendinnetje nog mee krijgen naar bijv. de bonnette

Plaats reactie