Alles over vakanties op én met de fiets

Alpenbrevet

Gebruikersavatar
dutcharjo
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 okt 2008 00:03

Gebruikersavatar dutcharjo 26 jan 2015 15:38

Ik heb me op het werk over laten halen om mee te gaan met collega's en Zwitserse collega's om het silber alpenbrevet te gaan fietsen dit jaar:
http://www.alpenbrevet.ch/index.cfm?pageID=87

Voor iemand die nog nooit een berg opgefietst is eigenlijk wel een beetje een akelig vooruitzicht... als ik maar niet achterstevoren die bergen af rijdt.

Helemaal onervaren ben ik ook niet: ik heb een keer de amstel gold race fietst (100 km) en jaar erna limburgs mooiste (160km).
In 2013 heb ik een toertocht gereden in het oosten (Sallandse heuvelrug).

Met wisselend succes.

Maar goed, ik wil me enigszins kunnen voorbereiden op wat ik kan verwachten.
Ik heb een sensa prima tiagra (triple) dus ik heb wat opties tot mijn beschikking. Al gok ik dat ik mijn buitenblad net zo goed thuis kan laten.

Waar moet nog ik zoal aan denken?

En hoe kan ik hier het beste voor trainen? Ik heb het geluk dat ik in amersfoort woon, dus nog wel wat heuvelachtig terrein tot de beschikking heb. Maar een klim van 30 km red je hier natuurlijk nooit.
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 26 jan 2015 16:17

Mooi voornemen! Ik ga zelf de goud variant rijden.

Ik denk dat een paar dingen belangrijk zijn:
* kilometers maken; probeer minimaal 3500km gereden te hebben voor de tocht. Met meer kilometers in de benen wordt alleen maar makkelijker.
* gewicht kwijt raken; hoe lichter, hoe minder zwaartekracht overwonnen dient te worden.
* goede materiaal keuze; met een triple zou je voldoende schakelmogelijkheden moeten hebben. Kijk ook eens naar je wielset. Je gaat niet alleen veel km naar boven rijden, maar die daal je ook af en dat wil je zo veilig mogelijk doen.
Ik zou ook een sportmedische keurig laten doen (wordt vaak vergoed vanuit de zorgverzekering): je wordt weer een keer doorgelicht, kan specifieke vragen aan de sportarts voorleggen, en ze bepalen je omslagpunt (blijf je daar tijdens de tocht onder, dan rijdt je je niet naar de klote).
In Amersfoort kan je met draaien en keren in de omgeving van het ziekenhuis behoorlijk wat hoogtemeters maken. Je kan het niet vergelijken met een Alpenklim, maar je wordt er zeker beter en sterker van.
En probeer het niet spannender te maken dan het is. Het is een dag waar je je flink moet inspannen, maar waar je ontzettend kan genieten van omgeving, de strijd tegen de berg en je prestatie achteraf.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 jan 2015 16:24

Een sportmedische keuring wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering. Hooguit vanuit een aanvullende verzekering .

Verder ben ik, samen met Csteenbe, ook van plan deze tocht te rijden, in principe de Goldtour.

Als tip kan ik je geven (naast veel en gevarieerd trainen): NIET experimenteren tijdens zo'n evenement.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 26 jan 2015 16:53

Hallo, zelf heb ik de Platina en de Gold toer gereden, zorg dat je voldoende kilometers in de benen heb en dat de conditie goed is.

Probeer enkele lange (200+) toertochten in heuvelachtig gebied te rijden, in Limburg of de Ardennen.
Dan weet je in ieder geval wat het is een dag op het zadel te zitten.

Kortom zorg voor een terdege voorbereiding zodat er ook nog wat te genieten valt en het niet enkel afzien is.
Want zwaar gaat het zeker worden, zeker als je voorbereiding niet voldoende is.

Succes!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 jan 2015 17:42

Zie ook topic van vorig jaar, staan vast ook een zooi tips in.

km's maken is sowieso goed. Beetje klimwerk ook.
Alleen vind ik wel (misschien persoonlijk) dat "klimmen" in limburg maar weinig oefening geeft voor de alpen. Als je de Grimsell op rijdt ben je simpelweg tussen een uur, of anderhalf, of 2.., steady state aan het fietsen. En niet <5 minuten.
Maarrr, slechter wordt je er zeker ook niet van door in Limburg tochten te rijden, dat vooropgesteld.

De silbertour zou goed te doen moeten zijn. de Grimsell is lang, maar zit aan het begin. Vooral niet als eerste boven willen komen. De Furka is schitterend (vind ik zelf) en tikje minder lang. Maar nog altijd lang genoeg om "steady state" te klimmen. (3 kwartier tot anderhalf uur). De Susten is misschien nog wel het meest vervelend, de laatste, nogal lang, dat is vooral mentaal moeilijk. Dus op de 1e 2 bulten niet te hard je best doen. na afdaling Furka heb je nog een verzorging, daar goed voor jezelf zorgen en dan aftellen naar de top van de Susten. Als je daar bent, dan ben je ook zo ongeveer op de finish (dalen met nog drempeltje tussen de 2 dalen in.

Tripple als verzet ga je het prima mee redden lijkt me. Zeker als je achter een 28 (of evt een 30) hebt, zou je zelfs bij hele lage snelheid nog kunnen blijven fietsen.

Bedenk dat je waarschijnlijk tussen de 6 en 9 uur over die tocht gaat doen, dus oefen in Nederland ook die tijdsduur een paar keer. Bijv elk weekend een tocht van rond de 3,5 tot 5 uur. En dan 1 of 2 keer een tocht van een uur of 8. Als je daarbij doordeweeks nog een keertje kunt fietsen, dan moet het qua voorbereiding al aardig eind de goede kant uit gaan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 jan 2015 17:45

WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 26 jan 2015 18:18

De sibertour van het Alpenbrevet vind ik de ideale eerste cyclo. Niet te lang en nauwelijks echt steile hellingen, behalve een kort stukje van de Furkapass. De omgeving is adembenemend en de organisatie 5 sterren.

Overigens zul je je buitenblad wel degelijk nodig hebben, maar dan voor de afdalingen. Hoewel je daar meestal niet eens hoeft te trappen. Dat is trouwens mijn tip, leer afdalen. De afdalingen zijn daar tientallen kilometers lang en het stuk van Andermatt tot Wassen is geneutraliseerd wegens druk verkeer. Minder ervaren afdalers gaan dan soms verkrampt rijden. Dat vergalt niet alleen het plezier van het fietsen, maar is ook nog eens gevaarlijk. In Nederland moeilijk te trainen, maar in de Ardennen liggen al wat langere hellingen waar je dit kunt oefenen.

Verder zou ik daar minimaal 4 a 5 dagen van tevoren aanwezig zijn. Dan kun je nog wat trainingsritjes rijden (Grosse Scheidegg is een must) om alvast te wennen aan de hoogte. Op donderdag een rustdag houden en vrijdag heel licht een uurtje de beentjes losfietsen in herstelzone.

Verder zou ik gewoon genieten, want het is er zo mooi daar. Samen met de Dolomieten mijn favoriete fietsgebied.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 26 jan 2015 20:05

Mooi doel en 't wordt fietsen in een fascinerend mooie omgeving (moet het weer natuurlijk wel een beetje meewerken ;)).
MarkVeenstra schreef:...De Susten is misschien nog wel het meest vervelend, de laatste, nogal lang, dat is vooral mentaal moeilijk. Dus op de 1e 2 bulten niet te hard je best doen. na afdaling Furka heb je nog een verzorging, daar goed voor jezelf zorgen en dan aftellen naar de top van de Susten. Als je daar bent, dan ben je ook zo ongeveer op de finish (dalen met nog drempeltje tussen de 2 dalen in...
Inderdaad, de Susten is een soort 'killer', vooral als het mooi en warm weer is en je langs de helling, die dan de gehele dag al in de zon gelegen heeft, dat hele eind naar de pas nog moet. Stel je dus inderdaad maar in op een behoorlijk lastige laatste klim.
Herman_N schreef:...en het stuk van Andermatt tot Wassen is geneutraliseerd wegens druk verkeer. Minder ervaren afdalers gaan dan soms verkrampt rijden...
Dat is niet alleen een stuk met druk verkeer, maar ook erg steil. En het eerste stuk, meteen na Andermatt, rijd je door een galerij. Dat geeft toch een soort gevoel van claustrofobie, want het gaat hard naar beneden en het verkeer 'raast' gewoon door. Daar moet je dus ook goed bij de les blijven. Maar juist dat stuk door de Schöllenen Schlucht is wel indrukwekkend qua omgeving (als je tenminste de tijd hebt om er van te kunnen genieten ;)).
Herman_N schreef:...Dan kun je nog wat trainingsritjes rijden (Grosse Scheidegg is een must)...
+1! Adembenemende omgeving!
60 x Ventoux

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 26 jan 2015 20:15

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb dat verkeer nooit als hinderlijk of gevaarlijk ervaren, maar misschien voor minder ervaren dalers zoals Herman_N aangeeft misschien wel.

Je moet daar gewoon de weg opeisen als fietser en je niet aan de kant laten drukken is mijn ervaring!
En ik heb daar al aardig wat keertjes gereden.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 jan 2015 22:46

Die grosse scheidegg is echt een bitch :p. Zeker wel mooi om te doen, maar in mijn beleving niet te vergelijken met de beklimmingen en ook niet met het dalen, wat je bij de alpembrevet krijgt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
dutcharjo
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 okt 2008 00:03

Gebruikersavatar dutcharjo 27 jan 2015 09:25

het plan wat ze hebben is om donderdag te vertrekken naar zwitserland. de vrijdag te gebruiken voor een korte verkenning en preparatie van het materiaal en dan zaterdag de tocht te rijden. dus nog even een grosse scheidegg doen zit er niet in gok ik zo.

De reden voor mij dat ik me aangemeld heb is dat ik deze 3-passen tocht als klein jongentje met mijn ouders tijdens een zomer vakantie met de auto gereden heb. Ik weet nog dat we de furka pass opreden. nauwelijks afscheiding langs de weg en direct naast een weg een enorme afgrond. En dan die haarspeld bochten waar je vervolgens langs moest terwijl voor je een camper omhoog kruipt. brrr.

Maar daarom lijkt het mij dus wel mooi om die tocht een keer gefietst te hebben. Alleen dat wat er geschreven wordt over het dalen vind ik dan nog wel lastig: het is voor mij sowieso nieuw en trainen van te voren hierop kan ik niet.
Dus wat is dan wijsheid tijdens het dalen (hoe doe ik dat veilig?)

Ik ga proberen zoveel mogelijk te fietsen. Ik denk alleen dat ik de 3500 km niet ga halen. Qua gewicht kwijt raken: ik weeg 70km. Veel minder zal dat niet worden denk ik.
Vanuit de eerdere tochten weet ik wel wat het is om een hele dag op het zadel te zitten. Ik hoop dat dat het probleem niet gaat worden.
Qua wielset: ik heb er zelf geen verstand van. ik heb gelukkig in een eerder topic op dit forum de specs van mijn fiets gepost daarom kan ik nu vertellen dat ik weinmann velgen heb en tiagra hubs.


[offtopic: @markveenstra: de quote in je signature, is die niet van MarC lammers ipv MarK lammers?[/offtopic]
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 jan 2015 10:01

Dus wat is dan wijsheid tijdens het dalen (hoe doe ik dat veilig?)
- Niet teveel risico nemen (open deur).
- 75% kracht voor remmen en 25% achter.
- Niet slepend (continu) remmen maar pompend: los-vast-los-vast. Bij nat weer minder een probleem.
- Niet remmen in de bocht en als dat toch moet dan alleen achter.
- Voet omhoog aan de kant waar je de bocht in draait (druk op de dalvoet houden) (voorbeeld.)
- Lichaam omhoog laten komen als je wilt afremmen
- Handen altijd in de beugel en bij de remmen
- Probeer vooruit te kijken, te anticiperen (in een bocht, kijk naar het einde van de bocht)
- Wanneer er geen verkeer is kun je de ideale lijn rijden: ruim de bocht aansnijden, nauw door, ruim uit. Bij tegenliggers lukt dit niet ! Pas je snelheid hierop aan.
- gebruik als beginner geen ultralight of latex binnenbanden

Verder is het gewoon een kwestie van veel doen. In Limburg heb je allemaal korte afdalingen, maar iets verder op in de Eifel kun je wel afdalingen van 5-6 km vinden.

Plaats reactie