Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsvakantie in maart: Alicante of Andalusie?

way2go
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:39

way2go 18 jan 2015 13:37

Ik wil in Maart met mijn zus een weekje gaan fietsen in Spanje. We zijn al een keer naar Gran Canaria en dat is zeer goed gevallen. Deze keer is ons oog gevallen op Alicante/Calpe of Andalusie.

Over Calpe hoor ik veel goede verhalen; Andalusie is mij wat onbekender, maar lijkt me erg mooi vanwege de bergachtige omgeving (Sierra Nevada). Iemand wel eens hier geweest? Wat is een goede standplaats voor Andalusie? Malaga is wel het meest praktisch ivm vlucht, maar misschien niet de beste uitvalsbasis?

Voorwaarden:
- niet al te dure vlucht
- mogelijkheid tot fietsen huren

superb11
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 10 jan 2006 22:46

superb11 18 jan 2015 13:46

Ik ben vorig jaar in Ronda (Andalusie) geweest via Andalusiefietsreizen. Dat is een eenmansbedrijf van een Nederlander. Erg goed bevallen. Mooir routes, prima fietsomgeving in maart. Bovendien zit zijn bedrijf in het betreffende hotel en haalt ie je op van het vliegveld in Malaga. Je zit wel wat ver weg van de Siera, maar de vraag is of die in maart al begaanbaar is. Rond Ronda is ook meer dan genoeg moois te beleven. Voor prijzen e.d. zie website.
Calpa nog geen ervaringen meer, daar gaan we in maart naar toe ;-)

way2go
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:39

way2go 19 jan 2015 19:00

Bedankt voor de reactie. Het is inderdaad de vraag in hoeverre de Sierra Nevada al begaanbaar is in maart. Ik begreep dat de Pico Veleta in ieder geval een no-go is. Maar als we wat lagere toppen kunnen aandoen en vandaar een mooi uitzicht hebben op de Sierra, dan is het ook dik okay.

We zaten zelf te denken aan een standplaats aan de kust, bijvoorbeeld Nerja.

erwind14
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 mar 2008 14:02
Locatie: Le Mont-Dore, Puy de Dôme, Auvergne, Frankrijjk
Contact

erwind14 19 jan 2015 19:43

Cómpeta in Andalusie is ook een mooie uitvalsbasis: http://www.andalusie-sportief.eu/.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 jan 2015 13:10

way2go schreef:Bedankt voor de reactie. Het is inderdaad de vraag in hoeverre de Sierra Nevada al begaanbaar is in maart. Ik begreep dat de Pico Veleta in ieder geval een no-go is. Maar als we wat lagere toppen kunnen aandoen en vandaar een mooi uitzicht hebben op de Sierra, dan is het ook dik okay.

We zaten zelf te denken aan een standplaats aan de kust, bijvoorbeeld Nerja.
Je egt het "begaanbaar"! Ik denk dat ik in maart bij een beklimming van de siërra Nevada inderdaad dikwijls zou mogen "gaan" (of stappen.
Los daarvan: vanuit torremolinos kun je ook in andalusie mooie tochtjes maken. Iets rustiger maar ook verder van Malaga vandaan is fuengirola. Ronda moet ook wel geschikt zijn.
Calpe is wel de max. Je kunt er hele omzeggens vlakke of licht heuvelachtige ritten maken maar ook vanaf zeeniveau tot op een 1500m hoogte ( aitana) klimmen. Calpe is echt wel ingesteld op voorjaarsfietsers. Je hebt ook veel kans van af en toe een prof tegen te komen.
Andalusie is niet zo voorzien op wielertoeristen maar wel wondermooi natuurlijk.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

debier
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 sep 2010 13:33

debier 24 jan 2015 12:16

Hier goed artikel over wat je kan verwachten in Calpe omstreken, http://cyclingtips.com.au/2014/05/roadtripping-calpe/
btw ten noorden van denia kan je prima vlak fietsen.
redbull pro sl 4400
Fiets weer in Calpe

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 01 feb 2015 12:45

Mojacar is ook een mogelijkheid. Zeer zonnige streek en ook een populaire fietsbestemming voor renners en wielertoeristen in het voorjaar.
Ook mogelijkheid tot vlakke en heuvelachtige tot licht bergachtige parcours.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

MarmotteCyclo.NL
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2011 20:44
Locatie: Tilburg
Contact

MarmotteCyclo.NL 02 feb 2015 08:51

Maandje geleden (eind december) o.a in Granada geweest. Pico Veleta gaat idd niet in de winter, maar tot skidorp Pradollano (2100m) kon je toen prima klimmen. Echte aanrader, schitterend gebied en Granada een leuke stad. Zou ook zeker aan de kust gaan zitten, vanwege combinatie met zon, zee, strand... Dichter bij de kust heb je nog de Sierra de Tejeda en Alpujarras, het voorgebergte van de Sierra Nevada. Daar kun je ook tot 1500 km rijden, ook heel mooi met de typische witte dorpjes. Relatief vlak rijden is prima mogelijk langs de kust of landinwaarts vanaf Velez Malaga.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 feb 2015 14:20

way2go schreef:Bedankt voor de reactie. Het is inderdaad de vraag in hoeverre de Sierra Nevada al begaanbaar is in maart. Ik begreep dat de Pico Veleta in ieder geval een no-go is. Maar als we wat lagere toppen kunnen aandoen en vandaar een mooi uitzicht hebben op de Sierra, dan is het ook dik okay.

We zaten zelf te denken aan een standplaats aan de kust, bijvoorbeeld Nerja.
Nerja zou ik niet aanraden, er is een kustweg en 1 weg die het binnenland in loopt. Als je Nerja als uitvalsbasis kiest worden het veel heen en weertjes.

Zou ik veel eerder voor Ronda kiezen vanwege het veel uitgebreidere wegennet, de vraag alleen hoe koud het daar nog is in maart.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 03 sep 2019 19:44

Wie van jullie heeft ervaring met het (fiets)klimaat in Andalusië begin/medio november? Ik lees er namelijk wisselende verhalen over. Een beetje fris maakt me niet uit, maar grote hoeveelheden neerslag zie ik niet zitten ;)

Ten tweede: nog tips qua uitvalsbasis? Ik heb genoteerd: Ronda, Cómpeta en Granada.
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 04 sep 2019 10:12

Ik kan je Malaga aanraden. Leuke rondjes te rijden met voldoende hoogtemeters, aangename stad met nog voldoende leven gedurende die periode ook. Ik ben er zelf eens een weekje gaan fietsen einde november, en dat was qua klimaat nog goed te doen. Steeds lang/lang vertrokken 's ochtends maar in de loop van de dag naar kort/kort evoluerend 😀. 1 dag van de 5 regen gehad.

Indien interesse, kan ik de routes wel eens delen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 04 sep 2019 11:25

Ben ooit eens in december naar Malaga geweest. Wij kwamen aan kort nadat daar noodweer was geweest met wat overstromingen hier en daar. In de periode dat wij daar zaten was het prima weer met temperaturen tegen de 20°C. Malaga is een prima uitvalsbasis, het deel ten westen van de stad zou ik mijden.

Naar Ronda ben ik in april geweest. Het kan dan best al warm zijn, maar ik heb vooral bewolking en nattigheid gehad. Qua fietsroutes heeft Ronda meer te bieden dan Malaga. Het is vanaf het vliegveld in Malaga nog wel een eindje rijden.
Afbeelding

Plaats reactie