Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen Gomsdal

specliffeddes
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06

specliffeddes 11 aug 2010 13:46

Ik ga een weekje fietsen in en om het Gomsdal in Zwitserland. Heeft iemand mooie tips voor beklimmingen en routes? Uitvalsbasis is Reckingen.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

paulvandeven
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 sep 2004 10:17

paulvandeven 12 aug 2010 00:03

Ben afgelopen zondag teruggekomen van een weekje daar. Wij zaten in Blitzingen, ligt naast Reckingen.

Alle passen daar zijn schitterend om te doen. Furka, Grimsel, Susten, Gotthard, Nufenen. Er zijn twee mooie rondjes:

Reckingen, Nufenenpass, Gotthard (afdalen over de grote weg ivm klinkers), Furka, Reckingen. Deze ronde is ongeveer 125 km met 3200 Hm.

Tweede ronde.
Reckingen, Furka pass, Ssuten pass, Grimsel pass, Reckingen. Deze is ongeveer 160 km met 3800 Hm.

Ik weet niet wanneer je gaat maar zaterdag wordt daar de alpenbrevet gereden (www.alpenbrevet.ch) moet je wel even rekening mee houden.

Verder zorgen voor goede kleding. Het verschil in temperatuur tussen dal en bergtop kan erg groot zijn. Goed kijken naar het weer vooraf en bij matige voorspellingen niet de berg op gaan, kan verraderlijk zijn.

Verder kun je nog naar Brig rijden en vanaf daar de Simplon pass op maar de weg naar Brig is geen aanrader vanwege drukte. Als je toch in Brig komt is de klim naar Blatten (Naters) een aanrader maar wel zwaar.

Weet niet hoe ervaren je bent maar zou de klimmen eerst bekijken op cyclingcols.com ofzo.

Als je een dagje niet wil fietsen is het zeker de moeite waard on bij Bettmeralp met de kabelbaan naar de Aletsch Gletscher te gaan kijken. is de grootste gletscher van Europa.

Veel plezier!

specliffeddes
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06

specliffeddes 14 aug 2010 11:16

Dank je voor je uitgebreide reactie Paul! We hebben net besloten ook nog een tussenstop in het Zwarte Woud te maken. Ik ga zeker een van je routes overwegen in Suisse. En natuurlijk naar de gletsjer.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

Plaats reactie