Alles over vakanties op én met de fiets

Coast to Coast door de pyreneeen, de do's and don'ts....

tmd
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2010 01:46

tmd 12 aug 2010 17:15

Hoi Allen,

Ik ben volgend voorjaar van plan om naar Biarritz te vliegen met de fiets....uhm het vliegtuig natuurlijk maar je begrijpt wat ik bedoel ;-). Mijn Cube Agree GTc is net niet licht genoeg dat ie opstijgt....

De bedoeling is om te finishen in Perpignan, waar ik bij mooi weer nog even blijft plakken. Ik wil zo'n 100km per dag gaan fietsen en zo nu en dan een Col van naam meepakken. Verder neem ik een rugzak mee met de broodnodige spullen. Ik reis van BB naar BB, want ik wil wel goed slapen en een redelijk ontbijt scoren.

Nu wordt dit mijn eerste fietsavontuur op deze manier en roep daarom ook jullie hulp in met betrekking tot het vergaren van een lijst met do's and don'ts.

Wat moet ik allemaal meenemen in de rugzak, wat kan ik beter thuislaten behalve mijn vrouw :D Ohh nee, die heb ik nog niet. Als iemand ervaring heeft met dergelijke tochten, dan zou ik het op prijs stellen als je wat tips deelt.

Ik ben erg benieuwd naar de reacties. Ben twee weken geleden begonnen met trainen en heb inmiddels ruim 500km gereden, maar de lange tochten moeten nog komen. Daarnaast loop ik hard om de conditie te verbeteren.

Oke, brand los.....

Groeten,

TMD
Cube Agree GTC Race, Time RXS pedals, Polar CS500....

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 aug 2010 20:08

Een rugzak vinden de meeste een drama, zeker als het warm is en je lang op de fiets moet zitten.

Daarnaast zou ik maar geen uitgebreid ontbijt verwachten bij chambre d'hotes in Frankrijk, als je 't wel krijgt is 't mooi meegenomen, maar ga er maar niet vanuit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

floepert99
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 10 apr 2008 02:05

floepert99 12 aug 2010 20:29

Allereerst een (gratis) kaart op laten sturen :-)

http://www.laroutedescols.com/send_map.php
en op de site staan nog een aantal aardige tips en linkjes.

Over wat je meeneemt: ooit schreef iemand hierover "alles wat je thuis laat, is mooi meegenomen".

Ontbijt is overigens best te regelen als je duidelijk kunt maken dat je een fietser bent. Verder kun je ook best een lunchpakketje regelen.

Je zou ook eens kunnen kijken op het forum van de wereldfietser.
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

madded
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 jul 2007 18:03

madded 14 aug 2010 14:36

hoi , 3 jaar geleden net zo'n route gedaan in 2/3 week September (meeste kans op stabiel weer) van Hendaye naar Argules Sur mer gefiets in 9 dagen op de race fiets met 2 tot 3 cols op een 1 dag afstand tussen de 70 en 100km.

Zelf had ik een Topeak MTX bagagerek + tas. zie internet voor een betere beschrijving. (eventueel stuurtas) een zeer goede en stevige tas (met uitklapbare zijtassen). Heb geen last van gehad tijdens het klimmen en afdalen (gaat niet zwabberen) hiermee kan je circa 9 tot max 11kg in meenemen.
neem 2 tot 3 wieleroutfits mee. een soepele/joggingsbroek en (teva) slippers. voor de avond
alle nodige spullen kan je makkelijk in de tas kwijt.

Onderweg zijn er genoeg B&B of hotelletjes die niet duur zijn en voor een fietser geen probleem ( kon in alle gevallen fiets veilig wegzetten)

Wel een tip om de eerste 4 of 5 dagen een BB of hotel van te voren vast te leggen.
(heb nog wel wat goede adressen)

als je wat foto's wil zien of meer info , stuur maar een e-mail.

Gr Ed
giant peleton, Bulls 105 en nu Cube Agree Ultegra SL black. (mtb Decathlon 8.2 xtr en extra racewielen)

rvane
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 jun 2006 15:56

rvane 15 aug 2010 10:17

Ik ben in 2008 op deze manier van Oslo naar Utrecht gefietst. Ik deed gemiddeld 160km per dag, maar kwam uiteraard geen cols tegen, op een paar kuitenbijters in Noorwegen en Zweden na. Ik pakte ook hotelletjes, deze manier van reizen beviel me prima. Ik heb gefietst met een Ergon BD2 rugzak. Een perfect ding die ik iedereen zou aanraden voor zoiets. Ik was eerst ook sceptisch over fietsen met een rugzak, maar deze voelde ik niet eens meer na een tijdje. Er kan niet gek veel in, maar genoeg voor jouw doel. Ik had twee sets fietskleding, een afritsboek voor 's avonds, toilettasje, lader telefoon, batterijlader voor garmin, jasje lange mouwen, regenjasje en eten voor overdag erin. Schoenen paste er niet meer bij, was soms een beetje lastig. Ik liep door Oslo met mijn spd-sl schoenen, niet echt gemakkelijk. Ik denk dat ik een volgende keer mijn mtb schoenen en pedalen zou gebruiken, daar kan je ook nog eens fatsoenlijk op lopen. Veel plezier met de voorbereidingen!
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 16 aug 2010 12:42

Geen rugzak meenemen maar fietstassen! Een rugzak met zo veel spullen voelt echt niet lekker aan. Wat je mee moet nemen, onder andere:
-wat reserve spaken
-reserve banden
-kettingpons en pennetjes
-wat ketting spray
-ehbo setje
-kaarten
-pet tegen de zon + helm
-voor de rest geen echt spannende zaken denk ik zo

Is een erg leuke manier van vakantie, ik ging vroeger met mijn pa elke zomer op de fiets op vakantie, waaronder ook een keer dwars door de pyreneeen.
Ga je door het franse gedeelte? Spaanse gedeelte heb je volgens mij wat minder wegen maar de natuur is er ruiger en het weer beter.


nickst
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 06 jan 2010 21:18

nickst 16 aug 2010 12:48

[quote="RvanE"]Ik ben in 2008 op deze manier van Oslo naar Utrecht gefietst. Ik deed gemiddeld 160km per dag, maar kwam uiteraard geen cols tegen, op een paar kuitenbijters in Noorwegen en Zweden na. Ik pakte ook hotelletjes, deze manier van reizen beviel me prima. Ik heb gefietst met een Ergon BD2 rugzak. Een perfect ding die ik iedereen zou aanraden voor zoiets. Ik was eerst ook sceptisch over fietsen met een rugzak, maar deze voelde ik niet eens meer na een tijdje. Er kan niet gek veel in, maar genoeg voor jouw doel. Ik had twee sets fietskleding, een afritsboek voor 's avonds, toilettasje, lader telefoon, batterijlader voor garmin, jasje lange mouwen, regenjasje en eten voor overdag erin. Schoenen paste er niet meer bij, was soms een beetje lastig. Ik liep door Oslo met mijn spd-sl schoenen, niet echt gemakkelijk. Ik denk dat ik een volgende keer mijn mtb schoenen en pedalen zou gebruiken, daar kan je ook nog eens fatsoenlijk op lopen. Veel plezier met de voorbereidingen![/quote]

in plaats daarvan kun je een paar makkelijke slippers (havanas) er wel in doen.
neemt haast geen gewicht en ruimte in.

rvane
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 jun 2006 15:56

rvane 17 aug 2010 12:36

[quote="rubencornelisse"]Geen rugzak meenemen maar fietstassen! Een rugzak met zo veel spullen voelt echt niet lekker aan. Wat je mee moet nemen, onder andere:
-wat reserve spaken
-reserve banden
-kettingpons en pennetjes
-wat ketting spray
-ehbo setje
-kaarten
-pet tegen de zon + helm
-voor de rest geen echt spannende zaken denk ik zo

Is een erg leuke manier van vakantie, ik ging vroeger met mijn pa elke zomer op de fiets op vakantie, waaronder ook een keer dwars door de pyreneeen.
Ga je door het franse gedeelte? Spaanse gedeelte heb je volgens mij wat minder wegen maar de natuur is er ruiger en het weer beter.

[/quote]

Fietstassen zijn vaak moeilijk op een racefiets. Ik had ook een vooroordeel tov een rugzak, maar ben hier volledig op terug gekomen.
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

arnos
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 mei 2007 15:20

arnos 17 aug 2010 21:44

Ik heb vorige week met twee lowriders op de voorvork van mijn racefiets gereden, totaal zo'n 8 kg. Dat was na een dag wennen goed te doen. Ik maakte me wel wat zorgen over de bevestiging op mijn carbon voorvork, maar ook dat ging goed.
Mijn vriend had een rugzak met ca. 6 kg van het merk Deuter en ik moet zeggen, die was ook comfortabel en gaf veel ventilatie op de rug.

tmd
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2010 01:46

tmd 17 aug 2010 23:27

Bedankt voor de reacties so far! Zit veel bruikbaars tussen. Ga mij eens goed beraden over wel of geen rugzak, etc. Ook Of ik pyreneeen via spanje neem of niet. Hmmm, keuzes. Ga eerst morgen mijn eerste testrit maken met de fiets die mij over de cols moet loodsen, de cube agree gtc race. Werkelijkwaar een plaatje om te zien.
Cube Agree GTC Race, Time RXS pedals, Polar CS500....

bartl10
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 jul 2005 19:10

bartl10 17 aug 2010 23:33

Jarenlang trok ik met zowel achtertassen als een stuurtas rond (totaal ca. 13 kg bagage). Vervolgens ben ik dagtochten met een stuurtas gaan rijden, o.a. omdat ik met een mooie camera wil fotograferen. Sinds een jaar of vijf rijd ik echter met een kleine rugzak (Vaude) en dat bevalt me veel beter, m.n. in bochtige afdalingen stuur ik veel lekkerder.

Plaats reactie