Alles over vakanties op én met de fiets

Cape Town Cycle Tour 2015

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 18 nov 2014 20:33

Hallo,

in maart 2015 gaan wij op vakantie naar Zuid - Afrika en ik heb mij ingeschreven voor de Cape Argus 2015!
Graag hoor ik ervaringen van wie hem al gereden heeft. Het schijnt een geweldige ervaring te zijn, de route is bij de mooiste ter wereld.

Ik ben eerder een amateur- hobby-fietser. In de zomer hou ik van een leuke fietstocht (+/-60km) , ik ga dan ook regelmatig met de fiets naar het werk (22km enkel) en doe dan vaak in het weekend nog een tocht erbij. Langste tocht die ik al gedaan heb was 80km (vlak). Dat ging eigenlijk vrij vlot, op het einde was ik niet echt doodop ofzo. Mijn gemiddelde snelheid is ong 20-22km/u op vlak terrein.
Onlangs ook een fietstocht gedaan in een meer heuvelachtig gebied en toen heb ik 45km gedaan, gem +/-18/u.
Dit is waarschijnlijk niet indrukwekkend in vergelijking met wat het gemiddelde forumlid hier presteert maar kom, voor mij echt niet slecht. :mrgreen:

ik probeer wat zicht te krijgen op de moeilijkheidsgraad van de beklimmingen....

Nu het winter is vind ik het wel moeilijker om regelmatig te trainen. Ik werk voltijds, 's morgens en 's avonds is het al donker. Naar het werk kan ik niet mijn zomerroute nemen want die is niet verlicht (grotendeels) en het alternatief is een vervelende drukke gevaarlijke baan. Weekends zitten vaak gevuld met andere leuke dingen (familie, vrienden) en ook het gewone saaie huishouden.
Laatst gewijzigd door Belgje op 26 mar 2015 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 18 nov 2014 21:54

Ik heb hem nooit gefietst, maar wel rondgereden met de auto. Ik vond het niet steil en net gecheckt op Strava (je kan op activiteiten zoeken, en de route bekijken van anderen die hem afgelopen jaar reden): 1000 hoogtemeters en met name klimmetjes van rond de 5%. Als je tijd weet te maken om een beetje te trainen, dan ga je die tocht zeker uitrijden. Weet je nog iets meer tijd te maken (keertje op de fiets naar familie in het weekend, spinnen, etc), dan gaan je ook nog eens erg genieten.

Veel plezier.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 18 nov 2014 22:13

op internet vond ik dit filmpje van de hele tour, deze kerel rijdt hem uit in <3u, da's wel een ander kaliber. :-D
Handig is dat je onderaan in beeld het steig% kan volgen. Kijk eens vanaf 2u14, Chapman's Peak, op sommige plaatsen is het eerder 8-10% *slik*! Nu ja, dat zijn ook maar een paar km's op het geheel.
http://www.youtube.com/watch?v=S-sS2MmC7-Y

Ik ben vrij zeker dat ik hem uit kan fietsen (tenslotte zijn er ook heel wat km bergaf, haha), bedoeling is inderdaad om mijn conditie zo goed mogelijk op peil te brengen zodat ik des te meer kan genieten.

Ik heb via deze site een fiets gehuurd, Level 4, de mountain bike met road tyres omdat ik nog nooit op een echte racefiets gereden heb. De fiets heb ik een week lang dus ik kan de dagen ervoor al opwarmen met een paar kortere ritten
http://capetowncyclehire.weebly.com/bik ... rates.html
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 19 nov 2014 14:45

Niet meteen schrikken van 8-10%. Je voelt het misschien in de benen, maar het is nog lang geen muur hoor. Je hebt onlangs nog in heuvelachtig terrein gereden: grote kans dat daar ook stukken van 8-10% tussen hebben gezeten.

Ik zou dat slot die dag lekker thuislaten: onnodige ballast.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 26 mar 2015 18:28

intussen zijn we terug van een fantastische rondreis door Zuid-Afrika, veel te snel voorbij natuurlijk....

we arriveerden in Kaapstad een week voor ik zou deelnemen aan de Cape Town Cycle Tour. Normaal rijdt de Tour rond het schiereiland, een prachtige tocht van 109km. Jammer genoeg had het Kaapse peninsula te maken met een gigantische bergbrand op Chapmans Peak, het mooiste stuk van de route.... Om veiligheidsredenen kregen we daarom bericht van de organisatie dat de Tour ingekort moest worden tot een rondje van 47km over de M3-snelweg van Kaapstad centrum tot Muizenberg en terug....
Een serieuze teleurstelling uiteraard maar alle begrip voor de beslissing van de organisatie. Als je de beelden op TV zag, begreep je wel dat ze geen andere keuze hadden.

De Tour werd omgedoopt tot een solidariteitsrit voor de (vrijwillige) brandweer, de supporters langs de weg waren talrijk aanwezig en op de dag zelf zat de sfeer er goed in.
47 km, bij vertrek stond er een serieuze tegenwind, maar de 2de helft had ik dus rugwind mee!
Mijn officiele resultaat is 2u07', AVS 22km/u, dat is inclusief klimmen, een korte stop om bij te tanken en een opstopping aan de finish. Best tevreden. (Cavendish deed er 1u01' over :D ) Uiteraard wil ik nog eens terug om de echt volledige Tour te rijden!

Hier enkele impressies:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 26 mar 2015 19:32

Pfff, dat is een bummer zeg...47 km. Hadden ze jullie die ronde niet gewoon twee keer kunnen laten rijden? Maar het ziet er wel vrolijk uit als evenement. Waren er nog andere bijzondere fietsen? Ik heb wel eens gelezen dat tijdens die tour alles dat maar een beetje fietst los gaat daar.
Veni. Vidi. Fietsie.

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 26 mar 2015 21:00

nee, 2x rijden was niet mogelijk. Logisch ook: 35000 fietsers die in blokken van 500 vertrekken elke 2-3 minuten.... dan duurt het nog ong 3,5u tegen dat iedereen vertrokken is. De eerste groepen (elites) rijden tegen +/-45/u en de achterste groepen eerder 17/u.... Als je die door elkaar laat rijden, krijg je gegarandeerd chaos.
Bovendien had de organisatie maar 4 dagen om alles te reorganiseren, een evenement waar ze anders een heel jaar aan voorbereiden. Ik vond het al heel knap dat ze zo snel met een alternatief gekomen zijn. Echt respect hoor!

Gekker fietsen waren er niet bij, wel veel mensen die zich min of meer verkleed hadden. Er was opgeroepen om iets rood aan te doen als eerbetoon aan de brandweer.

was toch een leuke ervaring!
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

hvg5776
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 nov 2014 21:03
Locatie: Hoogeveen

hvg5776 30 mar 2015 21:23

Jammer dat de organisatie de route heeft moeten aanpassen. Ik zie dat het wel zeer massaal is.
T=100

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 31 mar 2015 09:25

35.000 man is massaal, ja :-) maar de organisatie is echt perfect en de sfeer is geweldig. Heel veel publiek en ambiance langs de weg, overal muziek, grappige slogans,....
Aan de start vertrek je in blokken per 500 man. De elite, profs en semi-profs vertrekken eerst uiteraard, die gaan echt om te koersen. De latere groepen zijn meer voor recreatieve fietsers en charity groups. Ik heb mensen gesproken die eerst echt meededen om te racen maar nu liever mee op t gemak rijden om te genieten.

Echt een unieke manier om het geweldige landschap te zien. Ik vond het niet zo evident om in en rond Kaapstad te fietsen, je deelt de weg met de auto's en die houden niet altijd zoveel rekening met fietsers. er is niet altijd een fietspad of pechstrook.
Ik hoop toch nog eens terug te keren en de volledige tour te doen! Wie er nog gelijkaardige tours eender waar ter wereld kent mag het mij altijd laten weten!
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Trek
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2016 09:10

Trek 12 jan 2016 09:39

Ik heb me ingeschreven voor de Cape Town Cycle Tour 2016 :)!

TS of iemand anders nog tips voor een hotel/B&B/Verblijf welke naast comfort ook een handige uitvalsbasis biedt om uit te fietsen?

En hoe zit het daar met de veiligheid, fiets je daar op langere routes langs/door townships e.d. en is dat veilig?

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 12 jan 2016 11:40

Hoi Trek,
Oooh wat ben ik jaloers dat jij dit jaar meedoet! Het is een geweldige ervaring, echt een feest. Ik hoop voor jou dat er dit jaar geen brand is.....
Qua verblijf: wij logeerden in Tamboerskloof via AirBnB in een geweldig appartementje, rustig en veilig gelegen met een zalig terrasje.. Ik plaats vanavond wel een link. 10min fietsen van de start

Fietsen in Kaapstad vond ik niet zo evident. Er wordt weinig rekening gehouden met fietsers en fietspaden zijn quasi onbestaande.

Ik heb ter voorbereiding veel op het forum van thehubsa gezeten en gelezen. Heel gezellig eb leuk om daar je enthousiasme te delen met de hubbers. Je vindt er mogelijks ook locals die op voorhand al eens met jou willen gaan fietsen

Ooh ik ben stikjaloers ;-)
Ga je daarna nog rondreizen?
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

bushwankaz
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 apr 2007 16:17

bushwankaz 12 jan 2016 13:36

Heb deze wedstrijd in de jaren '90 een keer gereden, zat toen enkele weken bij mensen privé in Somerset-West. Mooie ritten gemaakt, bijvoorbeeld via de kust naar Hermanus en dan door het binnenland weer terug. Ook in het binnenland kon je prima rijden, maar pas wel op voor de bavianen.... Vaak reed ik mee met een lokale groep wielrenners, deze wisten precies waar je wel en waar je niet moest wezen.
De Argus Cycle Tour heb ik als wedstrijd gereden, dus weinig om me heen kunnen kijken. Weet nog wel dat de start vroeg was, volgens mij rond zeven uur. Had de route al wel van te voren grotendeels gereden. De klimmetjes zoals Chapman's Peak en Suikerbossie waren allemaal goed te doen.

Leuk detail, de mensen waar ik logeerde hadden een zoontje die ook gek was van wielrennen. Deze jongen rijdt nu al enkele jaren in het profpeloton en we hebben nog regelmatig contact.

Plaats reactie