Alles over vakanties op én met de fiets

Lazise aan het Gardameer van 2 t/m 16 augustus

robiris
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 jan 2008 17:08

robiris 25 jun 2014 01:28

Is er iemand rond die tijd aan het Gardameer? Ik wil regelmatig gaan fietsen daar en sowieso de Monte Baldo beklimmen. En verder wil ik dit jaar ook een keer naar de Stelvio (met auto) gaan om die te beklimmen. Zit te denken om mss daar 2 dagen te verblijven en zodoende ook de Gavia en de Mortorilo te rijden. Een ander optie is een dag naar het Comomeer om daar de klim te doen naar het fietsmuseum van Madonna di Ghisallo. Ik ben een redelijke fietser, en ook een redelijke klimmer. Rij daar meestal vroeg op de dag (rond 7uur) en dan meestal ongeveer 100km zodoende ben ik weer redelijk op tijd terug om nog wat tijd aan het gezin te besteden :). Ben daar al 2x eerder geweest en weet dus wel wat leuke tochten
Als wielrennen makkelijk was, zou het wel voetbal heten

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 jun 2014 08:16

robiris schreef:Een ander optie is een dag naar het Comomeer om daar de klim te doen naar het fietsmuseum van Madonna di Ghisallo.
Als 100km geen probleem is zet je auto dan in Lecco. Neem de klim naar Ballabio. Prachtig met paar schitterende bochten. Blijf deze weg volgen naar het noorden. Doe hier ergens een koffie stop. Gewoon espressootje aan de bar. Even door de krant bladeren....
Geniet van links en rechts de bergen.
Afdalen naar Bellano. Laatste stuk ook weer mooie haarspeldbochten. Let op doorkijkje tussen de huizen naar het meer!
Bij het meer de weg naar het zuiden en bij Varenna de boot naar Bellagio. Kijk op de website voor tijden en let op dat je op de goed boot stapt :mrgreen:
Vanaf Bellagio (hier lunch!) de klassiek klim naar Madonna di Ghisallo. Kapel bezoeken is een must, museum eigenlijk alleen voor echte liefhebbers.
Paar honderd meter verder zit Ghisallo cerchi. Maken houten velgen voor racefietsen.
Dan afdalen tot Asso en van daar verder afdalen naar Onno en langs het meer naar het zuiden en ben je na 100 km weer bij Lecco.
Bedenk dat de pont en de auto rit er wel voor gaan zorgen dat je de hele dag weg bent! Heerlijke rit. Niet extreem zwaar en barstensvol mooie doorkijkjes en geweldige wielerhistorie.

Meer wielerhistorie kan je halen op de Monte Bondone. Even ten noorden van het Garda meer. In 1956 eindigde op de top de legendarische Giro etappe (in het museum bij Ghisallo vind je meer over deze Giro) met een hele dag renners in de sneeuw. Zoek die foto's maar eens op dan kan Lefevere snel z'n mond houden. Bondone is het leukst om vanuit Trento te rijden. Zet de auto even ten noorden van Rovereto. Over provinciale weg naar Trento en daar omhoog. Langs de zuidkantoost afdalen. LET OP de wind vanaf het Garda meer kan hier zeer verraderlijk zijn! Je kan ook de zuidwestkant afdalen en over Dro en Riva terug naar Rovereto. Ligt ergens een oude Romeins weg. Kan deze niet zo gauw vinden maar is wel leuk om daar een stukje over te fietsen.
Filmpje van de overwinning van Gaul op de Bondone in 1956
http://youtu.be/8HMyWVitKE8

Een Gran Fondo die jaarlijks wordt gehouden op de Bondone heeft ook haar naam aan Gaul gegeven. Deze etappe heeft een enorme indruk op wielerfans gemaakt. Zodanig dat een Belgische vriend van mijn ouders er een stevige weddenschap op zetten dat ik nooit boven zou geraken zonder te stoppen. Uiteindelijk de klim meerdere keren gedaan en zo erg is het niet maar het is een beste klim.

Have fun!

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 jun 2014 11:53

Fotoalbum Madonna Del

Naast het museum en de kapel is een eettentje maar je kan beter beneden in Bellagio wat eten. Meer keus en tentje boven is voor Italiaanse begrippen toch wat aan de magere kant :? De klim is niet zo zwaar dat een lichte lunch erg in de weg zit ;)

robiris
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 jan 2008 17:08

robiris 26 jun 2014 02:35

Heel hartelijk bedankt voor je informatie. Ga eens kijken of ik dit allemaal voor elkaar krijg deze vakantie. Lijkt me wel mooi om het museum te bezoeken.
Als wielrennen makkelijk was, zou het wel voetbal heten

Plaats reactie