Alles over vakanties op én met de fiets

Meer van Annecy

Luctor et Emergo
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jan 2012 09:47

Luctor et Emergo 28 mei 2014 10:25

Hoi,

Ik heb gezocht op het forum maar niet echt gevonden waar ik naar op zoek ben. Wie kan me helpen bij het volgende?

Aan het einde van deze zomer gaan mijn vrouw en ik, samen met ons dochtertje van (tegen die tijd) zes maanden, naar het meer van Annecy (we zitten in Doussard). Alhoewel deze vakantie in eerste instantie bedoeld is als gezinsvakantie, gaat de racefiets natuurlijk ook mee :) Echter, jullie zullen snappen dat ik niet dagelijks met de fiets op pad zal gaan. Ik denk dat ik in totaal drie ritten zal kunnen rijden. Ik ben zeer ervaren met fietsen in het hooggebergte, heb verschillende cyclo's gereden, maar heb dit jaar door de geboorte van ons dochtertje een lichte trainingsachterstand.

Wat zouden jullie adviseren als jullie beperkt zijn in het aantal dagen dat jullie rond Annecy zouden kunnen fietsen? Welke cols zijn een absolute must-have, en welke kan ik het best laten liggen? Wat is landschappelijk het meest interessant?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 28 mei 2014 10:44

Luctor et Emergo schreef:Hoi,

Ik heb gezocht op het forum maar niet echt gevonden waar ik naar op zoek ben. Wie kan me helpen bij het volgende?

Aan het einde van deze zomer gaan mijn vrouw en ik, samen met ons dochtertje van (tegen die tijd) zes maanden, naar het meer van Annecy (we zitten in Doussard). Alhoewel deze vakantie in eerste instantie bedoeld is als gezinsvakantie, gaat de racefiets natuurlijk ook mee :) Echter, jullie zullen snappen dat ik niet dagelijks met de fiets op pad zal gaan. Ik denk dat ik in totaal drie ritten zal kunnen rijden. Ik ben zeer ervaren met fietsen in het hooggebergte, heb verschillende cyclo's gereden, maar heb dit jaar door de geboorte van ons dochtertje een lichte trainingsachterstand.

Wat zouden jullie adviseren als jullie beperkt zijn in het aantal dagen dat jullie rond Annecy zouden kunnen fietsen? Welke cols zijn een absolute must-have, en welke kan ik het best laten liggen? Wat is landschappelijk het meest interessant?

Bedankt!
Prachtige omgeving. Het ligt er een beetje aan hoe lang de tochten zijn die je wilt rijden.
Must haves die goed te doen zijn met ritjes van < 100km:
Cret de Chatillon (Semnoz) vanuit Annecy.
Col de la Forclaz-de-Montmin (beide kanten).
Col de la Croix-Fry vanuit Thones.
Als je iets verder gaat Col d'Aravis en Col de Saisies.

Op www.cyclingcols.com kun je een kaartje vinden met alle cols van de omgeving. Klik daarvoor op 'Cols' en zoek het juiste gebied in Frankrijk.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4456
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 28 mei 2014 10:53

Col de la Forclaz-de-Montmin ---> de STEILE kant... ;-)

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 28 mei 2014 10:55

Hm,

Als je "zeer ervaren bent met het fietsen in het hooggebergte" verbaast me de vraag een beetje... :P

Pak een (on line) Michelin kaart en je vindt genoeg!

Maar: fietsers zijn er om elkaar te helpen, dus een paar must do's rondom het meer:

Vlakbij begint de Col de Forclaz de Montmin: smal, steil en bovenop een fantastisch uitzicht op het meer; doorrijden naar Talloires en dan terug, of even het meer om (aan de westzijde ligt overigens een fraai fietspad)

En dan: naar Annecy (via dat mooie fietspad) en bij het ziekenhuis de D41 zuidwaarts pakken naar de Crêt de Chatillon, zwaar en fraai! Afdalen aan de oostzijde naar St. Jorioz en terug.

Col d'Aravis en Col du Marais liggen ook binnen de mogelijkheden, maar wat langer en verder weg, maar niet zwaarder.

Verder een tip van een oude vader aan een jonge vader: Geef je lieve vrouw een kus, vertrek heel vroeg onder het mompelen van "Ik ga wat croissantjes in het dorp halen" en kom een paar uur later, met croissantjes!, terug, zeggend: "Ik heb me wat verreden/platte band / een wild zwijn aangereden"

vroeg vertrekken is sowieso aan te bevelen wegens de temperatuur en de afwezigheid van toeristen, "de leegheid van die levens schokt mij", op de weg.

Succes!

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 28 mei 2014 12:12

Het is daar 'overal' ontzettend fraai en je hebt hierboven al prima adviezen gekregen! Dus, Col de la Forclaz, Crêt de Chatillon (Semnoz) en Col de la Croix Fry zijn bij een beperkt aantal ritten inderdaad de 'must-have's'. Voor een wat langere rit zou je (over het fietspad, of binnendoor via Vesonne) naar St. Ferréol kunnen rijden. Dan klimmen over Les Esserieux (vroeger heette dat de Col des Esserieux) naar de Col du Marais, afdalen richting Thones, aan 't begin van de bebouwde kom de Col de la Croix Fry op (schitterende omgeving), afdalen naar Les Étages (bij La Clusaz). Je zit dan al op de klim naar de Col des Aravis (bij goed weer vanaf de col een prachtig zicht op de Mont Blanc!). Vanaf de Aravis dalen naar Flumet en verder door de mooie Gorges de l'Arly naar Ugine. Daar zoek je dan het fietspad naar Faverges weer op en verder naar Doussard. Je bent dan wel 'een stief kwartiertje' onderweg, dus moet je voor je vrouw en dochterjte een 'dagje aan het meer' inplannen ;) . Om je vast een beetje in de stemming te brengen, doe ik er een paar plaatjes bij.

Uitzicht vanaf de Col de la Forclaz:

Afbeelding

Blik op de Vallée de Manigod, in de klim naar de Col de la Croix Fry:

Afbeelding

Fietspad tussen Faverges en Ugine:

Afbeelding
60 x Ventoux

tnieuw
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 21 mei 2007 17:04

tnieuw 28 mei 2014 12:38

Hoi,

Hier vind je denk ik wel de nodige informatie en inspiratie!

Gr
Tim

http://members.casema.nl/timjol/annecy/

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 mei 2014 14:54

Deze hou ik in de gaten; ga met gezin begin juli die kant op namelijk!

Ik neem aan dat je daar ook aardig kan wandelen. Iemand nog tips van mooie, niet al te lange wandelingen die een kleuter van vier ook aan kan (en een dreumes van anderhalf, maar die zit in de rugzak)? Het liefst wandelingen waarvan het startpunt met een kabelbaan te bereiken is, zodat het uitzicht meteen mooi is (en die kleine daar niet eerst 1000 hoogtemeters voor hoeft te maken :-)

(hoop tenminste dat ik deze niet fiets-vraag hier mag stellen...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 28 mei 2014 15:20

53x11 schreef:Deze hou ik in de gaten; ga met gezin begin juli die kant op namelijk!

Ik neem aan dat je daar ook aardig kan wandelen. Iemand nog tips van mooie, niet al te lange wandelingen die een kleuter van vier ook aan kan (en een dreumes van anderhalf, maar die zit in de rugzak)? Het liefst wandelingen waarvan het startpunt met een kabelbaan te bereiken is, zodat het uitzicht meteen mooi is (en die kleine daar niet eerst 1000 hoogtemeters voor hoeft te maken :-)

(hoop tenminste dat ik deze niet fiets-vraag hier mag stellen...)
Mijn ervaring is dat werkende kabelbanen in de zomer in Frankrijk dun gezaaid zijn. Dit in tegenstelling tot bv Oostenrijk.

Met de auto ben je zo op de Col de la Forclaz. Ik weet niet zeker of je van daaruit ook wandelingen kunt maken (denk het wel), maar het uitzicht is in ieder geval fraai (zie foto).
Verder kun je met de auto in minder dan een half uur naar de Gorges du Fier: www.gorgesdufier.com.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 28 mei 2014 15:26

Met zo'n kleine van 4 en nog 1 in de rugzak is de cascade van Angon wel leuk. http://www.bikeplanner.com/new/blog/HenkV/b23983

Of zoiets wat je zowieso wel gaat doen: boven op de Forclaz naar het afspringen van de parapentes kijken.

Voor zij die de croix fry op willen fietsen, mag ik de optie geven om niet via thones-manigod te rijden maar thones - col de plan bois - manigod. Dat trekt een beetje harder aan de kuitspieren :)
Laatst gewijzigd door henkv op 28 mei 2014 16:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Luctor et Emergo
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jan 2012 09:47

Luctor et Emergo 28 mei 2014 15:54

Bedankt iedereen voor de snelle reacties!

Grappig wat je schrijft Martinbo
Als je "zeer ervaren bent met het fietsen in het hooggebergte" verbaast me de vraag een beetje... :P
Juist als ervaren fietser (zo'n beetje alle Alpenreuzen al gedaan rond Bourg d'Oisan, Bourg St Maurice en Barcelonnette, gecombineerd met de Pyreneeën, Dolomieten en Ventoux), weet ik heel goed dat die Michelin kaarten veel opties bevatten met groen omzoomde wegen. Te veel voor mij in m'n beperkte tijd daar. Maar m'n blinde vlek op mijn palmares is nog de omgeving rond Annecy, dus ik weet echt niet wat te verwachten. En bovendien, wat Michelin mooi vindt, daar ben ik het soms niet mee eens. :D Maar hartelijk bedankt voor je suggesties! En zeker ook je tip aan een jonge vader, hahaha!

Die Gorges du Fier, zijn die met een kleintje in een draagzak te bewandelen? Of is dat niet aan te raden? Ziet er namelijk supermooi uit. Net als alle andere suggesties overigens. Krijg echt zin om die kant op te gaan!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 mei 2014 16:11

Voor mij is dit ook een beetje een blinde vlek. Fietsen in Frankrijk is eigenlijk bijna altijd Vogezen, Alpen rond Bourg d'Oisans, of de Provence namelijk.

Of die Gorges met een kleine in een draagzak te doen zijn ga ik aan den lijve ondervinden deze zomer, maar ik ben 3 jaar geleden wel met een kleine van 20 maanden is de zwitserse alpen geweest, en dat was goed te doen (oa een paar wandelingen waar we circa 500 hm in 5-10 km maakten, het betere klauterwerk dus).

Echt heel gaaf om met alleen vrouw en kind en een paar verdwaalde koeien in een alpenwei, met fantastisch uitzicht, je lunchbammetjes op te eten!
Heb toen wel ondervonden dat je ook met wandelen soms flink stuk kan gaan. Een 60% helling met 20 bewegende kilo's op je rug is best pittig (en een beetje eng)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 28 mei 2014 16:13

Gorges de fier om te wandelen, mwoa, niet speciaal is een beetje ardennenachtig (omgeving Malmedy) (veel bos, weinig uitzicht). Is wel weer een erg leuk gebied voor de ATB bv: http://www.bikeplanner.com/new/blog/HenkV/b179431

Om te wandelen is het rond het meer leuker. Simpleweg door de uitzichten. Overal zijn bordjes en je hoeft nooit ver. Uitzichten zijn overal anders. Richting Bluffy voor 'les dents de Lafonnet', vanuit Duingt richting Entrevernes (paadjes, niet de weg natuurlijk). Bergrug van de Semnoz vanuit Sevrier en héél veel meer. Een wandelkaartje is wel handig. Een van de mooiste is natuurlijk La Tournette, maar dat raad ik je niet aan met een kleine van 4 en nog een in de rugzak http://www.bikeplanner.com/new/blog/HenkV/b132114

Een wandel-rondje bij de forclaz is ook erg leuk maar voor veel mensen te veel. http://www.bikeplanner.com/new/blog/HenkV/b119631. In dat geval parkeren bij km 3 (op het gpskaartje dat erbij zit), wandelen tot km 8, de famillie aan de cola zetten en dan zelf nog even het rondje afmaken en de auto ophalen. Als je bij de link nog iets naar beneden scrollt, (1 mei) zie je nog wat foto's
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Plaats reactie