Alles over vakanties op én met de fiets

Meer van Annecy

Luctor et Emergo
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jan 2012 09:47

Luctor et Emergo 30 sep 2014 14:21

Inmiddels alweer een tweetal weken terug uit Annecy. Ik wou in ieder geval iedereen hartelijk bedanken voor de adviezen en tips. Het was een zeer geslaagde vakantie, waarin ik (zoals voorspeld) drie rondjes heb gefietst. Daarnaast toch vooral heel erg genoten van het mooie weer (twee weken zon) en gerelaxed met vrouw en kind.

Achteraf gezien had ik misschien toch wat andere cols gekozen, maar ik ben desalniettemin heel tevreden. M'n eerste rit voerde over de Col du Marais naar de Col de la Colombiere en terug. Eigenlijk was dat de minst speciale rit. Drukke weg bij Thones, en de Colombiere werd pas ver na Le Grand Bornand interessant.

M'n tweede rit ging via de eerder genoemde Col du Marais naar de Col de la Croix-Fry (aanrader!). En dan via de Aravis naar de Col des Saisies. Dat was echt wel een hele leuke tocht. Wel flink tegenwind buffelen door de Gorges en op het fietspad terug het dal door naar Doussard. Dat fietspad is trouwens echt subliem. Wat een luxe om zo te kunnen rijden naar de voet van een klim.

De laatste rit was een korte rit over de Forclaz. Echt een leuke klim! Lekker steil, heel uitdagend. Maar kort genoeg om het leuk te houden.

Achteraf zou ik misschien alleen Semnoz en de Arpettaz verkiezen boven rit 1. Dat lijken me allebei veel mooiere, en vooral rustigere, bergen.

In het kort vind ik de omgeving rond Annecy echt geweldig. Supermooi meer, en veel mooie natuur in de omgeving. In het laagseizoen vond ik het al best druk, dus ik kan me alleen maar inbeelden wat een horror-drukte dat in het hoogseizoen moet geven. Desondanks toch echt een aanrader als vakantiebestemming. Ook om te wandelen was het zeer de moeite waard. En met ons dochtertje ging dat eigenlijk best prima.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 30 sep 2014 14:43

De Col de la Colombière kun je eigenlijk beter doen in combinatie met de Col de la Croix Fry, dus na de oostelijke afdaling linksaf i.p.v. rechtsaf naar de Aravis. Of je 'doet' de Aravis vanaf Ugine - Flumet, dus door de gorges en daarna de Colombière. Bij deze beide varianten vermijd je de drukke weg van Thônes naar St-Jean-de-Sixt. Alhoewel, rond La Clusaz is het ook altijd druk, doch de afstand naar St-Jean is dan korter en bovendien daal je daar, dus laat je de drukte sneller achter je ;). En inderdaad, de omgeving van Annecy is heel erg toeristisch, dus altijd druk en daar 'moet' je dus bij het plannen van je tripjes zoveel als mogelijk rekening mee proberen te houden.
Maar 't was wel leuk weer eens een verslag uit die contreien te lezen :). Ik heb daar destijds mijn eerste fietstochten in Frankrijk gemaakt, met al standplaats(je) Vesonne (aan de voet van de klim naar de Forclaz). En ik kom/fiets er nog steeds erg graag.
60 x Ventoux

Peer#84
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 feb 2014 13:45

Peer#84 22 okt 2014 17:36

Fietsen rondom het Meer van Annecy is echt een aanrader. Zelf heb ik er afgelopen zomer een aantal km's gemaakt op de volgende klimmetjes.

Indien je net als mij niet een geboren klimmer bent zou ik het als volgt opbouwen:

- Col de Leschaux. Vanuit Sevrier. Gemiddeld 5%
- Col de l'Epine. Gemiddeld 7%
- Col de Leschaux. Vanuit Saint-Jorioz. Gemiddeld 7 - 8%.
- Col de Forclaz. Vanuit Vesonne. Gemiddeld 8 - 10%. Pittig maar kort
- Col de Semnoz. Vanuit Annecy. Gemiddeld met 7,5% minder stijl dan de Forclaz maar wel langer.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 28 okt 2014 12:27

Ik ben daar deze zomer ook geweest. Helaas redelijk wat slecht weer. Dus aantal fietsdagen was beperkt. Toch nog 450 km gemaakt. waarvan een keer of 4 de forclaz.

Vond zelf veruit de mooiste (maar ook de zwaarste) Col d'arpettaz vanuit Ugine.
Helaas tijdens de beklimming overvallen door een vette onweers/regenbui. Afdaling aan de achterzijde was geen pretje. Blauwe vingers, trillend op de fiets.

Omgeving was schitterend, weer zwaar K..
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Peer#84
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 feb 2014 13:45

Peer#84 30 okt 2014 17:32

Tja het weer was niet echt super. Ik was er eind juli / begin augustus en heb 2 keer een flinke onweersbui meegemaakt tijdens een beklimming. Bij de 2e keer vlogen de bomen uiteindelijk over de weg.

Maar met normaal gesproken goed weer is dit echt een fantastische fietsomgeving.

Gebruikersavatar
Celeste85
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 mei 2016 20:05

Gebruikersavatar Celeste85 08 aug 2016 15:56

Bedankt voor alle tips mensen! Ik ben van plan nog een weekje te gaan deze zomer en heb hier de nodige ritjes kunnen vinden. Misschien dat ik naderhand nog wat opmerkingen of toevoegingen heb =)
Bianchi Via Nirone 7 Triple (een drietje is een mietje..) :mrgreen:

Gebruikersavatar
RGinkel1966
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 nov 2014 09:24

Gebruikersavatar RGinkel1966 28 jun 2018 15:21

Leuk om dit oude bericht gevonden te hebben.
Ga heel binnenkort een weekje die kant op. Kan hier al mooi wat inspiratie op doen.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 28 jun 2018 15:54

RGinkel1966 schreef: 28 jun 2018 15:21 Leuk om dit oude bericht gevonden te hebben.
Ga heel binnenkort een weekje die kant op. Kan hier al mooi wat inspiratie op doen.
Er is een topic fietsen rond het meer van annecy met veel meer inspiratie denk ik;
viewtopic.php?f=26&t=31545&start=204

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 28 jun 2018 20:00

Als je rond 17 juli daar nog bent kun je mooi naar St Jean de Sixt fietsen.
Als je de route van Touretappe 10 bekijkt zie je waar ik op doel.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27524
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 jun 2018 09:35

Ik ben er vorig jaar een week geweest en had een perfecte lokale gids in de vorm van @Rene die er ook was met zijn gezin. Het weer was niet je van het, maar echt slecht was het nu ook weer niet. Net als @53x11 vond ik deze streek ook erg toeristisch, iets té toeristisch naar mijn smaak.

Over het fietsen niets dan lof. Vele mogelijkheden met over het algemeen zeer goed wegdek. Samen met @Rene heb ik de l'Arpettaz en de Semnoz gedaan en solo dan nog de Forclaz. Dat is inderdaad een smerig ding.

Er ligt nog genoeg moois om een keer terug te komen, al zal ik dat dan het liefst last minute doen in het na- of voorseizoen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5918
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 jul 2018 09:48

Je was een week te vroeg @ Havana. Toen wij aankwamen werd het mooi weer - behoudens jullie vertrek dag - toen regende het ook een beetje. Voor wat betreft nog andere mooie klimmen in die streek / Meer van Annecy :

* Col de Tamieé
* Col des Marais
* Col D' Epine
* Col de la Croix Fry
* Semnoz van 2 kanten ( Annecy en via Leschaux )
* Leschaux van 3 kanten ( er lopen 3 wegen naar de top - de een wat steiler dan de ander D912 - D10 en D108/D10 )
* Forclaz van 2 kanten ( Noord en Zuid ) en inderdaad pittige klim.

Iets verder maar zeer goed te doen vanuit bv Albertville. Col de La Colombiere en Aravis zijn echt goed te doen vanaf het Meer.

* Col de La Colombiere vanuit Le Grand Bonard
* Les Saissies vanuit Albertville
* Col des Aravis vanuit Flumet
* Comet de Roseland
* Col de la Madeleine ( noordzijde )
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 03 jul 2018 10:07

Voor een mooi rustig ritje vond ik vanaf Col de Leschaux via Bellecombes en La Motte afdalen naar Lescheraines (dus niet de D912) en dan naar de Mont Revard. Geen monsterklim, maar wel een leuk plekje voor een picknick met de familie en een FANTASTISCH uitkijkpunt over Lac de Bourget.

Plaats reactie