Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 24 jul 2020 15:06

Joseba schreef: 24 jul 2020 08:52 Denk dat het Reifferscheid wordt (Burgcafe). In Udenbreth kan ik 123 op Google niets vinden.
Burgcafé Eulenspiegel in Reifferscheid lijkt inderdaad een prima optie. Grenzhof Breurer in Udenbreth is toch iets meer om te overnachten dan er te eten/drinken...

Afbeelding

P.S. Dinsdag zag ik nog een bondige review van de Schwarzer Mann-route... "Prachtige rit door niemandsland". :winkthumb:

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 24 jul 2020 19:07

Boven aan de klim naar Der Schwarzer Mann zit ook nog een goede blokhut. Bovenaan dan een stukje naar rechts over de L20 in plaats van linksaf. Rechtsaf lijkt iets verderop de top van de klim te liggen inclusief een houten beeld.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 26 jul 2020 08:25

Gisteren de route Der Schwarzer Mann gereden. Beetje bewolkt maar niet koud dus prima fietsweer. Gestart in Mützenich vanaf een Wanderparkplatz, in de straat van een goede Gasthof (met oog op de nazit). Het eerste deel van de route was redelijk bekend en vergelijkbaar met het zuidelijke deel van Eifel Trophy (jaarlijks vanuit Dolhain).

Achter Manderfeld voor mij onbekend terrein met de klim naar Auw en Der Schwarzer Mann. Ook de Frauenkron een mooie lange klim. Vanaf daar op weg naar de lunch die we gepland hadden in het Burgcafe in Reifferscheid.

Ik weet niet of het in deze route de bedoeling is geweest om zoveel hoogtemeters in een bepekt aantal kilometers te proppen maar iets als de Mauer von Wittscheid had wat mij betreft achterwege gelaten kunnen worden. Een vies steil ding waar je op en af gaat om vervolgens weer op de L17 terug te komen. We hebben ons onderweg wel vaker afgevraagd wat Buzz eigenlijk weegt… ;-)?

Klimmetje dat volgde (Hahnenberg) was wel weer leuk en ook functioneel omdat je dan lekker aansnijdt voor de kasseienklim naar Reifferscheid. Helaas bleek het geplande restaurant tot nader order gesloten. Het viel op dat veel restaurants en winkels gesloten waren. Omdat we toch iets moesten eten is er geluncht op de stoep van de Netto supermarkt in Blumental.

Na een half uurtje rust en wat eten onze weg vervolgd. Na 100km nog maar iets meer dan de helft aan geplande hoogtemeters, er lag nog behoorlijk wat klimwerk te wachten… Dat kwam snel met klim 15 t/m 19 met daarbij een paar flinke kuitenbijters. Vervolgens zijn de Rössberg en de klim naar Dedenborn dan weer lekkere lopers. Boven in Dedenborn nog een korte cola-stop ingelast met het oog op de finale.

Er zullen mensen zijn die het leuk vinden maar iets als de Grünentalerstrasse heeft voor mij heel weinig meer met fietsen te maken, zeker niet op het eind van een dergelijk parcours. Gewoon naar boven harken, meer is het niet. En genieten doe ik daar echt niet van. We zijn een vorige keer aan de voet linksaf gegaan (Widdau richting Rohren), is net zo verschrikkelijk.

Daarna lekker uitbollen terug naar de auto en bij de Gasthof een grote Weizen (vooruit, twee :D ) :like:

Terugblikkend op een mooie fietsdag met nieuwe ontdekkingen toch een paar kanttekeningen:

- Prachtige binnenwegen, naar mijn smaak soms iets te gezocht om maar geen L of B weg te hoeven pakken (die overigens prima te rijden zijn) of om extra hoogtemeters in het parcours te proppen. Bijvoorbeeld bij Harperscheid waar je tegen de L159 aan rijdt, stukje rechts afdaalt en weer terugklimt naar de L159.

- Door de vele landweggetjes is het echt opletten met navigeren. Ben ik in alle bescheidenheid redelijk bedreven in maar het ligt soms erg dicht op elkaar en je zit snel in een verkeerde straat. Sommige stukjes kunnen volgens mij ook eenvoudiger. Bijvoorbeeld het gekronkel door Schleiden (rotonde links en dan rechts de Arenbergstrasse zou eenvoudiger zijn).

- Erg veel steile stukken opeengepropt in de tweede helft van de route. Klimmen maar ook afdalen over zeer smalle steile wegen. De Mühlenstrasse en Dreiborn is een tweeluik wat ik een volgende keer makkelijk oversla zonder dat de route qua schoonheid inboet. Vanuit Schleiden via Scheuren de route dan weer oppikken.

- De Grünertalerstrasse…… love it or hate it. Op deze plek in het parcours zou ik voor de lus bovenlangs kiezen. Zou je starten in bijvoorbeeld Hellenthal (wat mijn oorspronkelijke plan was) dan is ie prima.

@Buzz dank voor de route(s) en alle info op dit forumtopic, gaan we ook zeker in de toekomst nog veel plezier aan beleven. De Eifel is een fantastisch gebied.
Laatst gewijzigd door Joseba op 26 jul 2020 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 26 jul 2020 08:50

Joseba schreef: 26 jul 2020 08:25 De Grünertalerstrasse…… love it or hate it. Op deze plek in het parcours zou ik voor de lus bovenlangs kiezen. Zou je starten in bijvoorbeeld Hellenthal (wat mijn oorspronkelijke plan was) dan is ie prima.
Grünertalerstrasse :lol: , meestal ook een kwestie van de vorm die je hebt, ben hem ook al kruipend naar boven gereden.
YFood !!!

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 26 jul 2020 09:05

Deels mee eens Cees maar zelfs op gewicht ben ik nog 84kg. Het zal nooit een pretje worden... En aan het materiaal lag het niet want dat was er volgens mij al een keer geweest... .... #parlee

Soupape
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2020 18:54

Soupape 26 jul 2020 19:13

Hallo Buzz. Begin september gaan we een lang weekend fietsen in Monschau. In een ander topic namelijk '' fietstochten omgeving Monschau'' stonden een aantal routes vanuit Monschau die we graag zouden fietsen.

- Monschau route 105 km 2100 hm
- Monschau-Bruck-Monschau 110 km 1850 hm
- Monschau-Widdau-Monschau 95 km 1450 hm
- Monschau-Hammer-Monschau 70 km 900 hm

Alleen kan ik deze routes nergens meer vinden. Ook niet in Alltrails.
Kan jij me misschien helpen ?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 27 jul 2020 20:14

@Joseba: Dank voor je review. Altijd leuk/interessant om te lezen!

Enige toelichting mijnerzijds...
  • Mauer von Wittscheid: Het is zeker niet de bedoeling om per se zoveel mogelijk hoogtemeters en hoge stijgingspercentages in een route te stoppen, wél zoveel mogelijk rustige wegen en vooral géén stoplichten. Drukke Bundesstraßen worden dan ook bij voorkeur omzeild.

    De Mauer von Wittscheid vind ik vooral 'geinig' omdat deze klim — gezien het betreffende Strava-segment — nog altijd nauwelijks 'ontdekt' is. Vooralsnog zijn er slechts 22 Strava-renners omhoog gereden, waarbij de KOM trouwens stevig in handen is van forumlid @WD-40, met gemiddeld bijna 19 km/u. :winkthumb:

    Overigens is het traject via Wittscheid en Sieberath welgeteld 150 meter korter dan over de L17. Prima sluiproute, lijkt me. ;)
  • Grünentalstraße: Is straffe kost inderdaad, net als de Widdauer Mauer. Zeker als de finish bovenop ligt. Maar ja, je 'moet' ze eigenlijk toch minimaal één keer gereden hebben. Immers, het zijn dé steile blikvangers van de Rureifel. En tevens gewoon doorgaande wegen en geen 'gezochte' beklimmingen zoals de loeisteile Meuchelberg (vanuit Heimbach). Ze leveren dan ook vrijwel altijd de nodige napraat op. Een eventuele 2e keer kan je uiteraard ook eenvoudig via de Hammer Mauer finishen (waar je weinig terreinkennis voor nodig hebt).
  • Harperscheid: Het binnendoortje via Harperscheid is meer beschut (door bomen en bebouwing) dan wanneer je over de (doorgaans drukke) L159 zou klimmen. Voorts maakt het qua hoogtemeters weinig uit. Over de L159 klim je 45 hm, en via Harperscheid ga je 51 hm omhoog en 9 hm omlaag. Niettemin ben ik over het traject tussen Schleiden richting Scheuren eveneens niet zo enthousiast. Wellicht dat ik die lus er nog wel uithaal (overeenkomstig de Frauenkrone-route).
  • Schleiden: Het traject door Schleiden verloopt juist vanwege de nodige horeca-gelegenheden over 'Am Markt' en dus niet over de B265 (met stoplichten) en de Arenbergstraße.
Grappig is uiteraard dat bovenstaande punten vrijwel allemaal in de Frauenkrone-route zijn verwerkt...
"Die Frauenkrone is een milde variant van Der Schwarzer Mann, waarvan allereerst de scherpe en steile kantjes zijn afgehaald. Zo ontbreken lastige beklimmingen als de Grünentalstraße, Schwarzer Mann, Auw, Mauer von Wittscheid en het 'tenenkrommende' tweeluik naar Dreiborn. Nieuw zijn o.a. de Honsfelder Berg (België), Hammer Mauer en de fraaie klim naar Scheuren".

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 27 jul 2020 20:21

@Soupape: Vermoedelijk zijn die routes tezamen met Bikeroutetoaster overleden. Maar ik zal binnenkort wel even kijken.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 27 jul 2020 20:26

buzz schreef: 27 jul 2020 20:14 Grappig is uiteraard dat bovenstaande punten vrijwel allemaal in de Frauenkrone-route zijn verwerkt...
"Die Frauenkrone is een milde variant van Der Schwarzer Mann, waarvan allereerst de scherpe en steile kantjes zijn afgehaald. Zo ontbreken lastige beklimmingen als de Grünentalstraße, Schwarzer Mann, Auw, Mauer von Wittscheid en het 'tenenkrommende' tweeluik naar Dreiborn. Nieuw zijn o.a. de Honsfelder Berg (België), Hammer Mauer en de fraaie klim naar Scheuren".
Dank voor je toelichting. Denk dat ik een volgende keer inderdaad een combi maak van beide routes :like:

Henkie284
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:13

Henkie284 28 jul 2020 11:38

buzz schreef: 27 jul 2020 20:14 En tevens gewoon doorgaande wegen en geen 'gezochte' beklimmingen zoals de loeisteile Meuchelberg (vanuit Heimbach).
Dat is me er eentje. Het is me al 2x niet gelukt om daar fietsend boven te komen. Grünentalstraße was geen probleem.

Soupape
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2020 18:54

Soupape 28 jul 2020 17:07

buzz schreef: 27 jul 2020 20:21 @Soupape: Vermoedelijk zijn die routes tezamen met Bikeroutetoaster overleden. Maar ik zal binnenkort wel even kijken.
Dank je buzz. Hopelijk kan je iets terug vinden van routes.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4226
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 jul 2020 20:13

Ik wil maandag a.s. weer voor één dagje met een fietsmaat naar de Eiffel. We houden niet van “muren”, wel van de wat langere lopers. Afgelopen jaren hebben we 2 á 3x het onderstaande rondje van @buzz gereden...
https://ridewithgps.com/routes/30788028

We willen nu eens een ander rondje, weer circa 100km. Geen duitse muren. Maar wel graag wat langere lopers van 6 tot max. een procentje of 10. Heeft iemand zoiets op de plank liggen?

Plaats reactie