Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 21 sep 2019 19:23

Fietsmaat van me wil dit najaar nog wel 'n mooi rondje in de Eifel rijden. "Graag lekker wat klimwerk, maar maak de route niet te gek lang, het wordt immers alweer vroeg donker", zo luidde het verzoek. Heb zojuist alvast een aantrekkelijk rondje uitgestippeld, hetgeen ik de Eifel-liefhebbers alhier uiteraard niet wil onthouden. 8-)

Zie Bad Neuenahr – Gänsehals – Bad Neuenahr (135 km, 2900 hm). De start/finish is in Bad Neuenahr vlakbij het oude centrum. Om enig idee te geven... Indien je met de auto uit het noorden komt, is de reistijd naar Bad Neuenahr (via de A61) nagenoeg hetzelfde als de tijd naar Nöthen/Bad Münstereifel (via de A61, A1, L165).

Aantrekkelijk rondje met diverse sluipweggetjes en afwisselende beklimmingen. Van lange lopers tot korte slopers... ;)
Afbeelding

Brohl-Lützing met links de Rijn en rechtsaf strak omhoog naar Niederlützingen...
Afbeelding

Im Lammertal, met percentages tot zo'n 20%...
Afbeelding

'Falsch platt' richting Roßberg...
Afbeelding

Muisstille sluiproute naar Kirchesch...
Afbeelding

Uitzicht naar de 577m hoge Gänsehals met bovenop de witte Gänsehalsturm (74m)...
Afbeelding
Afbeelding

Uitzicht vanaf de Gänsehals richting Laacher See...
Afbeelding

Supporters langs de laatste hoogtemeters van de Steiner Kreuz, waarna de lange afzink (10 km) naar de finish volgt...
Afbeelding

Denk dat het best wel 'n mooie najaarsrit wordt... :winkthumb:

————————————————————————————————————————
Laatst gewijzigd door buzz op 23 sep 2019 01:26, 4 keer totaal gewijzigd.

roelw
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 21 sep 2019 20:00

Aan iedereen die in de Eifel wil fietsen: de brug over de Ruhr die de voet van de Hammer met de Widau Mauer verbindt is volledig afgebroken en er is geen doorgang meer mogelijk tenzij je een MTB hebt en doro de Ruhr wil rijden (is daar niet zo diep).

WD-40
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 apr 2019 13:16

WD-40 24 sep 2019 10:47

Zaterdag zou ik graag vanuit Eupen (want minder ver rijden vanaf Roosendaal) de Eifel, richting Rursee, ingaan. Het liefst niet (veel) verder dan 150km. Heeft iemand daar een leuke route voor, of een van de routes van Buzz aangepast om deze vanuit Eupen te rijden?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 24 sep 2019 12:38

Heb nog wel een route liggen die vlakbij Eupen komt en ik vrij eenvoudig voor je kan aanpassen. Overigens is de afstand van Roosendaal naar Eupen weliswaar iets korter dan bijvoorbeeld naar Rott (52159 Rott, Duitsland), maar je bent dan wel een paar minuten langer onderweg. Althans, volgens ViaMichelin. En als je via de E313 (Antwerpen - Luik) naar Eupen zou rijden, heb je kennelijk ook een vignet (à €35) nodig?

WD-40
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 apr 2019 13:16

WD-40 24 sep 2019 18:37

Oh ik zie inderdaad dat het kwa reistijd erg meevalt! Bedankt voor de tip :) .

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 25 sep 2019 18:57

roelw schreef: 21 sep 2019 20:00 Aan iedereen die in de Eifel wil fietsen: de brug over de Ruhr die de voet van de Hammer met de Widau Mauer verbindt is volledig afgebroken en er is geen doorgang meer mogelijk tenzij je een MTB hebt en door de Ruhr wil rijden (is daar niet zo diep).
Volgens GPSies kan je nog wél vanuit Hammer naar Widdau rijden en dus ook de Widdauer Mauer oprijden (naar Rohren). Je kunt alleen níet de Grünentalstraße omhoog rijden (naar Imgenbroich).

Wellicht een beetje spraakverwarring doordat er voor de Grünentalstraße zowel een Strava-segment is gecreëerd met de ietwat verwarrende naam... "Widdauer Mauer" alsook eentje met de curieuze naam... "Der Hammer"? :? :mrgreen:

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 26 sep 2019 14:28

WD-40 schreef: 24 sep 2019 10:47 Zaterdag zou ik graag vanuit Eupen (want minder ver rijden vanaf Roosendaal) de Eifel, richting Rursee, ingaan. Het liefst niet (veel) verder dan 150km. Heeft iemand daar een leuke route voor, of een van de routes van Buzz aangepast om deze vanuit Eupen te rijden?
Vooralsnog zijn de voorspellingen van Weeronline niet zo denderend voor a.s. zaterdag (zie Simmerath-fietsweer). Dus ja, ik weet niet wat je plannen zijn? Hoe dan ook, voor alle zekerheid... ;) P.S. De voorspellingen voor Bad Neuenahr zien er een stukje beter uit. Zaterdag wordt vooralsnog met een 8 gehonoreerd (zie Bad Neuenahr-fietsweer). Wellicht toch een optie om bovenstaande Gänsehals-route te rijden?

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 01 okt 2019 10:24

Mede dankzij de informatie en positieve berichten in dit topic de afgelopen dagen in de Eifel (omgeving rursee) doorgebracht. Ik was positief verrast over de Eifel; mooi asfalt / fijne lopende klimmen / hoegenaamd geen verkeersdrukte m.u.v. B265,266 / goed bereikbaar / fijne uitzichten / divers landschap /prima taartjes.

ChristopheL
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 apr 2018 09:42

ChristopheL 09 okt 2019 16:50

Na ons laatste bezoekje ad Eifel met verblijf in Nideggen(Abenden) nog 3 rondjes ter inspiratie. Zijn gereden met racefiets met 32mm banden.

1. (Half)Rondje Rursee vanuit Nideggen. Rondje kan ingekort worden door over de de dam bij Rurberg te rijden. Mooie rustige route.
https://ridewithgps.com/routes/31010473

2, Rondje Nideggen Düren via Hürtgenwald. Eerste stuk tot Schevenhütte heeft pittige klimmetjes op boswegen met uitstekende stenen, maar je wordt evenzeer beloond met mooie lange afdalingen op gravelpaadjes. Wat bredere banden hadden aangenamer geweest. Na koffiestop in Düren kan je Losrijden langs de rivier tot in Abenden.
https://ridewithgps.com/routes/31010359

3. Rondje uitbollen in hoge Venen vanuit Lammersdorf. Parkeren kan prima aan de kerk in Lammersdorf. Retour is langs de Vennbahnroute. Route kan perfect uitgebreid worden richting signal de Botrange.
https://ridewithgps.com/routes/31185124

WD-40
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 apr 2019 13:16

WD-40 14 okt 2019 16:45

buzz schreef: 26 sep 2019 14:28
WD-40 schreef: 24 sep 2019 10:47 Zaterdag zou ik graag vanuit Eupen (want minder ver rijden vanaf Roosendaal) de Eifel, richting Rursee, ingaan. Het liefst niet (veel) verder dan 150km. Heeft iemand daar een leuke route voor, of een van de routes van Buzz aangepast om deze vanuit Eupen te rijden?
Vooralsnog zijn de voorspellingen van Weeronline niet zo denderend voor a.s. zaterdag (zie Simmerath-fietsweer). Dus ja, ik weet niet wat je plannen zijn? Hoe dan ook, voor alle zekerheid... ;) P.S. De voorspellingen voor Bad Neuenahr zien er een stukje beter uit. Zaterdag wordt vooralsnog met een 8 gehonoreerd (zie Bad Neuenahr-fietsweer). Wellicht toch een optie om bovenstaande Gänsehals-route te rijden?
I.d.d. is het dat niet weekend meer gelukt. Vandaar komend weekend hopelijk de herkansing. Het plan is om vrijdag in zweifall te overnachten, om vervolgens zaterdag de Rott - Rursee - Rott L of XL te rijden. Iemand nog tips voor de vrijdag middag? Ca. 60 km en het liefst natuurlijk niet te veel identieke stukken aan het zaterdag rondje.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 14 okt 2019 17:41

Kaffee mit kuche in Monschau moet te doen zijn met 60km
o'7o

WD-40
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 apr 2019 13:16

WD-40 15 okt 2019 09:04

Douglas schreef: 14 okt 2019 17:41 Kaffee mit kuche in Monschau moet te doen zijn met 60km
Goed idee :like: . Was eerst van plan om een lusje over 'der hammer' te doen, maar die brug is dus weg en de widdauer mauer bestormen we zaterdag al :D .

Plaats reactie