Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 mei 2019 13:38

Da's een betaalde P, maar als je in het dorp zelf gaat staan of aan de weg kost het niks.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jul 2019 09:58

Gisteren met @csteenbe de vernieuwde Effelsbergroute van Buzz gereden vanuit Nöthen. Vorig jaar reden 'm al eens, maar Buzz heeft een aantal wijzigingen doorgevoerd in de vorm van drie nieuwe lussen. Wat ons betreft zeker een verbetering, al was er ook weinig mis met de oude route!

Afbeelding

Het was prima fietsweer in de Eifel gisteren, niet te warm en niet te koud. Zeer, zeer rustig. Zelfs op de Höhe Acht nauwelijks autoverkeer.

Om de Nöthener Tannen zijn we overigens wel wijselijk heengereden :D

Genoten! 152 km / 3100 hm.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 08 jul 2019 12:34

havana schreef: 08 jul 2019 09:58 Om de Nöthener Tannen zijn we overigens wel wijselijk heengereden :D

Genoten! 152 km / 3100 hm.
Die HM zijn verwaarloosbaar, zie hier viewtopic.php?f=21&t=90260

En die Nöthener Tannen, ja daaaagggg :lol:
YFood !!!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 jul 2019 12:46

:like:
Laatst gewijzigd door Kornuit op 08 jul 2019 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

michielkreutzer
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 mar 2016 13:31

michielkreutzer 08 jul 2019 16:30

havana schreef: 08 jul 2019 09:58 Gisteren met @csteenbe de vernieuwde Effelsbergroute van Buzz gereden vanuit Nöthen.

Genoten! 152 km / 3100 hm.
Mooie rit, heren!

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 08 jul 2019 23:26

havana schreef: 08 jul 2019 09:58 Gisteren met @csteenbe de vernieuwde Effelsbergroute van Buzz gereden vanuit Nöthen. Vorig jaar reden 'm al eens, maar Buzz heeft een aantal wijzigingen doorgevoerd in de vorm van drie nieuwe lussen. Wat ons betreft zeker een verbetering, al was er ook weinig mis met de oude route!

[...]

Het was prima fietsweer in de Eifel gisteren, niet te warm en niet te koud. Zeer, zeer rustig. Zelfs op de Höhe Acht nauwelijks autoverkeer.

Om de Nöthener Tannen zijn we overigens wel wijselijk heengereden :D

Genoten! 152 km / 3100 hm.
csteenbe schreef: 08 jul 2019 12:34 [...]
En die Nöthener Tannen, ja daaaagggg :lol:
Als je de Nöthener Tannen al een keertje afgevinkt hebt, kan het uiteraard verleidelijk zijn om via de ietwat laffe L165 omhoog te rijden, ook wel de Coyote Straße genoemd. ;)

Opmerkelijk inderdaad hoe rustig het doorgaans in die contreien is. Zelfs dus op een mooie zondag in juli. Kan me dan ook voorstellen dat jullie 152 km lang genoten hebben. :winkthumb:

Gebruikersavatar
Reynouts
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2018 21:15
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Reynouts 28 jul 2019 19:25

Wat een waardevol topic voor allerlei routes en informatie over de Eifel. Ik ben inmiddels tot pagina 39 gekomen (sorry, nog flink wat leeswerk!)
Heb zelf nog nooit in de Eifel gefietst en wil daar deze week verandering in brengen en er een dagje gaan fietsen.

De Eifelbergroute van Buzz lijkt me heel erg mooi, maar waarschijnlijk te lang.
Ik wil hem daarom wat inkorten op een goede manier.

Wat me aanspreekt zijn de rustige wegen en lange lopers en goed lopende afdalingen. Het rustige deel zit geloof ik meer aan het begin van de route zoals ik het lees. Maar wat zijn nou de mooiste en leukste beklimmingen? Steile puisten geef ik niet zoveel om.

Hoe zou ik deze het beste in kunnen korten naar 100/120km, maar zodat ik nog wel mooie lange beklimmingen erin hou?

De startplaats Nothen lijkt me wel handig te bereiken, maar kan ook iets anders worden natuurlijk. Wie heeft er een vergelijkbare route gereden en kan mij die aanraden? Of zijn mijn eisen beter te vervullen in een ander deel van de Eifel (bijvoorbeeld rondom Monschau)?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 29 jul 2019 12:27

@Reynouts: Zal zo wel even kijken wat zoal de mogelijkheden zijn. Wordt vervolgd...

klimman
Forum-lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 apr 2008 20:03

klimman 29 jul 2019 13:44

Afgelopen zaterdag met medeforumlid mkriens de vernieuwde Effelsbergroute van Buzz gereden vanuit Nöthen gereden. Het is een schitterende route door een schitterende omgeving. De route is getekend door iemand door de omgeving goed kent. Hulde en dank zijn op zijn plaats!

Het was zaterdag erg rustig op de wegen. Alleen in Adenau en op de Hohe Acht was het iets drukker met voornamelijk motoren en snelle sportwagens, Die konden niet op de Nürbürgring vanwege Rad am Ring.
begon

In vergelijking met de voorgaande dagen was de temperatuur zaterdag een stuk aangenamer om te fietsen. Met een temperatuur van net boven de 20 graden en amper wind was het eigenlijk heel aangenaam. Helaas begon het in de middag hevig te regenen. Op de Hohe Acht hadden we een korte plensbui. Bij Burgsahr begon het onweren en te stortregenen en werden we gedwongen een langere schuilpauze te nemen. We besloten toen de klim naar Winnen over te slaan en bij Kirchsahr de route weer op te pakken. Toen het even minder hard regende besloten we verder te rijden omdat de ene bui de andere zou opvolgen. We zaten nog maar even op de fiets of de hemel opende weer al haar sluizen. Binnen no-time waren we tot op het bot nat. Onder apocalyptische omstandigheden reden we naar Wald.

Gelukkig was de lange afdaling van Wald naar Bad Münstereifel niet steil. Hier pakten we eerst de al redelijk steile Ashforderstraße. De afdaling naar de L165 (20%) zal ik mij nog lang heugen. Met de remmen vol ingeknepen ging mijn achterwiel door aquaplanning sneller naar beneden dan mijn voorwiel. Het was geen sinecure om zonder valpartij beneden te komen, maar gelukkig slaagden zowel mkriens als ik daar wel in, Daarna pakten we natuurlijk als laatste uitdaging de Nöther Tannen mee. Dat is een vreselijk steile klim. In de regen is het bijna niet te doen om boven te komen. Daarna bolden we rustig uit naar de parkeerplaats bij het sportterein in Nöthen waar we de auto geparkeerd hadden. Bij het inpakken werd het zo goed als droog en konden we met een glas hersteldrank nagenieten van deze mooie en enerverende fietsdag!

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 29 jul 2019 15:08

@Klimman: Wel jammer al die nattigheid en dat de fraaie klim naar Winnen geskipt moest worden. Maar het toont natuurlijk wel de ware bikkel die — onder heroïsche weersomstandigheden — 'gewoon' de loeisteile Nöthener Tannen nog omhoog fladdert! Bovendien toont het de ware kenner die onderweg door de (plens)buien heenkijkt en toch meent 'een schitterende route door een schitterende omgeving' te rijden. :winkthumb:

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 29 jul 2019 15:15

@Reynouts: Zojuist heb ik een uitgeklede versie van de Effelsberg-route uitgestippeld. In deze Dümpelfeld-route (110 km, 2300 hm) ontbreekt o.a. de Hohe Acht. Tevens is de steile Nöthener Tannen vervangen voor de milde variant via de L165...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Reynouts
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2018 21:15
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Reynouts 29 jul 2019 23:46

Thanks Buzz, super!

Ik heb hem overgenomen in mijn Strava Routes. Heb nog een heen-en-weertje toegevoegd voor de Linder Hohe voor als we ons nog goed voelen. Dat leek me ook een mooie lange loper. https://www.strava.com/routes/20641061

Hopelijk droog weer donderdag, dan willen we hem gaan rijden. Ik zal laten weten hoe het was!

edit:

Gisteren hebben we de ingekorte Effelsberg-route van Buzz gefietst (Dümpelfeld-route). Met wat vertraging (problemen met de fietsendrager en een kapotte buitenband) zijn we rond 11 uur gestart vanuit Nothen. Een beetje bewolkt, een graad of 20 en redelijk wat wind: mooie ingrediënten voor een fietstocht.

De route was erg mooi met als hoogtepunt de klim van Fuchshofen naar Reifferscheid. Een mooie start met haarspeldbochten en daarna door een open landschap met een prachtig vergezicht. Ook de klim naar Obliers. Daar zijn we nog even rechts verder omhoog gegaan om de klim af te maken. Helaas niet meer naar beneden gegaan om de Linder Hohe van de andere kant te beklimmen. De smalle klim naar de kapel (Huhnerberg) was ook een toffe klim, rustig, steil en weer een mooie omgeving. Daarna rustig teruggetrapt richting Bad Munstereifel en daar nog even wat gegeten. In totaal 110 kilometer met 2100 hoogtemeters. Een erg leuke dag die voor herhaling vatbaar is! Misschien dan toch de Hohe Acht erin zien te stoppen.

PS: Nogmaals bedankt voor de route Buzz! Op de grotere wegen was natuurlijk wel verkeer, maar verder bijna niemand gezien. Een enkele wielrenner in de hele tocht. In het begin liggen op twee plaatsen de wegen open (staat vroeg aangegeven), maar je kon er met de fiets wel prima overheen.

Plaats reactie