Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

rene-canyon
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11

rene-canyon 03 okt 2010 21:40

Het grindpad is vlak voor Berrefeldweg (nabij Abenden).Maar is maar een klein stukje lopen.Verkeerd gereden ben ik eigenlijk alleen bij de scherpe bocht naar Simonskall toe.Maar dat had de Garmin vrij snel door.
Voor de rest verrast door de aparte fiets paden op sommige wegen.Dit voelde tocht wel iets veiliger.Lange stuk tussen Hammer & Widdau vond ik een beetje saai, maar de 15% afdaling voor de Mauer vond ik super gaaf (topsnelheid was 70 km/h)
Paniek moment was dat dat ca. 35 km voor de finish in Rott de Garmin aangaf dat de batterij bijna leeg was.Gelukkig met de scherm verlichting uit de rit kunnen uitrijden.
Ik heb bijna geen foto's genomen (behalve bij de dam nabij Schwammenauel)





Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 03 okt 2010 22:21

Leuk dit draadje! Niet alleen dat ik er vlakbij woon, sinds mijn nieuwe fiets deze zomer zit mijn FM in de Noord-Eifel en kom & fiets ik er weer vaker.

Met mooie routes kan ik nog niet dienen, echter de afdaling bij Hammer vanuit Eicherscheid vond ik altijd een genot. Opletten wel dat in D je daar op zo'n wegen 70..100km/h mag rijden... Tegenover Hammer ergens bij Monschau/Alzen moet nog een "muur" zijn, tenminste dat kan ik me nog herinneren van 10..15 jaar terug. Zolang Street-View nog niet in D geactiveerd is wordt het zoeken als een speld in een hooiberg...

Rij zelf de helling in Rott vanuit Mulartshuette wel graag.

Wellicht OT: iets dieper in de Eifel, b.v. van Daun naar Bernkastel-Kues (60km Maare-Mosel Radweg), of van StadKyll naar Trier (130km Kylltalradweg) zijn route's leuk met vrouw of kinderen te rijden daar deze merendeels of gedeeltelijk over oude ex-spoorbaantrace's gaan, en dus steile hellingen vreemd zijn...

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 04 okt 2010 01:43

@Rene: De route naar de Berrefeldweg is inderdaad niet helemaal correct getekend. De Bikeroutetoaster-site ging iets te kort door de bocht. Daar waar je linksaf over het grindpaadje naar de Berrefeldweg werd gestuurd, zou je rechtsaf moeten en even verderop pas naar links. (De gps-route zal ik eerdaags even opnieuw intekenen.) Overigens kan je bij de strook tussen Brück en Abenden ook heel eenvoudig de witte fietsborden naar Heimbach volgen! Om een idee te geven, is op dit plattegrondje de route blauw gekleurd, en wordt de correcte lus met paarse stippen aangegeven...

Afbeelding

Het stuk tussen Hammer en Widdau is idd wat saai, en dan met name het deel vanaf Eicherscheid via Imgenbroich tot de steile afdaling van de K21 (Grünentalstraße). Helaas is er geen sluipweggetje om deze lus in te korten (uiteraard heb ik dat wel geprobeerd!). Je kunt natuurlijk wel na het eerste deel van de Hammer-klim rechtdoor rijden over de K21 naar de voet van de Widdauer Mauer. Maar dan mis je dus het 2e deel van de Hammer-beklimming (richting Eicherscheid) en de genoemde steile afdaling naar Widdau...

Afbeelding

@Kauw vot: Vermoedelijk bedoel je met de ‘muur’ tegenover Hammer: de hierboven genoemde Widdauer Mauer (vanuit Widdau naar Rohren, zie foto hieronder), of — bij dezelfde splitsing — de K21-klim richting Imgenbroich (die dus in de Rursee Runde afdalend wordt meegepikt).
Overigens lopen er vanuit Monschau ook nog een aantal straffe beklimmingen omhoog, waaronder een kasseienmuurtje met max-percentages rond de 20%.

Afbeelding

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 04 okt 2010 18:35

De route heb ik inmiddels opnieuw getekend met daarin de (minieme) aanpassing tussen Brück en Abenden. De nieuwe Bikeroutetoaster-link staat onderaan het fotoverslag op de vorige pagina. Tevens nog een variant gemaakt zonder de Imgenbroich-lus. De route is dan 9km korter en bevat zo'n 200 hoogtemeters minder dan de originele versie.

Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 04 okt 2010 22:21

Thx Buzz voor de snelle reactie! Ik vermoed idd dat het de Widdauer Mauer was; daarna ben ik n.l. weer Monschau via de zuidkant binnengereden als ik me nog goed herinner...

alwarrior
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 sep 2008 01:40

alwarrior 05 okt 2010 00:52

Ik ben deze zomer ook een aantal dagen in de Eifel geweest. De uitvalsbasis was Schmidt, een dorp ten noorden van de Rursee.
Het was een zeer geslaagde trip: mooi weer, mooie wegen, mooie vergezichten en bijzonder leuke klimroutes.
Ik heb een aantal van de routes op GPsies gezet:
Rursee53
Rursee70
Rursee100
Schmidt Monschau
De al genoemde Wildauer Mauer is in de laatste route opgenomen.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 05 okt 2010 17:00

@ALwarrior: Bij jouw laatste route zou ik alleen de afdaling via Höfen naar Monschau liever niet over de drukke randweg rijden. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de Triftstraße en vervolgens de strakke afzink over de Schleidenerstraße (met fraaie panorama's rondom), hieronder weergegeven met een rode stippellijn...

Afbeelding

alwarrior
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 sep 2008 01:40

alwarrior 06 okt 2010 12:46

Thanks! prima verbetering.

Dit was voor mij de eerste keer in de Eifel. Zelf vond ik het stuk "Monschau uit" ook wat minder dan de rest van de route. Het kan zijn dat ik pech had, maar toen ik er fietste was het er smal en vrij druk (een keer of drie/vier dat er een auto voor je stopt om een tegenligger langs te laten of omdat er een vrachtwagen iets staat te doen op de weg en dan moest ik ook stoppen op een stuk wat redelijk steil omhoog loopt) en daarna kwam er een ietwat saai stuk op een fietspand langs een provinciale weg. Ook op dit stuk was er prima te fietsen, maar niet helemaal van het niveau van de rest van de tochten.

ariekralt
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mei 2010 13:42

ariekralt 19 okt 2010 17:51

super mooie route lijk mij dit. Staat zeker op de planning voor volgend jaar!

hbassi
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 okt 2010 14:05

hbassi 26 okt 2010 14:27

Wat betreft de Duitse Eifel is het gebied rond de rivier de Ahr (ruwweg tussen Bad Neuenahr en Antweiler) mijn favoriet. Mooie startplaatsen voor fietsroutes zijn dan bijvoorbeeld Altenahr (zeer toeristisch dorpje), Ahrweiler of Adenau. Door een deel van het Ahrdal loopt wel een drukke Bundesstraße, maar er loopt ook een fietspad langs de rivier dat op sommige stukken vrij breed en heel goed geasfalteerd is (tussen Schuld en Ahrbrück). Hierdoor kun je de drukke Bundesstraße omzeilen.

De wegen zijn van goede kwaliteit en over het algemeen (zeer) rustig qua verkeer. Je vind hier langere beklimmingen met soms heel wat haarspeldbochten erin:
van Kreuzberg naar Krälingen: 230 hm over 5km lengte met 5 haarspeldbochten,
van Ahrbrück naar de Linder Höhe: 290 hm over 4,8 km lengte (maximaal 10%),
van Liers naar de Linder Höhe: 270 hm over 8 km met 6 haarspeldbochten,
van Fuchshofen naar Reifferscheid: 290 hm over 6 km, met 7 haarspeldbochten,
van Ahrweiler naar de top van de Fuchskopf: 450 hoogtemeters en 12 km klimmen.
van Insul naar Reifferscheid via Lückenbach: 320 hm en 6 km klimmen,
van Adenau naar de Hohe Acht: 295 hm en 6 km klimmen (max. 12%).

Ik heb op GPSies een aantal tracks staan die ik in dit gebied heb gefietst, bij sommige tracks heb ik ook wat fotos toegevoegd, zie:
http://www.gpsies.com/mapUser.do?username=haroldslegers

Op de site http://www.quaeldich.de/regionen/eifel/paesse/
vind je meer informatie (in 't Duits) over beklimmingen in de Eifel, waaronder bovengenoemde beklimmingen.

hoorn
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 aug 2004 19:17

hoorn 29 okt 2010 12:34

Mooie tochten allemaal. Als ik het zo zie denk ik dat ik er een paar op ga nemen in mijn programma voor Alpe d'Huzes 2011. Niet te gek steil, en redelijk qua lengte.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 01 mar 2011 16:36

Zijn er nog mensen die mooie gps routes hebben? Wij zitten met een groep (15-20 pers) vlakbij Monschau. Uiteraard wordt de ruhrsee runden in het programma opgenomen maar we hebben meer routes nodig (4 dagen) en ook wat voor de mindere goden. Iemand nog wat mooie routes liggen? Het mag ook richting de ardennen gaan (weet niet of dat mooi is).

Plaats reactie