Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

derek
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 sep 2008 22:49

derek 23 aug 2010 19:01

De afgelopen twee jaar heb ik veel in de Belgische Ardennen gefietst. Ik vind dat nog steeds geweldig om te doen, maar overweeg ook om iets nieuws te proberen.

Nou vroeg ik me af of er hier mensen zijn die wel eens in de Duitse Eifel fietsen? Zijn daar bekende hellingen, die je qua populariteit kan vergelijken met bijv. de Redoute/Stockeu?

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 aug 2010 19:23

Er is daar niets zo bekend als de Redoute of de Stockeu, want ze hebben daar geen LBL (of andere grote koers).

Volgens de zoekfunctie zijn er heel wat mensen in de Eifel geweest: http://forum.fiets.nl/perform_search.as ... 1&order2=1
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rvane
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 jun 2006 15:56

rvane 23 aug 2010 19:26

Ik was er vorig jaar september, het is er prachtig! *klik*
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 23 aug 2010 23:41

Plan een route door Manderscheid (van de twee burchten) dat is een mooie helling in een prachtige omgeving.

Afbeelding

En dan vanaf hier even een banaantje peuzelen en van het uitzicht genieten
Zij is ook tegen

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 24 aug 2010 13:24

Op kuitenbijters.com staat een gps route vanuit St. Vith. Die mannen weten doorgaans hele leuke routes te maken. Ze hebben wel een voorliefde voor het steile geitenpad maar de beschrijving van de route heeft het over mooie lopers:

Ervaar de schoonheid van het Ourdal met de mooiste "lopers" welke u nog lang zullen heugen. Enkele klassiekers zoals : Steigung von Hepscheid , Steigung von Herresbach , Amelscheid , Etterberg Ost, Maspelt Nord , Ourberg en de onverschrokken Thommenberg. Lengte ca. 100 Km met een 1750 hoogtemeters.

Ik ben van plan om deze route, met een kleine uitbreiding, binnenkort te gaan rijden. Dan zal ik wel even verslag doen.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 24 aug 2010 16:12

Ter info, de actuele 'aanraders'-lijst zal voortaan op deze locatie getoond worden...

Gezien wegwerkzaamheden in de Rureifel die momenteel (september 2023) of binnenkort plaatsvinden – en naar verluidt zo'n 2 à 3 jaar zullen duren (!) – zijn diverse Rursee-routes inmiddels (tijdelijk) aangepast, en daarmee impliciet het bijbehorende aantal km's en hm's. In onderstaande 'aanraders'-lijst zijn betreffende routes voorzien van een 'check mark'-symbooltje.
Tevens zijn sommige routes (tijdelijk) op privé gezet, omdat de mogelijke aanpassing nogal 'rigoureus' zou zijn en beduidend minder aantrekkelijk. Deze routes zijn voorzien van een verbodsbordje.

Afbeelding

Rursee...
  1. ✅ Rott – Rursee (143 km, 2400 hm). De 'klassieke' Rursee-route.
  2. ✅ Rott – Rursee XL (159 km, 2700 hm). De 'klassieke' Rursee-route, inclusief extra lus over de Hammer-Mauer en Tiefenbachtalstraße.
  3. 📛 Steckenborn – Bergstein (103 km, 2000 hm). Compact klimrondje inclusief diverse offroad-trajecten (gravel) met een totale lengte van circa 23 km.
    Zie betreffende topic-bericht.
  4. ✅ Simmerath – Rurberg (81 km, 1600 hm). Compact klimrondje met rustieke landwegen, mooie sluipweggetjes, een drietal steile wanden en Eifelblick Mützenich als het 650 meter hoge dak van de route.
  5. Der Schwarzer Mann (155 km, 2850 hm). Start/finish in Imgenbroich. Mooi rondje in de Rureifel, Belgische Eifel en Vulkaneifel. Met uiteraard het nodige klimwerk, tal van rustieke landwegen en de beklimming van de Schwarzer Mann op 705m hoogte.
    Zie betreffende topic-bericht.
  6. Schwarzer Mann L!ght (150 km, 2600 hm). Start/finish in Mützenich. Is een milde variant van bovenstaande Schwarzer Mann-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
  7. Die Frauenkrone (127 km, 2300 hm). Start/finish in Imgenbroich. Is een korte variant van bovenstaande Schwarzer Mann-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
  8. ✅ Rott – Eifeler Tor (130 km, 2150 hm). Selectief Rureifel-rondje met de Meuchelberg en Grünentalstraße als scherprechters om de concurrentie desgewenst op achterstand te zetten. ;)
  9. ✅ Rott – Witzerath (143 km, 2400 hm). Mooi rondje zónder serieuze slopers! Wel met diverse lange lopers, die rijkelijk voorzien zijn van vriendelijke percentages
  10. ✅ Rott – Rothe Kreuz (157 km, 2800 hm). Variant van de 'klassieke' Rursee-route zónder de loeisteile Widdauer Mauer. Wel met diverse lange lopers die rijkelijk voorzien zijn van vriendelijke percentages, zoals de muisstille klim naar Forsthaus Rothekreuz (10 km à 4%).
  11. 📛 Lammersdorf – Rothe Kreuz (125 km, 2400 hm). Korte variant van de 'klassieke' Rursee-route zónder de loeisteile Widdauer Mauer. Wel met diverse lange lopers die rijkelijk voorzien zijn van vriendelijke percentages, zoals de muisstille klim naar Forsthaus Rothekreuz (10 km à 4%).
  12. 📛 Heimbach – Obermaubach (85 km, 1500 hm).
    Mooi compact Rureifel-rondje zónder serieuze slopers. Wel met lange lopers, die rijkelijk voorzien zijn van vriendelijke percentages.
Bad Münstereifel...
  1. Nöthen – Effelsberg (150 km, 3300 hm). Mooie, uitdagende rit! Populaire route inmiddels, gezien de vele positieve reacties en reviews in dit topic en op Strava. :winkthumb:
    Zie betreffende topic-bericht.
  2. Nöthen – Obliers (120 km, 2600 hm). Is een korte variant van bovenstaande Effelsberg-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
  3. Nöthen – Winnen (100 km, 2200 hm). Is een korte variant van bovenstaande Obliers-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
  4. Nöthen – Hummerzheim (130 km, 2700 hm). Aantrekkelijke route met tal van rustieke landwegen en beklimmingen die grotendeels voorzien zijn van vriendelijke stijgingspercentages. Bovendien in een fraaie en bovenal rustige omgeving!
    Zie betreffende topic-bericht.
  5. Nöthen – Nonnenbach (125 km, 2200 hm). Zeer aangename rit met rustieke landwegen, alsook 18 beklimmingen, grotendeels voorzien van vriendelijke stijgingspercentages. Bovendien in een fraaie en bovenal rustige omgeving!
    Zie betreffende topic-bericht.
  6. Nöthen – Weiswampach (Lux) (188 km, 3300 hm). 🇩🇪🇱🇺🇧🇪 Grensoverschrijdende route met uitstapjes in België en Luxemburg, en 'en passant' 29 beklimmingen — grotendeels voorzien van vriendelijke stijgingspercentages — in een fraaie en bovenal rustige omgeving.
    Zie betreffende topic-bericht.
  7. Nöthen – Schlausenbach (120 km, 2000 hm). Is een korte variant van bovenstaande Weiswampach-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
Bad Neuenahr...
  1. Bad Neuenahr – Gänsehals (137 km, 2750 hm). Straffe, uitdagende en fraaie klimroute met diverse sluipweggetjes, rustieke landwegen, mooie panorama's en allerlei beklimmingen... Van lange lopers tot korte slopers! ;)
    Zie betreffende topic-bericht.
  2. Bad Neuenahr – Weinberg (163 km, 3300 hm). Is een kopie van bovenstaande Gänsehals-route, waaraan een extra 'panorama'-lus van 25 km met 3 straffe beklimmingen (Silberberg, Krausberg en Weinberg) is toegevoegd.
    Zie betreffende topic-bericht.
  3. Bad Neuenahr – Niederzissen (100 km, 2100 hm). Fraaie route met rustieke landwegen, mooie panorama's en klimwerk met overwegend vriendelijke percentages!
  4. Bad Neuenahr – Freisheim (110 km, 2150 hm). Mooi compact klimrondje met beklimmingen, die grotendeels voorzien zijn van vriendelijke percentages en fraaie panorama's.
Stadtkyll...
  1. Stadtkyll – Harzheim (128 km, 2300 hm). ♻️ Noordelijke route richting Bad Münstereifel. Het betreft een ingekorte kopie van de Nöthen – Weiswampach (Lux)-route.
  2. Stadtkyll – Hallschlag (102 km, 1800 hm). ♻️ Ingekorte kopie van bovenstaande 1e route.
  3. Stadtkyll – Weiswampach (Lux) (120 km, 2200 hm). ♻️ Zuidelijke route richting Weiswampach (Luxemburg). Het betreft een ingekorte kopie van de Nöthen – Weiswampach (Lux)-route.
  4. Stadtkyll – Gondenbrett (75 km, 1400 hm). ♻️ Ingekorte kopie van bovenstaande 3e route, met nog een extra lus via Gondenbrett.
  5. Stadtkyll – Rodder (112 km, 2000 hm). Mooi nieuw rondje in oostelijke richting, met klimwerk dat rijkelijk voorzien is van aangename percentages. Uitgezonderd de venijnige klim vanuit Antweiler naar Rodder (3 km à 8%, max 14%).
Laatst gewijzigd door buzz op 03 sep 2023 19:36, 8 keer totaal gewijzigd.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 28 aug 2010 13:03

Tip: Hotel Maas in Lutzerath.
Een eenvoudig hotel met goede bedden en goed eten.
De eigenaar, Stefan Maas, fietst zelf ook en weet veel mooie hellingen.
Het ligt ca. 15 km van de Mosel, niet zo gek ver van Cochem.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 17 sep 2010 01:06

[quote="[i"]Doorgestuurd vanuit 't Ardennen-loket[/i]... hans darmstrong]@buzz
Rott lijkt me een leuke startplaats. Is het ook voor kortere ritten, 60-100 km, een goede uitvalsbasis? Tips?[/quote]
Het plaatsje Rott stelt zelf niet zoveel voor, Hans. Maar vanaf Aken is het wel snel en eenvoudig te bereiken. Ook voor kortere ritten zou je daar vandaan kunnen vertrekken, zeker als je 1 dag gaat fietsen. Als je er voor 'n weekend heengaat, zou mijn voorkeur naar Rurberg of Woffelsbach uitgaan. Mooie locaties aan de Rursee. Bovendien eindig je dan bij elke rit met een stevige afdaling! (Eventueel kan ik wel 1 of 2 kortere routes voor je uittekenen.)

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 17 sep 2010 04:36

Mooie foto reportage Buzz.
Ik heb ook een route door dat gebied (maar vanuit Eijsden) en herken enkele plaatsen op de foto's. Kom er jammer genoeg te weinig, is een zeer mooi en onbekend fietsgebied.
I Am SpeCiAliZed

montalbano
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 aug 2010 12:55

montalbano 17 sep 2010 09:45

Prachtige fotoreportage!

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 17 sep 2010 10:48

Buzz, 't zal voor volgend voorjaar zijn. Maar als je me aan een route kan helpen, zeer graag! Kan ik er alvast naar uitkijken!

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 17 sep 2010 20:03

[quote="hans darmstrong"]Buzz, 't zal voor volgend voorjaar zijn. Maar als je me aan een route kan helpen, zeer graag! Kan ik er alvast naar uitkijken![/quote]
Is prima, Hans. Wil ik alleen nog even weten hoe lang de route ongeveer zou moeten zijn, en waar je denkt te starten: Rott, of Rurberg, of...? Stuur me anders maar een pm'etje.
[quote="Montalbano"]Prachtige fotoreportage![/quote][quote="Roeieber"]Mooie foto reportage Buzz.
Ik heb ook een route door dat gebied (maar vanuit Eijsden) en herken enkele plaatsen op de foto's. Kom er jammer genoeg te weinig, is een zeer mooi en onbekend fietsgebied.[/quote]
Dank! Het is inderdaad een zeer aantrekkelijk — en nabij gelegen! — fietsgebied. Degene die de Grenslandklassieker weleens gereden heeft, kan er een beetje over meepraten. Gek genoeg worden er nog altijd meer trainingskilometers in Limburg en de Ardennnen weggetrapt.

Overigens hoeft eenieder geen schrik te hebben voor de bovenstaande route van 152km. Zoals beschreven, stuit je — afgezien van 2 muurtjes — grotendeels op lekkere lopers. Bovendien zijn er onderweg genoeg mogelijkheden om een pitsstop in te lassen, b.v. in Heimbach, Rurberg, Dedenborn, Imgenbroich, Rohren, etc.

Overnachten nabij de Rursee zou kunnen bij b.v. pension/café/konditorei Henn... (zie ook foto met appelgebak hierboven), of hotel Paulushof...

Plaats reactie