Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 06 aug 2019 19:17

Reynouts schreef: 29 jul 2019 23:46 Gisteren hebben we de ingekorte Effelsberg-route van Buzz gefietst (Dümpelfeld-route). Met wat vertraging (problemen met de fietsendrager en een kapotte buitenband) zijn we rond 11 uur gestart vanuit Nothen. Een beetje bewolkt, een graad of 20 en redelijk wat wind: mooie ingrediënten voor een fietstocht.

De route was erg mooi met als hoogtepunt de klim van Fuchshofen naar Reifferscheid. Een mooie start met haarspeldbochten en daarna door een open landschap met een prachtig vergezicht. Ook de klim naar Obliers. Daar zijn we nog even rechts verder omhoog gegaan om de klim af te maken. Helaas niet meer naar beneden gegaan om de Linder Hohe van de andere kant te beklimmen. De smalle klim naar de kapel (Huhnerberg) was ook een toffe klim, rustig, steil en weer een mooie omgeving. Daarna rustig teruggetrapt richting Bad Munstereifel en daar nog even wat gegeten. In totaal 110 kilometer met 2100 hoogtemeters. Een erg leuke dag die voor herhaling vatbaar is! Misschien dan toch de Hohe Acht erin zien te stoppen.

PS: Nogmaals bedankt voor de route Buzz! Op de grotere wegen was natuurlijk wel verkeer, maar verder bijna niemand gezien. Een enkele wielrenner in de hele tocht. In het begin liggen op twee plaatsen de wegen open (staat vroeg aangegeven), maar je kon er met de fiets wel prima overheen.
Aha, jullie zijn vorige week dus toch naar de Eifel geweest! Ik lees het bovenstaande routeverslag nu net pas. Had ook niet verwacht dat je het verslag naderhand aan het bericht van vorige week dinsdag zou toevoegen (i.p.v. een nieuw bericht te plaatsen). Mooi in ieder geval dat het voor herhaling vatbaar is!

Dank voor de positieve reactie. Zojuist heb ik jouw review dan ook toegevoegd bij de betreffende GPSies-beschrijving. If you don't mind...?

P.S. In zowel de Dümpelfeld- als Effelsberg-route zitten diverse trajecten — zoals de smalle Hühnerberg-klim — die volgens OSM onverhard zijn. Volgens mij niet. ;)

Gebruikersavatar
Reynouts
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2018 21:15
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Reynouts 06 aug 2019 19:30

Leuk dat je mijn ervaring toegevoegd hebt, helemaal goed. In de Dumpelfeld route is inderdaad alles verhard!

Heb alweer zin om te gaan, prachtig gebied.

Hoe zijn de routes on deze regio in vergelijking met die in Monschau? Erg vergelijkbaar of toch echt andere karakteristieken qua landschap en type klimwerk?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 06 aug 2019 23:34

De routemogelijkheden in beide regio's zijn wel redelijk vergelijkbaar, vind ik. In de Rureifel is het wel wat eenvoudiger om steile beklimmingen aaneen te rijgen, terwijl in de Vulkaneifel de lopers gemakkelijker bijeen te rapen zijn. Voorts is het voornaamste verschil met name de 'rust' die in de Vulkaneifel bijna overal te vinden is.

Hoe dan ook, volgens mij is het in beide regio's vrij eenvoudig om mooie routes met de nodige hoogtemeters uit te stippelen. ;)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 11 aug 2019 17:50

Heb zojuist deze Laacher See-route (160 km, 3600 hm) toegevoegd, eveneens met start/finish in Nöthen en usual suspects als de Hohe Acht, Linder Höhe en Nöthener Tannen. Voorts is in dit Vulkaneifel-rondje meer dan 100 km aan 'nieuwe' trajecten uitgestippeld, met uiteraard het broodnodige klimwerk.

Venijnige nieuwe beklimmingen zijn o.a. de Kirchstraße (2 km à 9%, max 18%), Bürresheimer Straße (1,5 km à 8,5%, max 17%) en het vermaledijde heen-en-weertje naar Burg Olbrück (2 km à 12%, max 22%).

Aantrekkelijke afdalingen zijn o.a. die vanaf de Hohe Acht naar Acht (8 km), die van Blasweiler naar Ahrbrück (11 km), alsook de muisstille 6 km vanuit Waldesch richting Nitztal / Schloss Bürresheim.

En wat te denken van de fraaie afzink in de — naar verluidt nog altijd actieve — Laacher-vulkaan...?! Mooi ook dat je daar nog zo'n 2 km pal langs kratermeer de Laacher See rijdt en aansluitend 600 meter à 11% omhoog moet klauteren om er weer uit te geraken. 8-)

Laacher See, het kratermeer met een omtrek van circa 8 km...
Afbeelding
Afbeelding

Abdij van Maria Laach...
Afbeelding

Op weg naar Burg Olbrück...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij best een aantrekkelijk rondje... ;)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door buzz op 17 sep 2019 12:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 11 aug 2019 18:24

Burg Olbruck (Check hoogteprofiel):

http://www.quaeldich.de/paesse/burg-olbrueck/
Bikers are not alone

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 11 aug 2019 18:26

buzz schreef: 11 aug 2019 17:50 Heb zojuist deze Laacher See-route (160 km, 3600 hm) toegevoegd, eveneens met start/finish in Nöthen en usual suspects als de Hohe Acht, Linder Höhe en Nöthener Tannen. Voorts is in dit Vulkaneifel-rondje meer dan 100 km aan 'nieuwe' trajecten uitgestippeld, met uiteraard het broodnodige klimwerk.

Venijnige nieuwe beklimmingen zijn o.a. de Kirchstraße (2 km à 9%, max 18%), Bürresheimer Straße (1,5 km à 8,5%, max 17%) en het vermaledijde heen-en-weertje naar Burg Olbrück (2 km à 12%, max 22%).

Aantrekkelijke afdalingen zijn o.a. die vanaf de Hohe Acht naar Acht (8 km), die van Blasweiler naar Ahrbrück (11 km), alsook de muisstille 6 km vanuit Waldesch richting Nitztal / Schloss Bürresheim.

En wat te denken van de fraaie afzink in de — naar verluidt nog altijd actieve — Laacher-vulkaan...?! Mooi ook dat je daar nog zo'n 2 km pal langs kratermeer de Laacher See rijdt en aansluitend 600 meter à 11% omhoog moet klauteren om er weer uit te geraken. 8-)
Wauw, ziet er uit als een leuke gevarieerde, maar pittige route! Krijg nu al zin om een weekendje Eifel te boeken. Is Nöthen dan ook een mooie standplaats?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 11 aug 2019 19:10

@Ypuh: Nöthen ligt dichtbij de A1 en is daarom wel handig als start/finish-locatie voor een rondje in de Vulkaneifel. Als ik meerdere dagen heen zou gaan, zou mijn voorkeur uitgaan naar een wat grotere plaats zoals Bad Münstereifel.

felipe07
Forum-lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 20 sep 2009 10:57

felipe07 11 aug 2019 21:15

Binnenkort ga ik voor het eerst in de Eifel fietsen.

Wat zijn de grootste verschillen tussen de Laacher See route en de vernieuwe Effelsbergroute ?

Zijn beide routes volledig asfalt ?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 12 aug 2019 12:23

@Felipe07: De Laacher See-route is 7 km langer, bevat meer hoogtemeters en iets meer steile trajecten. De overeenkomst is dat beide routes verhard zijn en vooral warm aanbevolen worden. ;)

felipe07
Forum-lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 20 sep 2009 10:57

felipe07 12 aug 2019 16:00

Heb je ook een route die in de buurt van Deudesfeld voorbij komt? Ongeveer 100 km / 2.000 hoogtemeters?

freakyy
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 jul 2016 15:46

freakyy 12 aug 2019 17:30

Over twee weken ook weer die kant op, ondertussen vaste prik geworden om elk jaar een weekendje Eifel te doen. Zoals elke keer worden de routes van Buzz overgenomen of licht aangepast, opnieuw erg veel dank! De Dümpelfeld route ziet er goed uit.

Gebruikersavatar
Reynouts
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2018 21:15
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Reynouts 12 aug 2019 18:11

Afgelopen donderdag nog een keer teruggegaan naar de Eifel, aangezien het zo goed was bevallen.
Dit keer een kortere variant van de Effelsbergroute gemaakt in combinatie met de eerdere tips van Buzz. Voor ons is 100km met 2000hm een ideaal rondje voor een dag op en neer naar de Eifel.

Gestart vanuit Wershofen met een afdaling, daarna natuurlijk Fuchshofen-Reifferscheid gepakt (de favoriet van de vorige keer). Van Pomster naar Barweiler is de weg wel bijna geheel opgebroken, dus daar een stukje moeten lopen. De afdalingen naar Adenau en vanaf de Hohe Acht richting Kessling waren genieten. Er was bijna niemand op de weg, wel wat auto's, maar weinig motoren. Wielrenners waren op een hand te tellen. Ook de regen bleef ons bespaard. De Linder Hohe klim vond ik een leuke, die door en na het dorp nog even flink doorzet. Weer even gestopt bij het bakkertje op de hoek in Schuld (Backerei Schlosser) met een aardige vrouw om de bidons te vullen en wat te kopen.

Nogmaals voor herhaling vatbaar, maar dan ga ik voor een verkorte/aangepaste versie van de Laacher See-route van Buzz,

Dit was de route die we deze keer gedaan hebben:
https://www.strava.com/routes/20861826
Circa 100km 2000hm vanuit Wershofen

En dit is de route die we voor de volgende keer op het programma zetten:
https://www.strava.com/routes/20992413
Vanuit Adenau langs de Laacher See. Wel meteen de Hohe Acht op zonder warming-up..

In de dorpjes Nothen en `Wershofen is trouwens niet veel te doen (volgens mij niet eens een supermarkt of restaurantje), die zou ik dus niet kiezen als standplaats voor een weekend. Bad Munstereifel vonden wij wel een gezellig plaatsje, ook in Adenau is genoeg te doen.

Plaats reactie