Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

ROXIII
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2017 13:00

ROXIII 27 dec 2017 13:06

Hallo,

Wie kan me vertellen of het weggetje tussen Hellenthal, langs de Oleftalsperre, naar de B258 op de racefiets te rijden is?

Op Duitse fora roept de ene ja maar sommigen hebben het ook over een onverhard stuk?

Met name het klimgedeelte met 2 haarspeldbochten vanaf het stuwmeer naar de b258: asfalt? Of (deels) onverhard? En hoeveel meter onverhard dan?

Wie er bekend is; ik lees het graag!

Groet,

Rob

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 29 dec 2017 18:55

@Rox: De beklimming van de spectaculaire Oleftalsperre is prima geasfalteerd, daarna — over de noordelijke weg langs het stuwmeer, met fraai uitzicht (!) — wordt het al een stukje minder. En van de aansluitende klim naar de B258 is de eerste ±500 meter onverhard (gravel). Het restant is weliswaar geasfalteerd maar inmiddels van een mindere kwaliteit. Niettemin allemaal goed te doen op racebandjes.

Bedenk overigens dat de B258 niet zo'n fijne weg is om te fietsen. Doorgaans rijdt het gemotoriseerde (vracht)verkeer met een dikke 100 km/u (veelal dicht) langs je heen, met name op het traject richting Monschau. Dan rijd ik toch liever op een rustiek gravelklimmetje ergens in de middle of nowhere. ;)

Let wel, om het voor fietsers wat veiliger te maken op de B258, is er de laatste jaren wel gewerkt aan een (parallel gelegen) breed fietspad tussen Höfen en Schöneseiffen, dat bij mijn weten helaas nog niet voltooid is. Van west naar oost...
  • Het eerste traject (2 km) — vanaf de K26 tot Brather Hof — was er al.
  • Het tweede traject (3,5 km) — tussen Brather Hof en Wahlerscheid (L245) — is nog niet aangelegd.
  • Het derde traject (5 km) — tussen Wahlerscheid en Schöneseiffen — is inmiddels wel gerealiseerd.

ROXIII
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2017 13:00

ROXIII 29 dec 2017 19:34

Bedankt voor je reply Buzz!

Het was inderdaad bedoeld om de drukke B-strasse te omzeilen... ik zal eens in de groep polsen of ze 500m gravel OK vinden.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 30 dec 2017 14:36

@ Buzz (of iemand anders) ken jij de Ourberg klim vanuit het plaatsje Stoubach (grens met Duitsland)? Is iets verder door als Weweler, dan scherp rechtsaf en meteen steil omhoog.
Ik ben bezig route uit te zetten voor het komend jaar,
zat wat te Streetviewen toen kwam ik deze weg tegen.
Prachtige maar volgens mij zeer zware klim. Wellicht een onbekend pareltje.
Kan trouwens ook zijn dat dit gedeelte ook nog gewoon de Ardennen zijn.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 31 dec 2017 16:55

Da's inderdaad een pareltje, Puffdaddy. Ik heb de Ourberg vanuit Stoubach (±2,4 km) nog niet gereden, maar wilde 'm destijds wel al in de Schwarzer Mann-route stoppen. Met name de eerste kilometer met een gemiddeld percentage van bijna 14% ziet er aantrekkelijk uit. ;)

Opmerkelijk overigens dat deze beklimming op vele kaarten als 'onverhard' wordt aangeduid (bruine stippellijn bij OpenStreetMap), terwijl ie in de praktijk toch (grotendeels) keurig geasfalteerd is.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 08 jan 2018 00:25

Ja, de mappers (mensen die de Open Street Map zelf aan kunnen passen),
hebben dit nog niet gedaan. Iemand moet de moeite nemen om dit de doen.
Mappers zitten over heel de wereld.
Buzz, niets voor jou?
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 08 jan 2018 12:28

Tja, in die contreien wemelt het van de geasfalteerde wirtschaftswegen, die ten onrechte als onverhard worden aangeduid. Aardig klusje als je ze echt allemaal — zowel in de Eifel als de Ardennen — wilt aanpassen! Zou ik wel mijn werk van willen maken. :winkthumb:

Overigens liggen daar vlakbij de Ourberg nog wel meer van die fijne klimmetjes (met max-percentages rond de 20%), zoals de Mauer von Oberhausen en de Mauer von Ouren. Ook niet te versmaden dus. ;)

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 09 jan 2018 00:10

Buzz (en andere geïnteresseerde), hieronder de link om "mapper" te worden.
Het houdt best nog wel wat in om aanpassingen daadwerkelijk uit te voeren.
maar het kan wel een leuke hobby binnen een hobby zijn om nog meer mensen te helpen door de juiste wegen en beekjes, bruggen, bankjes enz. op de kaart te zetten.
Iedere "mapper" woont in een andere hoek en zodoende worden er toch veel dingen bijgewerkt zonder dat wij als veelvuldige gebruikers van Open Street Map dit weten.
Zonder deze mensen kunnen wij niet een presiese route uitzetten en deze op onze GPS slingeren.
Eventuele forumleden die hieraan meewerken: BEDANKT :like:

De link: http://www.openstreetmap.org/#map=8/52.154/5.295
Bikers are not alone

Heppiebianchi
Forum-lid
Berichten: 1427
Lid geworden op: 23 apr 2015 21:36
Locatie: Amstelveen

Heppiebianchi 16 jan 2018 18:11

Iemand ervaring met dit adres ?
https://www.wielerherberg.nl
Ik vind het er wel leuk uitzien,nou ben ik niet z’n klimmer maar vind het er wel aantrekkelijk uit zien.
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 27 jan 2018 08:23

Wij willen in het voorjaar met een paar vrienden een weekendje op pad voor wat klim kilometers. Zaterdag ronde Luxemburg (JNC bijvoorbeeld) en dan zondag uurtje/anderhalf rijden richting Eifel om daar sowieso de Hohe Acht mee te pakken. Zijn er mooie routes bekend een beetje links onderin van de Hohe Acht? Kilometertje of 120-160 ofzo...

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 29 jan 2018 17:43

@Juppehup: Wellicht dat je deze route (deels) kunt gebruiken. De start/finish van dit rondje (155 km, 3100 hm, inclusief Hohe Acht) is in Jünkerath (vlakbij Stadtkyll).

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 29 jan 2018 21:39

buzz schreef: 29 jan 2018 17:43 @Juppehup: Wellicht dat je deze route (deels) kunt gebruiken. De start/finish van dit rondje (155 km, 3100 hm, inclusief Hohe Acht) is in Jünkerath (vlakbij Stadtkyll).
Ziet er goed uit. Die had ik nog niet gevonden!
Waar tover je die toch weer vandaan 😉
Anyway, superbedankt.

Plaats reactie