Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 12 mei 2018 22:08

havana schreef: 05 mei 2018 19:46 In plaats daarvan daal ik af naar de Rursee via een geitenpad, en rijd ik via een prachtige onverharde weg richting Vogelsang. Aldaar de hangbrug over en direct gaat het steil omhoog richting het kamp. Mensen kinderen wat is dit een steile wand :shock:.
Mooi gravelpaadje is dat ja en dan die enorme klim.
Ik had hem vorig jaar al eens opgereden, maar vandaag deed die goed pijn. Blij dat ik naar 34x30 kon schakelen en soort van rustig omhoog kon rijden.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27553
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 mei 2018 22:26

Vandaag een steile wand gedaan die nóg een pakje lastiger was, lees voor meer info het onderstaande verslag ;)

============
Al jaren is de zaterdag na Hemelvaart gereserveerd voor fietsen met ons clubje bestaande uit mijzelf, @csteenbe, @magoo en @dapoker. Laatstgenoemde moest helaas verstek laten gaan dit keer wegens andere bezigheden.

@csteenbe opperde eens wat dieper de Eifel in te trekken en de rest vond het een goed idee. Het werd de Effelsbergsroute van wie anders dan Eifelkenner Buzz. Als startplaats kozen we Nöthen, helemaal in het noorden. Vanuit Bilthoven zo'n 2,5 uur rijden, vanuit Maastricht net geen 1,5 uur. Om 9:00 starten we met prachtig weer, we hebben ons goed ingesmeerd en de armstukken mogen thuis blijven.

Wat meteen opvalt is de enorme rust. Vooral in het eerste deel van de route komen we nauwelijks mensen tegen. De panorama's zijn werkelijk fantastisch en dat geldt ook voor het wegdek. Voor we het weten zijn we in Jünkerath. In Ahrdorf stoppen bij de molen/camping voor een kop koffie + wat Apfelstrudel. Daarna volgt een soort Chramballes, gevolgd door de Arenberg. Wat een geweldig uitzicht hier!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende hindernis is de Reiffenscheid, waarvan wij denken dat het de Höhe Acht al is. 6 km aan 6% klimmen, het is echt genieten. Het uitzicht op de top is evengoed fantastisch.

We dalen nu af naar Adenau, waar het gezellig druk is. Het is nu dan echt tijd voor de Höhe Acht. Erg druk hier, Stelvio-achtig. Auto's, wandelaars, motoren. Maar goed, de Höhe Acht is wel een bucketlist-klimmetje dus wie willen we kosten wat kost afvinken. Ook het heen-en-weertje naar de top wordt uiteraard meegepakt, ik krijg het zelfs voor elkaar fietsend de toren te bereiken. Omlaag moeten we wel een stukje lopen... ;)

Afbeelding

Na de prachtige door Buzz aangekondigde afzink van liefst 19 km is het tijd voor de Linder Höhe. Ik rijd hier met @csteenbe naar boven. Hij maakt een kleine inschattingsfout door met het dorp in het zicht al volle peut naar boven te rijden maar de top blijkt nog een eindje verder te liggen. Toch lukt het ons in een leuk tempo boven te komen. Er volgt nu wéér een prachtige afdaling en dan resten ons nog twee beproevingen. Eerst de Windheckenweg, een steil kreng door Bad Münstereifel. Eerst denken we dat dit het steile kreng op het einde van de route wel moet zijn. Zou best gekund hebben. Maar nee, onze Buzz wil ons écht dedde hebben en stuurt ons ook nog over de vreselijke Nöthenen Tannen. :lol: :shock:

Ik heb in mijn leven al behoorlijk steile wanden beklommen. Ik noem een Ferme Libert, Stockeu, Thier de Coo, Steinstrasse, Lärchenweg, Kleeberg, Widdauer Mauer, Grünentaler Strasse, Meuchelberg, enz maar dit is toch de allersteilste die ik ooit gereden heb. Mijn god wat een verticaal asfalt, vooral in het begin. Heeft vind ik weinig meer met fietsen te maken, de volgende keer rijd ik er lekker omheen ;)

Afijn, we bereiken de top, de oude @csteenbe is mooi als eerste boven, chapeau :) Ikzelf rijd enigszins op reserve, omdat ik gewoon niet weet hoe lang dit kreng is. Daarna is het uitbollen en zijn we binnen no time weer bij de auto. In de naastgelegen BistroB laten we ons het bier en de curryworst uitstekend smaken...

Afbeelding

De cijfers: 158 km met nét geen 3000 hm.

Fotocredits: @magoo

Buzz veel dank voor de route. Echt prachtig, zeer van genoten :winkthumb:
Laatst gewijzigd door havana op 13 mei 2018 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 13 mei 2018 07:52

Idd wat een prachtige route, zelden zo een mooie fiets trip gemaakt buiten de Alpen enzo maar dat is ook weer anders dit is voor mij "kort" bij huis.

Die Hohe Acht was een mooie klim partij, druk, maar dat mocht de pret niet drukken. Het laatste stukje van het geitenpad schat ik net verkeerd in en de pijp is ook aardig leeg en besluit af te stappen, voordat ik omval, **** 10 meter maar dat wist ik dus niet.

Maar verder kende de route veelal mooie lopers van 6 a 8 % en met een behoorlijke lengte, echt top om te doen om daar volle bak tegenaan te rijden, ook al kun je je vergissen waar de top is..... maar dan zet je het gas er nog eens op.

Bad Münstereifel, Berg Strasse.... ik dacht echt die Buzz die wilt me hier laten sterven hahaha, Je hebt steil en steil maar dit is een compleet andere definitie van steil...hoogte profiel aangezet dus wist waar ik zat op de "klim", en bovengekomen... ;-)

Wederom Buzz practhige route en vraag me wel eens af hoe je al deze wonderschone wegen vind, echt chapeau!
YFood !!!

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 13 mei 2018 11:36

Mooie verslagen mannen.
Hier wat info over de Nöthener Tannen:

http://www.quaeldich.de/paesse/noethener-tannen/
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
magoo
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 nov 2006 14:52

Gebruikersavatar magoo 13 mei 2018 12:07

Ik heb niet zo veel toe te voegen aan de verslagen van de mannen hierboven, maar wil toch even mijn eigen ervaringen beschrijven van gisteren. Het was inderdaad een prachtige route en vooral het eerste stuk stond ik versteld van de rust om ons heen. Altijd leuk om een toertocht te rijden ("gezellig" vinden we dat in Brabant) maar om in zo'n mooi landschap en met zo weinig verkeer te mogen rondtoeren was echt een genot! Op de Hohe Acht was dat wel anders maar dan viel er genoeg te zien, als je van snelle auto's houdt ten minste. Nog nooit zoveel Porsches in één dag gezien... (en ik woon in Breda Zuid dat wil wat zeggen ;) ;) )

Onderweg haalden we wat herinneringen op aan de Waalse Pijl: deze bocht lijkt wel op de laatste bocht van de Maquisard ... Ik zei nog op het laatst: zolang je maar niet zegt: dit lijkt wel op de Redoute... Dat was ook niet zo, maar het was erger! En mijn benen begonnen toen al aardig aan hun limiet te komen dus hier was ik niet blij mee. Gelukkig was er halverwege een vlak parkeerplaatsje voor een garage waar ik even de benen kon verlichten voor de laatste paar honderd meter klauteren. En dan zie je later op de kaart hoe eenvoudig je dit kreng had kunnen vermijden... Dat is dan voor de volgende keer want die gaat er zeker komen! Een dikke aanrader deze route!

Het bier en de curry worst smaakten uitstekend na afloop, dus na Plan A, het fietsen, is PlanB ook uitstekend bevallen!

https://www.relive.cc/view/1567184124
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 13 mei 2018 12:36

puffdaddy schreef: 13 mei 2018 11:36 Mooie verslagen mannen.
Hier wat info over de Nöthener Tannen:

http://www.quaeldich.de/paesse/noethener-tannen/
Had je deze site niet wat eerder kunnen posten/vertellen...
Wat een ideale site om de klimmetjes uit te zoeken voor je route!!

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 14 mei 2018 00:12

@Havana, @Csteenbe, @Magoo: Mooie, sfeervolle foto's! En leuk om te lezen dat jullie volop genoten hebben, van met name de panorama's rondom, de aangename lopers en het Stelvio-achtige dak van de Eifel. Begrijpelijk ook dat er vanuit Bad Münstereifel lekker rustig, enigszins slingerend omhoog gereden werd... om zodoende nog wat langer te kunnen genieten van het verticale toetje. :mrgreen: ;)

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 14 mei 2018 11:02

Vraagje voor de Eifel experts; Naast fietsen is open water zwemmen als triatleet voor mij ook belangrijk. Is er ergens een mooi meer waar langere afstanden te zwemmen zijn en tevens als uitvalplaats te gebruiken is voor mooie fiets rondes?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27553
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 mei 2018 11:08

Einruhr kun je prima zwemmen in de Rursee (ook langere afstanden) MAAR zelfs in de zomer is het wel koud dus je moet een wetsuit meenemen.

Dit is ook een prima uitvalsbasis om te fietsen. Je vindt er diverse hotels, pensions en Ferienwohnungen.

Afbeelding

In Rurberg is ook een "afgedamd" deel van de Rursee waar je ook prima kan zwemmen. Stukje warmer dan de Rursee zelf ;)

Afbeelding

Ook Rurberg is een prima uitvalsbasis.

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 14 mei 2018 11:24

Misschien is de Laacher See / Maria Laach dan ook een optie.

P.s: mooie verslagen Havana, Kilowat en kornuiten, respect voor diegenen die op de Hohe Acht helemaal tot bij de Turm kwamen.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8530
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 mei 2018 13:51

Mooi werk mannen,over een kleine 3 weken ook lekker rijden in Eiffel.
Met steile wand rijden praten we over +15%😂
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 14 mei 2018 14:24

;) Ter geruststelling, bij de GPSies-beschrijving van de Effelsberg-route staat de coyote-variant van de Nöthener Tannen reeds als volgt beschreven.

De route verloopt vanuit Bad Münstereifel via de steile Bergstraße naar de top. Stevige klim van 1 km à 12%, met halverwege een stuk van 500m à 16% (max 20%). Te stevig? Omhoog via de roodgestippelde Nöthener Straße (L165) is 'n eenvoudiger alternatief (1 km à 9%). Ga dan vanaf de Willy-Brandt-Straße rechtsaf de L165 op, om zodoende op de top de route weer te vervolgen...

Afbeelding

Plaats reactie