Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

Finche
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 aug 2018 13:09

Finche 04 sep 2019 11:26

Hé Buzz,

Prachtig uitgewerkt topic! Bijna te veel informatie om allemaal uit te spitten ;)

Ik zou binnenkort graag voor de eerste keer naar de Eifel gaan fietsen. Standplaats wordt waarschijnlijk Manderscheid (Vulkaneifel).

Heb je toevallig enkele routes (tussen 80 en 160) die in deze regio te rijden zijn, of enkele tips om een mooie route samen te stellen, en de mooiste klims die we zeker moeten gedaan hebben?

Of raad je betere locaties aan, om te kamperen en te fietsen in deze regio?

Bedankt!

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 04 sep 2019 12:18

Henkie284 schreef: 03 sep 2019 19:12
hopjes schreef: 03 sep 2019 16:15 Beste eifel bezoekers, ik wil graag met 2-3 medefietsers binnenkort een weekendje eifel pakken om 2-3 dagen te fietsen. Ik heb hier al veel tips en routes voorbij zien komen!
Ik heb al eea uitgezocht maar ik ben op zoek naar het volgende. Ik zoek een hotel/gasthaus met minimaal 2 slaapkamers in de buurt van wat vertier/levendigheid... EN een mogelijkheid in de buurt om met een camper te staan. 1 of 2 kilometer afstand is geen probleem mits het maar wel legaal is en elektriciteit/water beschikbaar.

Via tips hier kwam ik bv al uit in adenau en bad munstereifel, echter zit daar geen camping in de directe omgeving.

Weet iemand van jullie een dergelijk gasthof in de buurt van een stadje met bv een grote parkeerplaats oid.
bedankt!
Bij Heimbach zitten campings en hotels in de buurt. Oud stadje met meerdere restaurants aan de Rursee in het noorden van de Eifel. Niet zo centraal, maar je kunt toch wel meerdere kanten uit. En het is daar mooi. De klim langs het klooster is mooi, met de afdaling naar Gemünd erna. De afdaling vanuit Schmidt is schitterend. Verder ken ik het niet zo goed. Ik ben er 3x geweest, maar met verschillende mensen die allemaal ongeveer hetzelfde rondje om het meer wilden rijden.
dank voor je tip!

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 05 sep 2019 18:32

lupo schreef: 03 sep 2019 18:06 Ik wil wellicht met een vriend van me de Lammersdorf 85km, 1600hm rijden. Alleen ik krijg de melding dat de rit privé is. Zou je hem willen delen? :)
Inmiddels is die route weer vrijelijk te downloaden.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 05 sep 2019 18:54

@Finche: Nee, ik heb vooralsnog geen routes op de GPSies-plank liggen die (het zuidelijk gelegen) Manderscheid op relatief korte afstand passeren. In die regio liggen overigens niet echt beklimmingen van enige naam of faam. Niettemin kan je er best mooie routes met de nodige hoogtemeters uitstippelen. Als je de omgeving niet kent, is het met name handig om allereerst de Bundesstraßen te vermijden en voorts zoveel mogelijk kronkelige wegen — waarbij doorgaans de meeste hoogtemeters te rapen zijn — aaneen te rijgen.

Gebruikersavatar
bkrmn
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 jul 2013 22:08
Locatie: Amersfoort e.o.

Gebruikersavatar bkrmn 05 sep 2019 22:37

Misschien iets te Zuidelijk om hier in het topic standplaats Eifel te vragen maar iemand nog mooie routes rondom Saarburg? Ligt ter hoogte van Luxemburg, net onder Trier in Duitsland.
Morgen vertrek ik voor een weekje Landal Warsberg (bovenaan de heuvel bij Saarburg). Heb al wel een paar routes van gpsies geplukt.

Gebruikersavatar
bkrmn
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 jul 2013 22:08
Locatie: Amersfoort e.o.

Gebruikersavatar bkrmn 05 sep 2019 22:37

.

Finche
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 aug 2018 13:09

Finche 06 sep 2019 12:17

buzz schreef: 05 sep 2019 18:54 @Finche: Nee, ik heb vooralsnog geen routes op de GPSies-plank liggen die (het zuidelijk gelegen) Manderscheid op relatief korte afstand passeren. In die regio liggen overigens niet echt beklimmingen van enige naam of faam. Niettemin kan je er best mooie routes met de nodige hoogtemeters uitstippelen. Als je de omgeving niet kent, is het met name handig om allereerst de Bundesstraßen te vermijden en voorts zoveel mogelijk kronkelige wegen — waarbij doorgaans de meeste hoogtemeters te rapen zijn — aaneen te rijgen.
Bedankt voor de tips Buzz!
Onze uitvalsbasis ligt nog niet vast, en we gaan vooral op prospectie voor een goede locatie voor een fietsvierdaagse in voorjaar 2020...
Wat is volgens de kenners van de streek hier de beste uitvalsbasis om mooie, rustige en uitdagende fietstochten te maken?
De Eifel is zo uitgestrekt en versnipperd(?) dat ik nogal moeite heb om er een helder overzicht van te krijgen...

Tips voor een basic accomodatie voor een groep van ~20 personen zijn ook heel erg welkom!

Bedankt :)

Koen87
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 15 sep 2019 19:39

buzz schreef: 23 aug 2019 15:52 Vers van de GPSies-pers... ;)

Zoals beloofd even een korte terugkoppeling. We hebben enkel de route vanuit Tondorf gereden, vanwege wat fysieke malheur vandaag gekozen voor een licht ritje.

Ontzettende mooie route die loopt door een aantal plekken waar je als leek niet snel zal komen (dit ook getuige de statistieken op strava). Mooie vergezichten en leuke klimmetjes (inclusief haarspeldbochten). Dikke aanrader, dankjewel voor het maken van de route. We hebben ervan genoten!👍🏻

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 16 sep 2019 13:17

Koen87 schreef: 15 sep 2019 19:39 Zoals beloofd even een korte terugkoppeling. We hebben enkel de route vanuit Tondorf gereden, vanwege wat fysieke malheur vandaag gekozen voor een licht ritje.

Ontzettende mooie route die loopt door een aantal plekken waar je als leek niet snel zal komen (dit ook getuige de statistieken op strava). Mooie vergezichten en leuke klimmetjes (inclusief haarspeldbochten). Dikke aanrader, dankjewel voor het maken van de route. We hebben ervan genoten!👍🏻
Nice to know, Koen! Aangezien 'jouw' route een verkorte versie van de Effelsberg-route is, heb ik je reactie toegevoegd bij de GPSies-beschrijving aldaar. :winkthumb:

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 17 sep 2019 14:05

Beste buzz,
Vraagje mbt route Die Hohe Acht, is die route helemaal over asfalt?

Na ongeveer16km (einruhr) gaat jouw route niet over de B266 maar onderlangs naar morsbach. Ik hoop binnenkort een 3tal dagen rond te toeren in de eifel maar bij voorkeur alleen verharde weg.
thx!

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 17 sep 2019 19:20

Beste hopjes,
Zie tekst en uitleg bij de omschrijving van de GPSies-track onder het 'Sauerbachweg'-kopje (met daarbij twee afbeeldingen).

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 18 sep 2019 08:52

buzz schreef: 17 sep 2019 19:20 Beste hopjes,
Zie tekst en uitleg bij de omschrijving van de GPSies-track onder het 'Sauerbachweg'-kopje (met daarbij twee afbeeldingen).
Aha duidelijk, dankjewel! ps; ik was niet bekend met gpsies-track en wist niet van het bestaan van extra comment af.
We gaan het meemaken over een dag of 10 :-)

Plaats reactie