Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 17 feb 2020 12:44

WD-40 schreef: 15 feb 2020 20:39 Poeh, wat een mooie plaatjes zeg. Ben van plan om 27 februari tot 1 maart naar de Eifel te trekken en door deze plaatjes begin ik toch wel te twijfelen tussen Rursee of de regio van de Gänsehals-route. Vermoed dat ik me daar ook wel 4 dagen kan vermaken.
Vanuit (standplaats) Altenahr vertoef je op 5 km van Dernau alsook op 5 km van Brück, van waaruit je respectievelijk de Weinberg-route en de Effelsberg-route eenvoudig kunt oppikken. Om maar enig idee te geven — en jou wellicht nog iets meer aan het twijfelen te brengen. ;)

Altenahr...
Afbeelding
Afbeelding

WD-40
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 apr 2019 13:16

WD-40 23 feb 2020 11:35

Helaas willen de voorspellingen nog niet echt meewerken. Misschien kan ik beter tot april wachten want de afgelopen maanden is het nog geen één keer lekker weer geweest als ik een weekendje weg probeerde te plannen.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 24 feb 2020 14:51

Inderdaad, komend weekend wordt er (vooralsnog) matige tot zware sneeuwval en regen verwacht. Nou ja, mooie routes lopen doorgaans niet weg en kunnen dan ook best enige tijd uitgesteld worden. :winkthumb:

Joeyy
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 nov 2015 20:14

Joeyy 28 feb 2020 22:13

Beste Eifelgangers, even een vraagje... In plaats van een week Mallorca (laatste week april) zat ik te kijken naar een locatie op rijdafstand voor een lekker weekje zwemmen, fietsen en lopen. Ben van plan om mijn tijdritfiets mee te nemen om daar veel op te fietsen (zo'n 400-500km), zouden jullie de eifel regio dan aanraden? De Ardennen of Limburg valt voor mij af aangezien het te stijl is en niet echt specifiek is voor de wedstrijden.

Zijn de klimmen in de Eifel net zo stijl of kan ik daar ook wat langere klimmen/routes rijden die niet te stijl zijn? Zoja, waar moet ik dan ergens zitten? Looppaden zullen er vast wel zijn en zwembaden/water komt dan later wel :). Thanks!

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 28 feb 2020 22:32

Joeyy schreef: 28 feb 2020 22:13 De Ardennen of Limburg valt voor mij af aangezien het te stijl is....

Zijn de klimmen in de Eifel net zo stijl of kan ik daar ook wat langere klimmen/routes rijden die niet te stijl zijn?
Stijl en steil, het blijft een instinker voor fietsers. Kort door de bocht, 'stijl' is voor literatuurliefhebbers, 'steil' voor wielerfanaten.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 29 feb 2020 05:30

Als je de routes van Buzz op de vorige pagina opent kun je de hoogteprofielen zien en met je muis de stijgingspercentages. Ik weet niet wat jij onder steil vindt vallen maar dat kun je dan zelf beoordelen. De wegen zijn in ieder geval kwalitatief beter en er zitten wat langere klimmen tussen. Maar er zitten ook in de Eifel wel wat kuitenbijters tussen.
o'7o

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 01 mar 2020 15:32

In de Rureifel/Vulkaneifel/Hocheifel zijn in ieder geval voldoende 'lopers' te vinden. Maar ook in Limburg kan je prima rondjes rijden, waarbij (al te) steile trajecten vermeden worden.

En om enig idee te geven van de reistijd vanuit noordelijke richting (zoals Eindhoven) naar diverse start/finish-locaties in de Eifel, is het allicht handig om een vergelijking te maken met de reistijd naar het 'dichtstbijzijnde' plaatsje Rott. Oftewel, de tijd dat je (volgens ViaMichelin) langer onderweg bent dan naar Rott...
  • Imgenbroich: + 13 minuten
  • Simmerath: + 16 minuten
  • Steckenborn: + 18 minuten
  • Monschau: + 23 minuten
  • Rurberg: + 23 minuten
  • Einruhr: + 24 minuten
  • Heimbach: + 35 minuten
  • ...
  • Nöthen: + 25 minuten
  • Bad Neuenahr: + 29 minuten
  • Altenahr: + 32 minuten
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 mar 2020 07:13

Weet iemand hoe lang de Grunentalstrasse nog dicht is?

@Buzz

Ik heb een persoonlijke vraag voor je, zou je mij een mailtje willen sturen? frankjansen [at] xs4all [punt] nl. Dank

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 04 mar 2020 18:38

Het laatste wat ik er van gelezen heb, is dat de werkzaamheden bij de Grünentalstraße in mei (2020) voltooid zullen zijn.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 08 mar 2020 17:35

Geïnteresseerd in de vernieuwde Effelsberg-route en de nieuwe variant? Lees dan verder... ;)

De Effelsberg-route is zojuist her en der aangepast...
  • De eerste 10 km van de route is compleet gewijzigd. Is nóg rustiger geworden. 8-)
  • Het heen-en-weertje naar de Hohe Acht-top is verwijderd, evenals de lus over Jammelshofen naar Kaltenborn.
  • De Freisheim-lus tussen Winnen en Wald is toegevoegd, inclusief de nijdige Meisenberg (500m à 10%, max 19%).
  • Het aantal km's en hm's is vrijwel hetzelfde gebleven.
  • Resulterend in Nöthen – Effelsberg – Nöthen v4.0 (152,5 km, 3300 hm).
Tevens heb ik nog een korte variant van de Effelsberg-route uitgestippeld. Namelijk de Obliers-route, eveneens met start/finish in Nöthen (vlakbij het parkeerterreintje van de St. Willibrord-kirche). Zowel de eerste 57 km als de laatste 42 km van beide routes zijn exact hetzelfde. Alleen de tussenliggende lus is anders. De Effelsberg-route verloopt dan o.a. via de Hohe Acht en de Linder Höhe, terwijl deze route de Bergstraße (vanuit Schuld) en de Hürnigskopf (inclusief de fraaie Obliers-haarspeldbochten) meepikt.

Let wel, volgens Alltrails bevat de route zo'n 3200 hoogtemeters. Volgens mij circa 2600 hm. Zie Nöthen – Obliers – Nöthen (122,5 km, 2600 hm) met het navolgende klimwerk...
  1. Johanneskreuz... 3 km à 6%
  2. Vollmert... 3 km à 5%
  3. Ohlenhard... 3 km à 5%
  4. Aremberg... 4 km à 7%
  5. Reifferscheid... 6 km à 6%
  6. K26 - Bergstraße... 3 km à 6,5%
  7. Hühnerberg... 7 km à 4,5%
  8. Winnen... 3 km à 6%
  9. Meisenberg... 500 m à 10% (max 19%)
  10. Wald... 3 km à 5% (max 17%)
  11. Ashfordstraße... 1,5 km à 8,5%
  12. Nöthener Tannen... 1 km à 12% (max 24%)
Ter illustratie, een paar doorkomstplaatsen...

Eerste km's vanuit Nöthen (over de Hohnerweg) naar Hohn, met uitzicht op...
Afbeelding

Ohlenhard...
Afbeelding

Vanuit Obliers middels 6 haarspeldbochten omhoog richting Plittersdorf...
Afbeelding
Afbeelding

Fuchshofen...
Afbeelding

Reifferscheid...
Afbeelding

Strak afdalen via Winnerath naar Schuld...
Afbeelding

Vanuit Schuld over de Bergstraße klimmend richting Insul...
Afbeelding
Afbeelding

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 08 mar 2020 18:12

Als dat recente foto's zijn, dan spring ik direct in de auto ;)

Thanks voor de update. Staat dit jaar zeker op de ToDo list ;)

MennoG
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 okt 2017 20:15

MennoG 12 mar 2020 12:04

Epische routes! Ga er dit jaar eens een weekendje vertoeven!

Vraagje: Welke standplaats raad je aan en waarom? Nöthen of Bad Neuenahr? Of ergens tussenin?

Plaats reactie