Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 10 sep 2020 16:02

Of de andere routes mooier zijn weet ik niet maar ik ben zelf een paar jaar achter elkaar regelmatig in Kempenich geweest en vond het daar een mooie omgeving met Hohe Acht, Adenau, Ahrweiler en Laacher See in de nabijheid. Omgeving Ramersbach was voor mij ook altijd een kuitenbijtertje maar er is veel daar in die buurt.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Blo135
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29

Blo135 10 sep 2020 18:20

buzz schreef: 09 sep 2020 19:51
@Blo135: Op basis van het routekaartje valt er weinig zinnigs over jouw geplande route te zeggen.
Dit zijn 2 voorbeeld routes zoals nu gepland staat:
https://www.alltrails.com/explore/recor ... 00-8f7d807

https://www.alltrails.com/explore/recor ... 38-cf004fd

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 10 sep 2020 23:42

Reynouts schreef: 10 sep 2020 14:18 Alweer ruim een jaar geleden dat ik twee (aangepaste) routes van Buzz gefiets heb, maar komend weekend hoop ik er weer eentje aan toe te kunnen voegen!

Ik had het idee om dit keer de route vanuit Adenau naar de Laacher-see te doen (die heette destijds Adenau – Laacher See – Adenau (115 km, 2500 hm), stuit nu op een 404, reden is bekend.). Ik zie er niet veel over terugkomen in dit topic, dus het lijkt erop dat deze niet zo populair is.

@buzz: weet jij of de route Adenau – Laacher See – Adenau nog steeds "goed" begaanbaar is? Ik heb toen al eens wat uitgestippeld waar jij wat opmerkingen over had gemaakt, die heb ik wel doorgevoerd en opgeslagen in Strava.

Wat zou de reden zijn dat er niet zoveel mensen deze richting op fietsen? Zijn de samengestelde routes vanuit Nöthen gewoon veel leuker? ;-)
Welke routes populair zijn, is lastig te zeggen. Voorheen kon je bij GPSies zien hoeveel keer een route bekeken was plus het aantal downloads — nu bij Alltrails niet meer.

De betreffende Laacher See-route vanuit Adenau is inmiddels weer vrijelijk te downloaden en ook 'goed' begaanbaar.

Volgens mij wordt er wel veel gefietst in de Hocheifel, maar wellicht niet zo vaak vanuit Adenau. Met name niet als je er één dag naartoe gaat. Immers, de reistijd vanuit het noorden naar Nöthen is zo'n 30 minuten korter dan naar Adenau. Overigens is het handiger om bijvoorbeeld Bad Neuenahr als start/finish-locatie te kiezen, hetgeen dichterbij de Laacher See (e.o.) ligt. De reistijd daar naartoe is zo'n 25 minuten korter dan naar Adenau.

En ja, vanuit Bad Neuenahr heb ik inmiddels eveneens 'n aantal routes, die pal langs de Laacher See verlopen. :winkthumb:

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 12 sep 2020 14:17

Blo135 schreef: 10 sep 2020 18:20 Dit zijn 2 voorbeeld routes zoals nu gepland staat:
https://www.alltrails.com/explore/recor ... 00-8f7d807

https://www.alltrails.com/explore/recor ... 38-cf004fd
Deze routes zijn met de Komoot-app gemaakt, neem ik aan? Een vluchtige blik laat in ieder geval wel zien dat er mooie trajecten in zitten. Echter, toch ook tal van drukke verkeerswegen, semi-verharde wegen, onverharde paden, vreemde heen-en-weertjes en lusjes die wellicht naar overnachtingsplekken leiden?

Blo135
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29

Blo135 12 sep 2020 15:51

buzz schreef: 12 sep 2020 14:17
Blo135 schreef: 10 sep 2020 18:20 Dit zijn 2 voorbeeld routes zoals nu gepland staat:
https://www.alltrails.com/explore/recor ... 00-8f7d807

https://www.alltrails.com/explore/recor ... 38-cf004fd
Deze routes zijn met de Komoot-app gemaakt, neem ik aan? Een vluchtige blik laat in ieder geval wel zien dat er mooie trajecten in zitten. Echter, toch ook tal van drukke verkeerswegen, semi-verharde wegen, onverharde paden, vreemde heen-en-weertjes en lusjes die wellicht naar overnachtingsplekken leiden?
De route is inderdaad met komoot gemaakt. Ik zal de tip mbt de drukke verkeerswegen even nalopen, de onverharde paden zijn dan weer geen probleem juist.

En inderdaad, een aantal heen en weetjes heeft met de overnachtingsplekken te maken..

Is het verschil tussen beide routes groot? Bijvoorbeeld qua natuur of iets dergelijks?

Gebruikersavatar
Reynouts
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2018 21:15
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Reynouts 13 sep 2020 11:16

buzz schreef: 10 sep 2020 23:42
Reynouts schreef: 10 sep 2020 14:18 Alweer ruim een jaar geleden dat ik twee (aangepaste) routes van Buzz gefiets heb, maar komend weekend hoop ik er weer eentje aan toe te kunnen voegen!

Ik had het idee om dit keer de route vanuit Adenau naar de Laacher-see te doen (die heette destijds Adenau – Laacher See – Adenau (115 km, 2500 hm), stuit nu op een 404, reden is bekend.). Ik zie er niet veel over terugkomen in dit topic, dus het lijkt erop dat deze niet zo populair is.

@buzz: weet jij of de route Adenau – Laacher See – Adenau nog steeds "goed" begaanbaar is? Ik heb toen al eens wat uitgestippeld waar jij wat opmerkingen over had gemaakt, die heb ik wel doorgevoerd en opgeslagen in Strava.

Wat zou de reden zijn dat er niet zoveel mensen deze richting op fietsen? Zijn de samengestelde routes vanuit Nöthen gewoon veel leuker? ;-)
Welke routes populair zijn, is lastig te zeggen. Voorheen kon je bij GPSies zien hoeveel keer een route bekeken was plus het aantal downloads — nu bij Alltrails niet meer.

De betreffende Laacher See-route vanuit Adenau is inmiddels weer vrijelijk te downloaden en ook 'goed' begaanbaar.

Volgens mij wordt er wel veel gefietst in de Hocheifel, maar wellicht niet zo vaak vanuit Adenau. Met name niet als je er één dag naartoe gaat. Immers, de reistijd vanuit het noorden naar Nöthen is zo'n 30 minuten korter dan naar Adenau. Overigens is het handiger om bijvoorbeeld Bad Neuenahr als start/finish-locatie te kiezen, hetgeen dichterbij de Laacher See (e.o.) ligt. De reistijd daar naartoe is zo'n 25 minuten korter dan naar Adenau.

En ja, vanuit Bad Neuenahr heb ik inmiddels eveneens 'n aantal routes, die pal langs de Laacher See verlopen. :winkthumb:
Thanks Buzz, je argument dat Nöthen een stuk dichterbij is, had ons toch overgehaald in Nothen te starten. We reden ongeveer de nothen - obliers - nothen route met een paar aanpassingen: linksaf bij lommersdorf naar arenberg en daarnaast niet via Winnen/Haselingen, maar iets verderop via haarspeldbochten naar Unterkralingen. Ook het lusje naar Freisheim hebben we overgeslagen.

Het was weer een geslaagde tocht! Mooi weer, wel redelijk druk met motoren rondom Schuld/Obliers, maar dat mocht de pret niet drukken.

De weg van Holzmulheim naar Schonau ligt helemaal open. Je kunt er een stukje overheen en vervolgens een gravelpad parallel pakken die uitkomt op een geasfalteerd fietspad. Gezien de grootte van de werkzaamheden denk ik dat ze hier nog wel even bezig zijn.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 13 sep 2020 19:33

@Reynouts: In ieder geval mooi dat jullie wederom genoten hebben! Wel lastig uiteraard dat de K39 tussen Holzmülheim en Schönau open lag (en vermoedelijk voor langere tijd ontoegankelijk blijft). Er is overigens wel een beter alternatief dan het gravelpad dat jullie gereden hebben. Vanuit het plaatsje Buir loopt namelijk de stille en fraaie Quellenstraße (volledig verhard) naar Schönau. In een paar routes had ik dit alternatief al eerder opgenomen (zoals in de Nonnenbach-route). In de andere routes waar de K39 in zit, zal deze weg eerdaags toch ook maar vervangen worden. Lijkt me wel zo handig. ;)

Vorige week heb ik nog deze Nöthen – Hummerzheim – Nöthen (130 km, 2700 hm) uitgestippeld, waarin de alternatieve Quellenstraße eveneens is opgenomen. Daarin zit tevens die mooie klim naar Unterkrälingen (waarna via Winnen wordt afgedaald). Plus de nodige nieuwe trajecten/beklimmingen die niet in andere routes (vanuit Nöthen) voorkomen. En voor degenen die onderweg iets willen eten/drinken, is er o.a. een mogelijkheid bij restaurant Zum Sahrtal in Kirchsar (na ±82 km, zie betreffende waypoint)...

Kirchsahr...
Afbeelding

Soller...
Afbeelding

Hummerzheim...
Afbeelding

Wershofen...
Afbeelding

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 14 sep 2020 15:19

Blo135 schreef: 12 sep 2020 15:51 De route is inderdaad met komoot gemaakt. Ik zal de tip mbt de drukke verkeerswegen even nalopen, de onverharde paden zijn dan weer geen probleem juist.

En inderdaad, een aantal heen en weertjes heeft met de overnachtingsplekken te maken..

Is het verschil tussen beide routes groot? Bijvoorbeeld qua natuur of iets dergelijks?
Mijns inziens is de 2e route een stuk 'groener', doorkruist minder grote steden en bevat minder (drukke) verkeerswegen. Nog een paar opmerkingen voor wat betreft het traject door de Eifel. Voor beide routes geldt...
  • Km 60 t/m 65: Heen-en-weertje net voorbij Hasenfeld? Aantrekkelijker is de lus vanuit Heimbach over de L249 omhoog en vervolgens afdalen via de L15.
  • Km 83 t/m 90: Vanuit Lammersdorf afdalen over de drukke B258 kan een stuk rustiger via de Vennbahn (oude spoorlijn).
Bij de 1e route...
  • Km 330 t/m 331: Onverhard heen-en-weertje?
  • Km 336 t/m 380: Route verloopt over diverse drukke verkeerswegen. Met name de beklimmingen van Einruhr naar Herhahn en van Gemünd naar Düttling zijn geen aanraders.
  • Km 380 t/m 500: Route verloopt (grotendeels) met een noordelijke boog om de mooiste trajecten/beklimmingen van de Vulkaneifel en Hocheifel.
Bij de 2e route...
  • Km 321 t/m 324: Lusje om de Venquerbahn tijdelijk te verlaten?
  • Km 365: Onverhard heen-en-weertje naar de Weinfelder Maar?
  • Km 430 t/m 432: Heen-en-weertje?
  • Km 504 t/m 521: Heen-en-weertje om te overnachten?
Edit: Aangezien er ook semi-verharde wegen en onverharde paden zijn opgenomen in beide routes, ben ik eigenlijk wel benieuwd welke Komoot-sportactiviteit jij had aangevinkt voor het ontwerpen ervan?

Blo135
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29

Blo135 14 sep 2020 17:52

Thnx voor de tips. Ik heb inmiddels route 2 nog iets aangepast (iets minder ardennen en iets meer eifel).
Er zaten inderdaad wat onnodige lussen in, dit had soms ook te maken met de "highlights" die je aan klikt in de komoot app.

De route is gemaakt met komoot en stond 'gewoon' op wielrennen.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 15 sep 2020 11:39

Toch merkwaardig dat je dan als Komoot-wielrenner over dergelijke semi-verharde en onverharde wegen/paden gestuurd kan worden.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 15 sep 2020 14:04

Maar even een update van onderstaand 'aanraders'-lijstje. Bij de Effelsberg-, Obliers- en Winnen-route is — vanwege genoemde wegwerkzaamheden nabij Schönau — het traject over de K39 vervangen door de parallel-lopende Quellenstraße. Bij de Nonnenbach-route zijn voor de liefhebbers twee horecagelegenheden (als waypoint) toegevoegd. En de splinternieuwe Hummerzheim-route is met stip op de 11e plaats binnengekomen... ;)
  1. S'born – Bergstein – S'born (100 km, 2100 hm). Start/finish in Steckenborn. Compact klimrondje inclusief diverse offroad-trajecten (gravel) met een totale lengte van circa 20 km.
    Zie betreffende topic-bericht.
  2. Rott – Rursee – Rott (150 km, 2800 hm). Korte versie van de 'klassieke' Rursee-route.
  3. Rott – Rursee – Rott XL (167,5 km, 3100 hm). 'Klassieke' Rursee-route, inclusief Hammer Mauer (beklimming) en Grünentalstraße (afdaling).
  4. Simmerath – Rurberg – Simmerath v3.0 (110 km, 2200 hm). Compact rondje met rustieke landwegen, mooie sluipweggetjes, een drietal steile wanden en Eifelblick Mützenich als het 650 meter hoge dak van de route.
    ...
  5. Der Schwarzer Mann v5.0 (155 km, 2900 hm). Start/finish in Imgenbroich.
    Zie betreffende topic-bericht.
  6. Schwarzer Mann L!ght (150 km, 2600 hm). Start/finish in Mützenich. Is een milde variant van bovenstaande Schwarzer Mann-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
  7. Die Frauenkrone (127,5 km, 2400 hm). Start/finish in Imgenbroich. Is een verkorte versie van bovenstaande Schwarzer Mann-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
    ...
  8. Nöthen – Effelsberg – Nöthen v6.0 (150 km, 3200 hm).
    Zie betreffende topic-bericht.
  9. Nöthen – Obliers – Nöthen v3.0 (120 km, 2500 hm). Is een verkorte versie van bovenstaande Effelsberg-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
  10. Nöthen – Winnen – Nöthen v4.0 (100 km, 2100 hm). Is een verkorte versie van bovenstaande Obliers-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
  11. Nöthen – Hummerzheim – Nöthen (130 km, 2700 hm).
    Zie betreffende topic-bericht.
  12. Nöthen – Nonnenbach – Nöthen (125 km, 2000 hm).
    Zie betreffende topic-bericht.
  13. Nöthen – Weiswampach (Lux) – Nöthen (188 km, 3200 hm). 🇩🇪🇱🇺🇧🇪 Grensoverschrijdende route met uitstapjes in België en Luxemburg, en 'en passant' 29 beklimmingen — grotendeels voorzien van vriendelijke stijgingspercentages — in een fraaie en bovenal rustige omgeving.
    Zie betreffende topic-bericht.
  14. Nöthen – Schlausenbach – Nöthen (120 km, 2000 hm). Is een verkorte versie van bovenstaande Weiswampach-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
    ...
  15. Bad Neuenahr – Gänsehals – Bad Neuenahr (135 km, 2800 hm).
    Zie betreffende topic-bericht.
  16. Bad Neuenahr – Weinberg – Bad Neuenahr (160 km, 3300 hm). Is een kopie van bovenstaande Gänsehals-route met een extra 'panorama'-lus van 25 km.
    Zie betreffende topic-bericht.
===============================================================================================
Update 29-9-2020: De 8e, 9e 10e route zijn ongeveer 8 km korter geworden en overbruggen circa 100 hm minder.
===============================================================================================
Laatst gewijzigd door buzz op 13 jul 2022 14:43, 3 keer totaal gewijzigd.

freakyy
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 jul 2016 15:46

freakyy 17 sep 2020 07:46

Ik heb afgelopen zondag de Nöthen - Winnen route gereden. Sowieso is het erg fijn om hier weer te rijden (in mei niet doorgegaan en vorig jaar ook niet vanwege blessure). Maar wat was dit een schitterende route Buzz, bedankt hiervoor! De Eifel is altijd al één van mijn favoriete fietsgebieden maar dit was wel de mooiste tocht die ik hier gemaakt heb.

Wel de halve dag in de rokende uitlaten van motoren gereden, niet normaal hoeveel er rondreden.

Het stuk voor Schönau zag er inderdaad uit alsof het voorlopig nog wel dicht zou zijn ja. Ook bij Lommersberg is de K41 voor een deel opengebroken.

Plaats reactie