Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 14 mei 2018 15:44

Volgende week zondag staat hier ook de Effelsbergsroute op het programma, althans een iets kortere variant van 130km ivm de 160km en 3500hm van de zaterdag ervoor in Luxemburg....😊
Als ik het zo lees dus echt een mooie route. Heb al eerder 2 routes van Buzz gereden en die waren ook fenomenaal.
Krijg er steeds meer zin in 😁

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 21 mei 2018 14:12

Dit weekend ook even van vrijdagavond tot vanmorgen in de Eifel geweest.

Wat velen van jullie hebben aan smartphone met strava en/of garmin ontbreekt bij mij nog dus altijd een risico als je alleen bent. Qua trainingskilometers schort er ook best wat aan, gebiedt de eerlijkheid me te zeggen.

Zaterdagmiddag heb ik me een beetje vergaloppeerd want ik wilde een rondje van 2 uur doen maar was uiteindelijk pas na 5 uur weer bij het startpunt. Wel een mooie route overigens met de nodige hoogtemeters.

Niet zo mooi als Buzz het doet maar misschien herkennen jullie wat punten: Start Kempenich (412) Jammelshofen (L10) Hohe Acht even op (L10) Adenau (en daar ging het voor mij flink mis want ik had voor Adenau alweer moeten afslaan) (257) Leimbach (257) Niederadenau (257) Hönningen (257) Altenahr (267) Bad Neuenahr Ahrweiler (langs de brandweerkazerne) Ramersbacherstrasse (L84) vervolgens in Ramersbach via de L83 richting Hannebach en tot slot Kempenich. Gemiddelde snelheid, afstand en hoogtemeters onbekend maar voor mij eigenlijk nog net te heftig hoewel het een prachtige route was met al die wijngaarden in de buurt van Ahrweiler.

Zondagmiddag een mooie (aanzienlijk kortere ronde): Kempenich, Casselerstrassem Cassel, Niederheckenbach, rechtsaf de L85 op richting Ramersbach en dan weer via de L83 ...
Met het pap van de vorige dag nog in de benen ging het niet bijzonder hard maar ik kreeg wel weer de nodige hoogtemeters te verstouwen.

Herkansing eind juli. Dan vermoedelijk wel met navigatie en iets meer trainingskilometers in de benen.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Gebruikersavatar
magoo
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 nov 2006 14:52

Gebruikersavatar magoo 03 jun 2018 11:58

]Gisteren heb ik samen met forumlid @csteenbe de Nordeifel Radmarathon gereden. Ik had deze tocht gevonden via de Cyclokalender van gewaardeerd forumlid @HermanN en vond het wel een mooie uitdaging om in dit gebied eens 200km te rijden. Een paar weken geleden, op zaterdag na Hemelvaart hadden we in ditzelfde gebied de Effelsbergroute van Buzz gereden en dit was ons zeer goed bevallen.

De start van deze tocht was in Euskirchen, dit ligt iets ten noorden van Bad Munstereifel, en de tocht werd gereden met de klok mee. Afstand 201 km en 3400 hms volgens gpsies (dus in het echt iets minder, wij rekenden op 3000). Na een uurtje in de auto vanaf Maastricht parkeerden we om kwart voor 8 in Euskirchen. het was nog rustig, er kwam af en toe een auto met fietsers aan. We schatten al in dat dit geen drukbezette tocht zou worden. Mooi, daar houden wij wel van.

Om 8 uur meldde ik me aan de inschrijftafel en wilde me inschrijven voor de 200 km. En kreeg als antwoord: Das geht leider nicht, sie sind zu spät.... Klopt, je kon officieel starten tot half 8, maar kom op zeg, dat half uurtje halen we wel in. Maar @csteenbe had me al gewaarschuwd: niet in discussie gaan, zo zijn die Duitsers, gewoon inschrijven voor een kortere afstand. Dus schreef ik in voor de 151 km, betaalde € 8 (i.p.v. €15 voor de 200km :D ) en we gingen op weg. De route hadden we toch op de Garmin....

Het eerste stukje reden we even samen met een Duits tourclubje maar op de eerste heuvel bleven die al wat achter. Dus reden we samen verder, we zouden die dag verder nog maar weinig fietsers zien. Na 22 km kwamen we al de eerste verzorgingspost tegen. De verzorging was prima geregeld, er was genoeg te kiezen. Na een korte stop weer snel verder, we hoefden nog niet echt aan te vullen. Een km of 20 verder moesten we volgens de pijl naar recht, maar de garmin route gaf rechtdoor aan. Wat bleek: de splitsing naar de lange route was al weggehaald. Wij reden dus rechtdoor en na 100 meter was de route weer uitgepijld en dat bleef zo…

De beklimmingen volgden elkaar ondertussen steeds sneller op. Na 45 km, al 1000 hoogtemeters gereden, na 75 km 1500 hms en na 1000 km zaten we op 2000 hms! Wij hadden zelf 3000 ingeschat, maar garmin connect had er maar 2700 aangegeven. We wisten nu zeker dat het er toch wel iets meer gingen zijn. Het duurde dan ook echt lang voordat de eerste 100 km voorbij waren, na elke klim kregen we een mini afdaling en daar gingen we weer omhoog. Voordeel was wel dat zowat alle beklimmingen lopers waren, het is nergens echt steil geworden, op wat korte stukjes na. We zijn ook nog wat heuvels opgereden die we al kenden van de Effelsbergroute, altijd fijn om een “bekende” beklimming nog eens te doen.

De volgende verzorging die we tegenkwamen werd al opgeruimd en we werden argwanend bekeken: Sind sie auf GPS gefahren? Maar we kregen netjes nog wat te eten en drinken en verder gingen we weer. Bij de volgende stop reden we de eerste andere renners achterop. Nederlanders uiteraard, je komt ze ook overal tegen! Later hebben wij met drie van hen het laatste stuk van de tocht gereden.

De verzorging werd ondertussen steeds beter: er was zelfs een speciale tafel Nur für marathon! Daar hadden ze cola en chips, lekker als je al een flink aantal uur onderweg bent! De erg zoete ijsthee en de cola hadden mij inmiddels van mijn dip afgeholpen (altijd lastig als ik alleen ’s morgens vroeg koffie gedronken heb, toch maar weer eens cafeïne gels gaan kopen!) Complimenten dan ook voor de organisatie, route was prima uitgepijld (maar navigatie erbij is toch wel handig) en de verzorging uitstekend.

Na stop 4 (op km 135) was het ergste leed geleden: nog drie beklimmingen (en nóg een verzorging) te gaan. Vanaf km 170 zou de route alleen nog maar in dalende lijn gaan en het laatste vlakke stuk hadden we ook nog wind mee! Uiteindelijk kwamen we na ruim 8 uur fietsen weer terug in Euskirchen met net iets meer dan 200 km en bijna 3200 hms (volgende de garmin van @cteenbe) op de teller. We hebben een biertje gedronken op de mooie tocht en toen de terugreis naar Maastricht gemaakt.

Volgende rit in de agenda is de Trappistentocht Zundert-Westmalle_La Trappe op 16 juni . Weer eens wat anders…

https://www.strava.com/activities/1612268904

Foto's van de rit:
Bijlagen
16AB5661-79AE-4BB0-BB61-61752C3E809E.jpeg
461B441B-DC12-4841-BB9E-9589B7F2764E.jpeg
84EE2A55-2291-407B-9C04-94DB9BF41FFC.jpeg
CD780BEE-D330-4CB8-AB14-62F620F2E679.jpeg
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

Gebruikersavatar
Nickos
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2014 10:59

Gebruikersavatar Nickos 10 jun 2018 13:16

buzz schreef: 28 okt 2015 13:49
Hierbij de links naar de posts met de wat langere routes...
  1. Mauer-route 165 km
  2. Rursee-route 2.0 150 km
  3. Eifel/Ardennen-route 135 km
  4. Forsthaus-route 145 km
  5. Rursee XL-route 200 km
Let wel, de Meuchelberg (in de 1e en de 4e route) is weliswaar een heen-en-weertje maar wel de moeite waard. Immers, de steilste klim in die contreien... 1200 meter à 12%, met halverwege een strook van 700 meter à 15% en een max van 22%. Mooi klimmetje dus voor ‘verticale liefhebbers’. ;)

Het lijkt inderdaad prima weer te worden, komend weekend. Weeronline honoreert het fietsweer voor zaterdag en zondag vooralsnog met een 9 en een 10!
:?:
Heeft iemand deze .gpx bestanden nog ergens bewaard staan?
Bikeroutetoaster is namelijk offline gehaald.

Gebruikersavatar
magoo
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 nov 2006 14:52

Gebruikersavatar magoo 10 jun 2018 14:14

@nickos: Buzz vind je ook op Gpsies.com, gebruikersnaam daar is Hexx. Ik zag zo snel niet alle routes maar de Rursee routes wel:
https://www.gpsies.com/map.do?fileId=jkozzfdhebmwjwwu (200km)
https://www.gpsies.com/map.do?fileId=rztdgzyzmzziffmm (150km)
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

Gebruikersavatar
Nickos
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2014 10:59

Gebruikersavatar Nickos 10 jun 2018 17:10

Dank!

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 19 aug 2018 13:28

Bedankt @csteenbe, @magoo en @dapoker en @havana voor het delen van jullie ervaringen en @buzz voor het maken van de Effelsbergsroute.
Zelf heb ik deze gisteren gereden (ook vanuit Nöthen) en genoten van een heerlijk rustig dagje fietsen in de Eifel met prachtig weer.
Hieronder een aantal foto's.
(de radiotelescoop bij Effelsberg - zie laatste foto - ligt maar een klein stukje van de route af maar vond ik wel een omweg waard)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 19 aug 2018 19:14

Bekende toren met bovenop een prachtig uitzicht en bij helder weer zelfs zicht op Keulen schijnt het.

Van donderdag to dinsdag zit ik er ook weer met hopelijk wat mooi fietsweer. De planning is om minimaal 1 keer een wat grotere ronde te maken lang hohe acht, Altenahr, Ahrweiler, Ramersbach en Spessart.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 02 sep 2018 11:14

Na in mei na 27km om te hebben moeten draaien ivm een gescheurde velg willen we 16 september nog een poging doen om dit keer de Effelsbergsroute wél te voltooien. Het idee was om te starten in Euskirchen en het hoekje linksonderin naar junkerath over te slaan. Scheelt kilometers met de auto...
Zijn er stukken tussen Euskirchen en Bad Münster Eifel die we niet mógen missen ...?
Bijlagen
Screenshot_20180902-111328_Ride with GPS.jpg

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 02 sep 2018 15:45

@Juppehup: Euskirchen is een grote stad, en lijkt mij daarom niet zo'n fijne start-/finishlocatie. Voorts liggen tussen Euskirchen en Bad Münstereifel geen trajecten en/of klimmetjes die je niet zou mogen missen. De eerste serieuze klim die je tegenkomt, is de vermaledijde Nöthener Tannen (nabij Bad Münstereifel).

Voor wat het waard is... Mijn voorkeur zou dan toch uitgaan naar een startlocatie als Nöthen. En om enig idee te geven: de afslag van de A1 naar Nöthen ligt slechts 13 snelweg-km's zuidelijker dan die naar Euskirchen. Is hooguit 5 minuten dus. ;)

Overigens lijkt jouw (getekende) traject op de terugweg — circa 6 km ten noorden Effelsberg — via de deels onverharde Arloffer Straße te verlopen.

@Marcmarc: Mooie foto's! En ja, de afdaling naar de telescoop bij Effelsberg is zeker de moeite waard (ondanks dat het een heen-en-weertje betreft). Pak je bovendien 100 hoogtemeters extra mee.

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 02 sep 2018 21:40

Ik wil met wat fietsvrienden een weekend vanaf Bleialf in de Eifel gaan fietsen.
Iemand een paar leuke routes van een ronde van 80 tot 120km om op de garmin te zetten?
Dank hiervoor.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 02 sep 2018 21:49

Vandaag is er nog volop gereageerd in het topic "standplaats Eifel". Het lijkt me handiger dat je daar eens kijkt en vraagt (en misschien wel zoekt, geen idee of je dat al gedaan had).

Plaats reactie